וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היבואן או הקמעונאי: מי מייקר את מוצרי יוניליוור?

עודכן לאחרונה: 27.11.2022 / 12:52

דרישתה של יוניליוור לייקר את מוצריה, הובילה למחאה צרכנית ולהכרזות של הרשתות הקמעונאיות לפיה הן מחויבות למלחמה ביוקר המחיה. אלא שבדיקה מעלה שהרשתות עצמן הן אלה שייקרו את מותגי הספק, הרבה לפני שהגיעה הדרישה מצדו להעלות את המחירים

יוניליוור יקרנים. ללא, מערכת וואלה!
יוניליוור ביקשה להעלות מחירים - וגרמה למחאה צרכנית, אבל ההתייקרות התחילה הרבה קודם לכן/מערכת וואלה!, ללא

החזית האחידה שהפגינו רשתות השיווק במלחמתן נגד יונילוור, חיממה את לבבות הצרכנים המיואשים. הנה כי כן, סוף סוף מישהו שומר לנו על האינטרסים ועל הכסף, ועומד מול יצרנית דורסנית, שלא סופרת אף אחד.

רשת "גוד פארם", בבעלותו של רמי לוי, התעלתה ופרסמה את ההודעה המרגשת הבאה: "בשל עצומות של גל התייקרויות המחירים ולאור החלטת הרשת לא למכור במחירים מופקעים, יתכנו חוסרים במוצרים האהובים עליכם. אנא גלו סבלנות, בסוף זה ישתלם לכולנו".

אלא מתברר שאחד בפה ואחד בבנק. מאחורי העמידה האיתנה והבלתי מתפשרת, נקטו הרשתות בשנה האחרונה בטקטיקה שקטה ומתוחכמת, והעלו את מחיר מוצרי יוניליוור בשיעור ממוצע של 6.5%, זאת עוד לפני דרישת החברה להתייקרות של בין 10% ל- 20% על פי המחירון החדש.

מבדיקת מחירים שערך בשנה האחרונה "המכון לחקר הקמעונאות" על מדגם של מוצרי יוניליוור שכיחים, ברשתות: יוחננוף, רמי לוי שיווק השקמה ושופרסל, מתברר שרשתות השיווק מיתנו את ייקור מוצרי יוניליוור, מספטמבר, המועד שבו פרצה מחאת הצרכנים נגד החברה, ככל הנראה מפחד פן יופנה הזעם גם אליהן.

ברשת רמי לוי שיווק השקמה, שיא ההתייקרות היה ביולי 2022, אז עלו מוצרי יוניליוור ב- 10.30% יחסית לנובמבר 2021. רשת יוחננוף העלתה את מחירי יונילוור ב- 9.21% בינואר 2022 ובשופרסל ההתייקרות הייתה בספטמבר, בשיעור מתון יחסית של 6.96%.

זוג צעיר עושה קניות בסופרמרקט. ShutterStock
הפוזיציה המוזרה של רשתות השיווק: מצד אחד הן מבקשות להצטייר כלוחמות ביוקר המחיה. מצד שני - ככל שנשלם יותר, הרווחים שלהן יגדלו/ShutterStock

ובכל זאת: המחאה הציבורית בלמה את ההתייקרות

אבל להד הציבורית הייתה בכל זאת השפעה: בשיא המחאה נגד יוניליוור, התמתנו לפתע העליות. אצל "רמי לוי" התייצבו מחירי יוניליוור על התייקרות של 2.02% בלבד בהשוואה לנובמבר בשנה שעברה, יוחננוף הסתפקו בעליית מחיר של 5.69% ובשופרסל" המחיר עלה ב- 3.60%.

זאת לא הפעם הראשונה שרשתות השיווק מעלות מחירים על דעת עצמן, גם בלי בקשה מפורשת של היצרניות. לפני פחות משבועיים פרסמנו ב"וואלה" שהרשתות שנלחמות לכאורה ביוקר המחיה, העלו את מחירי תנובה בשיעור ממוצע של 6.75% עוד לפני דרישת המחלבה לייקר את מוצריה ב- 4.7%, דרישה שנתקלת בהתנגדות הנחרצת שלהן.

אגב כך, אם בסופו של דבר ייכנעו רשתות השיווק, ובראשן שופרסל, לדרישת תנובה, הצרכן ישלם 11.5% יותר מאשר שילמנו על אותם המוצרים בשנה שעברה. ההתייקרות של מוצרי יוניליוור תהיה עוד יותר כואבת, זינוק של בין 16.5% ל- 26.5%.

צריך לזכור שרשתות השיווק נמצאות בפוזיציה מעניינת: מצד אחד, כשהמחירים עולים, הרווחים שלהן עולים, ולכן הן מייקרות מוצרים מתחת לרדאר בלי שנרגיש. מהצד השני, הן רוצות להצטייר כמי שחושבות על טובת הצרכנים שלהן ויוצאות למלחמה נגד אלה שמעיזים לבקש העלאות מחיר.

רמז לגבי העתיד? מספיק להסתכל על מה שקורה בבורסה כדי להבין מי ינצח: כששווי מניות רשתות השיווק נחתך בחדות, אצל חלקן בעשרת אחוזים, סביר להניח שאורך הנשימה שלהן יתקצר בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully