וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: הנה, הוא אמר את זה שוב

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

7.11.2022 / 16:41

פאוול שוב חזר לטון הניצי שלו והשוק חזר לדריכות ובינתיים כולם מחכים לבחירות האמצע בארה"ב כדי לנסות לשאוב עוד מידע על כיוון השוק. כריסטיאן נולטינג, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, עם הסקירה

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
סוער בשוק. פאוול/GettyImages, Drew Angerer

השווקים עברו התפכחות נוספת בשבוע שעבר, כאשר הפד לא רק העלה ריבית (כצפוי) בשיעור של 0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2008, אלא חזר על הטון הניצי שלו, שהוא מחויב להילחם באינפלציה. בפרט, יושב ראש הפד ג'רום פאוול ציין כי התחזית הקודמת בכל הנוגע לריבית הטרמינל עשויה להתעדכן כלפי מעלה, על מנת להביא את האינפלציה תחת שליטה. כתוצאה מכך, שווקי המניות סיימו את רצף העליות שלהם לאחר הפגישה, כאשר מדד האס אנד פי 500 רושם ירידה של 3.35% בסיכום שבועי.

בסך הכל, חודש אוקטובר התברר בדיעבד כחודש מצוין עבור שווקי המניות כאשר מניות הבלו צ'יפ מובילות (מדד הדאו ג'ונס רשם עלייה של 14%, החודש הכי טוב שלו מזה 47 שנים), כאשר הגורם התומך בשווקי המניות, הוא הדיבור על כך שהבנקים המרכזיים מסביב לעולם עשויים לעצור את העלאות הריבית (לפני החלטת הריבית בשבוע שעבר).בינתיים, פנית הפרסה ההיסטורית בבריטניה, החזירה את היציבות בשוק אגרות החוב הבריטי ומטבע הפאונד (בשילוב העלאת הריבית של הבנק המרכזי הבריטי בשיעור של 0.75% בשבוע שעבר), צעד שהביא ליציבות כללית בשווקי אגרות החוב והמט"ח. בינתיים לאורך הפסיפיק, בסין הגורמים המניעים נראים שונים לחלוטין כאשר התנודתיות נותרת גבוהה.

לאחר שבוע קשה בעקבות ועידת הקונגרס ה-20 של מפלגת השלטון, שוק המניות הסיני רשם קאמבק מרשים בשבוע שעבר (מדד HSI רשם עלייה של 9.5%, מדד CSI 300 רשם עלייה של 5.8%) על רקע ספקולציות כי מגבלות הקורונה החמורות יוקלו בקרוב, אף על פי ששמועות אלו הופרכו על ידי השלטונות. השבוע, תשומת הלב עוברת לבחירות האמצע בארצות הברית (שלישי), עם ניסיונם של הדמוקרטים להשאיר את חלק מהתומכים שלהם איתם ולא לעבור למחנה הרפובליקני. נכון לרגע זה, המודל של נייט סילבר מ- FiveThirtyEight מעניק לרפובליקנים סיכוי של 54% לקחת את השליטה גם בבית הנבחרים וגם בסנאט. מלבד האקשן הפוליטי, אנו נקבל גם נתון אינפלציה חשוב מאוד (ביום חמישי), כאשר נתון הליבה יזכה לתשומת לב מיוחדת בחיפוש אחר האם ישנה התמתנות כלשהי. מבחינת אירועים בינלאומיים, COP27 יצא לדרך בסוף השבוע ויימשך עד ה-18 בנובמבר.

תחזית: דוחות ופוליטיקה

עמידות השווקים, על אף החמצת תחזיות של חלק מן החברות, ותחזיות זהירות מצד חלק מענקיות הטכנולוגיה, גרמה באופן בלתי צפוי לדעה חיובית של חלק מהאנליסטים (אם השווקים לא נופלים כעת, מה עוד צריך לראות?). ייתכן ובעיית הדוחות הגדולה יותר שוכנת בהמשך, לאור העובדה כי שולי הרווח עשויים להיות תחת לחץ בהמשך (לחצי המחירים יורדים רק מעט, סנטימנט צרכנים חלש, החורף מגיע, אירופה ועוד).

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאום בוושינגטון, 3 בנובמבר 2022. רויטרס
איך ייראה בית הנבחרים ממחר? ביידן/רויטרס

בטווח הקצר, בחירות האמצע בארצות הברית יתפסו את הבמה המרכזית, אף על פי שאנו לא רואים את הבחירות השנה כאירוע משנה מציאות עבור השווקים. השווקים עצמם נראה שמסכימים, כאשר לא נראה ביקוש מיוחד לאופציות במטרה לבצע גידור. לפי הסקרים, סוג מסוים של פיצול בממשל, נראית כאופציה הסבירה וההיסטוריה מראה שתוצאה כזאת בדרך כלל חיובית עבור השווקים. למרבה הצער, בחירות האמצע אינן הנושא היחידי שהשווקים נדרשים לעכל בימים אלו.

יומן אירועים

שני: גרמניה- ייצור תעשייתי (ספטמבר).
שלישי: גוש היורו - מכירות קמעונאיות. ארצות הברית - בחירות אמצע.
רביעי: יפן - מדד Tankan (נובמבר). סין - מדד המחירים לצרכן, מדד המחירים ליצרן (אוקטובר).
חמישי: יפן - הזמנות כלי עבודה (אוקטובר). ארצות הברית - מדד המחירים לצרכן (אוקטובר), תביעות ראשוניות לדמי אבטלה. שוויץ - החלטת ריבית.
שישי: יפן - מדד המחירים ליצרן (אוקטובר). גרמניה - מדד המחירים לצרכן (אוקטובר). בריטניה - תוצר לרבעון השלישי, ייצור תעשייתי (ספטמבר). ארצות הברית - סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן (נובמבר).

ארצות הברית- שיא אינפלציית הליבה ומעבר לכך

בעוד הנתון הראשי של האינפלציה בארצות הברית כנראה כבר הגיע לשיאו במחזור הנוכחי, אינפלציית הליבה המשיכה לעלות בחודשים האחרונים והגיעה לשיא חדש, קצב שנתי של 6.6% בספטמבר על פני התקופה המקבילה בשנה שעברה.עם זאת, בהתייחסות לנתון אוקטובר שיתפרסם השבוע, השווקים מצפים כי אינפלציית הליבה תיפול רק מעט לקצב של 6.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

צפי זה נתמך על ידי שוק העבודה החזק. כפי שישתקף בדוח התעסוקה בשבוע שעבר, בעוד ששיעור האבטלה עלה ל-3.7%, דוח התעסוקה לא הצביע על כך שהמעסיקים בארצות הברית האטו את קצב גיוס העובדים. עבור הפד, אלמנט הדיליי סביב האינפלציה, מהווה אתגר עבורו. ניסיון לחזות שינויי מגמות הוא קשה, לאור העובדה שהמדיניות המוניטרית נוגעת בכל הסקטורים של הכלכלה עם דיליי משמעותי של 12-18 חודשים. הפד כתוצאה מכך, צריך להדק את המדיניות המוניטרית לרמה גבוהה מספיק ואז לעצור בשלב מוקדם, על מנת למנוע מסקטורים הרגישים לריבית להיקלע לצרות.

שורה תחתונה: ייתכן ואינפלציית הליבה הגיעה לשיאה, אבל ירידה מתמשכת איננה מיידית.

אמזון בדרך להפוך לטיקטוק?. Unsplash
כולם שוקעים בבוץ. אמזון הבעירה את השוק עם דוח חלש/Unsplash

הגידול ברווחיות של מדד אס אנד פי 500 נראית בריאה - נכון לעכשיו

עד כה, יותר מחצי מן החברות במדד אס אנד פי 500 דיווחו על תוצאותיהם לרבעון ה-3. עד כה, הרווח הממוצע הכה את התחזיות בשיעור של 4%, כאשר המכירות הפתיעו לטובה בשיעור של 1.5%. בעוד ששיעור הכאת הרווח המצרפי קרוב לממוצע ההיסטורי שלו, ראוי לציין שזה בהשוואה לתחזיות האנליסטים שהונמכו משמעותית במהלך החודשים האחרונים. עד כה, שיעור החברות שמכות את התחזיות עומד על 73% (עבור רווח) ו 67% (עבור הכנסות). סקטורים אנרגיה, פיננסיים ודפנסיביים (בריאות וצריכה בסיסית) עקפו את התחזיות בלמעלה מ-5%, בעוד שענקיות הטכנולוגיה אכזבו. האנליסטים אמנם מפחיתים את תחזיות הרווח קדימה, אך אנו עדיין מאמינים כי הם אופטימיים מידי והורדות נוספות של התחזיות מחכות לשווקי המניות.

שורה תחתונה: מבלי להמעיט בערכן של התוצאות עד כה, תחזיות האנליסטים עדיין נראות אופטימיות מדי.

שווקי המניות באירופה: עונת הדוחות לרבעון השלישי של STOXX 600

מאז תחילת עונת הדוחות לרבעון ה-3 (אוקטובר 10), מדד STOXX 600, רושם עליות שערים מכובדות שעוזרות לו לרשום ירידה מוגבלת בלבד השנה. הריבאונד האחרון נתמך כנראה על ידי עונת הדוחות הטובה לרבעון השלישי של 2022. יותר מחצי מן החברות במדד דיווחו על תוצאותיהם עד כה והם נמצאות היטב על המסלול להשיג את יעד האנליסטים (לפני עונת הדוחות) לצמיחה של 30% ברווח לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. הצמיחה במכירות צפויה להיות קצת פחות מ-18%. גם כאשר לא לוקחים בחשבון את סקטור האנרגיה, שהוא שוב פעם מוביל את הסקטורים, הגידול ברווחיות עשוי להיות סביב 10%.עם זאת, אנו מאמינים כי מומנטום הרווחים צפוי להאט משמעותית בשנת 2023 ולכן חושבים כי קונצנזוס התחזיות נותר גבוה מידי. דיסקאונט קיים גדול על מניות אירופאיות, בשילוב תיקון תחזיות למטה, עשוי ליצור הזדמנויות כניסה אטרקטיביות , במיוחד עבור משקיעים לטווח ארוך.

שורה תחתונה: שיעור הכאת תחזיות נמוך יותר, אבל עונת דוחות מרשימה עד כה ברבעון השלישי, כאשר צפויה האטה בהמשך.

עין אחת על הים - בעיית הובלת הנפט של רוסיה

חבילת הסנקציות האחרונה של האיחוד האירופי שנחשפה בחודש האחרון, כוללת מגבלות על מחיר הנפט לצד פרטים נוספים. חבילת הסנקציות הזאת לוקחת קדימה את חבילת האיסור על נפט שעובר במים טריטוריאליים אירופיים וגם את המוצרים המזוקקים שהיו חלק מחבילת הסנקציות בסבב הקודם.החבילה הקודמת כללה גם איסור על ביטוח ומימון של תובלה של נפט דרך נתיבים ימיים של מדינות צד שלישי. עם זאת, כחלק מן החבילה הזאת, החרם המלא ללא החרגות, הוחלף בצעד להסיר את הביטוח, אם מנגנון הפיקוח על המחיר של ה-G7 מופר. זה צפוי להיות צעד משנה משחק לאור העובדה כי רוב נותני הביטוח עבור תובלה של אוניות הם חברות מערביות. אנו מאמינים כי גם בשימוש מלא של ספינות סיניות, והודיות, רוסיה לא תצליח להגיע למספר האוניות המובטח הנדרש על מנת להוביל 2.9 מיליון חביות של נפט ומוצריו השונים.

שורה תחתונה: שורה חדשה של סנקציות מצד האיחוד האירופי, צפויה להיות בעלת השפעה משמעותית על סחר הנפט הרוסי.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully