וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך הביטקוין: האם תם עידן המטבע הווירטואלי?

ערן פלג, אסטרטג ראשי קלאריטי קפיטל

עודכן לאחרונה: 5.12.2022 / 10:30

אחרי שאיבד כ-75% מערכו בשנה האחרונה, האם תם עידן הביטקוין? הספקנים שפקפקו לאורך כל הדרך במטבע הווירטואלי, יטענו שכן. לעומת זאת, טוענים אחרים, מדובר במהפכה אידיאולוגית וטכנולוגית שתישאר אתנו עוד שנים קדימה. אז מי צודק? פרשנות מומחה

בווידאו: תחנת כוח הופעלה מחדש כדי לכרות ביטקוין/זווית

בשנה האחרונה, נפל ערכו של הביטקוין בכ-75%, והיינו עדים לקריסה משמעותית (כולל התגלות של הונאות, וכד') באקו-סיסטם הרחב יותר של הקריפטו.

הרבה שואלים את עצמם מה אומרים האירועים של השנה האחרונה על הביטקוין? הספקנים טוענים כי האירועים האחרונים רק מראים כי מלכתחילה נוצר הביטקוין ככלי לספקולציה, ואולי אף כהונאה. תומכי הביטקוין מנסים לבדל אותו מהאירועים הדרמטיים באקו-סיסטם הרחב יותר של הקריפטו, ולטעון כי מבחינתם שום דבר מהותי לא השתנה - ושיומו של הביטקוין עוד יגיע.

ביטקוין. ShutterStock
איבד 75% מערכו בשנה האחרונה. האם המטבעות הווירטאוליים הם העתיד או פלטפורמה להונאה?/ShutterStock

אז מהו עתידו של הביטקוין? אנשים נוטים לחפש תשובות קלות, של שחור-ולבן. אך, המציאות היא יותר מורכבת, וקשה להעריך לאן בדיוק האירועים יובילו. מה שכן, כדי לעשות סדר בדברים, יש כמה שאלות מרכזיות עליהן ניתן לענות כבר עתה:

האם הביטקוין נוצר כדי לשמש כלי לפעילות ספקולטיבית?
לא. מאחורי יצירת הביטקוין עומדת אידיאולוגיה ברורה, פוליטית וטכנולוגית, שהתפתחה בקרב קבוצות של מדעני מחשב ואקטיביסטים של האינטרנט בעשרים שנים שקדמו להשקתו ב-2008/2009. כלומר, הוא לא נוצר לשם עשיית רווחים, אלא כדי לקדם אג'נדה פוליטית-טכנולוגית מסוימת.

האם הוא שימש ככלי לספקולציה?
כן. אבל כך גם מניות טכנולוגיה רבות. הבועה הזאת ניזונה מהכסף הזול של השנים האחרונות, ובאופן מיוחד מהנזילות הגדולה שיצרו המדינות בשווקים כתגובה למשבר הקורונה - ראו באופן מקביל הגרפים של השינוי באחוזים (בהשוואה לשנה קודמת) בכמות הכסף בארה"ב ושל מחיר הביטקוין.

האם ניתן להשליך מהתפוצצות הבועה הספקולטיבית שהתפתחה בעולם הקריפטו (כולל הביטקוין) לשאלת הצדקת קיומו של הביטקוין?
לא. למה הדבר דומה? להצהיר בשנת 2001, כי התפוצצות הבועה הספקולטיבית במניות האינטרנט ("בועת הדוט-קום") של 1999-2000 הראתה כי אין הצדקה לאינטרנט. ייתכן כי אין לביטקוין סיבת קיום אמיתית - אך, זהו דיון נפרד. התפוצצות הבועה אינה מוכיחה זאת, אין קשר לוגי בין שני הדברים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ערן פלג, מנהל השקעות ראשי קלריטי קפיטל. אריק סולטן,
ערן פלג, אסטרטג ראשי בחברת קלאריטי קפיטל/אריק סולטן

הזהב החדש?

ולסיכום שאלת השאלות: אז היכן זה משאיר אותנו?

מוקדם מדי לדעת מה צופן העתיד לביטקוין. מעניין כי למרות האירועים הקטסטרופליים של השנה האחרונה בעולם הקריפטו, מחיר הביטקוין רחוק מקריסה מוחלטת - הוא נסחר סביב $16,000, סכום נכבד למדי, ובסך הכל חזר לרמתו מסוף שנת 2020, לפני אותה קפיצה מהירה, ספקולטיבית, במחירו.

כמו כן, השאלות הבסיסיות לגביו נותרו ברובן פתוחות: האם יכול להיות לו תפקיד במערכת הפיננסית הגלובלית? (לדעתי, אם כן, אז תפקיד נישתי בלבד) האם הוא דורש רגולציה? (לדעתי, כן, בהיבטים מסוימים - אם כי זה סותר את האידיאולוגיה העומדת בבסיסו) האם צריך לעשות משהו לגבי הבזבזנות האנרגטית המאפיינת אותו? (לדעתי, כן - ראו הצעדים החיוביים שנעשו לאחרונה באיתריום), האם הוא יוכל לשמש ככסף? (במובן המלא של 'כסף', לדעתי, רוב הסיכוי שלא) אם לא ככסף, אולי רק כנכס פיננסי, קצת בדומה לזהב? (לדעתי, ייתכן).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully