וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריפריה אימפריה: החברות שבחרו להתרחק מהמרכז

עודכן לאחרונה: 18.10.2022 / 10:45

לא מעט אנשים פרטיים, חברות וארגונים נרתעים מהמילה "פריפריה", אבל במגזר העסקי יש חברות גדולות שבחרו לפעול דווקא משם, כמו: כתר, ד"ר פישר ואסם-נסטלה

עובד במפעל. ShutterStock
מפעלים וחברות גדולות שבחרו להתמקם בפריפריה. האם מדובר באג'נדה?/ShutterStock

בשנים האחרונות מופנית ביקורת נוקבת מצד הציבור הישראלי ומקבלי ההחלטות כלפי החברות הגדולות במשק, וחברות ההייטק בפרט, על כך שבחרו לקום דווקא במרכז הארץ, בסוף השנה שעברה אף התקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון סוער בנוגע לכך, שרק 9% מתעשיית ההייטק בישראל ממוקמת בפריפריה.

ואכן, הנתונים מדברים בעד עצמם. למרות התקציבים הגדולים שהוקצו לכך והרצון לפתח את הפריפריה, ניתן לראות שככל שמתרחקים מהמרכז פוחתות אפשרויות התעסוקה, מה שמוביל לפערים חברתיים-כלכליים גדולים או לחילופין, לנהירה לכיוון מרכז הארץ, שמחזקת את מצוקת הדיור הגדולה ואת הפקקים הקשים.

למרות זאת, יש לא מעט חברות גדולות בתחומן, שבחרו לקום או להתבסס דווקא בפריפריה, רחוק מאותה "בועה" מדוברת, האם מדובר באידיאולוגיה שמטרתה לפתח את הארץ כולה, או שקיימים עוד שיקולים?

מפעל אסם שדרות. וסילי שפרגה,
מפעל אסם-נסטלה, שדרות/וסילי שפרגה

אסם-נסטלה

מפעל אסם יקנעם הוקם בשנת 1974 באזור התעשייה החדש של יקנעם, כמפעל לייצור דברי מאפה. עם השנים הורחבה פעילותו, וב-1997 הוכפל שטחו והמפעל הפך רשמית למרכז המאפה של החברה עם מוצרים חדשניים בפיתוח מקומי המציבים אותו בשורה הראשונה של תעשיית המזון הישראלית.

במפעל מייצרים כעכים, מוצרי פסטה ועוגות, כולל כמה מהמוצרים המוכרים ביותר בישראל כמו בייגלה, לחמית, עוגות הבית ופתי בר. המפעל מעסיק עובדים רבים מהעיר וסביבתה, כולל עובדים עם צרכים מיוחדים, ולדבריו רואה את עצמו חלק בלתי נפרד מהקהילה המקומית.

גם מפעל אסם שדרות הוקם בשנת 1979 באזור התעשייה הצפוני של העיר, כמפעל לייצור פסטה ו-וופלים בבעלות חברת פרומין. בשנת 1981 רכשה אסם את מלוא הבעלות על המפעל, המהווה את העוגן הדרומי במערך הייצור הארצי שלה. ממפעל לייצור אטריות, התפתח אסם שדרות למפעל מתקדם הכולל שלוש מחלקות מרכזיות ומעסיק 520 עובדים, רובם מתגורר בקו אשקלון דרומה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ד"ר פישר. ד"ר פישר,
תשלובת ד"ר פישר, המפעל בגליל התחתון/ד"ר פישר

תשלובת ד"ר פישר

תשלובת ד"ר פישר נוסדה ב-1965 ע"י ד"ר אלי פישר ורעייתו דבורה ז"ל בבני ברק. לפני כ-12 שנים, לאחר שהחברה הקטנה הלכה והתרחבה ופותחו בה תרופות ותכשירים רבים, החליטה ההנהלה להקים קריה תפעולית חדישה ומתקדמת בגליל התחתון אשר תשלב תחת קורת גג אחת את מפעל המגבונים הלחים אשר פעל במקום שנים רבות ואת מפעל הסקין קייר שיועתק מהמרכז לצפון.


הקריה התפעולית נחנכה ב-2013 והיא מהמתקדמות מסוגה בישראל לייצור תכשירים לטיפול ולשמירה על בריאות העור ובה מיוצרים מידי שנה עשרות מיליוני יחידות אשר חלקן מיוצאות לעשרות מדינות ברחבי העולם.

בתשלובת ד"ר פישר מועסקים ועובדים בהרמוניה מאות עובדים המייצגים את פסיפס החברה הישראלית מכל מגזרי האוכלוסייה בגליל ובנוסף רכשה 30 דונם נוספים בסמוך לקריה התפעולית לצורך הרחבה עתידית של הפעילות.

מפעל כתר. רחפן באדיבות כתר,
מפעל כתר, 8 מפעלים שהתמקמו בעמק יזרעאל ובגליל/רחפן באדיבות כתר

כתר

כתר, הקבוצה הגדולה בעולם לייצור מוצרי ריהוט גינה, בית ואחסון נוסדה בישראל ב- 1948 ומזה עשורים שמפעליה ומספר יחידות עסקיות מובילות בקבוצה, פועלות מהפריפריה הצפונית בארץ. בעולם יש לכתר כ-20 מפעלים, ו-8 מהם ממוקמים בישראל עם מעל ל-3,000 עובדים.

המפעלים ממוקמים ביקנעם, אלון תבור וכרמיאל - עיר בה כתר מהווה מעסיק דומיננטי עם לא פחות מ-5 מפעלי ענק. בשנה הקרובה יפתחו שעריהם של 3 מפעלים נוספים בכרמיאל ובאלון תבור, מתוך החלטה אסטרטגית, להמשיך ולתמוך בעמק יזרעאל ובגליל.

החברה מובילה פרוייקטים קהילתיים רבים בערים בהן היא פועלת, שתורמים לסביבה ולהתפתחות התעשייה הישראלית כולה. לדוגמא: פרוייקט איסוף ומיחזור פלסטיק רב פעמי בכרמיאל וכן הקמה והשתתפות בחממת I 4 VALLEY - החממה הראשונה והיחידה בישראל ליזמיות ויזמים בתחומי תעשייה דור 4.0, שממוקמת בכרמיאל, אשר הוקמה בשיתוף הרשות לחדשנות.

הבניין באוניברסיטת בן גוריון בו יושבת רומינרה. יח"צ,
הבניין באוניברסיטת בן גוריון בו יושבת רומינרה/יח"צ

Rumenera

החברה Rumenera הוקמה בנגב על ידי חברת HUMINN בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון, ושמה לה למטרה להפחית את פליטת גז המתאן מהפרות, דרך חיידקי העיכול של הפרות.

הטכנולוגיה שמפותחת על ידי החברה עוזרת לרפתן לחזות את תכונות הפרות ולנהל את הרפת בצורה חכמה, כשהמטרה היא להוריד את כמות המתאן באטמוספרה ולהקטין את כמות המשאבים שכל פרה צורכת, ובנוסף להבין מה היחס בין כמות המתאן הנפלטת מהן לכמות החלב שהן מייצרות.

את המחקר והפיתוח מלווה פרופסור איציק מזרחי, מדען במכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב וחבר סגל בבית הספר לקיימות ושינויי אקלים באוניברסיטת בן גוריון. "רומינרה קמה במטרה לפתח שיטות לחקלאות ברת קיימא בעולם כולו ולהוביל לפתרון גלובלי משמעותי, והיא ממוקמת בנגב ופועלת ממנו באופן מלא כבר מיום הקמתה", הסביר פרופסור מזרחי.

"הסיבה שבחרנו לפעול משם היא מתוך רצון גדול שלנו להציע מקומות עבודה איכותיים לאוכלוסיית האזור, שיאפשרו גם לסטודנטים הצעירים לעבוד במקצועות ההייטק והביוטק ותוך כדי כך להשתקע בנגב ולהפריח אותו. אנחנו גאים בכך מאוד ומקווים שכמה שיותר חברות יבואו בעקבותינו כבר בשנים הקרובות", הוסיף.

מעבדת ניו פייז בכרמיאל. יח"צ,
מעבדת New Phase (ניו פייז) בכרמיאל/יח"צ

New Phase

חברת ניו פייז הוקמה בשנת 2013 על ידי ד"ר רפאל חוף ועופר שלו. החברה פיתחה טכנולוגיה הכוללת ננו חלקיקים ומכשור רפואי בטמפרטורה מבוקרת על מנת לחסל גרורות סרטניות ולסייע בהאטת התפשטות הסרטן בגוף. לאחרונה החלה במחקר קליני בבני אדם לאחר שקבלה אישור ממשרד הבריאות.

מעבדת הפיתוח של החברה הוקמה בכרמיאל, לדברי החברה, מתוך אידיאולוגיה לפיתוח תעסוקה בצפון. "הרצון לפתוח מעבדה בכרמיאל נבע מעקרון ציוני אידיאולוגי ומתוך הערכה לשותפות עם המגזר הדרוזי, מתוך רצון לפתח את הפריפריה ולהעניק לעובדים מהצפון אפשרות להיות שותפים ברעיונות פורצי דרך אשר יספקו תעסוקה ומתן אפשרות לפיתוח מקצועי בנושאים טכנולוגים חדשניים בתוך החברה" סיפר מנכ"ל החברה, עופר שלו.

"פתיחת המעבדה בכרמיאל, כאשר משרדי החברה ממוקמים בפתח תקווה, זה סיכון עם אתגר והבחירה במנהלת המעבדה שלנו, רנא קאסם שגרה בבית ג'אן, נתנה לנו את התחושה כי ניתן לסמוך עליה שתקדם את המחקר להישגים הנדרשים ואף מעבר", הוסיף.

ניו פייז לא עצרה רק במהלך זה ואת הניסויים הקליניים בבני אדם אשר התחילו בסוף שנה שעברה, התחילה החברה במרכז הרפואי גליל בנהריה, מתוך הבנה שגם לתושבי הפריפריה מגיע להנות מטכנולוגיות רפואיות פורצות דרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully