וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלאק פריידי: 10 דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים לשופינג

עודכן לאחרונה: 17.11.2022 / 19:51

בעיצומו של חודש הקניות ורגע לפני שתסתערו על המבצעים ותסיימו את תקציב השופינג שלכם, הנה עשרה טיפים לצרכנות חכמה: מחוק הגנת הצרכן (שלא חל על קניות מחו"ל) ועד לביטולי עסקה, מבדיקת מלאי ועד תשלום מיסים

אישה עושה קניות אונליין. ShutterStock
ביטול עסקה על מוצר שרכשתם מחו"ל יהיה מורכב יותר ולעיתים בלתי אפשרי/ShutterStock

חודש נובמבר הוא חגם של אוהבי הקניות. זה התתחיל בשופינג il שנערך ב-9-10.11 המשיך ביום הרווקים הסיני שהתקיים ב-11 בנובמבר ומתקדם לשיא באירוע המכירות בלאק פריידיי שיתקיים ב-25 בנובמבר. את חודש הקניות השנה, יסכם הסייבר מאנדיי שיתקיים השנה ב-28 בנובמבר.

אז לפני שתוציאו את הארנקים, הלכנו לשמוע עצות של מומחים, כאלה שחשוב לדעת לפני שמקלידים את מספר כרטיס האשראי באזור התשלום ולוחצים על "שלח".

ידעתם למשל שחוק הגנת הצרכן הישראלי לא חל על אתרים מחו"ל? שחברת האשראי שלכם לא יכולה לעזור במקרה ותרצו לבטל את העסקה? ושפיצול הזמנות לא יחסוך מכם את תשלום המיסים אם רכשתם מאותו אתר בהפרש של פחות מ-72 שעות? עו"ד ענת אבן חן, ראש מחלקת רגולציה במשרד ברנע ג'פה לנדה, מסבירה מה חשוב לדעת ולמה לרגל חודש הקניות:

"תקופה זו היא הזדמנות לצרכנים למצוא מחירים אטרקטיביים למוצרים שבהם הם חושקים, אך היא טומנת בחובה לא מעט סיכונים צרכניים. כדי שכל הרכישות יהיו מוצלחות והמוצרים יגיעו ליעדם, כדאי שתקפידו על כמה דברים".

גבר עם כרטיס אשראי וטלפון נייד. ShutterStock
קונים באונליין: שימו לב לאותיות הקטנות ולתנאי ביטול עסקה/ShutterStock

אותיות קטנות, מלאי וביטולי עסקה

אבן חן מוסיפה: "שימו לב לאותיות הקטנות - החוק מחייב את המוכרים למסור מידע רב אודות המוצר הנמכר - מי היצרן, מי נותן האחריות, האם המוצר הוא יבוא מקביל או מיבואן רשמי, תנאי שילוח, מה מועד האספקה, תנאי ביטול ועוד. עסקאות רבות כפופות לסייגים שונים וחשוב לקרוא אותם כדי לא ליפול בפח. אם בית העסק ציין את הדברים האלה במפורש, יהיה קשה לבוא אליו בטענות בהמשך.

כך, למשל, שימו לב אם מדובר באתר של בית עסק אחד או באתר שמאגד כמה בתי עסק.בנוסף, חודש נובמבר הוא הזדמנות למכור מוצרים ש"נתקעו במלאי". כאשר אתם רוכשים מוצרים שיש להם תוקף מוגבל, כמו מוצרי קוסמטיקה, מוצרי ניקוי ומזון, בתי העסק נדרשים לציין שהתוקף הוא קצר. שימו לב להערות בעניין זה כדי לא להתאכזב.

ודאו שמדובר במחיר מבצע - החוק מחייב את בתי העסק להציג את המחיר המקורי שבו נמכר המוצר לפני המבצע. זהו כלי חשוב כדי לוודא שהמבצע הוא אמיתי. שווה לבדוק מול אתרי השוואת מחירים מה המחיר שבו המוצר נמכר במקומות אחרים.

בדקו אם המוצר נמצא במלאי - החוק אוסר למכור מוצרים שאינם במלאי. עם זאת, בתקופות של מבצע מלאי עשוי להיגמר מהר ולא תמיד בית העסק מספיק לבצע עדכון. אם יש לכם צורך במוצר ספציפי וייחודי, שווה לוודא מול בית העסק כי הוא במלאי לפני שמבצעים את ההזמנה. אם המוצר שהזמנתם אינו במלאי, העוסק נדרש להודיעכם בהקדם ולהשיב את הסכומים שנגבו מכם.

האתר נראה חובבני? תחשדו - באינטרנט עסקים יכולים לקום מהר וליפול מהר. כדי שלא תיפלו בפח, מומלץ שתעשו עבודת שטח ותבדקו קצת באיזה אתר מדובר. נכון, לא כל הביקורות ברשת אמינות, אבל אם מדובר בעסק שנראה כי הוקם רק אתמול, שהאתר שלו נראה חובבני או שאף אחד לא שמע אליו - תהיו חשדנים. נסו להתקשר לבית העסק ולראות אם יש מענה, במיוחד אם אתם עומדים לבצע עסקה גדולה ומשמעותית או אם המחיר נראה אטרקטיבי באופן חשוד.

קראו את תנאי ביטול העסקה - החוק קובע כללים לביטול עסקה בקניה פיזית וכן לביטול עסקה המבוצעת באינטרנט או בטלפון. הכללים לביטול עסקה בקנייה פיזית נוקשים יותר והמועדים שבהם ניתן לקבל החזר כספי קצרים, אבל בעסקה המבוצעת באינטרנט יש לכם זכות לבטל את העסקה בתוך 14 יום ממועד קבלת המוצר.

מספר החריגים לכלל הזה מצומצם יותר. מוצרים שלא ניתן להחזיר ברכישה באינטרנט הם מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הלקוח, תוכנות מחשב ומוצרים שניתנים להקלטה ולהעתקה וכן מוצרים שערכם יאבד עד שהמוצר יוחזר.

במקרה של מוצרי תיירות והארחה - קיימים כללים שונים לביטול עסקה. חשוב לקרוא את האותיות הקטנות ואת הסייגים שמציין המוכר, אבל גם חשוב גם להכיר את החוק כי העוסק לא תמיד נותן גילוי מלא ומדויק. נזכיר גם כי לעוסק מותר לגבות דמי ביטול שלא יעלו על 5% משווי העסקה או 100 שקל, לפי הגבוה מביניהם.

ביטול עסקה מול חברת כרטיסי אשראי - כשהמוצר לא סופק במועד שנקבע לכך או אם בית העסק נכנס לחדלות פירעון, כדאי לפנות לחברת האשראי ולהודיע על ביטול העסקה במקביל לביטול העסקה מול בית העסק. חברת האשראי מחויבת לבטל את התשלום במצב זה, אך לא תוכל לסייע לכם אם המוצר סופק ואתם לא מרוצים ממנו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
עו"ד ענת אבן חן - טיפים ועצות לצרכנות נבונה בחודש הקניות. נמרוד גליקמן,
עו"ד ענת אבן חן - טיפים ועצות לצרכנות נבונה בחודש הקניות/נמרוד גליקמן

עומסים וחישוב המיסים

ומה אם קונים באתרים מחו"ל?

"תנאי ביטול העסקה שונים - כשעושים קניות באתרים זרים יש לשים לב שלכל אתר יש מדיניות משלו בכל הנוגע לביטול עסקה, למועדי אספקה וליישוב סכסוכים. ברכישה באתרים שאינם ישראליים לרוב לא ניתן להסתמך על הוראות חוק הגנת הצרכן לצורך ביטול העסקה.

קראו את תנאי הביטול וההחזרה לפני שאתם מחליטים אם לרכוש את המוצר או לא. גם החובות שקובע החוק הישראלי בנוגע לאופן הצגת המוצר והמחיר - אינן בהכרח חלות על אתרים זרים, ולכן נדרשת תשומת לב מיוחדת. שימו לב גם לעלות שכרוכה בביטול עסקה ובהחזרת מוצר במקרה של אי התאמה.

קחו בחשבון מיסים שתידרשו לשלם - בקניה מחו"ל חשוב לשים לב למיסים שחלים על יבוא אישי. רכישות עד 75 דולר פטורות ממיסים, בכפוף למספר סייגים. עסקאות מעל סכום זה כפופות למע"מ בשיעור של 17% וכן ישנם מוצרים שעליהם מוטל גם מכס או מס קנייה.

בנוסף, לגבי מוצרים שונים עשויות להיות דרישות רגולטוריות שונות. למרות המהלכים שבוצעו בשנים האחרונות להפחתת מכסים וחסמים, עדיין ייתכן שהחבילה שלכם תיתקע במכס ותידרשו להשקיע מאמצים רבים כדי להכניסה לישראל. עלויות אלה כמובן יפלו עליכם.

חשוב לדעת: כאשר מבוצעת שתי רכישות מאותו בית עסק בחו"ל בטווח של פחות מ-72 שעות, רשויות המס מאחדות בין הרכישות ומטילות מיסי יבוא לפי הסכום הכולל של הרכישה.

זכרו שהעומס על בתי העסק בנובמבר הוא חריג - לצד כל הזכויות הצרכניות שיש להכיר, צריך לזכור שנובמבר הוא חודש מאתגר לבתי העסק וגם לחברות הלוגיסטיקה, והרבה פעמים יש תקלות ועיכובים גם בתום לב. לכן, כדי למנוע אכזבות בחודש זה, לא כדאי לרכוש מוצרים שאתם נזקקים להם בדחיפות.

שמרו תיעוד של הרכישה - אל תשכחו לשמור תיעוד של כל הרכישות, כולל התכתבויות עם בית העסק. זאת למקרה שדברים יילכו לאיבוד או יסתבכו".

אמזון. ShutterStock
חוק הגנת הצרכן הישראלי לא חל על אתרים מחו"ל/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully