וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר בשירות מערכת החינוך בישראל

פרופ' יזהר אופלטקה

עודכן לאחרונה: 12.10.2022 / 15:18

נהוג לצייר את משרד האוצר כיריב של משרד החינוך, אבל שורת צעדים שנעשו בשנה האחרונה מלמדת כי דווקא האוצר נלחם על מעמדו של החינוך בישראל, מתוך הבנה שרק כך נבטיח את מצוינות דור העתיד. טור אורח

שר האוצר, אביגדור ליברמן במהלך ביקורו בקריית החינוך במועצה האזורית אשכול 1 בסםטמבר 2022. אבי רוקח
שר האוצר, אביגדור ליברמן, פותח את שנת הלימודים עם תלמידי בי"ס במועצה האזורית אשכול. האוצר בתקופתו פעם למען החינוך בישראל/אבי רוקח

במשך שנים רבות נתפס משרד האוצר כמי שבינו לבין החינוך הציבורי פעורה תהום עמוקה. מה לאנשי האוצר ולחינוך ילדינו תהו רבים? ואכן, משרד האוצר אמנם תקצב את מערכת החינוך אך אחריותו הסתכמה בנושאים כלכליים ואילו נושאי חינוך נשארו באחריותו הבלעדית של משרד החינוך.

אבל, בשנה האחרונה אנו עדים למעורבות מבורכת של משרד האוצר ושל השר העומד בראשו, אביגדור ליברמן, בנושאים חינוכיים משמעותיים. כך, בפעם הראשונה הציע משרד האוצר הסתכלות כוללת על מערכת החינוך, הממלכתית, הממלכתית דתית, הערבית, והחרדית, מתוך דאגה לעתיד המדינה והבנה כי בלי שינויים משמעותיים במערכות החינוך השונות ישראל לא תוכל לשמור על יתרון כוח האדם המקצועי שבה.

פתיחת שנת הלימודים החרדית בתלמוד תורה "דיברות משה" בשכונת הר נוף בירושלים, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
פתיחת הלימודים בתלמוד תורה בשכונת הר נוף בירושלים. כל מוסד תורני שיבחר ללמד גם לימודי ליבה, יזכה לתקציב עודף של 6,000 שקל לכל תלמיד/נועם מושקוביץ

כך למשל, קידם שר האוצר תכנית לעידוד לימודי ליבה במוסדות חינוך חרדים. מדובר בלימוד של מקצועות היסוד: מתמטיקה, אנגלית ומדעים במוסדות בהם לומדים בנים, שאינם מתוקצבים בשיעור של מאה אחוז כשאר בתי הספר בארץ. כל מוסד חינוכי שיבחר להצטרף יהיה זכאי בשנה הראשונה למענק בגובה של כ-6,000 שקלים לתלמיד.

למותר לציין כי שינוי מעין זה לא יכול היה להתקיים כאשר המפלגות החרדיות שאינן רואות בעין יפה את השתלבותם של החרדים הצעירים במוסדות האקדמיים ובמקומות עבודה "חילוניים" היו חברות בקואליציה. שר האוצר ליברמן הביא בכך בשורה למדינת ישראל, בכלל, ולנוער החרדי השבוי בידי עסקניו, בפרט.

משרד האוצר אף העניק תוספת תקציבית משמעותית בהיקף של למעלה ממאה מיליוני שקלים עבור החינוך הבלתי פורמלי, מתוך הבנה כי חינוך זה הכרחי במדינה הנלחמת על קיומה ועל אחדותה.

אין ספק כי תקציב זה יאפשר וודאות תקציבית והרחבה של פעילות תנועות וארגוני הנוער, מתנדבים בחקלאות ובשנת שירות ופעילויות נוספות בתחום הבלתי פורמלי. המבוגרים מבין קוראי טור זה זוכרים קרוב לוודאי את תרומתה של תנועת הנוער להתפתחותם בתקופת הילדות והנערות ומייחלים לכך שילדיהם ונכדיהם ייהנו מא"ש לילה וממסעות ברחבי הארץ. כאשר הדבר אפשרי!

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ילד בוכה מאחורי גדר. ShutterStock
גני הילדים לגיל הרך הועברו מאחריותו של משרד הרווחה לאחריות משרד החינוך. צעד חשוב ומשמעותי/ShutterStock

משרד האוצר אף זיהה עיוותים במערכת החינוך שהובילו לאפליה בין מוסדות חינוכיים שונים. לפיכך, בפעם הראשונה לאחר שנים רבות תכנית בית הספר של החופש הגדול שחוסכת סכומי כסף ניכרים מההורים לילדים קטנים בבית הספר היסודי, הנהנים מפעילות ענפה בחופשות, מתרחבת גם לילדי הגן.

בנוסף, מעבר מוסדות הגיל הרך מלידה עד שלוש שהיו עד כה באחריות משרד הרווחה לאחריותו של משרד החינוך מהווה מהלך היסטורי גדול, חשוב ומשמעותי. כמו כן, הוא יאפשר למערכת החינוך לחזק את התשתיות של מיומנויות וידע כבר בגיל הרך, ולצמצם פערים חברתיים בשלבים המוקדמים ביותר, עוד טרם כניסת הפעוט לגן הילדים ולבית הספר. גם כאן המהלך מחייב תוספות של מיליונים אשר עוגנו כבר בבסיס התקציב של משרד החינוך.

ולבסוף, גולת הכותרת של השנה האחרונה היא ההסכם ההיסטורי שנחתם בין משרד האוצר להסתדרות המורים ולפיו יועלה משמעותית שכר המורים המתחילים ושכר מנהלי בתי הספר, יותאם החופש הגדול לצורכי המשק, יינתן בפעם הראשונה אישור להעסקתם של מורים מצטיינים בחוזים אישיים, ויינתנו תוספות שכר למורים מצטיינים. בנוסף, יועלו גמולי התפקיד ומורים נוספים יוכלו להשתלב במגוון של תפקידים חדשים בבית הספר.

נהוג לומר על מערכת החינוך שאנשיה שמרנים, מתנגדי שינוי, הנצמדים לשגרה ולמוכר בעבודתם. אבל, בשנה האחרונה משהו בכל זאת נסדק במיתוס ההתנגדות לשינויים בזכות החלטתו של משרד האוצר לשפר היבטים במערכות החינוך השונות שהוזנחו במשך שנים רבות. נותר רק לקוות שהתכניות הללו יקרמו עור וגידים וישפיעו לטובה על ילדי ישראל.

הכותב הוא פרופ' בביה"ס לחינוך, אוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully