וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואי חשבון, איך הם רואים את המשבר בענף ההייטק?

עודכן לאחרונה: 10.11.2022 / 8:46

הם נמצאים כמעט בכל הצמתים שדרכם עובר העסק, לפעמים הם האנשים הרעים ששומרים על הקופה, אבל אי אפשר בלעדיהם. על רקע המשבר בהייטק ולכבוד יום רואי החשבון הבינלאומי שחל היום, הלכנו לשמוע מהם איך הם הגיבו למשבר וכיצד מבריאים את הקטר של המשק

רואת חשבון. ShutterStock
רואי חשבון - לכבוד היום הבינלאומי, יצאנו לבחון את המשבר בהייטק מנקודת מבטם/ShutterStock

אולי לא ידעתם, היום ה- 10.11 הוא יום רואה החשבון הבינלאומי. המקצוע העתיק מהווה את הליבה של כל עסקן קטן ועד ארגון גדול, רואי החשבון הם גורם מרכזי בתהליך קבלת ההחלטות בעולם העסקי לצד הדירקטוריון וההנהלה, כשהמספרים על השולחן- אפשר לקבוע מדיניות.

המקצוע נחשב לאחד המורכבים והתובעניים שיש בשל האחריות הגדולה שנגזרת מכל החלטה ושינוי חלוקת המשאבים.

"אבי החשבונאות" המתמטיקאי הוונציאני לוקה פאציולי, פרסם את הספר "סכום החשבון, הגיאומטריה, היחסים והפרופורציות", שעוסק בעקרונות החשבונאות והחשבון, בשנת 1494 - מועד זה נחשב לתחילת היווצרותו של מקצוע ראיית החשבון. מאז ועד היום העולם עבר שינויי מרחיקי לכת אך רואי החשבון עדיין תופסים מקום מרכזי בחיינו, הן האישיים והן העסקיים.

בשנה החולפת, מחלקות הכספים בסטרטאפים וארגוני טכנולוגיה עבדו שעות נוספות בשל רוחות המשק בוול סטריט והתעשייה, חברות רבות נקטו בצעדים משמעותיים בשינוי המדיניות הכלכלית- שינויים ארגוניים גדולים שהתרחשו בזמן קצר יחסית. מחלקות הכספים בחברות אלה היו גורם משמעותי ומרכזי בתהליך קבלת ההחלטות, מתוך עבודת עומק של מחקרי שוק, הצלבת נתונים וצפי מגמות עתידיות.

כיצד "המשבר" בתעשייה מרגיש מכיסא הרו"ח? איך נראה תהליך קבלת ההחלטות במציאות משתנה של חוסר וודאות והאם כיום היו פועלים אחרת?

עדי ספיר. CardinalOps,
עדי ספיר, CFO ב-CardinalOps/CardinalOps

"כשלחברה נגמר המזומן, זה לא משנה איזה תוכניות יש לה"

עדי ספיר, CFO ב-CardinalOps, משמש כסמנכ"ל כספים של חברות שונות כבר קרוב ל-27 שנה. "רוב חיי המקצועיים היו בסטרטאפים, בתקופה הזו תפקדתי תחת לא מעט משברים - משבר הבועה 2000, המשבר של 2008 ועוד כמה משברים בדרך".

כיצד אתה חווה את החודשים האחרונים בצל ההאטה והמיתון?
"אי אפשר להתעלם ממה שקורה כעת בתעשייה, יש לזה השלכות ישירות על יכולת גיוס הכספים. אם עד לפני המשבר הייתה תחושה שאפשר לגייס כמה ומתי שרוצים, ולפי איזה שווי שרוצים - התחושה הזו כיום התבדתה. החברות עברו ריאליזציה בשווים והמשקיעים נהיו יותר זהירים. זו הזדמנות טובה לחברות הטובות להתבלט מעל פני השטח - המשבר הזה יצר סיטואציה שבה משקיעים בוחנים הצלחה בצורה אחרת, בדיקת הנאותות היא אחרת - כיום מחפשים צמיחה יעילה ורווחית, וזה משפיע על היכולת של החברות לגייס.

קרדינלאופס, שהוקמה ב-2020, פיתחה מערכת המסייעת לארגונים לנצל בצורה יעילה ומיטבית את כלי אבטחת המידע (סייבר) שברשותם. לדברי ספיר, למשבר "הייתה השפעה גם עלינו כ-CFO's, בהבנת האתגר לגייס כסף בעתיד הקרוב.

ההבנה הזו לוותה בתהליך של התאמת תקציבים, להיות שמרניים יותר. תהליכי המכירה נהיו תהליכים ארוכים יותר כי גם הלקוחות שנהיו זהירים יותר, ביצעו התאמות תקציביות, ולכן יש צורך בהתאמת הציפיות להכנסות נמוכות יותר בחברה. תופעה נוספת שניתן לראות הינה השינוי שחל בעולם גיוס העובדים - אם טרום המשבר היה קושי לגייס עובדים וגיוסם היה מאוד מאוד יקר, עקב כך שהביקוש עלה על ההיצע, כיום, גם לאור גלי הפיטורים, ניתן לגייס עובדים יותר בקלות, הדרישות נהיו יותר ריאליות וגם חברות ההשמה פחות יקרות.

מתי הבנת שיש צורך לפעול?
"כולם הבינו שיש פה ראיליזציה של הכלכלות די מהר. ולכן הלחץ מצד המשקיעים גרם ל-CFO's להבין שנדרשת התאמה די מהר, לא 'בוא נחכה עוד רבעון או שניים'. אלא נדרש לבצע פעולות מיידיות של התאמות תקציב והארכת ה-runway. כלומר - פעם אחת, להתאים את התקציב לשוק יותר שמרני, ופעם שנייה, להגדיל את מקורות המימון.

אנחנו למשל גייסנו הלוואה המירה, שהאריכה לנו את ה-runway בכחצי שנה, הבאנו לכך שאחרי פעולות ההתאמה, התקציב שלנו יספיק לפעילות השנתיים הקרובות. בנוסף, מעבר להתאמות תקציביות, עתות משבר מביאים את החברה להיות יותר חדה בנוגע לאסטרטגיה שלה - מי הלקוחות, לאילו טריטוריות מתרחבים אם בכלל, מה אסטרטגיית פיתוח המוצר וכן הלאה. אחד התהליכים שעברנו היה בחינה וחידוד האסטרטגיה של החברה" .

מה הייתה הדילמה שלכם?
"בשלבים בהם קרדינלאופס נמצאת, כסטארט-אפ צעיר שגייס בתחילת השנה סבב A והיה עם רגל מלאה הגז, הדילמה היא כמה להוריד את הרגל מהגז, לשים ברקס, ולשנות את התוכניות שהוצגו למשקיעים אך לא מכבר - תוכניות של פיתוח טכנולוגיה, התפתחות וצמיחה. הכסף שגויס נועד כמובן להשקעות בתשתיות ארגוניות וליצירת צמיחה. זה מסוג הדילמות שבתור CFO אתה נדרש להן - לנו היה יותר נכון לא לשים את הרגל לגמרי על הברקס, אלא להוריד את הרגל מהגז בתבונה, למשל, לא הפסקנו לגייס עובדים, אך קצב הגיוס בתוכניות העתידיות הואט. דילמה נוספת שהייתה לנו - התלבטנו אם להשקיע בתשתית של BI (בינה עסקית), והחלטנו שכחברה שמירב ההחלטות העסקיות שלה מבוססות דאטה, זה משהו שלא נהיה מוכנים לוותר עליו".

מה היית ממליץ לרו"ח אחרים בענפי הטק?
הכסף הוא המלך -בסוף צריך לוודא שיש מספיק כסף לפעילות הצפויה, ולכמה שיותר runway. גמישות תקציבית עם נקודות יציאה - החלטות שנמצאות בתקציב, אבל הן יבוצעו רק אם הארגון יגיע ליעדים שסימן לעצמו. כלומר, צריך לייצר מעין "שערי קבלת החלטה" בהן אתה יכול להחליט לבצע או לא לבצע פעולה מסוימת. לא לסגת - דווקא בעיתות כאלו ניתן וצריך לעשות בחינה מחדש של האסטרטגיה של החברה, לחדד אותה, להסכים עליה, להאמין בה ובסופו של דבר לפעול על פיה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
לימור פרחי. ביהירו,
לימור פרחי, VP finance בחברת BeeHero/ביהירו

"גם בתקופות משבר אסור לקפוא על השמרים"

לימור פרחי, VP finance בחברת BeeHero שפיתחה פלטפורמה להאבקה חכמה ואיסוף מידע סביבתי מכוורות דבורים, מתארת את המשבר מהכסא שלה "התקופה האחרונה הייתה מאוד מאתגרת לאחר תקופה של 'כלכלת בועה'. שוק ההון היה מאוד תחרותי, עם הרבה כסף שחיפש השקעה והתבטא בשווים מאוד גבוהים בשלבים מוקדמים יותר.

בחודשים האחרונים חל שינוי מגמה בשוק; מצד אחד עליות ריבית משמעותיות ומהירות שלא היו הרבה שנים ,לצד בעיות משמעותיות עומסים בשרשרת אספקה, שינויים בשוק העבודה שיצרה מגפת הקורנה, כל אלה יצרו חוסרים בכוח העבודה וכדומה.

הירידה בערך המניות של החברות הציבוריות וריביות גבוהות המייצרות אלטרנטיבה להשקעה, גרמו להסטת כספי המשקיעים מהון סיכון למקורות אחרים, קרנות הסיכון מאטות ומשקיעות בפחות חברות סטארטאפ. ומצד שני, גם הלקוחות של חברות הסטרטאפ, מצמצמות הוצאות ומקטינות את ההכנסות של הסטאר-אפים.

מנקודת מבטי, כאשת כספים, כדור השלג שהתחיל בחברות הציבוריות והיה ברור שיגיע גם לסטארט-אפים, הכניס שאלות נוספות לגבי תחזיות החברה - ואצלי ספציפית ברמה האישית כמי שעמדה לפני תהליך של רילוקיישן. המצב דרש בחינה של הסיכונים החדשים.

בסופו של דבר ביהירו מתעסקת בתחום שממשיך להראות איתנות גם בתקופה זו, המוצר שלנו הוא חזק וחיוני לתהליך ייצור המזון ויש לנו המון לקוחות נאמנים, וההחלטה של לעשות את המעבר התבררה כנכונה".

מתי הבנת שיש צורך לפעול?
"כמו כולם, גם אנחנו היינו ערים לתופעות הגלובליות, מלחמת רוסיה אוקראינה, מלחמת הסחר של ארה"ב וסין, משבר השבבים וכו'. חלק מתפקיד ההנהלה ושל איש הכספים בפרט הוא להיות מוכן ושהחברה תהיה ערוכה לתרחישים שונים, יש לצפות אירועים, להתכונן ולהיערך לכל שינוי מגמה, היות וישנם שינויים מהירים בשוק הגלובלי.

ברגע שהתחלנו לראות את ההשפעות הראשוניות על השוק, אפילו לפני שהן התחילו להשפיע עלינו כחברה באופן ישיר, הבנו שהולך להיות שינוי מגמה בשוק שעלול להשפיע עלינו בעתיד. עד סוף השנה שעברה, חברות הציבו לעצמן יעדי צמיחה אגרסיביים, בביהירו מעולם לא נכנסו לשיגעון הבועה לטוב ולרע, ווידאנו שהצמיחה ששמנו לעצמנו כמטרה היא מהירה אבל אחראית וברת קיימא, עם שימת דגש על רווחיות ו -unit economics".

מול איזו דילמה ניצבתם וכיצד מקבלים החלטה במציאות של חוסר וודאות?
"כחברה שנעזרת בחומרה כחלק מהמוצר שלה, גם אנחנו מרגישים את הבעיות בשרשרת באספקה, חשיפות לשער המטבע וההשפעות הכלכליות הגלובליות. כחלק מהתוכנית לצמצום האימפקט של ההשפעות החיצוניות, הייתה לנו התלבטות האם לוותר על מספר פרויקטים עסקיים.

בכדי לקבל החלטה מיפינו את הסיכונים, עשינו ניתוחי רגישות ובנינו מודל עסקי שלוקח בחשבון מספר תרחישים, קיימנו דיונים עם כל צוות ההנהלה ושבעקבותיהם הבנו את חשיבות המוצר שלנו בעיני הלקוחות וקבלנו בטחון וודאות בהמשכיות העסקאות הקיימות, בעקבות כך התחזק הבטחון בתחזית הצמיחה".

כל העובדים של ביהירו רתומים לחזון החברה, והיה ברור לנו שזה נכס שאנחנו חייבים לשמר למרות המגמות בשוק והרצון להאריך את הראנוויי. ולכן עיקר המאמצים שלנו הופנו לכיוונים אחרים, ווידאנו שלא צפויה פגיעה בהכנסות ובמקביל ערכנו בחינה מחודשת של רמת ההוצאות המתוכננת, כחלק מניהול הסיכונים עשינו שיחות עם לקוחות, כדי לאמת את התחזיות של החברה במודל העסקי, עדכנו חוזים עם ספקים לטווח ארוך כדי למנוע עליות מחירים ולמזלנו, ראינו שלא הייתה השפעה מהותית על השוק שלנו ושהענף שאנחנו פועלים בו שומר על היקף הפעילות שלו".

על מה את ממליצה לרו"ח שמתמודדים כיום עם המשבר?
"בעידן הנוכחי, חברות צריכות להתנהל בצורה אחראית, להיות ערות לשינויים שקורים, לבצע התאמות במידת הצורך, להמעיט בהוצאות שלא מייצרות ערך ולמצוא דרכים יצירתיות לשימור עובדים .חשוב לזכור שכמו במשברים קודמים, גם המשבר הזה יסתיים, ובסופו חברות שיתנהלו נכון ירוויחו התייעלות וביסוס מעמדן בשוק ויצאו מחוזקות יותר.

כדאי לדאוג שיש runway של לפחות 18-24 חודשים, הדבר יגביר את הסיכוי לצלוח תנודות שנובעות ממשבר חיצוניים או פנימיים, או אפילו משברים שישפיע על הלקוחות של החברה. בנוסף, למרות שזה נשמע טריוויאלי, להגיע מוכן לתהליך גיוס כספים עם מודל עסקי טוב, עבודת עומק של השוק, תחרות, פרודקט מרקט פיט וכו'. להתייחס לתהליך הגיוס בצורה הכי מקצועית ומתודית. צריך לזכור שעדיין יש כסף בשוק ההון הוא פשוט יותר סלקטיבי".

"חברות טכנולוגיה עדיין משנות את העולם, ובאופן כללי בטווח הארוך הטכנולוגיה בגרף עליה, גם אם השוק תנודתי ויש עליות ומורדות שמצריכות בטווח הקצר התנהגות אחראית ומחושבת. לכן גם בתקופות משבר אסור לקפוא על השמרים, צריך לחשוב בדרכים יצירתיות איך להתפתח בתנאים הקיימים, ולעיתים קרובות דווקא נפתחות אפשרויות נוספות חדשות כתוצאה מהמשבר שמאפשרות צמיחה לכיוון חדש שלא היה צפוי מקודם. צריך להיות עירני לשינויים בשוק, להיות יצירתי ולנצל הזדמנויות.

בביהירו ספציפית, אנחנו מבצעים מהפכה בעולם ההאבקה, בעזרת הטכנולוגיה שלנו אנחנו מבטיחים את אספקת המזון העולמית, בגלל המודעות הגבוהה בעולם לנושא הקיימות, למרות כל השינויים הגלובליים החשיבות וביקוש למוצר של ביהירו - רק התגברו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully