וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר והבורסה ינפיקו אג"ח על פלטפורמת בלוקצ'יין?

עודכן לאחרונה: 19.10.2022 / 15:59

לראשונה בישראל: החשב הכללי והבורסה הקימו צוות משותף לבחינת היתכנות עסקית וטכנולוגית של הנפקת אג"ח מדינה על גבי פלטפורמת בלוקצ'יין

ביטקוין. ShutterStock
בלוקצ'יין. מדינת ישראל לא יכולה להישאר מחוץ למשחק לאורך זמן/ShutterStock

החשב הכללי, באמצעות יחידת החוב בחטיבת המימון והבורסה בתל-אביב, בוחנים את היישום של הנפקת אג"ח דיגיטלית על גבי תשתית מבוססת בלוקצ'יין. לאחרונה הקימו הגופים צוות משותף לבחינת היתכנות עסקית וטכנולוגית (Proof Of Concept) של סליקת אג"ח דיגיטלית של מדינת ישראל על גבי פלטפורמה חדשה למסחר וסליקה בנכסים דיגיטליים.

הפלטפורמה החדשה מבוססת על טכנולוגיות חדשניות - בלוקצ'יין (Distributed Ledger Technology - DLT), חוזים חכמים (Smart Contracts) וטוקניזציה (Tokenization).

הבורסה והחשב הכללי בוחנים זאת לאור ההתפתחויות בשווקים הפיננסיים בשנים האחרונות, ובכלל זה - השימוש בטכנולוגיות DLT, טוקניזציה של נכסים מסוגים שונים ומגוון הניסויים שבוצעו ע"י מוסדות פיננסים ובנקים מרכזיים בעולם בקשר להנפקת מטבעות דיגיטליים. זאת לאור ההבנה שהתפתחויות אלו ישנו באופן מהותי וחדשני את השווקים הפיננסיים בכלל, ואת עולמות המסחר והסליקה בפרט.

תהליכי הנפקה וניהול חוב מדינתי הם תהליכים מורכבים, שנעשים בהיקפים משמעותיים, מחייבים סנכרון בין מערכות שונות, משלבים גורמים רבים (מקומיים ובינלאומיים) ומחייבים מעקב וליווי רגולטורי הדוק. פרויקט "עדן" הינו יריית הפתיחה לעולם חדש זה אשר יאפשר דריסת רגל ראשונה וחשובה ויהווה את התשתית לשכלול מנגנונים מסורתיים אחרים בהמשך הדרך. יישום הטכנולוגיות המתקדמות עתיד להוזיל עלויות, לקצר את פרקי הזמן הכרוכים בהנפקה ובסליקה של אג"ח מדינה, להגביר את השקיפות, לייעל תהליכים ולהפחית סיכונים.

במסגרת בדיקת ההיתכנות תבוצע דיגיטציה של סדרת אג"ח חדשה והנפקתה (הנפקת דמה) למשתתפי המערכת. בהנפקה ישתתפו הבנקים המובילים, בינלאומיים ומקומיים, (Primary Dealers) ב"ניסוי חי" במסגרתו יחוברו אל מערכת ייעודית, מבוססת בלוקצ'יין, אשר תפותח על ידי הבורסה וספקי הטכנולוגיה הנבחרים. היחידות הנרכשות של הסדרה החדשה יונפקו אל הארנקים האלקטרוניים של משתתפי הפיילוט. תמורת ההנפקה, תועבר באמצעות אמצעי תשלום דיגיטלי, מן הארנקים האלקטרונים של המשתתפים לארנק האלקטרוני הייעודי של מדינת ישראל.

מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב. תמר מצפי, מערכת וואלה!
מנכ"ל הבורסה בתל אביב, איתי בן זאב/מערכת וואלה!, תמר מצפי

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך, מסר: "השווקים הפיננסים עוברים שינויים דרסטיים בשנים האחרונות, עם כניסתן של טכנולוגיות מהפכניות המשפיעות על האופן שבו לקוחות בכל העולם פועלים ומשקיעים. כמו בתחומים אחרים בהם ישראל היא חלוצה טכנולוגית עולמית, אנו שואפים שגם בתחום הפיננסי תהיה ישראל מהראשונות בעולם שיטמיעו את הטכנולוגיות החדשניות ביותר ובכך ישכללו וינגישו את שוק ההון לטובת הציבור הרחב. אני רוצה להודות לאגף החשב הכללי ולכל מי שלוקח חלק בפרויקט חשוב זה שהוא צעד ראשון וחשוב בדרך לשוק הון משוכלל ונגיש יותר".

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "הצעד שאנו מובילים כעת, יחד עם הבורסה לניירות ערך, להנפקת אג"ח מדינה על גבי פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין, מציב את מדינת ישראל בחזית הטכנולוגית ויאפשר לנו לבחון, בצורה בטוחה ומבוקרת, אפשרויות חדשות להנפקה וניהול של החוב הממשלתי.

אני מאמין שטכנולוגיית מבוססות בלוקצ'יין הן כאן להישאר ולאורך זמן יחלחלו לליבת השווקים הפיננסים וישנו אותם באופן מהותי ועמוק. חובתנו היא לבחון טכנולוגיות ושיטות עבודה חדשות כל העת, רק לאחרונה השקנו פלטפורמה חדשה לתשלומים של המדינה לעסקים קטנים. אני רוצה להודות לבורסה לניירות ערך ולשותפים הנוספים - עושי השוק וחברות הטכנולוגיה על שיתוף הפעולה בפרויקט החדשני והחשוב מסוג זה".

סגן בכיר לחשב הכללי ומנהל חטיבת המימון, גיל כהן: "במשרד האוצר אנו עוקבים מקרוב אחר הפיתוחים הטכנולוגיים הגדולים המשפיעים על שוקי ההון ברחבי העולם ובכללם גם בתחום הבלוקצ'יין. לפני כחצי שנה כבר ערכנו האקתון לבחינת יישומי בלוקצ'יין בהנפקת חוב ממשלתי עם מיטב הסטארטאפים הישראליים בתחום. כעת, אנחנו עושים צעד משמעותית בבחינת הנפקת אג"ח מדינתי על גבי הבלוקצ'יין, מדובר בצעד בעל פוטנציאל לקידום שוק ההון משכולל ונגיש יותר וכן על ייעול ניהול החוב הממשלתי. אני רוצה להודות לבורסה לניירות ערך ולשותפים הנוספים בפרויקט חלוצי וחשוב זה".

מיכאל שאולוב, מייסד משותף ומנכ"ל פיירבלוקס: "דיגיטציה של המערכת הפיננסית מחייבת שיתוף פעולה בין המגזר הציבורי לפרטי. אנו גאים לשתף פעולה עם משרד האוצר והבורסה לניירות ערך בפרויקט פורץ דרך ראשון מסוגו של הנפקת אג"ח מדינה על רשת בלוקצ'יין. הפיילוט מעורר עניין ברחבי העולם שכן הוא עשוי להיות נקודת מפנה בהתייחסותן של ממשלות לנכסים דיגיטליים.

בעקבותיו ממשלות עשויות להפוך לשחקן מרכזי בו ולהאיץ את התנופה העסקית שמאפיינת את שוק הנכסים הדיגיטליים בשנים האחרונות. ממשלות עשויות להגדיל את השוק להיקפים חסרי תקדים. פיירבלוקס מספקת פלטפורמה מאובטחת ופשוטה להנפקות והעברות של אג"ח כנכס דיגיטלי. הבורסה לניירות ערך תשתמש בפלטפורמה עבור תהליכי שימוש חדשניים בנכסים דיגיטליים, במסגרת המאמץ להעלות ולהרחיב את הנגישות של השווקים הפיננסים לכל".

קיט קולבר, סמנכ"ל הטכנולוגיות (CTO) של VMware, מסר: "אנחנו גאים להיות שותפים של הבורסה לניירות ערך, משרד האוצר, וחברת FireBlocks בהקמת בורסה לנכסים דיגיטליים שתאפשר לסחור באיגרות חוב דיגיטליות של מדינת ישראל. המיזם מחזק את החזון שהצבנו לעצמנו לפתח מערכת בלוקצ'יין ארגונית פרטית לחברות, ולמותגים, הגדולים ביותר בעולם".


בדיקת ההיתכנות תבוצע על ידי חברות טכנולוגיה מתחום הנכסים הדיגיטליים - Fireblocks ו - VMware.

Fireblocks הינה פלטפורמה לארגונים פיננסיים המספקת תשתית מאובטחת להעברה, אחסון והנפקה של נכסים דיגיטליים בטכנולוגית בלוקצ'יין.Fireblocks מאפשרת לבנקים, חברות פינטק, בורסות קריפטו, חברות תשלומים, בנקים, קרנות גידור, גופי הלוואות ועוד, לבצע באופן מאובטח העברות נכסים דיגיטליים דרך רשת Fireblocks ותשתית ארנק מבוססת .MPC החברה מספקת שירותים ליותר מ-1,500 מוסדות פיננסיים ואבטחה העברת נכסים דיגיטליים בשווי של יותר מ- 3 טריליון דולר. החברה מיישמת מדיניות ביטוח שמכסה נכסים הנמצאים באחסון ובהעברה ומספקת תמיכה גלובלית 24/7. למידע נוסף: www.fireblocks.com

VMware היא ספקית מובילה של שירותים מרובי עננים עבור כל האפליקציות, ומאפשרת חדשנות דיגיטלית עם שליטה ארגונית. כדי להרחיב את הבסיס הדיגיטלי, VMware מספקת פלטפורמת בלוקצ'יין להרצת יישומים מבוזרים קריטיים, בסביבה של ריבוי משתתפים. מוצר הבלוקצ'יין של VMware תומך במודל האתריום, ומאפשר כתיבת חוזים חכמים בשפות כדוגמת Solidity. המוצר נמצא היום בשימוש חברת Broadridge, וכן בשימוש הבורסה של אוסטרליה (ASX), שנמצאת בשלב הבדיקות. בנוסף, הבלוקצ'יין של VMware היה חלק מניסוי של בנק ישראל להנפקה של שקל דיגיטלי, ניסוי שעבר בהצלחה ופורסם בסוף מאי השנה בדוח בנק ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר. גלעד ארצי, אתר רשמי
יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר/אתר רשמי, גלעד ארצי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully