וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איבדה את התואר: תל אביב "רק" העיר השלישית היקרה בעולם

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 10:19

כבכל שנה, ב-1 בדצמבר, מדרג המגזין הכלכלי הבריטי "אקונומיסט" את ערי העולם לפי יוקר המחיה. בשנה שעברה כבשה תל אביב את המקום הראשון המפוקפק. השנה היא תסתפק רק במקום השלישי, אבל זה לא שבאמת נהיה פה זול יותר. בתחתית הרשימה, נמצאות בעיקר ערי בירה ערביות

שוק הכרמל, תל אביב. ShutterStock
שוק הכרמל בתל אביב. דווקא במחירי הפירות והירקות אנחנו (עוד) לא הכי יקרים בעולם/ShutterStock

במונדיאל אנחנו לא משתתפים, אבל עד אתמול יכולנו להכריז שישראל - או ליתר דיוק - תל אביב, היא אלופת העולם. אולי לא "להכריז בגאווה", שכן מדובר במדד יוקר המחיה לערים בעולם של המגזין הבריטי "אקונומיסט", אבל אפילו את התואר המפוקפק הזה הצליחה תל אביב לאבד - ועד שלא יינתן פרס לעיר הכי חופרה בעולם, היא תצטרך להסתפק במקום השלישי והמכובד, אחרי ניו יורק וסינגפור.

בכל שנה, ביום הראשון של חודש דצמבר, מפרסם המגזין הבריטי את הדירוג שלו: בשנת 2020 נעלה תל אביב את החמישיה הראשונה, אבל ב-1.12.21 היא כבשה את המקום הראשון בטבלה, לאו דווקא בגלל עליית מחירים מטרופת (שאמנם הייתה), אלא בעיקר בגלל שער חליפין חזק מאוד של השקל מול הדולר והאירו.

טיימס סקוור, ניו יורק. ShutterStock
תפסו אמריקה: ניו יורק, עקפה את תל אביב בדרך לאליפות/ShutterStock

המגזין הבריטי בוחן קרוב ל-200 ערים ברחבי העולם לפי תמחור של יותר מ-200 מוצרים ושירותים שונים. ביניהם, בין היתר: ארוחת מק-רויאל ברשת מקדולנלד'ס, קילו תפוחים, דמי שכירות חודשיים לדירת שני חדרים, מחיר זוג מכנסי ליווייס מדגם 501, עלות של רכב משפחתי ממוצע - ואת כל אלה משווים לכוח הקנייה של השכר הממוצע בעיר למשרת שכיר.

במילים אחרות: לא העלות האבסולוטית של המוצרים והשירותים השונים שנכללים במדד היא הקובעת את המיקום ברשימה, אלא מבחן השוואתי שלהם מול השכר הממוצע.

בין הפרמטרים שזיכו את תל אביב במקום הראשון בשנה שעברה, בלט בעיקר סעיף הרכב החדש - שעלותו בישראל (ולא רק בתל אביב כמובן) היא מהגבוהות בעולם, בשל כך - ובשל שער המרה גבוה של השקל מול המטבעות העולמיים, היא עקפה ערים שנחשבות ליקרות ממנה - כמו ניו יורק וסינגפור (שעקפו אותה בדירוג השנה). לעומת זאת, מחירי הירקות והפירות שאף הם נסקרים במדד, היו כמעט תמיד נמוכים אל מול "המתחרות".

ספק אם תושבי תל אביב שמתהלכים בין החפירות של מה שהייתה פעם עירם היפה, משלמים סכומי עתק בסופרמרקט, נאבקים בדוחות חנייה ובשכר דירה מופקע, יתנחמו בכך שהם כבר לא תושבי העיר היקרה בעולם, אלא רק זו שמדורגת במקום השלישי.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
קו הרקיע של סינגפור בלילה. ShutterStock
סינגפור: הנדל"ן יקר מאשר בתל אביב, הרכב החדש זול יותר. עוד עיר שעקפה את תל אביב בסיבוב/ShutterStock

ומי במקומות האחרונים?

בכל מקרה, כדאי להזכיר שמדד יוקר המחיה הוא רק פרמטר אחד לבחון את איכות החיים במקום כלשהו, שכן כאשר מביטים אל תחתית הרשימה, מוצאים שם ערים שספק אם תושבי תל אביב היו מתחלפים אתן: דמשק, טריפולי, טשקנט, טהרן וטוניס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully