וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צ'ק לכל דבר" - הטעות בכתובה שעלולה לעלות לכם ביוקר

17.11.2022 / 16:21

אם עד לפני שנים ספורות גברים היו מתחייבים לכתובה של מאות אלפי שקלים, אפילו מיליונים, הרי שהמציאות השתנתה - ויש לכך סיבות טובות, כאלה שאפילו הרבנות מצדדת בהן

חתימה על כתובה. ShutterStock
מזל טוב! רק תזכרו שעוד 0 עלול לעלות לכם ביוקר/ShutterStock

הנהלת בית הדין הרבני יצאה בקריאה לחתנים לא להפריז בסכומי הכתובה ולנקוב בסכומים ריאליים, מתוך הבנה ששטר כתובה הוא התחייבות כלכלית רצינית לכל דבר ועניין. כך אומר לוואלה! כסף גורם בכיר בבתי הדין הרבניים, גם על רקע ההאטה והתקדרות האופק הכלכלי של המשק בישראל.

דבריו מעוגנים היטב במציאות הישראלית בה חתנים, לעיתים נטולי כל יכולת כלכלית, מתחייבים בכתובתם על סכומים גבוהים מאוד, בין אם בשל רצון לבטא את אהבתם ובין אם לאור החשש שמא בת הזוג תראה בהם כקמצנים. כך או אחרת, לא מעט בחורים כאלו מצאו את עצמם במהלך השנים האחרונות מתמודדים עם פסיקה של בית הדין שמחייבת אותם לשלם את מקצתו או אף את מלוא הסכום עליו התחייבו, לעיתים בגובה של מאות אלפי שקלים.

"צק לכל דבר ועניין"

"כתובה מהווה צ'ק לכל דבר ועניין, וכמו שלא היית רושם צ'ק בידיעה כי אין לו כיסוי, כך צריך לנהוג חתן גם ביחס לסכום שהוא כותב בה", מציינות עורכות הדין ליאת שקלרז-הורוביץ ודנה תירוש-אליהו, שעוסקות בתחום דיני המשפחה.

למי מבין הקוראים שאינו בקיא בהלכות הכתובה ובמשמעותה, להלן תזכורת: כְּתובָּה היא מסמך משפטי מחייב שנלווה לקידושין, אשר בו מפורטים חובות הבעל כלפי אשתו, ובעיקר התחייבותו הכספית במקרה שתגורש או תתאלמן. כיום נהוג להעניק את שטר הכתובה לכלה במהלך מעמד החופה.

עו"ד ליאת שקלרז ודנה תירוש. יחצ,
צ'ק לכל דבר ועניין. עו"ד ליאת שקלרז ודנה תירוש/יחצ

עד לפני מספר שנים, ככל הנראה לאור המודעות הציבורית הנמוכה לעצם ההתחייבות הכלכלית הקשיחה שבכתובה, נהגו לא מעט גברים ישראלים לכתוב בה סכומים גבוהים ביותר.

על פי מחקר שנערך לאחרונה ע"י פורום זכויות הגבר במשפחה, סכום הכתובה הממוצע שננקב בשנים 2000-2015 עמד על יותר מ-200 אלף שקלים. בשנים האחרונות, ניכר כי קיימת הפנמה בקרב הציבור בישראל למשמעותה הפיננסית של הכתובה ולבור הכלכלי אליו נכנסו לא מעט גברים, בעקבות פסיקה שחייבה אותם לשלמה. "אנו בהחלט רואים ירידה בשיעור מוערך של 20% בגובה הסכום בחמש השנים האחרונות", מציינים בפורום.

ואכן, גם בתי הדין הרבניים מאשררים כי קיימת התפכחות מסוימת בקרב הגברים בישראל: "להתרשמותנו, אכן בשנתיים האחרונות חתנים נוהגים להקפיד על סכומים ריאליים ונמוכים יותר הנעים בין 26 ל-101 אלף שקלים, כאשר כתובות בגובה של מאות אלפי שקלים הפכו יחסית לדבר נדיר", הם מציינים.

לדבריהם, "בעבר חתנים היו מתחייבים בכתובה על סכומים במספרים גבוהים, כמו למשל סכום של 555,555 שקלים כמספר מזל. דא עקא, ברגע האמת חתנים רבים גילו כי סכום הכתובה אליו הם התחייבו גבוה הרבה יותר מיכולותיהם הכלכליות כך שנוצרה תסבוכת".

ועד כמה גדולה לעיתים התסבוכת? "אנחנו ייצגנו בתיק בו בן הזוג הכניס להריון הן את האישה והן את המאהבת. בית הדין פסק כי האישה תקבל את סכום הכתובה שעומד על 555 אלף שקלים", מציינות עורכות הדין שקלרז ותירוש, במקרה נוסף, שטופל על ידן, הגבר חויב לשלם סכום של 280 אלף שקלים, לאור רומן ארוך שניהל ותועד על ידו במחברת.

גם ארגון רבני צהר, מתייחס לסוגיה, מתוך מודעות לפער שמתקיים לא פעם בין הסכום שנרשם בכתובה, לחוסר המסוגלות הפיננסית של החתן לפרוע את התחייבויותיו. "השאיפה היא כי הסכום יהיה מכבד ורלוונטי ותואם את יכולתם של בני הזוג", הם מציינים.

חתן וכלה ביום החתונה. ShutterStock
אופס, שכחתי לכתוב "אפס" בסוף/ShutterStock

ונסיים בקוריוז רלוונטי. לפני כחודש התחתן במזל טוב זוג באחד מהאולמות המפוארים בישראל. לחתונה זומן רב ידוע מאוד. הגבר השמיט בטעות מסכום הכתובה את הספרה 0 כך שהיא ננקבה על 100 אלף שקלים בלבד. עוד באותו הערב, לאחר שהזוג עלה לחדרו, גילתה האישה כי הסכום נמוך משמעותית מזה שהיא ציפתה לו. ביום למחרת, בשעה 9 בבוקר זומן הרב בבהילות, כמו גם עדים, תוך שהיא אילצה את הגבר להוסיף את הספרה 0 לכתובה, כך שהיא תירשם על מיליון שקלים.

  • עוד באותו נושא:
  • כתובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully