וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוצרי תנובה מתייקרים? לא תאמינו מה גילינו בסקר מחירים

עודכן לאחרונה: 15.11.2022 / 14:08

ההתיקרות שדורשת תנובה למוצרי החלב שלה, 4.7%, היא נמוכה יחסית לעליית המחירים בשנה האחרונה, שנגרמה ביוזמת הרשתות הקמעונאיות - אלה שמתגייסות עכשיו למאבק בתנובה. מבולבלים? גם אנחנו נדהמנו כשראינו את תוצאות האמת של הבדיקה

מוצרי חלב של תנובה. ShutterStock
מוצרי החלב של תנובה. התייקרו ביוזמת הרשתות הקמעונאיות - ובאחוזים גבוהים יותר משדורשת תנובה עתה/ShutterStock

אתמול הודיעה חברת תנובה שבשבוע הבא יעלו המחירים של רבים ממוצרי החלב שלה ב- 4.7%, אבל מתברר שהצרכן הישראלי יסבול מהתייקרות שהיא יותר מכפולה, בערך של 10% למוצרי החלב של תנובה בשנה האחרונה.

לפי נתונים שהגיעו לידי "וואלה", רשתות השיווק, שטוענות לבלימת מחירים ומלחמה ביוקר המחיה, הקפיצו בשנה האחרונה את מחיר מוצרי החלב של תנובה בשיעור ממוצע של 6.75%, בלי שהייתה כל דרישה מצד תנובה לעליית מחירים, ובלי לעדכן את ציבור הצרכנים.

על פי נתוני שלושה מדגמים שערך עבורנו "המכון לחקר הקמעונאות", באמצעות אתר "פרייסז" ומשרד הכלכלה, נמצא שברשת רמי לוי התייקרו בשנה האחרונה מוצרי החלב של תנובה בשיעור של 6.20%, גם ברשת אושר עד עלה המחיר ב- 6.20% ובשופרסל דיל ב- 6.95%.

כזכור, רק אתמול הוציאו חלק מהקמעונאים הגדולים הודעות לוחמניות, לפיהן ימנעו את ההתייקרות כדי להגן על הצרכן הישראלי מפני עליית מחירים.

כעת מסתבר, שאחד בפה ואחד בקופה: בעודן "נלחמות" בתנובה, לא ברור מדוע "התנדבו" הרשתות להעלות מחירים, בלי שאף אחד ביקש מהן. גם התירוץ של "צמצום מבצעים", או "סיום מבצעי חגים" (מאחוריהם מסתתרות, שלא לייחוס, חלק מהרשתות) אינו תופס כאן, כי מה שקובע הוא המחיר הסופי שמשלם הצרכן, ומסתבר שהוא שילם מחיר גבוה יותר בשנה האחרונה בלי שהרגיש.

כבר לפני כמה שבועות, כשהחל מחסור במוצרי תנובה על המדפים, התרענו כאן שלא סתם המוצרים "נעלמו" לפתע מהמדפים, אלא מדובר בהכנה להעלאת מחירים, וכך היה.

מכיוון שמדובר בהעלאת מחיר קבוצתית (שוב נשאל, איפה הממונה על התחרות, ומדוע אינה מתערבת במהלך המתואם?) לרשתות השיווק יהיה קשה יותר לעמוד מולה, בעיקר מול תנובה, המחזיקה בנתח של 10% מהמכירות, הצטרפה ל"חגיגה".

גורמים ברשתות השיווק התחילו להסביר ש"ההתייקרות מוצדקת", כדי לנמק את ההתקפלות הצפויה שלהן אל מול הלחץ שמופעל עליהן מכיוון היצרנים.

שי באבד מנכ"ל משרד האוצר בראיון לוואלה!NEWS. רוני כנפו
שי באב"ד, המנכ"ל הנכנס של שטראוס. בינתיים החברה שומרת על המחיר הישן, אבל מה יקרה כשהרה-ארגון יושלם?/רוני כנפו

בינתיים בשטראוס: השקט שלפני הסערה?

היחידה שעדיין לא שלחה מחירון חדש היא חברת שטראוס, שמתמודדת עם השלכותיו ארוכות הטווח של משבר הסלמונלה ועסוקה עכשיו ברה ארגון של החברה תחת המנכ"ל החדש שי באב"ד.

יו"ר שטראוס והבעלים, עופרה שטראוס, הוציאה הנחיה לפיה עד להודעה חדשה לא יעודכן המחירון לקמעונאים. שטראוס לא תוכל לעמוד עכשיו בעוד התנפלות ציבורית ולספוג מכה נוספת על המכות שכבר ניחתו עליה. רשתות השיווק, לעומת זאת, מרגישות שצברו מספיק קרדיט אצל הצרכנים, בתקופה שעמדו בפרץ, כדי לשוב ולייקר מחירים.

המדגם שביצע המכון לחקר הקמעונאות בחן את מחירי הצרכן כולל המבצעים וההנחות גם לתקופה של היום וגם אשתקד (14.11.22 בהשוואה למחירים ב-14.11.21, המבחן מתייחס למוצרים זהים בלבד בתמהיל מותאם לכל רשת ורשת. בבחינה על פי ממצאי השוק ודיווחי תנובה - וזאת לאחר בקשת חברת טרה ומחלבות גד להעלות מחירים).

יש להניח שלאחר איזון המערכת גם שטראוס, שכאמור שומרת עתה על שקט, תציג דרישה להתייקרות (ישנן סיבות וצרכים לשינוי במחירים, אך אל מול התייקרות חומרי הגלם יש להתייחס לכך שמחירי השינוע הוזלו בצורה משמעותית מול השנתיים הקודמות וכמו כן גם ערך המט"ח ירד, כך שיש נימוקים גם לטובת הוזלה, שמן הסתם לא תקרה). הסקר נכון לתאריך 14.11.22.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully