וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרטת שירותי הדואר בישראל היא התעללות בקשישים

עודכן לאחרונה: 14.11.2022 / 8:50

דואר זבל? סגירת סניף דואר היא התעללות באוכלוסייה חלשה שמורכבת ברובה מקשישים. עם כל הכבוד לצורך בהפרטה, האופן שבו מתבצעת הרפורמה בשירותי הדואר תחת שר התקשורת יועז הנדל, היא מקוממת

דואר ישראל. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
סגירה של סניפי דואר הותירה רבים ללא פיתרון/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

לפני פחות משבוע נסגר לצמיתות סניף הדואר הוותיק במתחם "הרבמ"ד" בקריית מוצקין. הידיעה הזאת לא פתחה מהדורות ולא הופיעה בעמודי העיתון האחרונים, סמוך למודעות האבל, אבל תושבי האזור, רובם קשישים ונזקקים, הרגישו שעולמם חרב. חיים צורי, ראש העירייה, נזעק לעזרתם ופנה למנכ"ל "דואר ישראל", דוד לרון, בתחינה שישקול לתת חנינה לסניף ולתושבים, אבל שום דבר לא עזר. הדלת ננעלה בפניהם.

סניף "הרבמ"ד", הצטרף לסניף שנסגר בקריית שמואל ולסניף היחיד במטולה שנבלע בתהום הנשייה, יחד עם סניפים בחיפה, נהריה, עכו, אשדוד, יבנה, תל אביב, באר שבע, וישובים רבים אחרים ברחבי הארץ.

הסגירה המאסיבית היא חלק מ"הרפורמה בשוק הדואר", שהוביל שר התקשורת יועז הנדל ואושרה לפני יותר מחצי שנה. הרפורמה נועדה לכסות על הפסדים של 176 מיליון שקלים בשנה האחרונה והערת עסק חי שהוצמדה לדו"חות הכספיים, והיא כוללת פיטורי 1000 עובדים שמשתכרים שכר מינימום, הקלות רגולטוריות, מכירת שטחי נדל"ן וסגירה מאסיבית של סניפים.

דואר ישראל. יחצ,
תנועה דלילה בסניפים? יש מי שאין להם אלטרנטיבה/יחצ

שיא של אטימות

הרפורמה בדואר היא שיא של אטימות וחוסר אכפתיות מצד הממשלה, דוגמא מבהילה לניהול הכושל במגזר הציבורי, לשירות הגרוע שמקבלים משלמי המיסים והוכחה מכאיבה לכך שהריבון לא סופר את האוכלוסיות החלשות ביותר.

פעם הצבי האדום היה סמל לגאווה, היום הוא סוג של בדיחה עצובה. במשך עשרות שנים, מינו שרי תקשורת שורת מנהלים לדואר, מינויים פוליטיים הזויים, שחלקם לא ניחן אפילו בכישורי ניהול בסיסיים וחלק אחר, שניסה לעשות רה ארגון, לאחד מערכות מחשוב, לייעל את העבודה ולהעלות תעריפים - עשו בעיקר את המוות.

המדינה היא שחתומה על הכישלון של הדואר. במקום שתיקח אחריות, תספוג את ההפסדים, שהיא זו שגרמה להם, ותשפר את תפקוד החברה הממשלתית, היא בוחרת בדרך הקלה של הפרטה, בתירוץ של "חיסכון כספי" ו-"תנועה דלילה בסניפים" (על אף שהתור בחלק מהסניפים הוא בלתי נסבל), תוך פגיעה אנושה באוכלוסיות שעבורן השירות הזה הוא חיוני: קשישים שמקבלים בבנק הדואר את הקצבאות, אנשים ללא חשבון בנק שמשתמשים בשירותיו, עסקים קטנים שפורטים בו כסף ומשלמים חשבונות, עובדים זרים שמעבירים באמצעותו כסף לחו"ל ועוד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
תיבת דואר בריטית. ויקיפדיה, אתר רשמי
תיבת דואר בריטית ישנה. יש שירותים שהפכו למיותרים עם השנים/אתר רשמי, ויקיפדיה

הם פוגעים גם בקשישים

מובילי הרפורמה טוענים שיש פתרון לכל אחת מהמצוקות האלה. קשישים יכולים להוציא את הקצבאות מהכספומט, אומרים שם, אבל לך תסביר להם שלא כל הקשישים מסוגלים לתפעל כספומט ורובם לא יודעים איך לשלם ארנונה וחשמל באמצעות האינטרנט.

אין בעיה בכלל - קופצים אנשי הדואר ומשרד התקשורת - יש קו טלפון ייעודי שיעמוד לרשותם. אבל כמה יצטרכו להמתין שם? ומה עם אלה שאין להם כרטיס אשראי? אבל התשובה המופרכת והחצופה מכולם הייתה: "אז שיעלו על אוטובוס ויסעו שתי תחנות, כמו שהם נוסעים לקופת חולים. גם סניפי בנק סוגרים".

לקשיש לא נייד, לעלות על אוטובוס זו משימה קשה. בטח למי שגר במטולה וצריך לנסוע מחוץ למושבה כדי למצוא סניף דואר פתוח ולחזור באוטובוס הביתה. ההשוואה לקופת חולים ובנק כל כך מקוממת, שבא לצעוק. אם בנק אחד סוגר סניף, תמיד אפשר לעבור לבנק אחר, אותו הדבר עם קופות החולים. לבנק הדואר אין תחליף.

רוצים לעשות הפרטה? בבקשה. תפריטו גם את שירותי בנק הדואר, ולא רק את איסוף החבילות, ותפתחו הכל לתחרות. לא רק את מה שנוח לכם. החלטתם לסגור סניף גדול? אין בעיה. תציבו למחרת עמדה בסופרמרקט בשכונה במקומו. לא חייבים אופרציה גדולה ושישה עובדים במשמרות וקביעת תורים מראש, נוהל שיצר מחזות ביזאריים בהם גם מי שמגיע ספונטנית לסניף ריק, לא יכול לקבל שירות, כי אין לו תור ואז אומרים שאין תנועה בסניפים.

אפשר היה להתפעל מהדחיפות לסגור את גירעונות הדואר, שמסתכמים בכמה מיליוני שקלים בשנה, לו הייתה הממשלה ממהרת לטפל קודם, נגיד, בחברת החשמל, שהגירעונות שלה נושקים ל - 70 מיליארד שקלים ולדחוף אותה להפרטה. כשרשות שדות התעופה הפסידה מאות מיליונים בקורונה, מישהו חשב להפריט אותה? חלילה. לא כל חברה ממשלתית חייבת להיות רווחית, בטח אם היא נותנת שירות חיוני ללא תחליף.

דואר ישראל. שחר פליישמן,
רוצים הפרטה? תפריטו את כל שירותי הדואר, לא רק את איסוף החבילות/שחר פליישמן

קריאה לשר התקשורת הבא: בחן שוב את ההפרטה

הרפורמה יצאה אמנם לדרך, אך עדיין ממתינה לאישור וועדת הכספים.

צריך לקוות ששר התקשורת הבא ייקח לידיו בחזרה את ניהול הדואר, יפתח סניפים חליפיים במקום אלה שנסגרו, יעלה תעריפים של שירותים מפסידים, כמו שליחת מכתב רגיל, שעלותו עומדת על 2.5 שקלים ויהפוך אותם לכלכליים, ויוזיל את התעריף על הדואר הכמותי המאוד רווחי, זה שמודפס במאסות באמצעות מחשבים עבור חברות ענק שמעדיפות להשתמש בשירותים של חברות אחרות, כמו "מסר", כי הן זולות בהרבה.

אבל כדי שזה יקרה צריך שר עם לב. אחד שזוכר שאמא שלו מתעקשת לדבר עם פקיד בדואר ולראות בעיניים את חותמת ה"שולם" על חשבון הארנונה, שר שיבין שסניף דואר גורם לתנועת קונים במרכז השכונתי, וכשסוגרים אותו, גודעים פרנסה לאנשים, מישהו שיודע לא רק לעבוד עם מספרים, אלא גם רואה אנשים.

יועז הנדל שר התקשורת. מארק ישראל סלם,
שר התקשורת יועז הנדל. ירושה בעייתית לשר התקשורת הבא/מארק ישראל סלם

תגובת משרד התקשורת

ממשרד התקשורת נמסר: חברת דואר ישראל סבלה משנים של הזנחה, שירות לוקה בחסר, ופשיטות רגל חוזרות ונשנות שעלו לציבור מיליוני שקלים, וזאת על רקע חוסר יעילות מובנה ומודל תיפעולי שאינו מתחשב בקידמה, בהרגלים ובביקושים של הציבור. כל אלו מצריכים עידכון של תפיסת ההפעלה של חברת הדואר.

בחודשים האחרונים יצאה לדרך הרפורמה בדואר שנועדה לקדם את הדואר לעידן הנוכחי ולשפר את השירות לציבור הישראלי. הרפורמה כוללת תכנית הבראה והתייעלות, התאמה של השירותים לביקושים של הציבור, פריסה מחודשת של סניפים ויחידות דואר, ומעבר לשירותים דיגיטליים, כך שברוב המקרים יתייתר הצורך להגיע לסניפים. בשנים האחרונות ישנה מגמה מתמשכת של ירידה בביקורים בסניפים.

הנתונים מראים ירידה משמעותית של כ 20% בהגעה לסניפים מאז שנת 2020. השינוי נדרש, אך כמו כל שינוי, יש תקופת הסתגלות. כבר היום רוב השירותים נגישים באפליקציה ובאתר, והחברה מפעילה מוקד טלפוני ייעודי לאוכלוסייה הבוגרת ושירותים שונים עד הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully