וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיטיגרופ במגעים ליישב תביעת רשות ני"ע על חלקה בניפוח רווחי אנרון

דפנה מאור

24.2.2003 / 9:45

בשבוע שעבר הגיע מריל לינץ' לפשרה לפיה ישלם 80 מ' ד' ליישוב תביעה דומה

ענקית הפיננסים סיטיגרופ נמצאת במגעים ליישוב תביעה של רשות ני"ע, על חלקה בניפוח רווחי אנרון. "פייננשל טיימס" דיווח על המגעים, על פי מקורות יודעי דבר. סיטיגרופ נחקרה במהלך השנה האחרונה בחשד כי אירגנה עבור אנרון עסקות סיבוביות שהסתירו הלוואות, וסייעו לחברת האנרגיה להציג מאזן משופר.

בשבוע שעבר הסכים בנק ההשקעות מריל לינץ' לשלם קנס של 80 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה עם רשות ני"ע בעניין דומה. הרשות האשימה את מריל בארגון עסקות סיבוביות עבור אנרון ב-1999, וטענה כי מריל הוזהרה שהעסקה עלולה לסייע לאנרון לנפח את רווחיה. מריל לינץ' סירב לחשוף את כל פרטי העסקה.

סיטיגרופ נחקרת מזה זמן רב בנוגע לעסקות בתחום נייר וסחורות קשורות שביצעה אנרון. סיטיגרופ ביצעה השקעה במסגרת עסקה שנקרא בכחוס בשווי 7.5 מיליון דולר, או 3% משווי הקרן, ביישות שאיפשרה לאנרון לרשום הפסדים וחובות מחוץ למאזנה. סמנכ"ל הכספים של אנרון באותה עת, אנדרו פסטואו, הבטיח באופן בלתי רשמי כי סיטיגרופ תקבל בחזרה את השקעותיה - כך הראו מסמכים שנחשפו בקונגרס.

חוקרי הקונגרס טענו שההבטחה רוקנה את העסקה מתוכן ממשי, ומעידה כי העסקה היתה תרגיל הונאה מחוץ למאזן, וכי סיטיגרופ לא היתה חשופה לכל סיכון. פסטואו עומד היום לדין על חלקו בפרשיית ההונאה באנרון, וטוען לחפותו.

בעסקה באותו תחום שעזר לארגן ג'יי.פי מורגן, הצליחה אנרון לכאורה להשתמט מתשלום מסים בקנדה. העסקה, שכונתה סלאפשוט, תוכננה על ידי הבנק ונמכרה לאנרון. כדי להימנע מתשלום מס על תשלומי קרן חוב, אירגן הבנק הלוואה ליישות עסקית הקשורה לאנרון בשם פלאגסטף, וקיבל בחזרה את ההלוואה באותו יום באמצעות רשת של עסקות סבוכות. ההלוואה האמיתית לאנרון היתה קטנה יותר, ותשלומי הקרן שלה דווחו כתשלומי ריבית על חוב, אשר אינם חייבים במס.

עסקות נוספות בהן סייעו לכאורה ג'יי.פי מורגן וסיטיגרופ לאנרון כונו יוסמיטי ומהוניה, על שם ישויות שהקימו החברות במקלטי מס. במסגרת זו ניהלו הבנקים סדרה של עסקות סחר סיבוביות (הלוך חזור), בהן התשלום עבור סחורה (במקרה של אנרון - גז או נפט) נמסר מאנרון לחברה בחו"ל הנשלטת על ידי הבנק - ממנה אל הבנק, ומהבנק בחזרה לאנרון. בשיטה זו הלוו הבנקים לאנרון כסף שנרשם בתור הכנסה ממסחר, במקום כחוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully