וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל: חגיגת שכר, חשבון גבוה ושירות גרוע

עודכן לאחרונה: 23.11.2022 / 16:03

דוח המבקר: המדינה השקיעה מיליארדים בהתייעלות חברת החשמל, אבל מצבת כוח האדם לא פחתה, שכר העובדים בשמים - ונוסף על בזבוז כספי הציבור, חשבון החשמל תפח, התקלות גברו והשירות הפך גרוע יותר. חברת החשמל: "בדוח קביעות שאינן מביאות לידי ביטוי את מלוא הנתונים"

צוותי חברת חשמל נערכים לסופה. יוסי וייס, חברת החשמל,
עובדי חברת החשמל בפעולה. יותר מקרים של אי אספקת חשמל/יוסי וייס, חברת החשמל

למעלה משבעה מיליארד שקלים השקיעה מדינת ישראל ברפורמה בחברת החשמל שנכנסה לתוקף ב- 2018, והייתה אמורה להביא לייעול חברת החשמל ומשק החשמל ולהורדת תעריפים. בדו"ח חריף שמפרסם מבקר המדינה הוא קובע שהרפורמה נכשלה.

כך קובע המבקר: למרות סכומי העתק שהושקעו בחברת החשמל, תעריפי החשמל התייקרו, מספר הפסקות החשמל עלה, מיליארדים משולמים למשכורות לכוח האדם שלא הצטמצם משמעותית, מחצית מעובדי חברת החשמל מרוויחים משכורות עתק. אף גורם ממשלתי לא עקב אחרי ביצוע הרפורמה ולכן לאף אחד לא היה מושג שהיא לא מיושמת.

בין החודשים מאי לדצמבר 2021, בדק מבקר המדינה את היעילות וההתייעלות של חברת חשמל, ומצא כשלים חמורים היישום הרפורמה ובמעקב אחריה. מטרת הרפורמה הייתה לעשות שינוי מקיף בחברת החשמל, פתיחה לתחרות של מקטעים בשרשרת הייצור ואספקת החשמל, הוצאת ניהול המערכת לחברה ממשלתית חדשה, ופרישה מוקדמת של 1,800 עובדים.

כניסה לבניין חברת החשמל בתל אביב 1 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
למרות תוכניות פרישה יקרות, הסכום שמוציאה החברה כל משכורות זהה לזה שהוציא ערב הרפורמה/ראובן קסטרו

אנחנו שילמנו מיליארדים, אבל הרפורמה מקרטעת

בפועל מעט מאוד קרה, וזאת למרות סכומי העתק שהעבירה המדינה לחברת החשמל, מנגנוני הפיצוי הנדיבים שנקבעו לה, והטבות השכר המופלגות שקיבלו העובדים. ההתייעלות הייתה אמורה להעלות את רווחיות החברה, ולחסוך כ- 6.5 מיליארד שקלים מכספי הציבור, אך המבקר קובע שהרווחיות של החברה לא תעלה גם בשנים הקרובות ולמשק לא יחסך מאומה.

6.4 מיליארד שקלים מהסכום הכולל שהוקצב לרפורמה בחשמל, הועברו כעלויות פרישה לעובדים והגדלת הפנסיה לכלל עובדי החברה. 1,229 עובדים פרשו מתוך 1,800 עובדים שאמורים היו לצאת לפנסיה. במקום לצמצם את מצבת כוח האדם, חברת החשמל העסיקה במקומם 547 עובדים ארעיים שעלותם גבוהה מאוד, עד כדי כך גבוהה, שהסכום ששולם למשכורות אחרי כניסת הרפורמה, שווה לסכום ששולם למשכורות ב- 2016 .

הוצאות השכר בשנת 2021 עמדו על 4.85 מיליארד שקלים, כ- 28% מסך הוצאות החברה, סכום בלתי נתפס בחברה שהייתה אמורה לעבור תהליך התייעלות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שכר ממוצע במשק לפי ענפים יולי 2022. מתוך דוח למ"ס,
השכר הממוצע במשק על פי למ"ס, בחודש יולי 2022. השכר הממוצע בהייטק למשל, נמוך ב-10% מזה של מחצית מעובדי חברת החשמל/מתוך דוח למ"ס

שכר ממוצע של למעלה מ-30,000 שקל בחודש

אם חשבתם שהמשכורות בהייטק גבוהות, תראו מה קורה בחברת החשמל: מחצית מהעובדים מרוויחים מעל 30,000 שקלים בחודש, ב"מקורות" רק 23% מרוויחים סכומי עתק כאלה וכן כ- 18% בלבד מעובדי התעשייה האווירית. כל זה נובע מעיכוב לא מובן של שנתיים בחתימה על הסכם השכר החדש שאמור היה להפחית משמעותית את הסכומים האלה.

שקיעה מול רידינג, תל אביב, 1 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
שקיעה מעל ארובת תחנת הכוח רידינג. הייתה אמורה להיסגר ב-2021, תמשיך לפעול לפחות עד 2026/ראובן קסטרו

שירות גרוע וחשבון חשמל גבוה

אחת התועלות שהייתה אמורה להביא הרפורמה היא הורדת תעריפי החשמל באמצעות הכנסת תחרות למקטע ייצור החשמל. למרות מכירת שלוש תחנות כוח, לא רק שהתעריף לא ירד, הוא אמור לעלות שוב בקרוב.

כמות הפסקות החשמל גדלה ב- 37% משנת 2017, שנה לפני שהרפורמה נכנסה לתוקף, זאת על אף הגדלת ההשקעות ברשת החשמל. תחנת רידינג, שאמורה הייתה להיסגר ב- 2021, תמשיך לפעול עד 2026 לפחות, למרות שהיא מיושנת ובעייתית ולכן אספקת החשמל לגוש דן איננה אמינה.

זמן ההמתנה למענה במוקד 103 הפך לארוך יותר. בשנת 2019 המתנו על הקו כמעט שתי דקות ובשנת 2021 חיכינו בממוצע 4.5 דקות עד שקיבלנו מענה מנציג, אמנם פחות משש דקות, כמו שקובע החוק, אבל בשביל המיליארדים ששילמנו, משך זמן ההמתנה יכול היה לפחות להתקצר.

חברת החשמל. ShutterStock
זמן ההמתנה לנציג סביר, אך ארוך יותר מכפליים משהיה ב-2019/ShutterStock

בלי חשבון ובלי פיקוח

הקלות הבלתי נסבלת של זריקת כסף ציבורי, באה לידי ביטוי במחדל שגילה מבקר המדינה במעקב אחרי יישום הרפורמה, שאמור היה להתבצע על ידי ועדת המעקב אחר האיתנות הפיננסית בראשות מנהל רשות החברות הממשלתית, וועדת המעקב אחרי יישום הרפורמה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה ומנכ"ל משרד האוצר, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה. הראשונה התכנסה פעם אחת בשנת 2019 והשנייה לא התכנסה בכלל.

בסיכום דו"ח הביקורת הקשה, ממליץ המבקר לממשלה להדק את הפיקוח על ביצוע הרפורמה במשק החשמל ולהסיק את המסקנות מכישלונה גם לגבי גיבוש רפורמות עתידיות במשק. בנוסף הוא ממליץ לחתום בהקדם על הסכם שכר חדש, להתאים אותו לשוק העבודה וענף האנרגיה, לבדוק את מצבת העובדים המנופחת והיקרה, לבדוק את הסיבות לעלויות התפעול הגבוהות ולהפחית אותן משמעותית, לשפר את איכול השירות ללקוחות ולבדוק מדוע שינתה החברה את המדדים והיעדים שלה בתכיפות מעוררת תמיהה.

"על אף השיפור במצבה הפיננסי של החברה וצעדי ההתייעלות השונים שהיא נוקטת בשנים האחרונות", כותב המבקר, "ניכר כי נותרו פעילויות רבות בחברה שניתן לשפר ולייעל".

מאיר שפיגלר, מנכל ביטוח לאומי 10 במרץ 2021. ראובן קסטרו
מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר. הקים צות לתיקון הליקויים. יש לציין כי הדוח עוסק בפעילות החברה טרם התמנה לתפקידו/ראובן קסטרו

תגובת חברת החשמל לדוח המבקר

ב- 4 השנים האחרונות (מ- 2018), מאז החלטת הממשלה לרפורמה במשק החשמל, חברת החשמל נמצאת בתהליך יישום משמעותי הכולל צעדי התייעלות מאסיביים ושינויים ארגוניים.

המבקר אף שיבח לא מעט מעשייתה המשמעותית של חברת החשמל ואת ההישגים הגדולים לחברה ולמשק החשמל בכללותו. למשל, הדו"ח קבע, כי "בשנים 2018-2021 חח"י יישמה את הצעדים השונים שנקבעו ברפורמה, ובכללם צמצום מצבת העובדים הקבועים, צמצום חלקה במקטע הייצור ע"י מכירת תחנות כוח לפי הלו"ז המתוכנן, ונקיטת צעדיי התייעלות פנימיים".

המבקר קבע שהחברה עומדת ביעד שנקבע למצבת כוח האדם הקבוע, שחל שיפור ממשי ומתמשך במצבה הפיננסי של החברה, שהחברה עומדת ביעד של צמצום חלקה במקטע הייצור, שעלויות השכר בעקבות הרפורמה נמוכות בכמיליארד שקל לעומת תרחיש ללא רפורמה, שחלה ירידה בעלויות פיתוח הרשת ושחל שיפור במדד שביעות הרצון של לקוחות שפנו למוקד 103.

מבין הנקודות לשלילה נכתב, כי חלה מגמת הרעה במדד דקות אי-אספקה, מצבת כוח אדם ארעי חורגת מיעדי הרפורמה, החברה טרם חתמה על הסכם שכר שיסדיר את השינוי, עלייה בעלויות התפעול.

יחד עם זאת, בדו"ח הסופי נותרו קביעות ומסקנות שלעמדת החברה אינן מביאות לידי ביטוי את מלוא הנתונים שהונחו בפני צוות הביקורת.

חברת החשמל מכבדת ומעריכה את העבודה הרצינית שנעשתה במשרד מבקר המדינה ורואה בכל הערה והארה כמשוב משמעותי לפעילות החברה.

צוות לתיקון ליקויים בראשותו של מנכ"ל החברה, מאיר שפיגלר, פועל בהתאם להחלטות והמלצות המבקר, כלל הלקחים והמסקנות של מבקר המדינה נלמדו, הוטמעו והופנמו, ולאורם החברה ממשיכה לפעול. כל זאת, על מנת ליישם את הרפורמה כפי שנקבעה ולהמשיך להיות חברת האנרגיה הלאומית המובילה בארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully