וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופינג IL יוצא לדרך: האם העסקים הקטנים נדחקו הצידה?

עודכן לאחרונה: 9.11.2022 / 11:02

אירוע המכירות השנתי ShoppingIL, שייפתח מחר, החל כיוזמה מבורכת של Google לחיזוק התעשייה המקומית והמסחר המקוון. עם השנים נכנסו יותר ויותר שחקנים גדולים לעסק, שהביאו את המחזורים לשיא. יכול להיות שבדרך נשכחו קצת העסקים הקטנים?

המכירה השנתית בחסות גוגל ישראל - שופינג il תתקיים בתאריכים 9-10 לנובמבר

המכירה השנתית בחסות גוגל ישראל - שופינג IL/יחצ

גוגל ישראל יצאה בשנת 2014 ביוזמה ברוכה שמטרתה לחזק את תעשיית המסחר המקוון בישראל. מאז ועד היום, בכל חודש נובמבר, מתקיים אירוע המכירות השנתי ShoppingIL, רגע לפני אירועי השופינג הבינלאומיים הגדולים (יום הרווקים הסיני, הבלאק פריידי והסייבר מאנדיי). כיוון שיום הרווקים הסיני מתקיים בתאריך לועזי קבוע (11.11), אירוע המכירות של גוגל נקבע בצמוד אליו אבל תמיד מקדים אותו.

מסיכומי המכירות ב-2021, התגלתה מגמה מפתיעה לפיה, מבצעי שופינג IL המקומיים גברו על מבצעי הבלאק פריידי העולמי, מה שמעיד כי המטרה הראשונית הושגה - קצת לפני שהישראלים מתפתים למבצעים בינלאומיים, הם מוציאים חלק גדול מתקציב הבזבוזים שלהם בעסקים מקומיים ומשאירים את כספם בישראל.

נתוני השנה שעברה מגבירים את הסקרנות לראות כיצד יסתיימו המכירות השנה: האם זוהי מגמה שתימשך או שמא הייתה זו הסולידריות החברתית החד פעמית בהשפעת הקורונה ופגיעותם של העסקים הקטנים?

אישה עושה קניות אונליין. ShutterStock
המטרה: לתמוך בתעשיית המסחר המקוון בישראל, שופינגIL/ShutterStock

יותר מ-3,000 משתתפים

מחר ומחרתיים, 9-10 לנובמבר, יתקיים ה- ShoppingIL זו השנה התשיעית. מספר העסקים המשתתפים ב-ShoppingIL גדל בעקביות מדי שנה וב-2022 הגיע למספר שיא של כל הזמנים למעלה מ-3,000 עסקים מקומיים, ביניהם חנויות אונליין וחנויות פיזיות עם נוכחות דיגיטלית.

לא קשה להבחין כי הרוב המכריע של העסקים המשתתפים במכירה, הם עסקים מקומיים וקטנים, כאשר חלקם הגדול מרוחקים מאזור המרכז והמשותף להם הוא התקציב הדל והצורך שלהם בתמיכה על מנת לפרוץ את המעגל האזורי ולהגיע לעוד קהלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
קניות אונליין. ShutterStock
למעלה מ-3,000 עסקים מקומיים משתתפים במכירה השנתית, שופינגIL/ShutterStock

האם הגדולות יעפילו ונחטיא למטרה?

השנה הבחנו בסוגיה ששווה להתעכב עליה: בין העסקים המשתתפים מצאנו גם שחקניות גדולות מאוד, בעלות תקציב עשיר לפרסום ושיווק, שרוכשות שטחי פרסום יקרים במהלך השנה כולה, כאלו שאינן נעלמות מעיניו של ציבור הצרכנים, מופיעות בפריים טיים של הערוצים המובילים, מושמעות ברצועת הפרסומות ברדיו, פרוסות על גבי שלטי ענק באיילון וצצות בקפיצה על כל באנר בערוצי המדיה האינטרנטיים - פריווילגיה יקרה בהחלט השמורה לגדולים ביותר.

על כן עלתה השאלה, האם נכון לאותם עסקים קטנים (מאוד) שזוהי עבורם הזדמנות של פעם בשנה, לעלות על במה גדולה ולסלול גישה לקהלים מכל הארץ, למכור לצד השחקניות הגדולות כמו קסטרו, H&M, גולף דלתא ואדידס או שמא הגדולות יאפילו על הקטנות?

יש שני צדדים למטבע: החברות הגדולות משקיעות תקציבים גדולים גם הפעם, מה שמביא יותר תנועת גולשים-צרכנים לרכוש בימי המכירות של ShoppingIL, הן עוזרות להגביר את המודעות בקרב קהל הצרכנים הישראלי וכך יותר צרכנים מוציאים יותר כסף בימי המכירה - וכולם נהנים מזה, גם הקטנים יותר.

מצד שני, הם חולקים את אותה במה עם עסקים קטנים מאוד וזוכים לבולטות מכורח המציאות. ברוב המקרים, גם עלויות הייצור שלהן נמוכות משמעותית ויש בכוחם להוריד מחירים יותר מאשר לעסקים הקטנים, כך שקשה להתחרות ביכולתם להעניק הנחות.

ריף נאמן, שלט חוצות. צילום מסך, צילום מסך
שני צדדים למטבע: תקציבי הפרסום הגדולים של החברות החזקות, את מי זה מקדם?/צילום מסך, צילום מסך

מחטיאים את המטרה?

ShoppingIL נועד לסייע לעסקים ישראלים לצמוח, והוא מקיים שיתוף פועלה עם מטה כחול-לבן במשרד הכלכלה והתעשייה, לעידוד ותמיכה בעסקים המיצרים את מוצריהם בישראל.

לכן עולה השאלה האם היוזמה הברוכה הזאת אינה מחטיאה את המטרה? האם העובדה שהגדולים "השתלטו" על יום המכירות שנועד לקיים יצרנים מקומיים (והרי רוב המלאי המוצע למכירה מטעם החברות הגדולות אינו מיוצר בישראל), לא פוגעת במטרה שלשמה נועד מלכתחילה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully