וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הכסף: מה קרה לתיק ההשקעות שלנו בשנה האחרונה?

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 14:15

'המירוץ לתשואה' מסכם שנה, ומוכיח כי ממש כמו ברעידות אדמה, רעשי משנה עלולים להיות הרסניים יותר לכלכלות העולם, ולכסף שלנו, מאשר הרעידה עצמה

רחוב מסחרי בקלן, במהלך הסגר השדני של הקורונה. 16 בדצמבר, 2020.. אי-פי, AP
סגר קורונה בקלן, גרמניה. מבחינת ההשקעות, רעשי המשנה היו גרועים מהמגפה עצמה/AP, אי-פי

בתחילת 2020 חווה העולם טלטלה, רעידת אדמה של ממש בדמות מגפת הקורונה, שזרעה חששות בקרב הציבור והובילה את נבחריו לעצור כמעט לחלוטין את שיגרת החיים והכלכלה בעיקר בצורת סגרים.

תחילת החזרה לשגרה התאפשרה בזכות מבצע חיסונים, אך בעוד העולם החל לנשום לרווחה ומיהר חזרה לקניונים ולצריכה, זעזועי המשנה של הקורונה הגיחו בדמות אינפלציה מטפסת, שכאשר החלה לזקוף ראש, פרצה מלחמת רוסיה-אוקראינה, מלחמה באירופה לאחר שני עשורים, מאז נאלצו כוחות נאט"ו להתערב במלחמת קוסובו.

המלחמה הכבידה עוד יותר על מחירי הסחורות ובעיות השילוח הבינלאומי, שלא הצליח לספק את הביקושים שנוצרו בבת אחת לאחר הקורונה, והיוו את הבסיס לעליות המחירים החדות בשלל תחומים. הביקוש העז לעובדים גבה גם הוא מחיר מהעסקים בדמות עליות שכר גבוהות, בעיקר בארה"ב, וכל אלו יחד תרמו לעליית חדה ברמת המחירים בכלל במדינות המערב (אינפלציה).

ריסונה דרש מהבנקים המרכזיים לבצע עליית ריבית חדה (יחסית), לראשונה מזה שני עשורים, ובכך גרמו לעלייה בהוצאות המימון של החברות ובמחיר ההלוואות, לירידה בצריכה הפרטית והעסקית ולירידה ברווחיות החברות.

תיק ההשקעות שלנו. ללא, מערכת וואלה!
הלך הכסף: בשנה "הצלחנו" להעלים יותר מ-20% משווי התיק/מערכת וואלה!, ללא

כך ההפסדנו במלחמה באוקראינה

ומכאן המכה הראשונה שקיבל תיק ההשקעות שלנו, שהחל עם השקעה בגובה 20 אלף שקל ומאז איבד כחמישית מערכו (21.18%) והותיר אותנו עם כ-15.7 אלף שקל, לאחר הפסד של 4,237 שקל ב-12 החודשים האחרונים.

אפקט עליית הריבית הוביל חלק מהמשקיעים לצאת משווקי המניות, ולנסות להתנחם באפיקי השקעה סולידיים יותר, כדוגמת אג"ח, והמכה ניכרת.

תיק ההשקעות שלנו פוזר בין 6 מדדים מרכזיים בבורסות העולם, שסיכמו תשואה שלילית ממוצעת של 12.42% ב-12 החודשים האחרונים, עד לתאריך הנבחן על ידי וואלה! כסף ומעריב עסקים (ראו טבלה).

הירידות הובלו על ידי מדד הנאסד"ק 100 שסיים את התקופה הנבחנת בירידה של 28.18%, ואחריו מדדי שנחאי, S&P500, ו-MSCI World שסיכמו ירידה של 13.61%, 13.2%, ו-13.12% בהתאמה.

מי שמשכו את התשואה מעלה - או שמא מוטב לומר: הפסידו פחות - היו הכלכלות הישראלית והגרמנית, שהמדדים המרכזיים של הבורסות בהן: מדד ת"א 35 ומדד ה-DAX סיימו את התקופה שנבחנה בירידה של 1.82% ו-4.63%.

ירידות הבורסות אולי היו המכה הראשונה, אך לא העיקרית שספג תיק ההשקעות שלנו, עם ירידות חדות שהיכו בו מצד מטבעות הביטקוין והאתריום הוירטואלים. אלה ירדו ב-71.56% ו-74.75% בהתאמה, והיוו 69% מההפסד בתיק שהצטברו ל2926.2 שקל מההשקעה בשני המטבעות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ביטקויין מטבע וירטואלי. ShutterStock
חלק מההפסד שלנו, קשור לירידה בשערי המטבעות הדיגיטליים/ShutterStock

הקריפטו התגלה כקריפ

קריסת ופשיטת הרגל של פלטפורמת FTX בנובמבר האחרון, שהתיימרה להוות בורסה למטבעות מבוזרים, לצד הודעת פשיטת הרגל של בורסת הקריפטו BlockFi השבוע, לא מעודדים את ההשקעה בתחום, וייתכן כי ייקח לו זמן רב להתאושש מכך.

חוזקה של הכלכלה הישראלית אמנם תרם להשקעתנו במניות, לצד חוזקה של הכלכלה הגרמנית, בכך שחוו ירידות מינוריות יחסית לשאר המדדים בבורסות העולם, אך דווקא התחזקותן של כלכלות ארה"ב ואירופה העניקו לתיק את הרווחים המיוחלים באמצעות ביקושי מטבע זר לדולר ולאירו.

שערי המטבעות (אלו מול השקל) תרמו 8.72% (דולר) ו-0.3% (אירו) לתיק ההשקעות שלנו, והיו הסגמנט הרווחי היחיד, שגם הצליח לגרוע מההפסד הכולל שלנו כ-180 שקל, ולא פחות חשוב מכך - לא העמיקו.

ברבורים שחורים כדוגמת מגפת הקורונה, כפי שהכלכלנים מכנים אותם, ימשיכו ככל הנראה לנחות באגמי ההשקעות הבינלאומיים לעיתים תכופות יותר. אך ניכר כי הדבר שהכי ישפיע על הכסף שלנו הוא הדרך בה הגורמים המרכזיים יתמודדו עימם, ועם משק כנפיהם שיורגש עם עזיבתם.

אנו נסכם שלמדנו כי פיזור תיק ההשקעות הוא אולי דבר נכון, אך לא מונע הפסד, וכי גם לפזר צריך לדעת, ובעיקר - צריך לדעת להפסיד ולחכות לימים טובים יותר באפיקי ההשקעה השונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully