וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולבים את הצרכנים: האמת מאחורי החוסר על מדפי החלב

עודכן לאחרונה: 30.10.2022 / 14:34

בוודאי שמתם לב לחוסרים על מדפי החלב. בהתחלה הסבירו את זה במיעוט ימי עבודה בחודש החגים, אבל האמת היא שהמחלבות (ולא רק הן) פשוט מכינות אותנו לעליית מחירים ודואגות ליצור ביקוש מוגבר למוצרים "במחסור". בקרוב נשלם 10 שקלים לליטר חלב

ייצור חלב. ShutterStock
מיעוט בימי עבודה במהלך חודש החגים? אל תאמינו לתירוצים: את הפרות חלבו גם בחגים, עכשיו מנסים לחלוב אותנו/ShutterStock

בחודש האחרון יש מחסור של חלב ומוצריו (לא רק בהם, אבל שם זה בולט במיוחד) ברשתות השיווק. לקוחות עצבניים עם דודא ללקטוז, יוצאים השכם בבוקר, בעיניים טרוטות, למארב ליד המקרר הריק כדי לצוד חלב מפוקח אחד, אולי קופסת קוטג', גביע יוגורט יתום - ואם יש מזל, גם מעדן לילד, מיד כשהמשאית עם הסחורה מגיעה ולפני שכולם מתעוררים.

המוצר היחיד שמסופק בכמויות גדולות הוא ה"חלב טבעי" של יוטבתה, 3.6% שומן בבקבוקי פלסטיק, שהמרחק בינו לבין טבעי, הוא כמו הפער במחיר בינו לבין החלב בפיקוח. ה"טבעי" עולה בין 7.30 שקלים ל- 8.5 שקלים, לעומת המפוקח שמחירו 5.43 שקלים ל- 1% שומן ו - 5.04 שקלים ל- 3%, הפרש של יותר מ- 30%.

למה אין חלב? המחלבות טוענות שלא היו בחגים מספיק ימי עבודה, אז הן לא מצליחות לייצר ולעמוד בביקוש, בבחינת "אם אין חלב - תשתו מים, לא נורא". התירוץ הגנרי, הזה, שנשלף כמעט בכל שנה מחדש, כאילו תקופת החגים נופלת עליהן בהפתעה, לא משכנע. כשיודעים מראש שאין ימי עבודה, אפשר להיערך בהתאם ולמלא את המחסנים. הפרות הרי לא יודעות שיש חגים והן ממשיכות להניב חלב ולכן נוצר עודף בחלב גולמי, שאותו המחלבות לא מצליחות לאסוף, או אולי, לא רוצות לאסוף.

מדף סלטים ריק באמ:פמ 2 גובה. אוקטובר 2022. ללא, מערכת וואלה!
לא רק חלב: מישהו ניסה לאחרונה לרכוש סלטים מוכנים בקופסא?/מערכת וואלה!, ללא

המטרה האמיתית: להעלות בקרוב מחירים

אז הנה הסיבה האמיתית למחסור במוצרי חלב: המחלבות מתמרנות אותנו ועובדות עלינו, כדי להעלות מחירים בקרוב.

זוכרים שפעם היה פה חלב בשקיות? לא סתם הוא נעלם יום אחד. טרה החליטה להפסיק לייצר אותו, כמו שהפסיקה, ביחד עם תנובה, לייצר את החמאה בפיקוח, כי הוא לא רווחי. הרבה יותר משתלם למכור חלב 2%, או חלב דל לקטוז, או חלב מועשר (גם אם לא ברור במה בדיוק והאם יש לזה ערך תזונתי מוסף) שיודע לרקוד ריקודי בטן, כי השמיים הם הגבול למחיר המופקע שאפשר לגבות עליו, קרוב לעשרה שקלים לליטר.

גורם בשוק המזון אומר שהמחסור הנוכחי בחלב אינו מקרי, אלא מכוון על ידי המחלבות ויש בו אלמנט פסיכולוגי. כשיש מחסור הביקוש עולה, וכשיש ביקוש, אפשר להקפיץ מחירים: "אנשים שמונעים מהם קוטג', יהיו מוכנים לשלם עליו אפילו מאה שקלים רק שיחזור למדף".

יש יסוד סביר מאוד להניח, שגם המחלבות מעוניינות לתפוס את גל ההתייקרויות, ומתכננות להודיע בקרוב לציבור שמחיר מוצרי החלב שלהן יעלה. הן רוצות שהציבור שיתגעגע למוצרים שלהן יכעס פחות ויהיה מוכן לשלם עבורם כל מחיר. במילים אחרות: שיתגעגע למוצר עד כדי כך שלא יהיה אכפת לו לשלם עוד שקל יותר.

לממשלה יש דרך אחת להילחם במחלבות: לפתוח את מכסות היבוא, בדיוק כמו שהיא עושה כשמחיר העגבניות מתחיל לזנק, למרות זעקות המגדלים. גם כאן, צריך לפתוח מכסות לייבוא של חלב, גבינות, יוגורטים ומעדנים, על אפה ועל חמתה של מועצת החלב שמשחקת במכסות החלב כרצונה ומורה לרפתות לשפוך טונות של חלב טרי. יש לי תחושה, שברגע שרק ידברו על ייבוא של חלב, המדפים יתמלאו יש מאין, כמו הכד הקטן בחנוכה.

לכן, אם גם אתם רצים מסופרמרקט אחד לשני כדי לקושש בקבוק חלב במחיר של עדר פרות, תזכרו מי מטרטר אתכם בכוונה, עושה עליכם מניפולציות ומונע מילדיכם את השוקו שהם "לא יכולים בלעדיו". כשמוצרי החלב יחזרו עם תג מחיר גבוה, אתם לא מוכרחים לקנות אותם.

ולא רק חלב: יש עוד מדפים שהתרוקנו מסחורה (מישהו ניסה לאחרונה לרכוש סלטים בקופסה?). סיפרו לנו על קרבות אדירים בין היצרן לקמעונאי, סיפרו לנו על מיעוט בימי עבודה, אבל ככל שחולף הזמן מתברר שיש מי שמנצלים בציניות את הימים האלה שבהם עיקר תשומת של הציבור (והרגולטור!) מופנית למערכת הבחירות, כדי לגזור עלינו את הקופון, ביום שלאחריהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully