וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אומרים בסינית: "מלחמה באוקראינה"?

שלמה מעוז

עודכן לאחרונה: 14.10.2022 / 7:49

אוקראינה זוכה לסיוע צבאי נדיב מהאמריקאים, גבוה בהרבה מזה שלו זוכה ישראל. המטרה היא לא רק להצר את צעדיו של פוטין אלא להבהיר לסינים ששאיפות טריטוריאליות שקוראות תיגר על ההגמוניה האמריקאית לא יתקבלו בברכה, בעיקר אם הסינים ילטשו עיניים למפעלי השבבים בטאיוואן

תיעוד כניעת טנק רוסי באזור חרסון. 5 באוקטובר 2022/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הסיוע הצבאי האמריקאי לאוקראינה מאז 2014, לאחר פלישת רוסיה לחצי האי קרים, כבר הגיעה ל-19.6 מיליארד דולר, מתוכם 17.5 מיליארד דולר מאז תחילת השנה הנוכחית, בעיקר לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-24 לפברואר.

הסיוע הצבאי האמריקאי השנה יכול כבר להגיע להיקף השווה לכ-6 שנות סיוע צבאי לישראל, העומד בעשור הנוכחי על כ-3.3 מיליארד דולר בשנה. עד השנה, מאז תום מלחמת יום כיפור, ישראל כיכבה בראש הרשימה לקבלת סיוע צבאי אמריקאי, עכשיו אוקראינה קפצה לראש הרשימה. אגב סיוע צבאי: לאחר מלחמת יום כיפור, מצרים הייתה במקום השני והמכובד, בתנאי שלא תפתח מחדש במעשה איבה, היום הסיוע למצרים הוא כ-1.3 מיליארד דולר בשנה.

טנק אוקראיני - 24 בספטמבר 2022. -, רויטרס
המלחמה באוקראינה היא נגד רוסיה, אבל המסר מכוון לסין/רויטרס, -

הרמז לסינים

האמריקאים בולמים באמצעות שלוחיהם האוקראינים את התפשטות רוסיה באירופה לאחר ההבלגה של סיפוח לרוסיה של חצי האי קרים בשנת 2014 והבריטים מסייעים במודיעין איכותי. שימו לב, המלחמה אומנם באירופה אבל הקרב נמצא בדרום מזרח אסיה מול סין ההופכת לאיום על הגמוניה האמריקאית.

הכוונה של האמריקאים בנסיון הבלימה של רוסיה באירופה, בעלות כבדה, היא להבהיר לסין, שהפכה למעצמה השנייה בעולם, כי ארה"ב לא תשב בחיבוק ידיים אם הסינים יפלשו לטאיוון אליה הם לוטשים עיניים (בטענה סינית שהיא חלק בלתי נפרד מסין היבשתית). אם הסינים אינם מבינים את הצהרותיה של ארה"ב לגבי טאיוון אזי היא יכולים לצפות בהתנגדות העזה של האמריקאים לשינויים גבולות ובהשפעה באירופה, אוקראינה היא המשל וטאיוון הנמשל.

אם בלימת הרוסים באוקראינה אינה מובנת לסינים, האמריקאים שלחו באוגוסט השנה את יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי עם משלחת של חמישה חברי בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית לביקור בטייפי, בירת טאיוון, להבהיר כי ארה"ב כאן להגן על טאיוון. הביקור והפגישה עם נשיאת טאיוון, טצ'י אינג-וון, Tsai Ing-wen, זכה להסכמה גם של הרפובליקאים, הרואים בעין אחת האינטרסים של ארה"ב כמו השלטון הדמוקרטי בנשיאותו של ג'ו בידן.

בנושא הסיני אין חילוקי דעות בין המפלגות האמריקאיות. הסינים רתחו מזעם וערכו תמרונים במשך ימים ארוכים מסביב לאי היפה, פורמוזה בשפת הפורטוגזים, הפרו את ריבונותה של טאיוון בטיסות ובים. גם הרוסים גינו את הביקור, אבל האמריקאים היו ועודם נחושים בעמדתם לתמוך בטאיוון וגם לצאת למלחמה במקרה של פלישה סינית.

הסינים המשתלטים בהמשכים על ים סין, באמצעות הקמת איים מלאכותיים על בסיס איי סלעים מזעריים, זקוקים לא לצבא גדול נוסח מלחמות העבר כמו מלחמת העולם השנייה או מלחמת האזרחים בסין (שהביאה להשתלטות הקומוניסטים על סין בשנת 1949 והקמתה של הרפובליקה העממית של סין). היה זה לאחר הבסתו של מנהיג הלאומנים צ'יאנג קאי שק, שנאלץ לברוח עם 2 מיליון מתומכיו ולהקים בפורמוזה את הרפובליקה של סין, באי טאיוון שם הוא זכה לאחר מותו למוזוליאום אדיר ומכובד.

הסינים לומדים את המלחמה באוקראינה וניהולה הכושל ע"י הרוסים. המלחמה באוקראינה מצביעה כי טנקים הם לא התשובה למלחמות העתיד, גם לא מאות אלפי חיילים בקרבות חזיתיים כפי שהיה במלחמת האזרחים בסין בואך 1949, אלא כלי נשק מתוחכמים ומדויקים יותר.

עבור כלי נשק חכמים, מדויקים יעלים ומתוחכמים, הסינים זקוקים לשבבי זיכרונות מהמתקדמים - ולא רק חכמים אלא בעלי יכולת לקבל החלטות באלפיות השנייה. טילים מובנים עם יכולת הנחייה עצמית וקבלת החלטות משתנות תוך מעוף, חיוניים והכרחיים למלחמת העתיד. לסינים אין מספיק שבבי זכרונות מתקדמים, רב שכבתיים, דחוסים, סופר זעירים, והם גם מתקשים לשים עליהם ידיים.

אחת הטענות היא כי הסינים מתכוונים לפלוש לטאיוון בכדי להשתלט על מפעלי TSMC, יצרנית שבבי הזכרונות הגדולה בעולם שברבע הראשון של השנה חלקה היה 53% מכלל הייצור העולמי של השבבים. לשם השוואה, סמסונג הדרום קוראנית שכבר הודיעה על תחילת ייצור של זכרון שבב בגודל של 3 ננומטר, הזעיר ביותר בעולם, נמצאת רק במקום השני, עם נתח שוק של כ-16%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, עם נשיאת טייוואן צאי אינג-וון בטייפה, 3 באוגוסט 2022. רויטרס
יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, מבקרת בטאיוואן. ההתנגדות לסין היא אחד הנושאים הספורים שלגביהם מסכימים בשתי המפלגות/רויטרס

מלחמת השבבים

נפוצו שמועות, שהגיעו לידי סוכנות בלומברג, כי האמריקאים כבר עם תוכנית סדורה, שפרט לאספקת נשק לטאיוון ומלחמה בצדה מול סין, הם מתכוונים לפנות במבצע מיוחד את כל צמרת המהנדסים של מפעל TSMC כדי שאם הסינים ישתלטו על המפעלים יהיו בידיהם המכונות אך ללא הידע הנדרש והרלוונטי להפקת זכרונות מתקדמים.

משרד הכלכלה הטאיווני שנדרש לסוגיה, הודיע רשמית לפני שבוע כי הוא מכחיש שישנה תוכנית חירום שכזו. האמריקאים חוששים כי פלישה שכזו ותפיסת מפעלי הזכרונות של טאיוון עלולה לפגוע בפעילות המשקית הכלל עולמית וגם ביכולת החימוש המתקדם של ארה"ב והמערב.

מלחמה על טאיוון מיד תהפוך ל"מלחמת שבבי הזכרונות". הממשל האמריקאי כבר הקציב 50 מיליארד דולר למחקר ולהקמת עוד מפעלי זכרונות מתקדמים בארה"ב. TSMC בעצמה תקים מפעם באריזונה בעלות של 12 מיליארד דולר וכן אתרים באירופה ויפן.

הטאיוונים הסבירו כי אין סיכוי להעביר כל הפעילות מחוץ לטאיוון מהסיבה הפשוטה, חברת TSMC תלויה ב-400 ספקים מקומיים הטאיוונים לפעילותה השוטפת. ניתוק החברה מספקיה ומעבר להסתמכות עצמית יותר עלולה להביא לעליה של עשרות אחוזים במחירי שבבי הזכרונות.

פרט לחברות בתחום הבטחוני תלויים בשבבי הזכרונות גם חברות ענק אמריקאיות כגון אפל וטסלה ובאירופה פולקסוואגן. ממש בימים אלה מבקר שר הכלכלה הטאיווני בארה"ב בכדי לדון עם האמריקאים על הבטחת שרשרת האספקה של שבבי הזכרונות, תוך שהוא מבקש לחזק מעמדה הגיאופוליטי של טאיוון, שמעט מדינות בעולם מכירות בה רשמית.

נזכיר כי ארה"ב היא ספקית הנשק העיקרית של טאיוון, שאינה "מוכרת" רשמית ע"י ארה"ב (שמכירה בסין כמייצגת העם הסיני). ביידן הודיע רשמית כי ארה"ב תגן על טאיוון מפני פלישה סינית, חד וחלק.
חברות שבבי הזכרונות של טאיוון כבר הודיעו כי הן מתכוונות לקיים כהאי לישנא הדרישה האמריקאית להטיל הגבלות חמורות על מכירת שבבי זכרונות על סין והן רואות בכך חשיבות מרובה לקיים החוק הטאיווני, כך בהודעה של ממשלת טאיוון בשבוע שחלף.

ממשל הנשיא בידן הודיע כי יש לנתק סין מגישה לשבבי זכרונות מסוימים מכל מקום בעולם, כל מי שעושה שימוש בציוד אמריקאי כלשהו אינו רשאי למכור שבבי זכרונות מתקדמים שיעצימו הטכנולוגיה והציוד הצבאי הסיני, הדגיש הממשל האמריקאי.

הטאיוונים וגם האמריקאים מודאגים כי הסינים מגייסים בעלי כישורים בתחום שבבי הזכרונות לתעשייה שהם מקימים לספק צורכיהם בתחום שבבי הזכרונות. הגבלות על סין אינן כה פשוטות, סין היא מדינת הסחר הגדולה ביותר של טאיוון. חלק נכבד מתוצרתה של TSMC נמכר לסין.

לפני שבוע הממשל האמריקאי הוסיף לרשימה של חברות סיניות שהוא אינו יכול לבחון פעילותן, את הגדולה ביותר בסין לייצור שבבי זכרונות, YMTC ועוד שלושים נוספות בתחומים נלווים. אם בתוך ששים יום הסינים לא יתנו גישה לאמריקאים לספרי החברות, החרם יהיה סופי. המשמעות, תיאסר מכירת ציוד בתחום ייצור שבבי הזכרונות לחברות הסיניות שנסמכות על ציוד מערבי בכדי להקים מפעלי שבבי זכרונות.

ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג, 17 בספטמבר 2022, אוזבקיסטן. רויטרס
מנהיג המפלגה הקומוניסטית בסין, שי ג'ינפינג, עם בעל בריתו ולדימיר פוטין. הסינים בוחנים היטב את התבוסה הצבאית של הרוסים על אדמת אוקראינה/רויטרס

אמברגו כבומרנג

סין מבקרת את ההודעה של הממשל של הנשיא ביידן וטוענת כי המגבלות החדשות ייפגעו בשרשרת האספקה ובמשק העולמי. לא זו בלבד, העיצומים האמריקאים ייפגעו בסופו של דבר בחברות אמריקאיות התלויות בשרשרת האספקה העולמית שסין היא נדבך חשוב בה.

חלק מיצרניות שבבי הזיכרונות האמריקאיות פועלות בסין, כגון אינטל ואפלייד מטריאלס, אינן יכולות לסגור את עסקיהן ביום בהיר ולעזוב. שערי המניות של יצרניות שבבי הזכרונות בעולם, כולל הסיניות, ירדו השבוע, עקב העיצומים האמריקאיים החדשים. חלק ממדדי סלי המניות, ETF, של חברות סמיקונדקטור, הם שבבי הזכרות, ירד לשפל של שנה.

סנטורים משתי המפלגות בארה"ב טוענים כי חברת ינג צ'י ממורי טכנולוג'י, היא YMTC, שהוקמה בשנת 2016 מהווה איום ישיר על הבטחון הלאומי האמריקאי ותעשיית שבבי הזכרונות האמריקאית. האמריקאים כבר חוקרים האם YMTC מכרה שבבי זכרונות לחברת התקשורת ומוצרי התקשורת המוחרמת ע"י ארה"ב, וואווי טכנולוג'יס, Huawei Technologies Co.

הממשל האמריקאי מודאג גם כי חברת הניידים האמריקאית אפל עושה שימוש בתשומות מחברת YMTC. נציין כי אומנם ייצור שבבי הזיכרונות ברובו נעשה מחוץ לארה"ב, אבל החברות האמריקאיות מובילות בעיצוב הארכיטקטורה והרכיבים האלקטרוניים החיוניים של שבבי הזכרונות הרב שכבתים, בחלק מהם כבר יותר מ-128 שכבות בשבבי זכרונות הבזקיים, וכן בעיצוב מכונות לתעשיית השבבים, בעוד הייצור במקומות אחרים.

ישנה פה תלות הדדית עולמית סבוכה בשרשרת האספקה הגלובלית. הדאגה העיקרית של ארה"ב היא מהכוונה של סין לבנות מחשבי על, המסוגלים לבצע 1,000 מיליארדי פעולות בשנייה, ובכך להוביל בתחום הבינה המלאכותית עד שנת 2030 לשם בניית תשתית צבאית מהדורות הבאים. כבר היום מספר מחשבי העל הגדול ביותר נמצא בסין. האמריקאים מגדירים מחשב על לפי נפח, היכולת לבצע 100 מיליארד פעולות בשנייה אחת במכונה שגולדה לא עולה על 41,600 רגל מעוקב, כ-1,177 מטר מעוקב.

מעמדו של נשיא רוסיה ולדמיר פוטין מתחיל להתערער על רקע רצף הכשלונות שלו הצבאי, הגיאופוליטי והכלכלי. עכשיו נקראים גם אזרחים מהמעמד העליון (יחסית) להתגייס לצבא ולהישלח לשדה הקרב, לא עוד רק חיילים ממרכז אסיה, ממשפחות עניות יחסית. המלחמה באוקראינה גילתה את מערומיה של רוסיה שאולי לא תיחשב יותר כמעצמה צבאים עדכנית, נשאר לה רק לאיים בנשק גרעיני טקטי, אם תפעילו יהיה בזה אסון לרוסיה שגם אליה ינשבו רוחות רדיואקטיביות ואולי מלחמה גרעינית מוגבלת עולמית.

מעמדו של שי ג'ינפינג נפגע על רקע האטה משמעותי בקצב הצמיחה והקשיים של סין לצאת מהמשבר בתחום הנדל"ן המשפיע על כל המשק הסיני, לרעה (התחזית: צמיחה משוערת של כ- 3% בלבד השנה). עכשיו ג'ינפינג נבחר לנשיא סין לתקופת כהונה שלישית ע"י המפלגה הקומוניסטית, לראשונה נעשה מינוי שכזה מאז שנות השבעים של המאה שעברה.

ג'ינפינג אומנם נבחר לתקופת כהונה נוספת של שליט כל יכול, אבל מעמדו בסין נפגע, הן מפני שסטה מהמנהג שאין להיות בשלטון מעבר לעשור והן מפני שהוא מדרדר רמת החיים, לאחר עשרות שנים של עליה, פותח בעימות לא יעיל מול ארה"ב. האם ולדמיר פוטין ושי ג'ינפינג, על זמן שאול?

* אין בכתוב משום המלצה לפעולה. אין בכתוב להמליץ לחלוטין על מניות או ני"ע המוזכרות בכתבה. קיימת אפשרות שכותב המאמר מחזיק בני"ע של חברות המוזכרות לעיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully