וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופק: שופרסל ורבוע כחול צפויות לבצע הפרשות של עשרות מיליוני שקלים ברבעונים הקרובים בגין תקן 15

אילן מוסנאים

26.2.2003 / 9:12

הרשתות עשויות להתחיל השנה במהלכי התייעלות שיכללו סגירת סניפים ויגרמו להפרשות של כ-70-75 מיליון שקל בכל רשת; יפתחו סניפי דיסקאונט על חשבון הסניפים בערים



עם סיום החלפת השליטה ברבוע הכחול ומינוי מנכ"ל חדש לשופרסל , יתבקשו הנהלות הרשתות הגדולות להתחיל בגיבוש ובביצוע תהליך התייעלות שיכלול סגירת סניפים ויהיה מלווה ברישום הוצאות ומחיקות חד פעמיות בהיקף בלתי מבוטל - כך מעריך האנליסט גיא זיסר מאופק ניירות ערך.



זיסר סבור שגם יישומו של תקן 15 (ברבעון הרביעי של 2002 או לכל המאוחר ברבעון הראשון של 2003), טומן בחובו אפשרות לביצוע מחיקות חשבונאיות חד פעמיות משמעותיות בגין ירידת שווי השקעות.



בין אם רק אחד מהתהליכים יביא לרישום הפרשות חד פעמיות ובין אם שילוב של שניהם, עתידות רשתות השיווק לרשום ברבעונים הקרובים הפרשות של עשרות מיליוני שקלים ואולי אף למעלה מכך.



באופק מסבירים כי הרשתות, שעד כה נקטו באסטרטגיה של התרחבות וגידול מאסיווי בשטחי המסחר, ייאלצו כעת לבצע תהליך ארגון מחדש שבמהלכו ייסגרו סניפים בלתי רווחיים. זאת, על רקע המיתון המעמיק במשק הישראלי וירידת כוח הקנייה של הציבור, שהביאו לשחיקה משמעותית בשיעורי הרווחיות של הרשתות.



באופק מעריכים כי הרשתות יצמצמו את שטחי המסחר שלהן (שמסתכמים כיום בכ-384 אלף מ"ר בשופרסל וכ-305 אלף מ"ר ברבוע כחול), בשיעור של כ-10%. ההערכה היא כי הרשתות יצמצמו את השטחים בסניפים העירוניים, בהם עלות השכירות גבוהה משמעותית בהשוואה לסניפי הדיסקאונט, שממוקמים מחוץ לערים. במקביל הן ימשיכו לפתוח סניפי דיסקאונט (כמו מגה וקוסמוס) חדשים.



זיסר סבור כי מקור ההפסד העיקרי הוא מחיקת ההשקעות אותן ביצעו הרשתות בשיפורים בשטח המושכר ובציוד. באופק מעריכים כי יישום מהלך מסוג זה יגרור הפרשות חד פעמיות בהיקף של כ-70-75 מיליון שקל ברוטו, בכל אחת מהרשתות. הם מעריכים כי תהליך הסגירה ייפרש על שני רבעונים, כך שבכל רבעון כל רשת תמחק 23-35 מיליון שקל ברוטו.



זיסר מציין כי בעקבות כניסת תקן 15 (ירידת ערך נכסים) לתוקף, בוחנות היום רשתות השיווק את ההשפעה של התקן על דו"חותיהן וכן את האפשרות ליישם את התקן כבר ב-2002. באופק מעריכים, כי הצירוף של ירידת מחירי הנדל"ן וחוסר הגמישות בעדכון דמי השכירות לפי תנאי השוק, ביחד עם הפגיעה בביצועי הרשתות ב-2002, ותחת ההנחה הרווחת כי המיתון במשק צפוי ללוות אותנו גם ב-2003, יביאו לכך שליישום התקן תהיה השלכה חשבונאית מהותית. על בסיס אומדנים אלו, היקף ההפרשה החד פעמית בגין יישום התקן עשוי להסתכם בעשרות מיליוני שקלים.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully