וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אנחנו חושבים על מיסוי הכלים החד פעמיים והמשקאות הממותקים?

ד" חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 14.11.2022 / 9:49

יצאנו לבדוק שניים מהנושאים שחוללו סערה בשיח הפוליטי והצרכני: הטלת המס על כלים חד פעמיים ועל משקאות ממותקים. מה חושב הציבור: האם הושגה המטרה של שינוי הרגלי הצריכה - ומי בטוחים שמדובר במיסוי שנועד לפגוע בחרדים?

פחיות משקה. ShutterStock
האם המס גרם לירידה בצריכת המשקאות הממותקים או שהמשכנו לשתות כרגיל ולשלם יותר?/ShutterStock

אז מה יקרה למחירי המשקאות והכלים החד פעמיים רגע אחרי שהמס יבוטל?
מיד ננסה לענות, אבל שני נושאים צרכניים עלו על סדר היום בבחירות האחרונות ואף היו לסלע המחלוקת בין תומכי הממשלה היוצאת לתומכי הממשלה הנכנסת. המס על הכלים החד פעמיים, שנועד לצמצם את הפגיעה בסביבה והמס על משקאות ממותקים, שנועד להפחית את צריכת הסוכר של האוכלוסייה.

את שני המיסים אישר שר האוצר אביגדור ליברמן - האחד בשיתוף שר הבריאות והשני בשיתוף השרה לאיכות הסביבה ולשניהם התנגדו נחרצות המפלגות שפונות לקהל הבוחרים החרדי.
המיסים נכנסו לתוקפם בשנת 2021: מיסי המשקאות הממותקים בחודש אוקטובר ומס הכלים החד פעמיים בחודש אוגוסט.

מס חד"פ וסוכר 1. דניאל מאלאחובסקי,
האם המיסים כוונו נגד המגזרים הערבי והחרדי?/דניאל מאלאחובסקי
מס חד"פ וסוכר 2. דניאל מאלאחובסקי,
האם אתם סבורים שהמסים הוטלו במטרה לפגוע בחרדים - תשובות החרדים/דניאל מאלאחובסקי
מס חד"פ וסוכר 3. דניאל מאלאחובסקי,
האם המס הוטל בניסיון לפגוע בציבור החרדי? תשובות הציבור הכללי/דניאל מאלאחובסקי

המטרות לכשעצמן טובות: מי לא תומך באיכות הסביבה ובהורדת התחלואה כתוצאה מצריכת סוכר מופרזת? העניין העיקרי הייתה התחושה שמישהו ביקש לא להוביל שינוי אמיתי באמצעות חינוך והסברה, אלא להגדיל את הכנסות המדינה במקביל לעשיית רווח פוליטי באמצעות חקיקה אנטי חרדית.

כך, במקום להפעיל חינוך והסברה באמצעות עידוד צריכת משקאות ללא סוכרים, במקרה הנוכחי זינקו גם מחירי המשקאות נטולי הסוכר זינקו במחירם בעקבות המס, וללא כל סיבה אפילו המים המינרליים.

האבסורד בתחום הכלים החד פעמיים גדול אף יותר, בזמן שבעולם פיתחו פתרונות לכלים מתכלים, בישראל הטילו מס על כל סוגי הכלים החד פעמיים: גם הכלים המתכלים שמקורם בחומרים מהצומח. במדינה מתוקנת היו מטילים מס על פלסטיק אך מעודדים צריכה של כלים מתכלים במטרה לשנות את הרגלי הצריכה, בדומה להקלות המיסים שניתנו בתחילה לרכבים היברידים וחשמליים, שהצליחו לשנות את הרגלי רכישת הרכב של הישראלים: הציבור התחנך בצורה משכילה ומבורכת ולא מתוך כפייה.

והיה עוד מעשה חלם בשתי הרפורמות: איש ממקבלי ההחלטות לא השכיל לאמוד מראש את עליית המחירים האמיתית, שכן עלות המס ייקרה את המחיר הסופי לא רק באופן ישיר, אלא גם באופן עקיף - מהרווח של המס הגבוה יותר על המחיר החדש.

מס חד"פ וסוכר 4. דניאל מאלאחובסקי,
האם אתם סבורים שהמס על כלים חד פעמיים השיג את מטרתו?/דניאל מאלאחובסקי

רגע לפני השמחה לאדה של הממשלה הקודמת ומצביעיה, נשאלת השאלה: האם המחירים יחזרו לקדמותם? האם מארז כוסות פלסטיק 100 יח' שמחירו הממוצע לפני המס עמד על 3.50 שקלים (במבצעים הגיע גם ל 2 שקלים למארז) וכעת מחירו הממוצע עומד על 9.90 שקל, יחזור למחיר הבסיס? ואפילו אם ננסה אם ננסה להתחשב ביצרנים שדורשים עליות מחירים ונוסיף עוד 10% למחיר שיעמוד על 3.85 שקל למארז, האם זה המחיר שנשלם?

האם מארז צלחות 100 יחידות שרכשנו במחיר ממוצע של 19.90 שקל (במבצע 17 שקל) ועומד היום על מחיר של מעל 40 שקלים - האם מחירו יחזור ל 19.90 או 22 שקלים?

כנראה שלא. ניתן להמר על כך שגם אם המס יבוטל המחירים לא יחזרו למחירם הקודם וגם לא בהפרש של 10%, אלא ישקפו עליית מחירים שלא פחות מ 40%, מחיר שבו גם היצרן וגם הקמעונאי ירוויחו את הפער. תופעה דומה נראה גם במשקאות הממותקים - החל מרכישה לצריכה ביתית במרכול או בבית הקפה ובדוכן הפלאפל - שהסיכוי שנזהה בהם הוזלה היא נמוכה מאוד.

מס חד"פ וסוכר 5. דניאל מאלאחובסקי,
האם מאז הטלת המס אתם צורכים פחות כלים חד פעמיים?/דניאל מאלאחובסקי
מס חד"פ וסוכר 6. דניאל מאלאחובסקי,
האם מאז הטלת המס אתם צורכים פחות משקאות ממותקים?/דניאל מאלאחובסקי

המכון לחקר הקמעונאות ביצע סקר* דעת קהל מה הציבור חושב על המיסים, האם הם השפיעו עליו או לא - ומה חשבו על המס הציבור במגזר החרדי לעומת המגזר הכללי. הסקר בוצע בקרב 1659 נשאלים מהמגזר הכללי לנשאלים בגילאים של 18-72 ביחס של 55% מכלל הנשאלים הינן נשים. בוצע במדגם בקרב הקהל החרדי בקרב 376 נשאלים, יחס של 74% גברים.

על פי נתוני הסקר, יש הישג חלקי להטלת המס, כמו כן נתון בולט במיוחד הוא תחושת המגזר החרדי שמדובר בגזרה מכוונת שבאה להרע עימם.

מס חד"פ וסוכר 7. דניאל מאלאחובסקי,
האם המס על המשקאות הממותקים השיג את מטרתו? נראה שיש הסכמה: לא/דניאל מאלאחובסקי

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות.

*מבוסס על סקרים אוקטובר נובמבר 2022 מס' 1022567IL 1022589IL השאלון מוגדר בלשון זכר ומתייחס לכל המינים כאחד, 79% ניתוח מקוון ו21% טלפוני מדגם מגזר חרדי טלפוני ופרונטלי בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully