וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפס ביחסי אנוש: מי תקנה בגדים של SHEIN אחרי התחקיר הזה?

עודכן לאחרונה: 20.10.2022 / 10:27

תחקיר של צ'אנל 4 בבריטניה חשף תנאי העסקה קשים במפעל האופנה הסיני SHEIN. החברה שמייצרת אופנה מהירה וזולה הפכה למותג המדובר ביותר בטיקטוק וביוטיוב, ולאפליקציה המובילה ברשימת ההורדות בארה"ב, אך מה מתרחש מאחורי הקלעים של המותג הנוצץ ?

תנאי עבדות מודרנית במפעל האופנה SHEIN. מתוך הסרט של ערוץ 4 הבריטי,
תנאי עבדות מודרנית במפעל האופנה SHEIN/מתוך הסרט של ערוץ 4 הבריטי

האמת מאחורי מותג האופנה הצומח ביותר על פני כדור הארץ, נחשפת והפעם באמצעות עוד תחקיר (של ערוץ 4 הבריטי) אודות תנאי העבודה במפעלים של חברת האופנה הסינית SHEIN. על פי התחקיר המפעלים לא עומדים בחוקי ההעסקה וכוללים בין היתר ימי עבודה ארוכים של 18 שעות ללא הפסקה, יום חופש אחד בודד בחודש, שכר זעום ועונשים על הספק נמוך מהמצופה.

הידיעות על הנעשה במפעלים אינן חדשות: כבר באוגוסט 2021, פורסם תחקיר מקיף אחר שערכה סוכנות הידיעות רויטרס, שעסק בתנאי ההעסקה בפסי הייצור של החברה. גם בתחקיר זה נחשפו תנאים קשים אשר נחשבים ל'עבדות מודרנית' על פי חוקי העבודה בבריטניה, אוסטרליה ומדינות נוספות.

SHEIN נוסדה בסין בשנת 2008 והפעילה אתר סיטונאי לשמלות כלה בשם Sheinside.com ללא מעורבות בתהליכי עיצוב וייצור עד 2014, אז הקימה מפעל ייצור ושרשרת אספקה משלה תחת השם SHEIN. שש שנים לאחר מכן (2020) אולי בהשפעת הקורונה, הסגרים וזהינוק במכירות האונליין, היא הפכה למותג המדובר ביותר בטיקטוק וביוטיוב והמותג הרביעי המדובר ביותר באינסטגרם.

SHEIN פועלת כיום בלמעלה מ-220 מדינות ותופסת נתח שוק של 28% באופנה המהירה בארצות הברית. אם לקבל את הערכת השווי מהתקופה האחרונה, שעמדה על 84 מיליארד ליש"ט, SHEIN הוא מותג האופנה המהירה הצומח ביותר בעולם. אבל כמה אנחנו יודעים על תנאי העסקה במפעלי החברה ומה הופך את המחירים הנמוכים עד כדי גיחוך לאפשריים?

את המתרחש מאחורי הדלתות הסגורות של החברה, חשף הסרט התיעודי Inside The Shein Machine של ערוץ 4 הבריטי.

תנאי העסקה קשים במפעל האופנה shein. מתוך הסרט של ערוץ 4 הבריטי,
תנאי העסקה קשים במפעל האופנה shein/מתוך הסרט של ערוץ 4 הבריטי

מכונת אופנה משומנת

בסרט התיעודי, אותו מנחה העיתונאי אימאן עמרני, נכנס לראשונה עובד סמוי למפעלים של SHEIN במחוז גואנגג'ואו הסיני ויוצא עם רשמים מדאיגים: בעוד שחוקי העבודה הסיניים מגבילים את שעות העבודה לעד 40 שעות בשבוע, המצלמות הסמויות מתעדות את העובדים מתחילים לעבוד ב-8 בבוקר ומסיימים את יום העבודה בשעות הבוקר המוקדמות.

"במפעל מתקיימת מערכת לא אנושית", אומר הכתב הסמוי לעמרני, "העובדים צפויים לייצר מאות פריטים בכל משמרת, כאשר השכר היומי הממוצע של עובד במפעל הוא עלוב". על פי התיעודים השונים בסרט, השכר החודשי של העובדים במפעל SHEIN מגיע לכל היותר ל-500 פאונד בחודש (שווה ערך לכ-2,000 שקלים) כדי לייצר 500 פריטי לבוש ביום.

במהלך 47 הדקות של הסרט, ניתן לשמוע את העובדים במפעל מדברים על מצבם העגום, אחד מהם אמר בין היתר: "אין דבר כזה ימי ראשון כאן", מה שאומר שגם לא עומד לרשותם יום השבתון השבועי המקובל על פי חוק.

המנהלים במפעל תודעו מתפקדים תחת לחץ עצום לעמוד בספקים גבוהים שמצופים מהם, מה שיצר סביבת עבודה מתישה ודוחקת עבור הצוות. על רקע התסכול, העובדים נכנסו באופן קבוע לחילוקי דעות עם המנהלים על בקרת איכות ועומסי העבודה.

הסרט חושף כי לצד זכויות העובדים שנרמסות, מתקיימות הפרות לנהלי בטיחות. החברה טוענת מנגד שהיא נוקטת במדיניות קפדנית בנושא רווחה ובכלל ומצהירה כי "אנו מעסיקים סוכנויות צד שלישי לביצוע ביקורות סדירות במתקנים שלנו. נאפשר להם מסגרת זמן לתיקון הכשלים, ואם הם לא יעמדו בכך, ננקוט פעולה מיידית".

בתגובה לסרט, מסר דובר החברה את ההצהרה הבאה: "אנו מודאגים מאוד מהטענות שהוצגו בסרט, אשר מפרים את קוד ההתנהגות המקובל. ביקשנו מידע ספציפי מערוץ 4 וכל אי ציות לקוד, יטופל במהירות"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אילוסטרציה. ShutterStock
פחות מ-2000 שקלים לחודש ו-18 שעות עבודה ביום ללא הפסקה/ShutterStock

המעצבים קוראים לחרם - המשפיעים משדרים אמינות

החשיפה בסרט התיעודי מראה כיצד SHEIN יכול "לקרוא את מחשבותיהם" של לקוחות, שלא לדבר על איך היא מוכרת בגדים בצורה אגרסיבית בזול.

בשנת 2021, מעצבים עצמאיים שונים התלוננו על עותקים של פריטיהם שנמכרו על ידי SHEIN ללא אישור, והיו קריאות לחרם על החברה. אחת המרואיינות בסרט Untold: Inside the Shein Machine היא פרן דייווי, מעצבת תחתונים עצמאית מבורנמות', שדגמים בעיצוב זהה לשלה נמכרו כחיקוי באתר במחיר של 4 פאונד לעומת 65 פאונד.

בין התובנות החשובות שהציג הכתב, ישנן כאלו שמתמקדות בצד של הצרכן. האפליקציה והאתר של Shein מתוכננים ליצור "גלילה אינסופית" צבעונית וידידותית אך עמוסה ב"דפוסים אפלים", מונח שיווקי לטכניקות שנועדו לגרום לצרכנים לקנות בדחף.

חברת האופנה מראה נתוני מכירות מרשימים במיוחד ודוגלת בהוצאות מינוריות כך שכמעט ואינה משקיעה בפרסום. משתמשי TikTok בעלי קהל קטן עד בינוני (מיקרו-משפיעים) הם חלק משמעותי באקוסיסטם של SHEIN. הם שמחים לקבל בבגדים בחינם כתשלום, וההמלצות שלהם נראות אמינות לצופים.

מפעל טקסטיל תעשייתי במדינה אפריקאית. Lucian Coman, ShutterStock
תנאי עבדות בענף ייצור הטקסטיל והאופנה בסין/ShutterStock, Lucian Coman

מתפתים למחירים על גבם של העובדים?

למרות החששות שאופנה היא המזהם השני בגודלו לסביבה, הלקוחות של SHEIN מתפתים לשיווק משפיע וחכם, וכמובן למחירים הזולים, אך מבט חטוף במחירים מסגיר את האופן שבו ניתן היה להגיע אליהם.

איזה פתרון נראה באופק? בשגרה יהיו אלה אולי הגבלות מחמירות יותר על מותגי אופנה מהירה ועוד תקנות שייאכפו על מפעלים סיניים ותנאי העסקה. בטווח הקרוב נראה כי שיפור יושג באמצעות חרם צרכנים (בינתיים, מתפשטת לאיטה מחאה צרכנית גם בישראל). למרות החרם שככל הנראה הצליח להלחיץ את בעלי החברה, קשה לדעת האם וכיצד יעצרו הניצול ותנאי העבדות שמקיים המותג הפופולרי, וכן, האם מותגים גדולים ומוכרים אחרים שמייצרים בסין, עומדים בתנאי העסקה על פי חוק או שהם הבאים בתור להיתפס?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully