וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה השירותים הפיננסים לא מצליחים לעשות כסף?

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 10:40

הדוחות המעולים של הבנקים, שהרוויחו מיליארדים כתוצאה מעליית הריבית במשק, רק ממחישים את הירידה בשווי מניות חברות הפיננסים והפינטק שהתיימרו להחליף שירותים בנקאיים רבים, אך נבלמו בשל אותה עלייה ממש

בנקאות דיגיטלית. ShutterStock
חברות השירותים הפיננסיים: דווקא ברגע שבו היה נדמה שיפרצו, הכתה בהן הריבית/ShutterStock

עידן הבנקאות הפתוחה היה אמור להזניק את חברות השירותים הפיננסים - מחברות אשראי ותיקות ועד לחברות פינטק חדשניות, לרמה אחרת לגמרי, שבה יוכלו להחליף חלק גדול מהשירותים שהיו שמורים עד כה בלעדית לבנקים.

בינתיים גאתה האינפלציה, עמה עלתה גם הריבית במשק - והמרוויחים הגדולים היו דווקא הבנקים - שהרוויחו מיליארדים רבים מתחילת השנה, וביתר שאת ברבעון האחרון (השלישי של 2022).

מגמת עליית הריבית כנראה לא מיטיבה עם כלל נותני השירותים הפיננסיים, או לפחות עם מניותיהם. מנייתה של חברת בלנדר טכנולוגיות פיננסיות, לדוגמא, הפועלת לתיווך הלוואות, סיימה את יום המסחר אתמול (ד') בבורסה בתל אביב בירידה של 17.94%.

זאת בצל דיווחה אותו יום כי איגוד האשראי הליטאי LTL Kredito Unija, בו היא מחזיקה 76.85% ממניותיו, לא יקבל רישיון בנקאי עד למועד האחרון המאפשר לו הצטרפות (ה-1 בינואר 2023), בשל אי עמידה בדרישות לכך.

החברה מציינת כי אם האיגוד הליטאי לא יקבל רישיון עד ל-15 בדצמבר השנה יהיה בידה לבטלה עימו את ההסכם ולקבל חזרה את התמורה ששילמה והופקדה בנאמנות. עוד ציינה, כי הודעת הבנק המרכזי על סירוב מתן הרישיון הבנקאי אינו מונע מLTL להמשיך בהליך הרישוי הבנקאי הנוכחי עד חודש מרץ 2023.

משמעות הסירוב שקיבל האיגוד הליטאי הוא באי יכולתו להפוך לבנק, ובכך מרחיק את יכולתה של בלנדר לפעול כבנק דיגיטלי ברחבי אירופה.

יש לציין כי במצגת דוחות החברה לרבעון השלישי LTL תרם לשילוש תיק האשראי, שעומד נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה על כ-194.3 מיליון שקל, ולהכפלת הכנסות החברה לכ-4.9 מיליון שקל באירופה נכון לרבעון השלישי השנה לעומת 2 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד.

במצגת צוין עוד כי נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה שולש קצב היקף העמדת ההלוואות השנתי בישראל לכ-460 מיליון שקל, וכי תיק האשראי של הקבוצה גדל באותה תקופה לכ-736 מיליון שקל.

כל אלה, עם זאת, לא עצרו את ירידת מנייתה שסיכמה אתמול צלילה של 89.21% מאז מחיר השיא אליו הגיעה ימים ספורים לאחר שהחלה להיסחר בבורסה בתל אביב בתחילת פברואר 2021.

שוויה אז עמד בשיאו על 310.7 מיליון שקל, לעומת 31.1 מיליון שקל בסוף יום המסחר אתמול - מחיקה של כ-279.6 מיליון שקל.

פקיד בנק. ShutterStock
דווקא הבנקים, שחשבו שייפגעו בעידן הבנקאות הפתוחה, עושים חיל. בינתיים/ShutterStock

אפקט המיזוג עם לוזון חלף

חברה פיננסית נוספת שסופגת ירידות מאז החלה להיסחר בבורסה בתל אביב היא טריא, הפועלת בתחום תיווך האשראי. זו האחרונה דיווחה באמצע יוני האחרון על התקיימות מלוא התנאים למיזוגה לחברת לוזון נדל"ן, וכשבוע לאחר מכן עמדה בשווי שיא של כ-390 מיליון שקל.

מנייתה השלימה מאז ירידה של 15.35% ואת יום המסחר היא סיימה אתמול בשווי 317.6 מיליון שקל.
החברה דיווחה לאחרונה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של השנה במסגרתם הציגה הכנסות בגובה כ-73 מיליון שקל לתשעת החודשים הראשונים של השנה, המבטאים עלייה של 54.6% לעומת 47.2 מיליון שקל הכנסות בתקופה המקבילה אשתקד.

ה-EBITDA המתואם של החברה לאותה תקופה קטן בכ-70%, ועמד על כ-2 מיליון שקל לעומת כ-6.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה, והוסבר על ידי החברה בעליית הוצאות השיווק ועלות השירותים.
החברה גם הציגה הפסד כולל, שעמד על כ-43.2 מיליון שקל לתשעת החודשים הראשונים של 2022, לעומת הפסד כולל של 4.9 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2021. עיקרו בשל הוצאות רישום למסחר שעמדו על כ-42.8 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully