וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבל על כל טיפה: הפיתוח שיציל את העולם מהתייבשות?

אילנה שטוטלנד

עודכן לאחרונה: 16.10.2022 / 8:03

בעולם שבו הופכים המים למשאב יקר ונדיר, מצאה חברה ישראלית פתרון שמאפשר לדעת בדיוק מתי להשקות ובכמה מים להשתמש כדי להביא לתוצאות מיטביות. עבור החקלאים בישראל מדובר בחיסכון, עבור מאות מיליונים ברחבי העולם, זה עשוי להיות ההבדל בין חיים למוות

עציצים ביתיים. ShutterStock
אם אתם מטפחים כמה עציצים, אתם יכולים להמשיך להשקות כרגיל. לעומת זאת, אם אתם חקלאים - כדאי שתקראו/ShutterStock

"זה לא חדש שההתחממות הגלובאלית מביאה איתה תופעות חריגות שמשפיעות כבר היום על החיים של כולנו. אולם לא כולם יודעים עד כמה דרמטית ההשפעה של שינויי האקלים על חקלאות וחקלאים - או במילים אחרות, על היכולת של העולם לגדל מזון", אומר אורי בן נר, מנכ"ל חברת האג-טק סופלנט.

"הסיבה לכך היא שכל ידע והחלטה חקלאית מבוססים על מזג האוויר. אירועים קיצוניים, כמו חום ושרב חסרי תקדים, מובילים כבר היום לנזק שמתחיל להשפיע על כמויות המזון הזמינות. השנה לבדה כ-200 מיליון בני אדם יסבלו מרעב בגלל כמה אירועי חום קיצוניים בחגורות החיטה של ארה"ב והודו. סופלנט פותרת את זה בצורה פשוטה וייחודית: אנחנו עוזרים לחקלאים לקבל החלטות שמבוססות על מצב הצמח, ובכך בעצם גורמים לחקלאי להסתמך על מצב הצמח, ולא על מצב מזג האוויר".

אורי בן נר, מנכ"ל סופלנט. יח"צ,
אורי בן נר, מנכ"ל סופלנט/יח"צ

ביניים: שלל שרב

חברת סופלנט הוקמה בשנת 2012 על ידי זהר בן נר, המשמש כנשיא החברה. מטה החברה נמצא בעפולה, והיא מעסיקה כ-100 עובדים, רובם בארץ. מלבד ישראל, החברה פועלת גם באוסטרליה, דרום אפריקה, מקסיקו, ארגנטינה, פרו, ועוד. עד היום גייסה החברה כ-40 מיליון דולר ממספר משקיעים בולטים, ביניהם ג'ף שוורץ, קרן Red Dot Capital, מבטח-שמיר, קרן מנומדין, Maor Investments ועוד.

"עם השנים בנינו מודלים ייחודיים שמאפשרים ללקוחותינו להתגבר על אירועי שרב קיצוניים, לעיתים בטמפרטורות שמגיעות ל-50 מעלות ואף יותר מכך", אומר המנכ"ל, אורי בן נר. "החזון שלנו הוא לאפשר לחקלאים להמשיך לגדל מספיק מזון גם במציאות המורכבת הזאת, ולהיות החברה שאומרת לעולם איך לגדל ואיך להשקות. כבר היום אנחנו עושים את זה ב-15 מדינות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סופלנט 2. יח"צ,
כל המידע הרלוונטי מגיע לחקלאי מעל מסך הסמארטפון/יח"צ

העץ הצמא

המוצר המרכזי של סופלנט הוא מערכת חישה צמחית - SNS - מערכת פיזית שיושבת על הקרקע, על הגזע, על הפרי ולפעמים גם על עלה הצמח, מותקנת כל כמה דונמים ופונה לחקלאים גדולים בארץ ובחו"ל - כאלה המגדלים 1,000 דונם ומעלה של כל מה שגדל על עצים ושיחים. המערכת מספקת להם פלטפורמה המשקפת את האופן בו הגידולים שלהם גדלים ומורה להם מתי להשקות, כמה, נותנת כל מיני סוגי של התראות ועוד.

"אנחנו בעצם אומרים לחקלאים מתי העץ שלהם צמא ומה בדיוק הוא צריך", אומר ליאור נעמן, מנהל השיווק של סופלנט. "אנחנו לא מספקים מערכות השקיה. אלא ברגע שכבר יש לחקלאי מערכת שהוא משקה באמצעותה, אנחנו נותנים את האמצעי הטכנולוגי שבאמצעותו החקלאי יודע בדיוק מתי העץ שלו צמא. המערכות האלה פונות לחקלאים גדולים, המהווים כ-2% מחקלאי העולם.

רוב החקלאים בעולם הם חקלאים קטנים. מפני שכבר יש לנו הרבה מאוד מערכות חישה צמחית המפוזרות ברחבי העולם אצל חקלאים גדולים, פיתחנו לאחרונה את המוצר Plant - הפונה לחקלאים קטנים, עולה מעט מאד כסף, ויש לו ערך מאוד גדול במיוחד בזמנים שלנו, של משבר אקלים ומחסור במים".

מה המהות של המוצר החדש?
נעמן: "אפילו לא מדובר כאן בהתקנת אפליקציה. כל מה שהחקלאי הקטן צריך לעשות זה לעדכן במערכת שלנו מה הוא מגדל, איזה זן ספציפי, איפה בדיוק הוא נמצא על המפה, להכניס את הטלפון שלו, ואז על בסיס יומיומי הוא יקבל הודעות ווטסאפ עם הוראות בדיוק כמה להשקות, מתי, מה מזג האוויר בחלקה שלו, מה מהירות הרוח - בעצם כל מיני נתונים והתראות שחשובים לחקלאים.

מפני שלא צריך להתקין שום דבר על הקרקע, מערכת Plant יכולה לפנות לחקלאים בכל העולם, ביניהם גם חקלאים מאוד קטנים שמגדלים רק 5-10 דונם, שאין להם יכולת כלכלית לשלם על המערכת החישית שהרבה יותר יקרה ועולה 250 דולר להקטאר לשנה
(הקטאר=10 דונם, א.ש)".

ליאור נעמן, מנהל שיווק סופלנט. יח"צ,
ליואר נעמן, מנהל השיווק של סופלנט/יח"צ

החקלאי הקטן

כיום, מציין נעמן, רוב חברות האג-טק לא פונות לחקלאים הקטנים, "והמוצר החדש שלנו הוא בשורה לחקלאים הקטנים. אין לו חיישנים על הקרקע, הוא מאוד וירטואלי, ובאמצעותו אנו מציידים את החקלאים הקטנים בנתונים. בדרך כלל, הם משקים לפי איך שאבא שלהם לימד אותם, אבל העולם מאוד השתנה.

מפני שיש לנו מידע כל כך רחב, אנחנו יכולים לתת לחקלאי כלים מאוד טובים להתמודד גם עם השינויים המאוד דרמטיים באקלים וגם כמובן לחסוך במים ולקבל יותר יבול, להגיע לגודל פרי מסוים ורצוי - והכל במחיר מצחיק של כ-10 שקלים (3 אירו) בחודש. זו הייתה המטרה שלנו, לתת כמה שיותר ערך בכמה שפחות כסף, שהמחיר לא יהיה חסם".

נעמן מוסיף: "מים הוא גם משאב יקר וגם כל הזמן יש פחות ממנו. עכשיו למשל, יש משברים מאוד גדולים בספרד, ובמקסיקו. מים זה הכלי הכי חשוב שיש לחקלאי בידיים, והשקיה זו גם הפעולה היחידה שהוא עושה על בסיס יומי פחות או יותר. השקיה זו הפעולה הכי משמעותית שחקלאי עושה. בזכות המערכת שלנו החקלאי יכול בדיוק להבין איך הצמח שלו מרגיש בכל רגע נתון. בעידן של משבר האקלים ההתמקצעות בהשקיה הופכת להיות עוד יותר מהותית".

סופלנט 1. יח"צ,
אפילו לא צריך להתמצא בנבכי האפליקציה: כל המידע הרלוונטי מגיע לווטסאפ של החקלאי/יח"צ

חולמים בספרדית

אבל איך מתמודדים עם השוני בסוגי הגידולים ותנאי הקרקע ששונים כל כך בין מקום למקום? נעמן מרחיב: "יש לנו היום בסיס מידע צמחי עצום לגבי כמעט כל סוג של גידול, כמעט כל סוג של קרקע וכמעט כל סוג של מזג אוויר, ואנו יכולים לצפות הרבה מאוד דברים בזכות המידע הצמחי הרחב הזה.

בזכות בסיס נתונים כמעט אין סופי שקיים אצלנו, הן לגבי מזג אוויר והן לגבי טמפרטורה של הקרקע ברחבי העולם, אנחנו נותנים לחקלאים הקטנים כלים שעד עכשיו היו שמורים לחקלאים מאוד גדולים ועתירי ממון. כרגע השקנו את מערכת Plant בארץ והתחלנו השקה בספרד. בינתיים זה בעברית וספרדית, ונתרחב לעוד מקומות".

הטכנולוגיה תדחק בסופו של דבר את החקלאות המסורתית?
"חקלאים בארץ ובעולם מאוד מפותחים מבחינה טכנולוגית, אבל למגע האנושי תמיד יהיה מקום בענף כמו חקלאות. למשל כשאנחנו באים להתקין את המערכת שלנו אצל חקלאים גדולים, אנו אומרים להם: 'תראה לנו עץ אופייני בחלקה'. הם כולם יודעים איזה עץ הוא האופייני שלהם, כזה שהכי מאפיין את שאר העצים בחלקה. כדי להביא נתון כזה, הם תמיד יצטרכו ידיים ורגליים על הקרקע. חקלאים הם עם סקרן שמאוד אוהב ורוצה להשתפר, אבל גם למגע האנושי יש נוכחות מאוד גדולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully