וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במרכזי הקניות מחכים לתוצאות האמת: יום הבוחר או יום המוכר?

עודכן לאחרונה: 1.11.2022 / 8:24

לא רק מועמדים פוליטיים כססו ציפורניים לקראת הבחירות. גם גורמים מסחריים מתחום המכירות שואלים האם בחירות 2022 ימשיכו לשבור שיאי מכירות, או שאולי יום הבחירות האחרון בשנת 2021 שהציג ירידה בהיקף ההוצאות, מסמן מגמה חדשה?

אילוסטרציה. ShutterStock
באונליין או בחנויות הפיזיות: איך יסתכמו המכירות ביום הבחירות?/ShutterStock

לצד המשבר הפוליטי שנראה עדיין רחוק מסיומו, ההתנהגות מתברר שגם ההתנהגות הצרכנית שלנו ביום הבחירות מבולבלת לא פחות מהבחירות הפוליטיות שלנו: מועד ב' של בחירות 2019 הביא לשיא חסר תקדים במהלכו גיהצו הישראלים 1.15 מיליארד שקלים בכרטיסי האשראי ביום אחד בלבד, עליה של 12.9% מיום הבחירות הראשון באותה השנה, כחצי שנה קודם לכן.

לעומת זאת, יום הבחירות האחרון (מרץ 2021) כבר הציג האטה מסוימת, אם כי הוצאות כרטיסי האשראי עברו את רף מיליארד השקלים גם אז. כעת תוהים בכירים במשק האם ההאטה במכירות תימשך גם ביום הבחירות הקרוב, או שמא שוב ישברו שיאי הגיהוצים?

חוסר הוודאות סביב נתוני המכירות ביום הבחירות הקרוב נוגע גם לתזמון של הסבב הנוכחי - ממש לאחר חגי תשרי, המהווים הוצאה כבדה על משקי הבית ומשאירים את הישראלים עם פחות תקציב לבזבוזים. במקביל עולה החשש כי הייאוש מהמצב הפוליטי ותחושת המיצוי מימי הבחירות - 'ידבק' גם להווי הצרכני, ויעיב על תחושת החגיגיות.

"השיח הגובר סביב עליות המחירים עתיד להשפיע על אופי ההתנהגות גם ביום הבחירות למרות שלהערכתנו ההשפעה תהיה מזערית, הצרכנים בסופו של דבר מעוניינים להתחדש לקראת החורף ובכלל ליהנות מיום בילוי והקניון הוא האלטרנטיבה המועדפת במיוחד בתקופה זו של השנה", מסביר אורי אבל מנכ"ל קניון שבעת הכוכבים בהרצליה.

"בשונה מימי הבחירות האחרונים בהם עננת הקורונה עדיין הורגשה הפעם מדובר ביום בחירות נקי ממגבלות ומחששות בריאותיים ולכן המגמה תמשיך להיות חיובית ואנו נהיה עדים להערכתי לשבירת שיאים הן מבחינת מספר מבקרים והן מבחינת הפדיונות" מרחיבה לימור דאי סטולר מנכ"ל קניון באר יעקב.

אישה משלמת עם כרטיס אשראי. ShutterStock
האם גם הפעם ישברו שיאי הגיהוצים ביום הבחירות?/ShutterStock

"שלל המבצעים יובילו לגידול בפדיונות גם השנה"

"הציבור הישראלי נהנה מיום השבתון ביום הבחירות ומרכז לרוב את קניתיו ביום זה, החיבור השנה להשקת קולקציות החורף וההיערכות הרחבה מצד הרשתות עם שלל מבצעים והטבות יובילו להערכתנו לגידול בפדיונות גם השנה", מסביר ניצן אריאל מנכ"ל קניון עיר ימים בנתניה. "חשוב לזכור שהקניון הוא אחת מהאלטרנטיבות המועדפות באופן קבע על הצרכנים, חלל נעים וממוזג המשלב היצע בלתי מגובל של אפשרויות קנייה לצד פעילויות תרבות עשירות לילדים אלו יובילו גם הפעם למשפחות רבות לבקר בקניון ולשבירת שיאי מכירות בדומה לימי הבחירות בעבר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
גבר ואישה מחזיקים שקיות שופינג וכוס קפה טייק אווי. ShutterStock
כיצד יעבירו הבוחרים את זמנם ביום השבתון הקרוב?: "הקניון הוא אלטרנטיבה מועדפת"/ShutterStock

תופעה מקומית או בינלאומית?

האם התופעה לפיה בשנים האחרונים מתקיימת השוואה בין יום הבחירות לבין יום הקניות היא בלעדית לישראל?

בגרמניה למשל, חל יום הבחירות על יום ראשון, כחלק מסוף השבוע, באופן שלא מציג נתוני מכירות שונים מכל סוף שבוע אחר. גם מדינות כמו אוסטרליה, דרום קוריאה, ברזיל, קוסטה ריקה ומקסיקו מציעות יום חופשי לאזרחים, יחד עם זאת כי המשוואה הקושרת בין יום הבחירות לבין נתוני מכירות שוברי שיאים היא תופעה מקומית ביסודה.

"ישראל מציגה תמונת מצב שונה יחסית לשאר העולם בכל הקשור לסופי שבוע, כאשר שומרי שבת אינם נוסעים או מבצעים כל פעילות מסחרית. בתוך כך הפכו ימי הבחירות להזדמנות נדירה יחסית המשלבת בין יום חופשי - ליום מסחר, מרחיב דותן שלום מנכ"ל קניון שער הצפון, "הבחירות השנה מביאות מעורבות גבוהה יותר מצד הישראלים ולכן הערכה שלנו היא שגם הפעם יישברו שיאי מכירות", מסביר עמי אשר סמנכ"ל מקסימדיה מערכות שיווק.

קניות שופינג תיירות. Shutterstock, ShutterStock
בוחרים בשופינג: כיצד נוצרה המשוואה בין יום בחירות ליום קניות?/ShutterStock, Shutterstock

"יום הבחירות מהווה יריית פתיחה לחודש הקניות"

מירב בנית-אילוז סמנכ"לית השיווק של חברת Nautica Home: "לאורך הזמן, נעשה תהליך שבו כל "השחקנים" בשוק יודעים שבימי הבחירות ישנן הטבות מיוחדות והלקוחות כבר מחכים לבחור וללכת לרכוש במחירים נמוכים יותר. הצרכן הישראלי הפך מודע יותר, שקול ומחכה להטבות של ימי הבחירות.

מורן רחמים ברכה, סמנכ"לית השיווק של רשת הסטוק מסרה: "ימי הבחירות הפכו ליום חופש שמאפשר לאנשים לנסוע לשופינג גם אם זה רחוק מהבית וליהנות מחווית קניות וזמן משפחתי שלא תמיד מתאפשר בסופי שבוע. עקב כך, הטראפיק הוא גדול מהרגיל ואנחנו מתכוננים לזה בהתאם עם מבצעים שווים על מגוון רחב של מוצרים, כאשר הפעם אנו מתמקדים בעיקר במוצרי חורף".

"ימי הבחירות הפכו למינוף כלכלי לגיטימי במצב של היום. ניתן לראות מוכנות והתייחסות (מבצעים) באתרי האי קום המובילים במשק לקראת היום" טוען מנכ"ל חברת יומנז, ליאב רפאל חן. יום הבחירות הנוכחי מהווה יריית פתיחה לחודש נובמבר, הלוא הוא חודש הקניות"

קניות אונליין. ShutterStock
כמה מפתים יהיו המבצעים שמגיעים רגע אחרי החגים ורגע לפני חודש הקניות?/ShutterStock

"בולמוס של קניות": נהירת צרכנים לחנויות כמו ביום חג

גם בקניונים נערכים בהתאם לתחזיות. לדבריו של סמנכ"ל ארי נדל"ן, אורי רגב: "בקניוני ארנה נהריה וסטאר סנטר שבבעלותנו אנו נערכים שבועות מראש ליום הבוחר. זהו יום קניות חזק מאוד, הקניונים מפוצצים באנשים. רוב הרשתות הגדולות, ביניהם קבוצת פוקס, גולף ועוד מציעות הנחות ענק. המסעדות מציעות מנות ספיישל וניתן לראות תגבורת של אבטחה ועובדי תחזוקה. כמו כן, הצבנו דוכנים מיוחדים ודיג'י שיתקלט להנעים את זמנם של הקונים, קרנבל בחירות של ממש".

"במערכת הבחירות הנוכחית הקורונה כבר לא מהווה מחסום וכל מקומות הבילוי והפנאי פתוחים לרווחה ונערכים לקליטת הציבור הישראלי. מקומות הבילוי השונים יפתיעו באטרקציות ומבצעים מיוחדים ליום הבחירות, על מנת לפתות ולמשוך דווקא אליהם את הציבור שיחפש תעסוקה ליום השבתון. בנוסף, הקניות מפעילים בצורה חזקה את מערכת התגמול במוח שמעניקה לנו את תחושת ההנאה ואנו נשאבים לבולמוס של קניות, הרבה מעבר למה שתכננו" אומרת ד"ר עינב סודאי מהמרכז הרב תחומי לחקר המוח, אוניברסיטת בר אילן.

אילוסטרציה. ShutterStock
העסקים שמכרו ביום הבחירות יותר מהרגיל הם מתחום: האופנה, החשמל והקולינריה/ShutterStock

אופנה, חשמל וקולינריה

ע"פ ניתוח של חברת גמא ניהול וסליקה מקבוצת הפניקס, בארבעת ימי הבחירות האחרונים העסקים המרוויחים ביותר מיום השבתון הם עסקים בתחומי האופנה, חשמל ואלקטרוניקה, תיירות ומסעדות.

על פי הנתונים שמציגה גמא, ביום הבחירות האחרון במרץ 21 זינק מחזור המכירות בכרטיסי אשראי של עסקי האופנה בכ- 72% אל מול יום רגיל, ובבחירות ב- 2020 גובה הקנייה הממוצעת בחנויות החשמל והאלקטרוניקה עלה בכ- 69% בכרטיסי אשראי בהשוואה ליום קניות רגיל.

אריאל גנוט, מנכ"ל גמא ניהול וסליקה (מבית הפניקס): "בארבעת ימי הבחירות האחרונים הציבור קנה יותר ואף בילה יותר ביחס לימים רגילים ובנוסף לגידול בכמות העסקאות גם גובה הקניה הממוצעת עלה".

גנוט מוסיף כי "הנתונים מראים את מה שידוע בתחום הקמעונאי ובתי העסק והרשתות נערכים לקראת ימי הבחירות עם מבצעים והנחות. עם ישראל מנצל את יום החופש והשבתון בקניות ובבילויים.

קניות אונליין בלאק פריידיי. ShutterStock
סמיכות בין ימי מכירות מקומיות (יום הבחירות ושופינג IL) והבינלאומיות (יום הרווקים הסיני ובלאק פריידי)/ShutterStock

השפעת הסמיכות לימי המכירות הגדולים של "חודש הקניות"

יום השבתון המוענק לאזרחי ישראל, בעוד שמקומות האוכל והבילוי נשארים פתוחים, מעניק לעסקים בתחום הקולינארי גידול משמעותי במחזורים. כאשר ההוצאה הממוצעת עלתה בכ- 37% (126 שקל מול 92 שקל). בבחירות ספטמבר 2019 גובה קנייה מוצעת עלה ב-29% מול יום רגיל של אמצע השבוע.

בבחירות של מרץ 2020 לא חל כמעט שינוי בגודל השוק יחסית ליום עסקים רגיל בתחום, אולי כתוצאה מניצני משבר הקורונה שהתפשטה ברחבי ישראל. יצוין שבתאריך זה עדיין לא הוטלו הגבלות ע"י המדינה.

שנה אח"כ, בבחירות במרץ 2021 הישראלים חזרו אל בתי הקפה והמסעדות עם עליה של כ- 38% במחזור בתחום, לעומת יום עסקים רגיל. למרות מגבלות הקורונה החלקיים, מסעדות רבות נכנסו לתחום המשלוחים ובכך הגדילו את המחזורים.

אז איך יסתכנמו המכירות ביום הבחירות 2022? זה בעיקר תלוי בנו, הצרכנים, במבצעים המפתים, בעומק הכיס ובעיתוי לפיו סיימנו עכשיו חודש חגים מרובה בהוצאות ולפנינו חודש שלם* של קניות בהנחות משמעותיות.

* חודש נובמבר מכונה "חודש הקניות" במהלכו מתקיימות מכירות מקומיות כמו שופינג IL שיתקיים בימים 9-10.11 ומכירות בינלאומיות פופולריות להן מחכים צרכנים רבים בעולם וכן, גם בישראל, יום הרווקים הסיני ב-11.11, והבלאק פריידי ב-25.11).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully