וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתפוס אותם כשהם קטנים: החברות במשק מאמצות את הסטודנטים

21.10.2022 / 0:28

יותר ויותר חברות עסקיות מסקטורים מגוונים מוצאות פתרונות למצוקת העובדים, כשאחד הפתרונות שתופסים תאוצה בימים אלה הוא העמקת הקשר עם ציבור הסטודנטים - החל מחממות הכשרה, וכלה בתפקידים זוטרים, עם דלת פתוחה להמשך העסקה בתום הלימודים

סטודנטים בספרייה. ShutterStock
סטודנטים. שילוב של לימודים בהתחלה של קריירה/ShutterStock

המונח "סטודנט" נשמע מאוד בסיסי - אדם שלומד כדי לעצב לעצמו את הקריירה, להביא לביטחון תעסוקתי. עד אז, סטודנטים עובדים בעבודות מזדמנות.

זאת, לפחות, הייתה עד לאחרונה התפישה, אלא שמצוקת כוח האדם במשק והרצון לטפח ולצוד כישרונות זלג מגבולות ההייטק אל סקטורים נרחבים במשק. היום להיות סטודנט משמעותו לא בהכרח למצוא משרות קטנות, אלא להיקלט בחברה גדולה ומשם השמיים הם הגבול.

חברת ההייטק זרטו משיקה תוכנית התמחות לסטודנטים. Zerto a Hewlett Packard Enterprise company , בשמה המלא, פותחת תוכנית התמחות לסטודנטים במרכז הפיתוח שלה בהרצליה. התוכנית תושק בנובמבר 2022 ותימשך 12 חודשים.

זרטו תגייס 10-15 סטודנטים למדעי המחשב ותשלב אותם במגוון צוותים בתפקידי פיתוח. התוכנית תכלול מסלולי הכשרה מקצועיים, ליווי על ידי מנטורים מתחום הפיתוח, workshops והתנסות מעשית. הסטודנטים ייקחו חלק פעיל בפיתוח ועיצוב המוצר אשר נמצא בשימוש לקוחות בכל העולם. עם סיום תוכנית ההתמחות הסטודנטים יוכלו להשתלב בחברה במגוון תפקידי פיתוח כעובדים מן המניין.

עמיר אידר, סמנכ"ל פיתוח בחברת זרטו: "תכנית ההתמחות שלנו תאפשר לסטודנטים להתנסות בפיתוח מוצר פורץ דרך וחשיפה לטכנולוגיות חדשניות. סביבת העבודה שלנו מעודדת חדשנות כל הזמן, לכל אחד ואחת יש את ההזדמנות להשפיע והתרבות הארגונית הזו תבוא לידי ביטוי גם בתכנית ההתמחות."

עמיר אידר. לירון וייסמן,
"התנסות בפיתוח מוצר פורץ דרך". עמיר אידר/לירון וייסמן

לפי הדוח של רשות החדשנות שפורסם החודש, האקדמיה עודנה שער הכניסה המרכזי לתפקיד טכנולוגי בהייטק. קרוב ל-80% מהעובדים בתפקיד ראשון בהייטק הם בעלי הכשרה אקדמית. עם זאת, האקדמיה איננה חזות הכל. מודלים של הכשרה חוץ אקדמית צברו תאוצה בשנים האחרונות והם מהווים ערוץ כניסה להייטק. חברות ההייטק הישראליות הגדולות לקחו מודל זה שלב אחד קדימה, והקימו אקדמיות בתוך החברה.

למשל, בחברת ראפיד, החברה הפרטית בעלת השווי הגבוה בארץ, פיתחו פלטפורמת תשלומים בינלאומית עבור עסקים וצרכנים, שמאפשרת לבצע העברות בנקאיות, תשתית לארנקים דיגיטליים, תשלום מזומן, אמצעי תשלום אלטרנטיביים מקומיים ועוד.

החברה מפעילה את רשת התשלומים המקוונים הגדולה מסוגה בעולם, שתומכת ב-65 סוגי מטבעות ביותר מ-170 מדינות ותומכת במעל 900 אמצעי תשלום שונים. באמצעות Rapyd Academy (האקדמיה הפנימית שהקימה החברה) החברה נותנת הזדמנות לבוגרי תואר ראשון, כשכיום היכולת להתקבל לחברות הייטק ללא ניסיון זו משימה כמעט בלתי אפשרית, ללמוד את עולמות הפינטק בליווי מנהלי מחלקות שונות.

החברה מכשירה בכל מחזור כ-20 עובדים בתקופה של כשלושה חודשים. בסיום ההכשרה בוגרי האקדמיה משתלבים מיידית בצוותי הפיתוח של החברה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

זיקה ונאמנות לארגון

בבנק מזרחי טפחות מגייסים מדי שנה מאות סטודנטים למרכזי הבנקאות הטלפוניים אשר נקלטים כעובדי הבנק כבר מיומם הראשון ובהמשך הדרך הבנק משלב במעלה הדרך את בעלי הפוטנציאל שבהם בהכשרות נוספות, וכך מייצר לעצמו עתודה של בנקאים מקצועיים ומנוסים, המשובצים עם הזמן ובהתאם לצרכי הבנק, בסניפים או ביחידות המטה. "מדי שנה אנחנו מגייסים מאות סטודנטים, כעובדים במרכזי הבנקאות הטלפוניים שלנו", אומרת מיטל הרוש, מנהלת סקטור בנקאות ישירה ומרחב "לייב" במזרחי-טפחות.

"כבר במועד גיוסם אנחנו בוחנים לא רק את מידת התאמתם לתפקיד 'בנקאי טלפוני', אלא גם את פוטנציאל ההשתלבות שלהם בעתיד, בתפקידים אחרים בבנק", היא מציינת. "בשונה מארגונים אחרים שבהם מוגדרים הסטודנטים כעובדי חברת כוח אדם, אצלנו במזרחי-טפחות הם נקלטים כעובדי הבנק לכל דבר ועניין, כבר מיומם הראשון - עובדה המחזקת מאוד את נאמנותם וזיקתם לארגון. לאחר ההכשרה היסודית והמקיפה שהם עוברים לקראת תפקידם הראשון, הבנק משלב במעלה הדרך את בעלי הפוטנציאל שבהם בהכשרות נוספות, וכך מייצר לעצמו עתודה של בנקאים מקצועיים ומנוסים, המשובצים עם הזמן ובהתאם לצרכי הבנק, בסניפים או ביחידות המטה".

מיטל הרוש. Q. Elite Beauty,
מאות סטודנטים למרכז הבנקאות. מיטל הרוש/Q. Elite Beauty

יאיר ניר קלע, כיום מנהל מחלקת נדל"ן ומגזרי משכנתאות, במטה המשכנתאות של הבנק - שהתחיל בבנק כסטודנט, מספר: "הצטרפתי למרכז המשכנתאות הטלפוני של בנק מזרחי-טפחות בשנת2005 , בזמן לימודיי לתואר בפילוסופיה, כלכלה ומדעי המדינה, באוניברסיטה העברית. כעוזב קיבוץ ללא גב כלכלי משמעותי, כל מה שרציתי בשלב הזה היה למצוא עבודה שתסייע לי במימון הלימודים ושכר הדירה, בתקווה שאצליח להחזיק עבודה ולימודים במקביל. לאחר תקופה קצרה במוקד הטלפוני של 'הוט', עברתי לעבוד במרכז המשכנתאות של מזרחי-טפחות, במיוחד מפני ששם אפשרו לי לעבוד במשרה חלקית עם גמישות בבחירת המשמרות.

"מהר מאוד הבנתי שבבנק מזרחי טפחות זו לא עוד עבודת מוקד 'רגילה'. גיליתי מקצוע חדש שלא הכרתי - בנקאות. המקצוע התגלה לי כמעניין ומאתגר ביותר; שילוב של עסקים ואנשים. מאז עשיתי שני תפקידי 'שטח' כמנהל תחום משכנתאות בסניפי הבנק בראשון לציון ובכרמיאל, ומזה כ-6 חודשים אני משמש כמנהל מחלקת נדל"ן ומגזרי משכנתאות, במטה המשכנתאות של הבנק ברמת גן. אגב, כשהגעתי למטה המשכנתאות מצאתי לא מעט מנהלים שגם הם כמוני, התחילו את הקריירה שלהם בבנק כסטודנטים".

יאיר ניר קלע. יחצ,
התחיל כסטודנט, הגיע לניהול. יאיר ניר קלע/יחצ

מיכל מגן סמנכ"ל שיווק חטיבת הקוסמטיקה שסטוביץ, מציינת: "חברת שסטוביץ המתמחה בייבוא ייצור, שיווק והפצה של מוצרי צריכה וקוסמטיקה מאפשרת מסלול לסטודנטים במחלקות השיווק, תחת הגדרת תפקיד של 'עוזרת/ שיווק'. לאחר כשנתיים בתפקיד, ניתן להמשיך בהתאם לכישורים לתפקיד 'ניהול מותג' ומשם לתפקיד של 'ניהול שיווק' או למשרות אחרות בחברה בתחום הדיגיטל /סחר /שיווק /מכירות".

גם בחברת הסטארטאפ silverfort המפתחת פלטפורמה להגנה על זהויות משתמש ומאפשרת לארגונים למנוע פריצות האקרים, מבינים שהסטודנטים הם משאב אנושי איכותי, בעלי מוטיבציה ורעב להצליח. בסילברפורט מאמינים שיכולותיהם של הסטונדטים, בשילוב המוטבציה הגבוהה שלהם יאפשרו את כניסת לארגון בכלל מחלקותיו.

"לאחרונה גייסנו סטודנט לכלכלה למחלקת הכספים לסייע למחלקה בעבודה השוטפת שדורשת יכולות אנליטיות ואנגלית ברמה גבוהה, אבל לא בהכרח מצריכה ניסיון תעסוקתי רב." מספרת ליאת גבריאלי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה. "כמו כן, אנו כחברת סטארטאפ מעסיקים ארבעה סטודנטים: שניים במחלקת מחקר ופיתוח, אחד במשאבי אנוש, ואחד במחלקת הכספים. בנוסף, יש לנו משרה פתוחה ל- Sales Operations שמתאימה לסטודנטים עם הכרות רבה עם אקסל ואנגלית ברמה גבוהה. טיפ חשוב לצליחת ראיון עבודה במשרות סטודנט הוא בעיקר להראות מוטיבציה ליכולת למידה".

ליאת גבריאלי. סילברפורט,
לא בהכרח צריך ניסיון. ליאת גבריאלי/סילברפורט

גם בחברת הביטוח AIG לא רואים בסטודנטים עובדים זמניים. רוב המנהלים בחברה כיום
צמחו מתפקידים התחלתיים, למדו תוך כדי והתפתחו. החברה מציעה מסלולי הכשרה בעולמות הביטוח ומלגות תמיכה והצטיינות. החברה רואה בגיוס של סטודנטים השקעה לטווח ארוך. שווי המלגה יכול להגיע עד מימון של שנת לימודים מלאה בכפוף להצטיינות העובד בחברה ולקריטריונים נוספים.

מירב ינאי, סמנכ"לית משאבי האנוש של חברת הביטוח AIG: "ב-AIG אנחנו מגייסים לא מעט עובדים צעירים למוקדי השירות והמכירות. בחברות מסוג זה, הנטייה היא לראות בעובדים אלו עובדים זמניים וחולפים 'עד שירכשו מקצוע', 'עד שיטוסו לטיול הגדול' ועוד. ב- AIG חושבים אחרת. אנחנו מגייסים עובדים שיתחברו לחברה לאורך זמן, יהנו מכל מה שיש לה להציע ויתפתחו. תוך כדי, אנחנו מעודדים אותם לרכוש מקצוע, הן בעולמות הביטוח והן בעולמות העסקיים שמעניינים אותם. זוהי אסטרטגיה על פיה נציגים יתפתחו בתוך החברה ויצמחו איתה. הם יוכלו לעבור מתפקידי נציגי מכירות ושירות לתפקידי ניהול משמרת, ניהול צוותים, ניהול מחלקות ואף לניהול בכיר. רוב המנהלים בחברה כיום צמחו מתפקידים התחלתיים, למדו תוך כדי והתפתחו.

"אנו מאפשרים לעובדים המעוניינים ללמוד, מסלולי הכשרה בעולמות הביטוח ומלגות תמיכה והצטיינות. החברה רואה בגיוס של סטודנטים השקעה לטווח ארוך. שווי המלגה יכול להגיע עד מימון של שנת לימודים מלאה בכפוף להצטיינות העובד בחברה ולקריטריונים נוספים. אנו רואים בכך חשיבות עליונה - זוהי הדרך שלנו לאפשר לעובדים להתפתח בחברה ולעבוד בה תוך כדי העבודה הסטודנטיאלית ואחריה. באופן זה, החיבור של העובד לחברה הוא משמעותי והתפתחותו תורמת גם לקידומו".

כך, למשל דבורי בן שמעון, עובדת באגף השיווק והפרסום של החברה: "אני בת 29 ועובדת ב-AIG מזה מספר שנים, התחלתי כתומכת back-office במחלקת ביטוחי חיים ובריאות והיום אני אחראית פרסום במחלקת השיווק. במהלך עבודתי ב-AIG השלמתי 2 תארים. בתור סטודנטית צעירה אשר מימנה את לימודיה באופן עצמאי, AIG נתנה לי כתף תומכת וגב באמצעות סיוע של מלגת לימודים. הסיוע עזר לי מאוד ונתן לי מרווח נשימה, אין ספק שהדבר לא מובן מאליו ואני מעריכה מאוד את מקום עבודתי אשר רואה את העובד הרבה מעבר. AIG דואגת לרווחת העובד גם מחוץ לכותלי המשרדים וזה ראוי לציון בעיניי. אני גאה להיות שייכת לארגון אשר שם דגש על אנשים ואכן מממש את הערך הזה בפועל".

מירב ינאי. Q. Elite Beauty,
מסלולי הכשרה לטווח ארוך. מירב ינאי/Q. Elite Beauty

בקבוצת רב-בריח יש שני מסלולים של גיוס סטודנטים שמייצגים את הקשר ההדוק עם האקדמיה והם נמצאים בדרום: אוניברסיטת בן-גוריון, מכללת ספיר ומכללת סמי שמעון, מאחר וחלק גדול מהפעילות הייצור והמטה יושב באשקלון. שם קיימים שני מסלולים: הראשון גיוס ישיר לחברה והתאמת הצרכים של הסטודנט לצרכי הארגון במגוון מחלקות. והמסלול השני הוא ופרויקט התמחות של "אלומה", שבו סטודנטים ממגוון חוגים מבצעים פרויקט התמחות של 100 שעות בחברה ולאחר סיום ההתמחות נקלטים כ-80% מהסטודנטים למשרת סטודנט קבועה.

בתום סיום הלימודים, אומרים בחברה, מוצע לסטודנטים להיקלט לחברה כעובדים במשרה מלאה ומציעים להם את מסלול "דור ההמשך", מסלול ארוך טווח לבוגרים לפיתוח ניהולי ומקצועי לעובדים.

ענת ורניק, סמנכ"לית משאבי האנוש ברב-בריח ציינה: "אני, יחד עם הנהלת החברה, מאוד מאמינים בשילוב סטודנטים ביחד עם העובדים הותיקים והקבועים. הסטודנטים מגיעים עם המון מוטיבציה ורצון ללמוד, מלאים ברעיונות ותרומה אדירה למחלקה שבה הם נמצאים. בנוסף, אנו מאמינים במתן מקפצה והזדמנות לסטודנטים הנמצאים בתחילת דרכם ורוצים לעסוק בתחום אותו הם לומדים. קבוצת רב-בריח ידועה כקבוצה שמקדמת ומגדלת את המנהלים שלה מתוך הארגון, גיוס הסטודנטים ולאחר מכן קליטתם וצירופם למסלול 'דור ההמשך' הוא בדיוק החזון של החברה בפיתוח וקידום החברה".

ענת ורניק. אייל טואג,
תרומה אדירה. ענת ורניק/אייל טואג

זהבית לוגסי, סטודנטית להנדסת תעשייה וניהול בסמי שמעון שנה ד', התחילה דרך פרויקט התמחות של "אלומה" ובסיום 100 שעות התמחות נקלטה כסטודנטית מן המניין בחברה. "כשהתחלתי את דרכי ברב בריח כמתמחה זה נתן לי הרבה בסיס ורקע לעבודה הקבועה. כבר מהתמחות הרגשתי שהלימודים שלי באים לידי ביטוי בעשייה היומיומית הרגשתי שאני לומדת הרבה ונהנית מאוד. לקראת סיום ההתמחות כבר הוצע לי להמשיך בתקן סטודנטית קבועה, אני יכולה להגיד שהשתלבתי בחברה בצורה חלקה, אני מרגישה שאני חלק מכל תהליכי החברה ומקבלת אחריות לביצוע משימות. בנוסף, החברה מאוד מכילה ומבינה את צרכי הלימודים והמבחנים ונותנת גמישות מלאה לשילוב בין עבודה ולימודים. אני לחלוטין רואה את עצמי משתלבת ברב-בריח בעת סיום התואר ומעוניינת להיות חלק מקבוצה שגדלה וצומחת."

  • עוד באותו נושא:
  • סטודנטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully