וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקר המחיה: לאיפה נעלמה הממונה על התחרות?

עודכן לאחרונה: 25.10.2022 / 13:12

למה הממונה על התחרות, שזימנה לחקירות את הקמעונאים והיצרנים בחשד שתיאמו ביניהם מחירים, לא חושדת אפילו ביצרנים ויבואנים שהחליטו להעלות מחירים בדיוק באותו היום, בשיעורים דומים? האם היא נרדמה בשמירה על האינטרס הציבורי או שאנו צפויים להפתעות?

מנכ"לית רשות התחרות עו"ד מיכל כהן. אתר רשות התחרות,
מנהלת רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן. מכינה הפתעה או נרדמת בשמירה?/אתר רשות התחרות

כשהיבואנים ויצרני המזון הגדולים מאיימים, כאילו היו חברה אחת ולא גורמים מתחרים, להעלות בחדות מחירים של מאות מוצרים בתחילת נובמבר, יש רק אישה אחת במדינת ישראל שיכולה לעצור אותם:

עו"ד מיכל כהן, ראש רשות התחרות. בידיה נמצאת הסמכות לנהל הליכים פליליים נגד קרטלים, לשלוח נאשמים לבית הסוהר ולהטיל עיצומים כספיים עד לגובה של 100 מיליון שקלים בשל הפרת חוק התחרות.

גם אם חקירה עלולה להימשך חודשים ארוכים, אם לא שנים, מספיק משפט אחד שלה כדי להרגיע את תאוות הבצע, של אלה שרוצים לשדוד לנו את הארנק.

לפני שנה בדיוק הוכיחה עו"ד כהן, שכשהיא רוצה, היא מפעילה יד ברזל, כשפתחה בחקירה בחשד לתיאום מחירים בין רשתות השיווק לחברות המזון, שנעשו באמצעות רמיזות בתקשורת, והצעידה לחקירה במשרדיה, בזה אחר זה, את המנכ"לים של שטראוס, שופרסל, יוניליוור, ויקטורי, רמי לוי, יוחננוף, אושר עד, ויליפוד ודיפלומט.

החקירה עדיין לא הסתיימה, אבל אפקט ההרתעה שלה תלוי באוויר. בעלי ומנהלי רשתות השיווק, ממעטים להתראיין בתקשורת ונמנעים מלהגות את המילה "מחיר" בכל הטיותיה, גם בחדרים סגורים, פן יבולע להם.

אין באמור לעיל כדי להניח שהספקים - יבואנים ויצרנים, תיאמו ביניהם את עליית המחירים המתוכננת לעוד שבוע בדיוק, אבל העובדה שקשת רחבה כל כך של גורמים עסקיים נוקטת בדיוק באותו הצעד בדיוק באותו היום, הייתה צריכה (לכל הפחות) לעורר את החשד אצל מי שתפקידה הוא לחשוד.

לכן היה מצופה מעו"ד כהן לזהות את המהלך השקוף הזה ולפעול מייד. כי זה תפקידה, לעמוד על המשמר ולסכל כל ניסיון לפגוע בתחרות ובצרכנים.

קופאית בסופר. ShutterStock
האם הכוונה להעלות מחירים בעוד שבוע היא מתואמת? אם הממונה לא תחשוד, מי כן?/ShutterStock

נרדמת בשמירה או מתכננת הפתעה?

הרי אין אדם שחי כאן ויכול להתעלם ממצוקת הציבור, שמשתקפת בעגלות החצי ריקות שעומדות בתורים לקופות בסופרמרקטים. אז אחת משתיים: או שעו"ד כהן החליטה לא להתערב הפעם, משום מה, וצריך להבין מה גרם לה לתפוס מרחק והאם מדובר בחוסר רצון להתעמת עם הכוחות החזקים והדורסניים, וזה דורש בדיקה, או שמא, היא מכינה ליצרני ויבואני המזון הפתעה שתיפול עליהם מוקדם בבוקר עם דפיקה בדלת וביקור בחדר החקירות.

בכל מקרה, חלון ההזדמנויות שלה לפעולה עומד להיסגר בעוד כשבוע, בתחילת נובמבר, תאריך היעד שסומן לעליית המחירים. יש לעו"ד מיכל כהן עוד שבוע בדיוק כדי לעשות מעשה שיצדיק את קיומו של המשרד שלה, כי למעט אפקט הפחד, לא ראינו תוצרים ממשיים לעבודתה - עדיין לא זומנו חשודים לשימוע ועדיין לא הוגשו כתבי אישום בפרשת החשד לתיאום מחירים.

עם כל הכבוד, הרשות לתחרות איננה יחידה להב 433 שמנהלת עשרות חקירות במקביל, ולכן לא מסוגלת קדם את כולן בו זמנית. יש כאן מקרה חירום לאומי שמחייב להפנות את כל המשאבים וכוח האדם שממומן בכספי הציבור ולהציל אותו מקריסה.

יכולת ההשפעה של הממונה על היצרנים והיבואנים היא כל כך גדולה, שמספיק שתאמר שהיא מתכוונת לבדוק האם נעשה פה תיאום מחירים, כדי שכל מי שמטילים אימה כלכלית על הציבור ומתנהגים ביהירות כאילו אף אחד לא יכול לגעת בהם, יחזרו בתשובה.

מרשות התחרות לא נמסרה תגובה לדברים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully