וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל האלימות המשתוללת? זינוק במכירות גז פלפל

1.12.2022 / 14:12

האלימות בכבישים והעלייה במספר האירועים הבטחוניים שלחה את הישראלים לרכוש גז פלפל: "קונים ומניחים ברכב לעת צרה. יש אווירה של אלימות". אלא שאם תשתמשו בו לא נכון, אתם עלולים למצוא את עצמכם במעצר

בעקבות האלימות בכבישים והעלייה במספר האירועים הביטחוניים, נרשמת קפיצה בביקוש לתרסיסי גז פלפל. רצף אירועי האלימות שהתרחשו במרוצת החודש האחרון והסטרס הנפשי שנלווה אליהם - הביאו לזינוק במספר התרסיסים הנמכרים בישראל. על פי הערכות של יבואנים גדולים בענף, מדובר על עשרות אלפי יחידות שנמכרו במהלך החודש האחרון, נתון שמשקף עליה בשיעור של 65% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. היקף השוק נאמד בכללותו בעשרות מיליוני שקלים בשנה.

"אין ספק שניכר גידול עצום בביקוש לגז פלפל. עקומת הביקוש עלתה דרמטית במהלך החודשיים האחרונים", מציין עו"ד גולן וישניה, מנכ"ל חברת 'וורלדשופ טכנולוגיות' - מהחברות הגדולות בישראל בתחום ציוד הריגול והאבטחה. לדבריו, בשונה מגלי אלימות אחרים שהובילו בעבר לעליה בהיקף הביקוש למוצר, כעת, הקהל שרוכש את המוצר אינו נשי בעיקרו: "מדובר באלפי גברים ישראלים שהחליטו להצטייד במוצר. להערכתי, חלק ניכר מהם אינו נושא אותו באופן צמוד אלא מניח אותו ברכב או בקטנוע מוכן לשימוש שעת צרה".

גז פלפל. ShutterStock
לא לוקחים צ'אנס. גז פלפל לכל נהג/ת/ShutterStock

גם דני חייט, יבואן של מוצרי אבטחה אישיים, מעיד על הגידול שנרשם בעקומת הביקוש: "יש באוויר אווירה של אלימות, והציבור חושש לחייו, ואני לא מדבר רק על אלימות פח"ע ועל מחבלים שמסתובבים עם סכינים או גרזנים, הכביש בישראל הפך להיות זירת קרב מדממת", הוא מציין ומוסיף "אני מניח שלו הליך קבלת רישיון לנשיאת נשק היה פשוט יותר, היינו עדים גם לקפיצה גדולה אף יותר במספר האקדחים שנמכרים".

ספריי גז פלפל מכיל לרוב את החומר הפעילCapsicum oleoresin, שמהווה נגזרת של חומרים שניתן למצוא במאכלים חריפים מאד כדוגמת צ'ילי פפרס, רק שבמקרה זה, הריכוזים גבוהים בהרבה. עוצמת הקפסאיצין נמדדת ביחידות Scoville חום. ריכוז החומר בתרסיס פלפל איכותי עומד על 500,000 עד כ-3 מיליון. לשם השוואה, פלפל למאכל מאד חריף נע בריכוז של 3,000 ל 8,000.

מבחינה רפואית, התזת תרסיס פלפל על פני אדם מעוררת דלקת, גורמת לדימוע מיידי של העיניים, קשיי נשימה, גודש באף ושיעול. השפעת התזה בודדת יכולה לגרום להשפעות אלו למשך 30-45 דקות, ולהשפעות לוואי קלות יותר למשך שעות לאחר מכן. בניגוד להנחת היסוד, הרי ששטיפת פני המותקף במים לא תקל על הצריבה. למעשה, גם תחום 'שבלוני' זה עובר שינויים ולאחרונה משווק בישראל תרסיס חדש מסוג גז פלפל, ג'ל שזהה בעוצמתו לתרסיס הרגיל, אבל סמיך ויעיל יותר לתקופת החורף ונותן מענה גם בתנאי מזג אוויר קשים עם רוחות חזקות.

הרצח במעבר החצייה- הוארך בשישה ימים מעצרו של החשוד ברצח יורי וולקוב/מערכת וואלה

לדברי עו"ד וישניה, מבחינה חוקית אין כל מניעה לשאת גז פלפל, זאת בשונה, לדוגמה, מסכין. סעיף 186 לחוק העונשין קובע כי החזקת סכין ללא סיבה כשרה היא מעשה פלילי. למעשה, עצם החזקת הכלי מהווה עבירה ואין כל דרישה בחוק כי המחזיק יגרום לנזק, על מנת שיהיה מדובר בעבירה שהרשעה על פיה דינה 5 שנות מאסר. מנגד, בכל הנוגע לגז פלפל, על פי החוק, הזכות להתגונן נגד תקיפה שמורה לאדם אשר נדרש להתגונן כנגד תקיפה לא חוקית, המשקפת סכנה מוחשית העלולה להוביל פגיעה בגופו, חייו, רכושו או חירותו - שלו או של הזולת.

לצד זאת, במידה ויתברר שהמתיז לא פעל מתוך הגנה עצמית, הוא עלול למצוא את עצמו חשוד בעבירת תקיפה. כך לדוגמה, בשבוע שעבר הוגש כתב אישום כנגד תושב חיפה בעקבות כך שנקלע לוויכוח עם נהג אחר בכביש, וברגע של חמת זעם, ריסס על עיניו גז פלפל וגרם לו לחבלות. במקרה נוסף שאירע רוכב אופנוע שנעקף באופן פראי, התיז גם הוא גז פלפל על עיניו של הנהג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully