וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחזרה ללימודים: ההורים לא שילמו? הילדים ישארו בבית

עודכן לאחרונה: 18.10.2022 / 16:07

חוזר מנכ"ל מעודכן, שממנו עולה שהורים שפעילויות רשות ימנעו מתלמידים שהוריהם לא שילמו לבתי הספר, מסעיר את המערכת לקראת חידוש הלימודים מחר: האם שוב נחשף למחזות קורעי להלב של ילדים שהורדו מהסעות לטיול השנתי?

ילד עצוב במסדרון בית הספר. ShutterStock
הורים שיכולים להרשות לעצמם ובוחרים שלא לשלם עבור הטיול השנתי, מעוררים כעס - אבל האם התלמיד צריך להיענש?/ShutterStock

זוכרים את התמונות קורעות הלב של תלמידים מורחקים מהאוטובוס של הטיול השנתי ונשארים מאחור, בגלל שהוריהם לא שילמו את תשלומי ההורים? בקרוב יתכן מאוד שניאלץ לחזות בהם שוב. שינוי בחוזר מנכ"ל של משרד החינוך, שנעשה מתחת לרדאר, קובע שתלמיד שהוריו אינם סובלים מבעיות כלכליות ולא שילמו את תשלומי ההורים, לא ישתתפו בפעילויות.

על פניו, מוציא מהדעת שמי שמסוגל לעמוד מבחינה כלכלית בנטל תשלומי ההורים ההולך, ולא משלם אותם, מצפה שילדיו ייהנו מהפעילות שהם מממנים בחינם. מצד שני, ההנחיה החדשה נוגדת את "חוק זכויות התלמיד" ולפיו, "מוסד חינוכי לא ינקוט אמצעי ענישה נגד תלמידים בשל מעשה או מחדל של הוריו. מוסד חינוך לא ימנע מתלמיד לממש את זכויותיו כאמור בחוק זה או בכל דין אחר". מה גם שבינינו, לא הילדים הם שאשמים.

בחוזר המנכ"ל המעודכן, הסותר-לכאורה את החוק, נכתב: "מוסד חינוך לא ינקוט אמצעי ענישה נגד תלמידים בשל מעשה או מחדל של הוריו (למעט תשלום רשות ורכישת שירותים מרצון). במקרה של הורים שלא שילמו עבור פעילות רשות כלשהי, שלא עקב בעיה כלכלית - לא ישותף התלמיד באותה פעילות".

"יש את 'חוק זכויות התלמיד' ויש את חוזר המנכ"ל בנושא תשלומי הורים", מסביר פיצ'י דובינר, מוביל המאבק לחינוך חינם בישראל, "שם מפורט מה מותר ומה אסור, מה צריך לשלם ומה אסור לשלם, רשימה שלמה שבה כלולים גם, למשל, מזגנים וחומר מתכלה.

מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק. מרים אלסטר, פלאש 90
יגאל סלוביק, מנכ"ל משרד החינוך. על פי המשרד, אין סתירה בין חוזר המנכ"ל לבין חוק זכויות התלמיד/פלאש 90, מרים אלסטר

ההורים משתפים פעולה

"כל בית ספר צריך לקבל אישור על כל התשלומים שהוא גובה מההורים ממשרד החינוך ולפרסם אותם באתר 'אפיק', שם כל הורה יכול לאתר את בית הספר והכיתה של הילד ולראות בדיוק על מה הוא נדרש לשלם.

"לצערי רוב ההורים לא עושים את זה, ומשרד החינוך לא אוכף את האיסורים שבחוק וכך קורה יותר מדי פעמים ודווקא במקומות מבוססים, שקורעים את ההורים בניגוד לחוק. רוב ועדי ההורים בבתי הספר משתפים עם זה פעולה וגם הנהגת ההורים הארצית, שמדי פעם יוצאת נגדם, אבל אף פעם לא איימה בהשבתת הלימודים, כי כולם רוצים את הבייבי סיטר לילדים, "חינוך" הוא בעיקר מילה יפה.

"השינוי שנעשה בחוזר מנכ"ל משרד החינוך מאפשר להעניש ילד שההורים שלו לא שילמו את תשלומי הרשות והתל"ן, למרות שלא הוא זה שהחליט לא לשלם אותם. מה שיותר גרוע בעיני, שחוזר המנכ"ל נוגד את 'חוק זכויות התלמיד' שאינו מאפשר בשום אופן פגיעה בתלמידים. זה כמו שמנכ"ל משרד התחבורה יוציא תקנות שמותר לחצות צומת באור אדום. הורה שיציגו בפניו את חוזר המנכ"ל ייבהל וירוץ לשלם מהפחד. אני סרבן תשלומי הורים גאה".

אז ההורים האחרים משלמים עליך.
"ממש לא. אני לא שילמתי אף פעם ומעולם לא ביקשו מהורים אחרים לשלם יותר בגללי, זאת אומרת שתמיד גובים בעודף. אגב, את העודפים האלה צריך להחזיר להורים וזה לא קורה. בחולון, למשל, מבקר העירייה קבע שמאות אלפי שקלים לא הוחזרו להורים".

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים מסר בתגובה: "הורה שילדו או ילדתו יוצאים לפעילות ואין לו בעיה כלכלית, צריך לשלם עליה ולא יכול לצפות ששאר ההורים ישלמו על בנו או בתו. יחד עם זאת, תלמיד לא יכול להיפגע וצריך להכיל אמצעי גביה נגד ההורה שלא שילם אם בנו או בתו צרכו את השירות. הילדים צריכים להיות מחוץ למשחק".

במשרד החינוך דוחים בתוקף את הטענה שחוזר המנכ"ל שונה במהלך השנה האחרונה וטוענים שלא נערכו בו שינויים מאז שנת 2003:

"חוזר המנכ"ל אינו עומד בסתירה לחוק זכויות התלמיד. וכי בכל מקרה שבו הואים מתקשים לעשלם תשלומי הורים, יש לשתף את התלמיד בפעילות. במקרה שלהורים שאין להם קושי כלכלי בוחרים שלא לשלם עבור פעילות רשות הכרוכה בתשלום, בית הספר נדרש לספק מענה לתלמיד בדמות פעילות חולופית. הפעילות החלופית תינתן לאחר שהורי התלמיד הבהירו כי אינם מעוניינים לרכוש את השירות ולשלם בעדו, או הבהירו שאינם מעוניינים שילדם ישתתף בפעילות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully