וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובמבר המשוגע: איך מחשבים את המיסים על הזמנות מחו"ל?

עודכן לאחרונה: 11.11.2022 / 7:54

חודש נובמבר עמוס באירועי מכירות אונליין, שמקנים הנחות משמעותיו ואולי חד פעמיות. לצד ההזדמנויות המפתות, חשוב להכיר היטב את מיסי היבוא הרלוונטיים, כדי להימנע מחיובי מס רטרואקטיביים שיהפכו את ההנחה היפה לקנס מעצבן. אל תקנו לפני שתקראו

שליח מביא משלוח. ShutterStock
חשוב להכיר את מיסי היבוא שעשויים לחול על חבילה שהזמנתם/ShutterStock

כמדי חודש נובמבר, הרשת מתמלאת בשלל אירועים מקוונים של מכירות המוניות: שופינג IL יסתיים היום, מחר יחול יום הרווקים הסיני ואחריו יגיעו בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי - שבמסגרתן יציעו - מחנויות מקומיות ועד לרשתות גלובליות שמבקשות לרכוב על הגל - הנחות מיוחדות בחנויות האונליין שלהן.

המכירות המיוחדות של נובמבר אכן מציעות שפע של הזדמנויות קנייה מקוונת, שעשויה להביא לחסכון ניכר ביחס למחירים בישראל, אולם בניגוד לקניות בישראל בהן מחיר העסקה מגלם כבר את המסים והחיובים השונים במלאום, הרי שקניות ברשת שמתבצעות מול ספק מחו"ל עלולות להצטרף עלויות מס נוספות שבחלק מהמקרים אף יכולות למחוק לגמרי את הפרש המחירים ולהפוך את הקניה המפתה - לכזו שלא תשלם לכם.

כדי לא להתפתות למחיר המוצג וכדי שלא תפתעו לגלות ששילמתם יקר יותר מהמחיר שהיה יוצא לכן לו רכשתם את המוצר בישראל, כדאי שתכירו את חוקי המיסוי הרלוונטיים - כך הצריכה שלכם תהייה נכונה יותר ותמנעו מתחושת אכזבה במועד שחרור החבילה.

חבילות של אמזון. ShutterStock
כך תמנעו מתחושת אכזבה במועד שחרור החבילה, הכירו את מיסי היבוא/ShutterStock

מגבלות לפטור ממיסים ליבוא אישי

למה קניות בחו"ל מקנות הטבות מס?

עו"ד (רו"ח) רחלי גוז-לביא, שותפה מנהלת במשרד עמית, פולק, מטלון ושות' ושותפה במחלקת מיסים, מסבירה: "ככלל, יבוא של פריט לארץ מחויב בתשלום מע"מ, מכס וכן במס קניה במקרים מסוימים. כך לדוגמא, פריטים המיובאים ע"י חנויות 'רגילות' חייבים במכס ובמע"מ בשיעור מלא, כפי שקבוע בחוק. יחד עם זאת, במקרה של 'יבוא אישי', הוחלט להעניק פטור ממיסי יבוא, כאשר תקרות הפטור משתנות בין המכס למע"מ. לכן, מבחינת החוק הזמנת מוצרים באינטרנט הינה יבוא לכל דבר ועניין הזכאי לפטור ממס, בכפוף למגבלות".

מהן תקרות הפטור הרלוונטיות?

גוז-לביא עושה לנו סדר: "תקרות הפטור משתנות בין חיוב במע"מ ובין חיוב במכס. לעניין מע"מ (17%) תקרת הפטור הינה עד $75, ואילו לעניין המכס תקרת הפטור הינה עד 500$. מס קניה, שהינו מס יבוא נוסף למע"מ ומכס, מוטל על סוגי מוצרים ספציפיים שנקבעו בחוק, כאשר חלק ניכר מהמוצרים 'הסטנדרטיים' אינם חייבים במס זה (דוגמת פריטי לבוש וכיו"ב)".

האם עלות המשלוח כלולה גם היא בחישוב תקרת המס?

"ככלל, מיסי יבוא מוטלים בדרך כלל גם על רכיב השילוח. כלומר, אם הזמנת המוצר כרוכה בדמי משלוח הם יתחייבו במס נוסף לעלות הפריט עצמו", מסבירה גוז-לביא, אך מסייגת זאת בהתאם לחלוקה הבאה:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אישה עושה קניות אונליין. ShutterStock
המיסים עשויים לייקר את המחיר המוצג על המוצר בעת הרכישה/ShutterStock

כך תוכלו לצפות מראש את המיסים שתשלמו

פריטים שערכם נמוך מ-75$ - "פריטים שערכם עד 75$ זוכים להטבת מס מיוחדת, לאור העובדה שרכיב המשלוח בגינם לא נכלל בחשבון", מסבירה גוז-לביא. כך לדוגמא, הזמנת פריט שערכו 65$ ודמי המשלוח בגינו הם בגובה 20$ זכאי לפטור מלא ממיסי יבוא. לכן, על אף שערך ההזמנה בתוספת דמי משלוח חורג מ-75$, ההזמנה תהיה פטורה ממיסי יבוא לחלוטין.

גוז-לביא מדגישה כי "התנאי לזכאות זו הינו שישנה אפשרות מעשית להפריד בין עלות הפריט ובין דמי המשלוח. במקרים שבהם לא ניתן להפריד את דמי המשלוח, תתחייב ההזמנה בהתאם להוראות הרגילות של פריטים שערכם גבוה מ-75$".

פריטים שערכם גבוה מ-75$ אך נמוך מ-500$ - "פריטים מסוג זה יתחייבו ברכיב המע"מ וכן במס קניה אם חל, אך יהיו זכאים לפטור ממכס. ואולם, ביחס לפריטים אלה קיימת חבות במס גם ביחס לדמי המשלוח".

לדוגמא, הזמנת פריט בשווי של 480$ שדמי השילוח בגינו הם בגובה 50$ יחושב באופן הבא: לעניין חבות במכס, הפריט יהיה פטור מאחר וערך הפריט נמוך מ-500$. ואולם, החיוב במע"מ יחול חיוב גם על דמי המשלוח, כך שווי הפריט לעניין מע"מ יחושב ע"ס 530$ (480*+50$).

פריטים שערכם גבוה מ- 500$ - "לגבי פריטים שערכם בטווח שבין 500-1000$ מיסי יבוא יהיו רגילים, אך היבוא יזכה להקלות רגולטוריות אחרות (שאינן הטבות מס) מעצם הגדרתו 'יבוא אישי'".

"יבוא פריטים שערכם גבוה מ-1000$ יחוייב הן במיסי היבוא הרגילים, והן ביתר הדרישות הרגולטוריות הנדרשות ב-'יבוא מסחרי'", מסבירה גוז-לביא.

מחשבון מיסי יבוא - רשות המיסים. צילום מסך מתוך האתר הרשמי,
כלי לחישוב המס הצפוי טרם הרכישה: מחשבון מיסי יבוא - רשות המיסים/צילום מסך מתוך האתר הרשמי

פיצול הזמנות ותכנון מס

איך אפשר לחשב את חבות המס הצפויה באופן אוטומטי ועוד לפני שהחבילה מגיעה לישראל?

באתר רשות המיסים מפורסם מחשבון ידידותי למשתמש אשר מחשב באופן אוטומטי את כל מיסי היבוא הצפויים לחול בעסקה, וכן מספק הערות רלוונטיות לגבי דרישות רגולטוריות נדרשות ביבוא. קישור למחשבון.

מה לגבי 'תכנוני מס' באמצעות פיצול הזמנות?

מתברר שזה לא כזה פשוט. לדברי גוז-לביא, "בהתאם להוראות המכס, משלוחים המגיעים בטווח של 72 שעות מאותו ספק ומיועדים לאותה כתובת, יחשבו כמשלוח אחד לעניין החיוב במס. לכן, ככל ונעשות הזמנות מאותם ספקים החורגות מהתקרות הרלוונטיות, הן עשויות להתחייב בשיעורי המס הרגילים, ולהביא לשלילת הטבות המס".

אם הפריט שהזמנתי חייב במס, איך משלמים אותו?

"אם רשויות המכס זיהו חבות במיסי יבוא, האחריות לגבות את המס תוטל על הדואר או על חברת השילוח הרלוונטית, לפי העניין. לכן, הודעה על חבות מיסי היבוא תעשה במועד שחרור החבילה / קבלת ההזמנה. בהקשר זה חשוב להזכיר, כי פעמים רבות מתקבלות הודעות SMS פיקטיביות בדבר חבות במיסי יבוא לכאורה. מומלץ לוודא היטב את תוכן ההודעה ולאמתה עם מספר ההזמנה שנמסר לכם במועד ההזמנה".

רחלי גוז לביא. אייל טואג,
עו"ד (רו"ח) רחלי גוז-לביא, חולקת עצות בענייני מיסים לרגל חודש הקניות/אייל טואג

אם אני חושב שהמכס סיווג באופן שגוי את שווי הפריט או סוגו מה ניתן לעשות?

"במקרה של מחלוקת, בין אם לאופן סיווג הפריט ובין אם לשווי הפריט, קיימת אפשרות להגיש ערעור בצורה מקוונת ולפרט את הטענות השונות התומכות בשווי הנמוך יותר. מומלץ להגיש ערעור זה לפני שחרור החבילה על מנת שתתאפשר בדיקה פיזית של הפריט".

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ומומלץ לבדוק את הוראות החוק הרלוונטיות בטרם ביצוע כל הזמנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully