וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איבדו את הכתר: האם הצרות של "כתר פלסטיק" יביאו לפיטורים?

עודכן לאחרונה: 7.11.2022 / 16:26

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של כתר, שמתקשה למצוא מימון לחובותיה. למרות שהחברה נהנית ממעמד של יצרן מוביל באירופה ומהכנסות של 1.6 מיליארד אירו, היא נכשלה בהנפקה ובניסיונות למחזר את החוב. חשש בקרב 5,000 עובדי החברה, מחציתם בישראל

כתר תפתח עוד 3 מפעלים בישראל עד לסוף 2023. אלעד מלכה,
ב-2021 הודיעה כתר שתפתח עוד 3 מפעלים בישראל עד לסוף 2023, אבל כרגע היא מתמודדת עם קושי גדול יותר/אלעד מלכה

כתר (כתר פלסטיק) אחת מהחברות התעשייתיות הוותיקות הפעילות בישראל (נוסדה ב-1948) - ובמשך שנים רבות גם אחת המצליחות שבהן, ספגה מכה קשה, שלישית בסדרת מהלומות בשנה האחרונה, עת סוכנות הדירוג "מודי'ס" הורידה את דירוג האשראי של החברה ל-Caa1.

זו לא הייתה השנה של כתר, בלשון המעטה: לפני כשנה היא ניסתה להנפיק את מניותיה בניו יורק. הכוונה הייתה לגייס הון לפי שווי חברה של 3 מיליארד דולר, אך לאחר שהשוק תמחר אותה ב-2.5 מיליארד דולר בלבד, החליטה הנהלת החברה, בעצת חתמי ההנפקה, לעצור.

התקווה הייתה אז שהחברה תציג דוחות משופרים למחצית הראשונה של 2022 - ואז תנסה שוב. אך בינתיים הצטננו מאוד השווקים, היכולת לגייס הון פחתה והחברה אף סבלה מעליית מחירי חומרי הגלם, בעיקר בשל המלחמה באוקראינה.

חודשיים מאוחר יותר, בינואר 2022 נעשה ניסיון למחזר את חובה של החברה, 1.3 מיליארד דולר, אך מנכ"ל כתר, אלחנדרו פנה, החליט לעצור גם את המהלך הזה לאחר שהריביות שנדרשו מהחברה כדי למחזר את החוב היו לטעמו גבוהות מדי.

יש לציין כי פנה מונה כמנכ"ל לחברה בשנת 2018, בדיוק למטרות של התנהלות טובה מול השוק הגלולי, בעיקר כדי להכין את החברה להנפקה המיוחלת, ניסיון שכאמור לא צלח.

אלחנדרו פנה, מנכ"ל קבוצת כתר. יח"צ,
אלחנדרו פנה, מנכ"ל קבוצת כתר. טעה פעמיים: פעם אחת כשלא סיים את הנפקת החברה למרות שווי נמוך מזה שקיווה לו ובפעם השנייה כאשר דחה את מיחזור החוב בגלל ריביות גבוהות/יח"צ

איך נוצר החוב?

כיצד נוצר החוב של? כתר-פלסטיק הייתה במשך עשורים רבים חברה משפחתית (בבעלות משפחת סגול) מצליחה, אך בשנת 2016, זו ביצעה "אקזיט", עת נמכרו 80% ממניות החברה לקרן BC פרטנרס, תמורת 1.4 מיליארד דולר, שלוותה את הסכום. הלוואה זו, כך מציינים כלכלני מודי'ס, היא זו שיצרה את החוב.

לרשות כתר עומדת עדיין כמעט שנה לפירעון החוב (אוקטובר 2023), אך במודיס סוברים שבתנאי השוק הנוכחיים היא תתקשה לגייס את הסכום, על אף הכנסות של כ- 1.6 מיליארד אירו (2021) ומעמד של יצרן בכיר בתחומה.

כלכלני מודיס מציינים שכתר נקטה בשורת מהלכים לשיפור הרווחיות וכן הוסיפו כי הם חוזים שיפור רווחיות בסיום המחצית השניה של השנה הנוכחית. מודיס צופים התאוששות מסויימת במהלך 2023 הצפויה בין היתר מירידת עלויות חומרי הגלם ומחוזקתה של כתר כיצרנית מובילה עם פריסה גאוגרפית רחבה ומכירות באירופה, צפון אמריקה וישראל.

נכון לאוקטובר 2022 לחברה הון נזיל של 131 מליון יורו (במזומנים ושווי מזומנים), אשראי זמין של 102 מליון יורו ואשראי נוסף של 31 מיליון יורו נוספים כנגד הכנסות עתידיות ומלאי.

השאלה כרגע היא איך תנסה כתר לבלום את ההתדרדרות. לאחרונה היא ביצעה מספר מהלכי התייעלות, בין היתר פוטרו כ-100 מעובדי החברה בישראל (לכתר 5,000 עובדים, כ-2,500 מהם בישראל) והידיעות על הורדת דירוג האשראי של החברה בוודאי לא משרות ביטחון תעסוקתי על עובדיה הרבים.

מי שמחפש בכל זאת סיבה לאופטימיות, יכול להיזכר במשבר הכלכלי הקודם של שלהי 2008: בין השנים 2008-2011 ספגה כתר-פלסטיק ירידה משמעותית בהכנסותיה ונאלצה לפטר מאות עובדים, אך לבסוף הצליחה לייצב את החברה ולהוביל אותה לעתיד טוב יותר. האם גם הפעם יחזור התסריט על עצמו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully