וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוקהיד מרטין תנסה למכור את הלייזר הישראלי נגד רקטות לאמריקאים

עודכן לאחרונה: 7.12.2022 / 15:12

יצרנית האף-35 ורפאל יפתחו לייזר רב עוצמה, כדי להציע אותו ללקוחות זרים. ייצוא של המערכת, שמוזילה דרמטית את עלויות היירוט, יוכל לזרז את ההצטיידות בה בחיל האוויר

לוקהיד מרטין האמריקאית ורפאל חתמו על הסכם שיתוף פעולה הכולל פיתוח, ניסויים וייצור משותף של מערכת לייזר רב עוצמה בישראל ובארה"ב. הפיתוח יבוצע על סמך הפיתוחים בתחום של רפאל ומשרד הביטחון, ויתמקד בפיתוח מערכת הלייזר הישראלי עבור זרועות הצבא האמריקאי ולוחות זרים נוספים.
מערכת הלייזר הישראלית, מגן אור, הוכיחה את יכולותיה בסדרת ניסויים בשנה שעברה, ומשרד הביטחון הזמין בעלות של כ-500 מיליון שקל מספר מערכות ראשונות מרפאל, המשמשת כקבלנית הראשית של המערכת.
כל מערכת תעלה בשלב הראשון כמה עשרות מיליוני דולרים, ורפאל התחייבה לספק אותן עד שנת 2025. אלביט מייצרת את תותח הלייזר של מגן אור, שעושה שימוש במכ"ם של התעשייה האווירית ומסוגלת ליירט גם מל"טים, פגזי מרגמה ומטרות מנמיכות טוס אחרות.

מערכת מגן אור שמפתחת רפאל ליירוט באמצעות לייזר בניסוי. משרד הביטחון,
מערכת מגן אור בניסוי. הצליחה ליירט רקטות, מל"טים ופגזי מרגמה/משרד הביטחון

כל יירוט יעלה עשרות שקלים במקום עשרות אלפי דולרים

היתרון הגדול של הלייזר הוא בתחום העלויות. ההשקעה הראשונית בהצטיידות גבוהה יותר מאשר בכיפת ברזל, אבל היירוט הרבה יותר זול. בזמן שכל טיל מיירט (טמיר) של כיפת ברזל עולה כמה עשרות אלפי דולרים, יירוט בלייזר יעלה כמה עשרות שקלים בלבד, כולל עלות החשמל והבלאי.

מחקר של מנהלת המחקר והפיתוח במשרד הביטחון גילה כי אם במאי שעבר כבר הייתה לצה"ל מערכת לייזר מבצעית, שימוש בה לצד כיפת ברזל היה יכול לחסוך עשרות מיליוני דולרים בהפחתת השימוש בטילי הטמיר.

הלייזר עדיין לא יכול להחליף את כיפת ברזל בטווח, בקצב היירוט ובגלל הקושי שלו לפעול בתנאי עננות וסופות חול, אבל יכול לפעול לצידה, להגביר את סיכויי היירוט ולהוזיל את עלות ההגנה האווירית.

מגן אור מבוססת על תותח לייזר בעוצמה של כ-100 קילווואט, כאשר במשרד הביטחון ורפאל, כמו במשרד ההגנה האמריקאי, עובדים על לייזרים בעוצמות גבוהות יותר, של 300-500 קילוואט, שיוכלו לפעול בטווחים ארוכים יותר, או ליירט רקטות לטווח קצר בקצב גבוה יותר. ההסכם עם לוקהיד יוכל להזרים תקציבים נוספים לפיתוח ולקצר את לוח הזמנים שלו, ולאפשר ייצור רכיבים של המערכת בארה"ב, כדי שמשרד הביטחון יוכל לרכוש אותם בכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי.

משמאל לימין, מנהל הפעילות הגלובאלית בלוקהיד מרטין, פרנק סנט ג'ון ומנכ"ל רפאל, האלוף (מיל') יואב הר אבן. סיוון פרג',
מנהל הפעילות הגלובאלית בלוקהיד מרטין (משמאל), פרנק סנט ג'ון ומנכ"ל רפאל, האלוף (מיל') יואב הר אבן/סיוון פרג'

"יכולות כחול לבן שמובילות לשיתופי פעולה אסטרטגים"

"הסכם שיתוף הפעולה האסטרטגי הזה, מהווה מכפיל כוח עבור רפאל ואף עבור המשק הישראלי", אמר מנכ"ל רפאל, האלוף (מיל') יואב הר אבן. "מגן אור תהפוך למערכת המבצעית הראשונה מסוגה, שמהווה דוגמה מובהקת ליכולות כחול לבן עצמאיות המובילות לשיתופי פעולה אסטרטגיים".

"המשימה של לוקהיד מרטין היא לעזור ללקוחות שלנו להישאר צעד אחד לפני היריבים שלהם והעבודה עם רפאל תעזור להביא את היכולת החדשה ומצילת החיים הזו ללקוחות שלנו", אמר מנהל הפעילות הגלובאלית בלוקהיד מרטין, פרנק סנט ג'ון. "יכולת ייחודית זו תשפר גם את מערכת ההגנה החיונית של ישראל נגד מגוון איומים מהאוויר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully