וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר מלחמה: רשות התחרות חוקרת את הדואפול בשוק הספרים

עודכן לאחרונה: 28.11.2022 / 14:12

הוצאת מודן מאשימה את סטימצקי בגזל מהוצאות הספרים, אבל היא בעצמה מחזיקה שליש ברשת המתחרה, צומת ספרים. בין שתי הענקיות בדואפול הזה נשחקים הסופרים שנאלצים להסתפק בפרוטות. עתה הם פנו לרשות התחרות שהקימה צוות בדיקה

סטודנטית בספרייה. ShutterStock
חנויות הספרים הקטנות נעלמות והשוק נשלט על ידי סטימצקי וצומת ספרים/ShutterStock

הסכסוך העסקי הקשה בין הוצאת מודן לרשת סטימצקי, שכלל עד כה הורדת את ספרי מודן ממדפי רשת סטימצקי, פנייה לערכאות משפטיות, השמצות הדדיות בתקשורת ומכתבים פומביים זו נגד זו, מגיע לפתחה של עו"ד מיכל כהן, הממונה על התחרות.

ועד "איגוד אנשי הספר", המאגד את הסופרים, המשוררים, העורכים, המתרגמים, המגיהים והלקטורים, פנה לממונה על התחרות בדרישה לטיפול מידי בדואופול של "סטימצקי" ו"צומת ספרים", שלטענתו פוגע בשוק הספרים בישראל ומקשה עליהם להתפרנס בכבוד. על פי הידוע לוואלה, הוקם כבר צוות בדיקה ברשות התחרות כדי לחקור את "הדואפול הספרותי".

המלחמה היצרית בין ההוצאה לרשת פרצה, כשמודן ביקשה מסטימצקי לשנות את חלוקת ההכנסות, בעקבות עליית מחיר הנייר ושכר העבודה. לטענתה 60% - 80% מההכנסות נשארים ברשת והיתר חוזר להוצאות הספרים ולתשלום לסופרים, מה שגורם למכירת ספרים בהפסד.

חג הספר סטימצקי. באדיבות סטימצקי,
חנות של רשת סטימצקי. מוחזקת בידי משפחת גרינברג, הוצאת מיתר, ידיעות ספרים ודיסקונט קפיטל/באדיבות סטימצקי

הקוזאק הנגזל?

סטימצקי סירבה, ובתגובה הוציאה את ספרי מודן ממדפי החנויות שלה. אלא שמה שנראה על פניו כקרב מוצדק של דוד בגוליית, הוא אשליה אופטית בלבד, כיוון שהוצאת מודן בעצמה, מחזיקה שליש בבעלות על הרשת המתחרה, צומת ספרים, ומשיתה על הוצאות הספרים שמוכרות אצלה, את אותם התנאים ממש עליהן היא מתלוננת.

ענף הספרים נשלט על ידי צומת ספרים וסטימצקי, המחזיקות ביחד ביותר מ- 80% מהענף, מצב לא בעייתי בשוק תחרותי, כשלצידן פועלות חנויות פרטיות. אלא שבישראל אין ממש תחרות כאשר החנויות הקטנות נסגרות בזו אחר זו. סטימצקי מוחזקת בידי משפחת גרינברג, הוצאת מיתר, ידיעות ספרים ודיסקונט קפיטל. צומת ספרים נמצאת בבעלות הוצאות מודן - כתר, הוצאת כינרת- זמורה- דביר ואבי שומר, מנכ"ל הרשת.

יניב פרקש, מתרגם וחבר בוועד "איגוד אנשי הספר", אומר שהבכי של מודן הוא ציני: "בראיון שנתנה רוני מודן בסוף השבוע, היא מסבירה שכבר שנים היא לא לוקחת רווחים מצומת ספרים, שמחזור המכירות שלה עומד על 250 מיליון שקלים בשנה. מה הטענה? שמודן לא מקבלת כלום מהמחזור, מה זה, גמ"ח? משתמע מדבריה, שאבא שלה קנה את החלק שלו ברשת כדי שיהיה לו איפה למכור את הספרים שהיא מוציאה.

"כשאבי שומר, המנכל של 'צומת ספרים' מבקש שהבעלים ישקיעו כסף, הם לא נותנים את החלק שלהם? היא גם אומרת שהם לא מתערבים בניהול הרשת. והנה, באורח פלא, רבי המכר של 'צומת ספרים' הם של מודן וכנרת. הריאיון הזה רצוף היתממות מהסוג הזה, כשאנחנו מקבלים פרוטות על העבודה שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
פתיחת קניון עופר פתח תקווה לאחר הסגר השלישי, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
חנות של צומת ספרים. מצאת בבעלות הוצאות מודן – כתר, הוצאת כינרת- זמורה- דביר ואבי שומר, מנכ"ל הרשת/ראובן קסטרו

חלק מדואפול

במכתב מפורט המצב האבסורדי בשוק, לפיו סטימצקי היא זו שמכתיבה את תנאי הסחר להוצאות הספרים, כשהיא אינה רוכשת את הספרים, אלא מקבלת אותם בשיטה של "מכר מותנה" (קונסיגנציה, זאת אומרת, ספר שלא נמכר, נשלח בחזרה להוצאה וסטימצקי לא משלמת עליו).

כך היא שומרת לעצמה נתח של 70% ממחיר המכירה, מה שמניב לה רווח גולמי גבוה במיוחד. אם סטימצקי מוכרת ספר ב 40 שקלים, מודן מקבלת 12 שקלים בלבד, מה שמכסה בקושי את עלות ההדפסה, שלא נשאר כסף לשלם לסופר, לעורך, למתרגם, למגיה, למעמד, למעצב ולמנקד. מודן גייסה רשימת תומכים מכובדת במאבקה בסטימצקי, כשהיא עושה את אותו הדבר בדיוק למו"לים אחרים, בהיותה חלק מדואופול כוחני בשוק הספרים.

מנכ"לית רשות התחרות עו"ד מיכל כהן. אתר רשות התחרות,
מנכ"לית רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן. תקוותם האחרונה של הסופרים?/אתר רשות התחרות

התערבות הכרחית

"התנהלותו של הדואופול במודן היא חלק ממנו", כותבים איגוד אנשי הספר לממונה על התחרות, "פוגעת בשאר הוצאות הספרים בארץ, שאינן מחזיקות מאה סניפים למכור בהן את מרכולתן וכתוצאה מכך פוגעת גם בנו. כשהדואופול משאיר בידו נתח כל כך גדול ממחיר המכירה של הספרים, מו"לים לא יכולים לשלם שכר ראוי לאלה שכותבים, עורכים ומתרגמים אותם. הם נאלצים לגבות תשלום מסופרים, להתפשר על התוכן, העריכה וההפקה ולשלם לבעלי המקצוע שכר מחפיר.

"לאור כל זאת החלטנו לפנות אליך בבקשה לבחון את הנתונים לעומק, לפעול ולשקם את שוק הספרים מהסחרור שאליו הוא נכנס, כתוצאה מהתחרות הפרועה בין הרשתות, דבר המחייב להפריד את רשתות הספרים מההוצאות שמחזיקות בהן".

"הבעיות המבניות בשוק, שכבר נדונו בעבר במסגרת 'חוק להגנת הספרות והסופרים' שנגנז בלחץ ההוצאות הגדולות, הן רק חלק מהבעיה", מסביר פרקש. "העובדה שיש פחות קוראים, מצריך תכנית ממשלתית לעידוד הקריאה. גם סבסוד בקטן, של כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה, שזה כלום במונחים של תקציב מדינה, יכול להחזיק בחיים הוצאות קטנות ואיכותיות.

"התערבות של הממונה על התחרות, לא רק מתבקשת, אלא הכרחית. אסור להסתפק בבחינת הדואופול, אלא לפרק הבעלות הצולבת של הוצאות בחנויות ספרים ולהפך. אנחנו הנפגעים העיקריים ממה שקורה. מכיוון שכולנו סוציומטים, שיושבים בבית או בבתי קפה, ולא יודעים מה קורה אצל הקולגות שלנו, כשמודן אומרת שאין לה מאיפה לשלם לנו, אנחנו לוקחים את מה שנותנים לנו. מי שנהנה מהעבודה שלו יכול להסתפק בפרוטות שזורקים לו".

מרשות התחרות נמסר בתגובה: "הוגשה תלונה, היא נבדקת והועברה לצוות הרלוונטי" עוד מציינים ברשות כי בניגוד לידוע לוואלה, לא הוקם צוות מיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully