וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחרור קרוב ואתם מחפשים עבודה מועדפת? קודם תקראו

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 22:50

כ-60 אלף משתחררים מדי שנה מצה"ל והופכים מחיילים ותיקים לטירונים בשוק העבודה. למרות שהם יכולים לנצל את המעמד כדי לעסוק בעבודה נדרשת, רבים מהם לא מודעים למגוון התפקידים. קמפיין יצירתי של הביטוח הלאומי מנסה לגרום להם להתעניין

הביטוח הלאומי בקמפיין לעבודה נדרשת. דוברות הביטוח הלאומי,
קמפיין הביטוח הלאומי לעבודה נדרשת/דוברות הביטוח הלאומי

עשרות אלפי חיילים מתחילים חיים אזרחיים-עצמאיים עם שחרורם מצה"ל אבל צומת הדרכים בו הם עומדים, מציע להם לא רק הזדמנויות אלא גם בלבול, בעיקר בכל הקשור לשוק העבודה.

אחת מהזכויות הראשונות שמוגשות להם מיד עם השחרור משירות בצה"ל היא 'העבודה המועדפת' כלומר, מענק חד פעמי בעבור עבודה בענף נדרש (באחריות המוסד לביטוח לאומי).

לאור השינויים שחווה שוק התעסוקה בשנים האחרונות, במיוחד בצילה של מגפת הקורונה, יצאנו לבדוק מה השתנה בנושא זה: מהם הענפים 'הנדרשים', כמה זמן צריך לעבוד כדי להיות זכאים למענק, לכמה זמן עומדת הזכות לממש? ומה בכל גובה המענק?

קמפיין יצירתי של הביטוח הלאומי בעניין זה בדיוק, שנועד להגביר את המודעות והעניין סביב הנושא ואכן הצליח לתפוס גם את עינינו, עורר את השאלות: האם "העבודה המועדפת" הפכה עם השנים לאטרקטיבית יותר? כמה אחוזים מאותם 60,000 חיילים משוחררים אכן מממשים את זכותם למענק? ומה גורם לאחרים ורבים, לוותר על הזכות?

קמפיין "מענק עבודה" של הביטוח הלאומי לחיילים משוחררים. דוברות הביטוח הלאומי,
קמפיין "מענק עבודה" של הביטוח הלאומי לחיילים משוחררים/דוברות הביטוח הלאומי

מה זה בכלל 'מענק עבודה נדרשת'?

על פי חוק הביטוח הלאומי, מדובר במענק חד-פעמי על סך של כ- 9,950 שקל (החל מ-1.1.2022) לחיילים משוחררים משירות חובה, שעבדו במשרה מלאה (8 שעות עבודה ביום) ובמשך 6 חודשים מלאים לפחות, בעבודה נדרשת (למעט עבודות פקידות), בתחומים הבאים: תחנות דלק, אתרי בנייה, בתי מלון, אתרי גידול חקלאיים ובתי אריזה, מפעלי תעשייה ובתי מלאכה וסיעוד.

המענק ישולם גם למסיימי שירות לאומי או שירות לאומי אזרחי שהשלימו 24 חודשי שירות. וכן למסיימי שירות לאומי-אזרחי שנישאו בתקופת השירות - בתנאי ששירתו 6 חודשים לפחות ונישאו תוך 30 ימים מיום הפסקת השירות.

הזכות למימוש נשמרת לאותם צעירים לתקופה של שנתיים מיום השחרור. בעקבות משבר הקורונה תוקן חוק ביטוח לאומי כך שכל מי שהשתחררו בשנים 2019-2020 יוכלו להשלים את תקופת עבודתם עד 3 שנים מסיום השירות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

עבודה באתרי גידול חקלאיים (גם קנאביס רפואי) ובתי אריזה

עבודה מועדפת לחיילים משוחררים - הביטוח הלאומי/אתר רשמי הביטוח הלאומי

דוגמאות לעבודות נדרשות מוכרות

מפעלי תעשייה ובתי מלאכה: עבודות בלתי מקצועיות בתעשיות הבנייה, המזון והטקסטיל ובתעשיות אחרות כמו מוסכי רכב, מפעלי הייטק, בתי דפוס, עבודות תשתית בחברת מקורות, עבודה במתקני חברת חשמל, חייטות ועוד.

תחנות דלק: שטיפת מכוניות, תיקון תקרים, סיכאים ונהגי מכליות דלק.

אתרי בנייה: גינון, חיבור בניינים חדשים לתשתיות, רשתות התקשורת והחשמל, עבודות עפר, סלילה וצביעת כבישים, הצבת עמודי תאורה, עבודות מדידה, בקרת איכות מטעם מכון התקנים, פוליש והדברה, שיפוץ בתים קיימים.

בתי מלון: למעט עבודת פקידות, לדוגמא: מלצרות, חדרנות, טבחות, שטיפת כלים, עבודת ניקיון, צוות בידור, בל בוי, עובדי בריכה, מאבטחים. לאחרונה נוצר עניין סביב העבודה על ספינות נוסעים, שגם היא נחשבת כעבודה נדרשת (מצ"ב סרטון מטה).

אתרי גידול חקלאיים ובתי אריזה: עבודות ניקיון, משתלות לגידול צמחים, כן, גם חקלאות קנאביס רפואי, יערות קק"ל, חממות, חווה לגידול בעלי חיים, הדברה, אבטחה ושמירה. בתחום זה, ניתן לקבל גם מענק חלקי בגובה של 6,481 שקל על 4 חודשי עבודה מלאים (100 ימי עבודה לפחות).

טיפול וסיעוד: חיים במדינה כרבע מיליון אנשים נכים, לאוו דווקא נכות פיזית אבל כאלו שזקוקים ליווי וטיפול. עבודה מוכרת כזו היא סיוע לאנשים עם מוגבלויות (סיעוד) וטיפול אישי באנשים עם מוגבלויות השוהים במוסד.

משרות בבתי מלון וספינות נוסעים

עבודה מועדפת לחיילים משוחררים - הביטוח הלאומי/אתר רשמי הביטוח הלאומי

מה חדש למשל ?

בנוסף לעבודות בכרם בהם תוכלו להסתובב בין גפנים ולהבין סוף סוף מה ההבדל בין קברנה סוביניון למרלו, תוכלו לנפוש על ספינת נוסעים, להגיש קוקטיילים למשתכשכים בבריכה ולהצטרף לריקודי רכבת, או לעבוד בתחום הגז הטבעי ולהצטרף לצוות משפחתי בלב בים.

בואו נתעכב רגע על התחום המתפתח הזה שלא היה מונגש פעם וכיום מוכר במסגרת העבודה הנדרשת. אסדות הגז הן מהפרויקטים ההנדסיים המורכבים והיקרים שהוקמו במדינת ישראל והן מהוות, בנוסף להיות מקום עבודה, גם כבית לעשרות אנשי מקצוע, האחראים על תפעולן ועל אספקת האנרגיה השוטפת למדינת ישראל ולמדינות השכנות.

הצוותים באסדה עובדים וחיים כמשפחה אחת גדולה. העבודה באסדה מתבצעת בלב ים במשמרות סביב לשעון, 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 365 ימים בשנה. הצוותים הישראליים באסדה מתחלפים ביניהם, שבועיים של עבודה על האסדה ושבועיים של חופש, המאפשרים אגירת כוחות, מנוחה, בילויים וזמן משפחה. ההגעה אל האסדה וממנה היא באמצעות ספינה ייעודית או מסוק.

אז ניראה כי התחומים החדשים שמוצעים לחיילים משוחררים מעניקים להם את כל מה שהם מחפשים להשיג בעבודה: החוויה החד פעמית, החיבור לצוות, היכרות עם תחומים מובילים שנחשבים אף ליוקרתיים ואפילו תחושה של חופש/נופש. אז למה בכל זאת אחוז המימוש של הזכות למענק עדיין נמוך?

משרות במפעלי תעשייה ובתי מלאכה

עבודה מועדפת לחיילים משוחררים - הביטוח הלאומי/מתוך האתר הרשמי של הביטוח הלאומי

למה רק 20% מממשים את זכותם למענק?

כיום, כ-12,000 חיילים משוחררים מממשים את זכותם למענק ופונים לעבודה נדרשת. אחוז לא רע באופן עקרוני (כ-20%) אך עדיין טעון שיפור, הרי אם זו זכות שעומדת לטובתם של אזרחי מדינת ישראל, למה אחוז גבוה מאד (כ-80%) בוחר בכל את שלא למממש אותה?

הסיבות לכך שהצלחנו להעלות הן:

אין יד מכוונת - אף פעם, אף גורם לא דיבר עם החיילים המשוררים על זכותם למענק עבודה והם היו צריכים לברר בעצמם מול גורם בירוקרטי הידוע בשירות לקוחות כבד, לא נעים, איטי ומסורבל.

ציפיות העובד - הקהל הצעיר כיום מחפש, מעבר לתגמול הכספי, גם נפש רגועה, חוויה, ייחודיות וערך מוסף בעבודה שהוא בוחר לעצמו ואת כל אלו, העיסוקים המוכרים כ'עבודה נדרשת' לא הציעו עד כה.

תגמול כספי - שכר המינימום שמוצע לרוב בעבודות מהסוג המצוין לעיל. בעבודות מלצרות למשל יוענק להם שכר גבוה פי 2 או אפילו 3 בזמן קצר יותר וללא מחוייבות.

צורך במחויבות - המחויבות לעבודה ארוכת טווח (באופן יחסי).

גובה המענק - מסתבר שהוא לא אטרקטיבי מספיק וייתכן כי מצופה להעלות את סכום המענק לכזה שיעודד עוד יותר את המוטיבציה. אם נחלק את סכום המענק 9.950 שקלים ל-6 חודשי עבודה, נבין כי מעל לשכר המינימום (29.12 שקל) שישתכרו החיילים המשוחררים בעבודה נדרשת, יתווספו להם עוד 9 שקלים נוספים לכל שעת עבודה, כלומר כ- 38 שקלים לשעה בסה"כ (כולל המענק), סכום שהם יכולים לקבל בקלות ויותר, בעבודות זמניות כמו מלצרות, בייביסיטר וכדומה.

ביטוח לאומי. דוברות,
ביטוח לאומי - כמה עבדו בכל שנה על פי ענפים/דוברות

"שינוי מהותי ב-5 השנים האחרונות"

המאמץ של המוסד לביטוח לאומי אכן ניכר: לראשונה מאז ומתמיד, עולה הנושא (הרדום במקצת יש לציין) למודעות הציבורית עם קמפיין יצירתי שפונה באופן ממוקד לצעירים הללו ומדבר אליהם ואיתם (לא עליהם ולא עם הוריהם).

הקמפיין "מענק עבודה" עלה בתחילת החודש (נובמבר 2022) במדיות השונות, אם בשילוט חוצות מול בסיסי צה"ל השונים ואם במדיה הדיגיטלית בהן גם יוטיוב, טיקטוק, וטלגרם ואכן עשה את עבודתו.

מיכאלה כהן דוברת הביטוח הלאומי ומנהלת אגף בכירה -דוברות, הסברה וקשרי חוץ: "ב-5 השנים האחרונות עבר הביטוח הלאומי שינוי מהותי בהנגשת המידע, פיתוחים, הגעה והצלחה ברשתות החברתיות, הרחבת ערוצי השירות ועוד".

"במיוחד אחרי הקורונה, אנחנו רואים שהציבור מרגיש את ההבדל, בדגש על גילאי 35 ומעלה אבל זה לא מספיק לנו", מוסיפה כהן ומשתפת, "הקמפיין לחיילים משוחררים נועד עבורם שיכירו זכות בסיסית שלהם אחרי השירות אבל באותה נשימה מטרת המשנה היא שיגיעו אל הביטוח הלאומי ויהיו ערים ומודעים לזכויות שלהם כמו תשלומי מילואים, פתיחת עסק, סיוע בסטארטאפים חברתיים, ייעוץ לוועדות רפואיות והכנת החומרים בחינם, גמלאות במקרים חלילה של תאונה בעבודה או בבית וכיו"ב".

"יש עוד עבודה רבה לעשות מול דור ה-Z, אבל האג'נדה היא לפנות לכולם, בכל פלטפורמה רלוונטית, לפי קהל היעד, וליידע אותם בכל מה שמגיע להם בדין. זה הכיוון ולשם אנחנו הולכים", מסכמת כהן.

גורם בכיר מהמוסד לביטוח לאומי הוסיף כי הם פועלים רבות אל מול הגוף המחוקק לקידום שינויים על מנת להטיב את התנאים לזכאות. בין הצעות החוק שהגישו ונראים כחיוניים להמשך: חישוב תקופת הזכאות למשוחררים משירות קבע החל מיום השחרור מקבע ולא מתום השירות הסדיר. להוסיף מקצועות כמו נהג רכב משא כבד, טרקטורים ומלגזות. להכיר בכוח עזר לבתי החולים כעבודה נדרשת. לצמצם את שעות העבודה השבועיות בענף הסיעוד ל-36 (במקום 42), הכפלת המענק למתמידים מעל 12 חודשים ועוד.

"לא תאמינו שאלו עבודות מוכרות למענק". דוברות הביטוח הלאומי,
"לא תאמינו שאלו עבודות מוכרות למענק"/דוברות הביטוח הלאומי

הקמפיין תפס: שיעור צפייה מהגבוהים ביותר

הקמפיין, שמטרתו הייתה להגיע אל קהל היעד הספציפי אכן עשה את העבודה והוכחות לכך מצאנו מנתונים רשמיים שקיבלנו מגוגל לפיהם בשבוע השני לפעילות הקמפיין הוא צבר 64,000,000 חשיפות, מעל ל-117,000 הקלקות, ומעל 30 מיליון צפיות מלאות בסרטון ביוטיוב.

בגזרת הווידאו שיעור הצפייה נסק ל-49%, מדובר בשיעור צפייה גבוה ויוצא דופן לחיוב. מה שאומר שכ-50% מהקהל שנחשף לסרטון בחר לסיים צפייה מלאה, וזו אינדיקציה אובייקטיבית לאפקטיביות של הקמפיין. באתר הביטוח הלאומי הקמפיין זכה לכ-350,000 הקלקות.

בנוסף, ממש השבוע, הוכרז הקמפיין במקום הראשון כקמפיין הנצפה ביותר לחודש נובמבר ועקף שחקנים מובילים בדמות החברות המובילות במשק - וכל זה בצל אירועי המכירות הגדולים כמו שופינג IL, יום הרווקים הסיני והבלאק פריידי - הישג לא מבוטל כלל!

נתוני חשיפה של הקמפיין. דוברות הביטוח הלאומי,
הצלחתו וחשיפתו של הקמפיין על פי נתוני גוגל/דוברות הביטוח הלאומי

תנאים לקבלת מענק

פרטים מלאים נוספים על הזכאות ל'מענק עבודה' תוכלו לקבל בלשכות להכוונת חיילים משוחררים, בסניפי המוסד לביטוח לאומי או באתר. נתונים בסיסיים שראינו לנכון לציין גם פה כדי לספק מושג עקרוני על הזכות, התנאים והמימוש. כדי להיות זכאים למענק תצטרכו לעמוד בתנאים הללו:

סוג העבודה: עבדתם בעבודה שהוכרה כנדרשת לעניין תשלום המענק.

מינימום תקופת עבודה: עבדתם לפחות 150 ימי עבודה, המתפרשים על לא פחות משישה חודשי עבודה בטווח שנתיים מיום השחרור מצה"ל.

משרה מלאה: (כנהוג בענף שבו אתם עובדים, ככלל 8 שעות עבודה ביום), על-פי הנהוג במקום העבודה.

הגשת תביעה למענק: תביעה למענק אפשר להגיש לאחר ​שסיימתם לעבוד בעבודה הנדרשת 6 חודשי עבודה מלאים לפחות, ולא יאוחר מ-42 חודשים מיום שחרורכם מהשירות הצבאי הסדיר/שירות לאומי.

מעוניינים בפרטים מדויקים ונוספים? המוסד לביטוח לאומי הפיק חוברת הסברה מפורטת לעניין תנאי הזכאות למענק עבודה נדרשת, הכוללת דוגמאות רבות. את החוברת תוכלו להשיג כאמור בלשכות להכוונת חיילים משוחררים, בסניפי המוסד לביטוח לאומי או כאמור, באתר הביטוח הלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully