וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרס טורקי? האגודות שמשרד המשפטים מנסה להפוך לשקופות

עודכן לאחרונה: 7.12.2022 / 9:51

תחת ההגדרה של "אגודה עותומנית" חוסים כמה מהגופים הגדולים והמוכרים במדינה, שנהנו עד כה מפטור היסטורי מחובות דיווח. אחרי שכשלו ניסיונות משרד המשפטים להסדיר את הנושא, הסירו שם את הכפפות ומתכוונים לפגוע להם בכיס

מס הכנסה. ShutterStock
אגודות עותומניות: נהנות מכספי ציבור אבל פטורות מדיווח למדינה. משרד המשפטים יוצא למלחמה/ShutterStock

למדינת ישראל נמאס שהאגודות העותומאניות לא סופרות אותה. שנים הן עושות מה שבא להן, בלי לדווח ובלי לדפוק חשבון לאף אחד בחסות חוק ישן, וממשיכות להתנהג כאילו הן לא חייבות לאף אחד כלום, גם אחרי ששר המשפטים חייב אותן למסור דיווח ראשוני על פרטיהן.

הנחיה חדשה של משרד המשפטים, שהגיעה לידי "וואלה" קובעת של הרשויות המקומיות לדרוש אישור מנהל תיקן מאגודות עותומניות שרוצות תמיכות, הקצבות, הקצאות קרקע ופטור מארנונה. התקווה היא שהפגיעה בכיסן של האגודות, יכריח אותן להתיישר.

לצד חברות עסקיות, עמותות וחברות לתועלת הציבור, קיימים בישראל גופים שהם זכר לשלטון הטורקי ששלט כאן עד ל-1917, שנקראים "אגודות עותומניות".

הם פועלים למען מטרות ציבוריות, משתמשים בכספי ציבור ומקבלים הטבות ממדינת ישראל, בדומה לעמותות, אלא שבניגוד אליהן, אין על אגודות עותומניות פיקוח, לא כל שכן אכיפה. הן לא מחויבות להציג דו"חות כספיים, ופועלות (כחוק!) בחוסר שקיפות.

ייאמר מיד, לא כל האגודות העותומניות פועלות במחשכים, חלקן עושה פעילות חשובה למען ציבור גדול. ב- 2015, אחרי "בקשת חופש מידע", נחשפו חלק משמות האגודות האלה, ביניהן: התעשייה האווירית, מגן דוד אדום, הסתדרות המורים, הסתדרות העובדים, לשכת עורכי הדין, ויצו, הר"י, התאחדות התעשיינים, התאחדות המלונות, שירותי בריאות כללית ואוניברסיטת תל אביב.

נדמה שדי ברשימה החלקית הזאת כדי להבין שבחלק גדול של המקרים מדובר בארגונים מוכרים ולגיטימיים, שאין סיבה שלא יעמדו לביקורת ממלכתית.

בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
רשות המיסים הפסיקה לספק לאגודות עותומניות ללא אישור ניהול תקין, את המסמך המכונה "טופס 46", המעניק הטבה של זיכוי במס הכנסה על תרומה/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

המהלך של סער

בשנת 2021 החליט שר המשפטים, גדעון סער, שהגיע הזמן להפוך את האגודות העותומניות, שנהנו מאוטונומיה מוחלטת לשקופות - ואנחנו נוסיף: כמצופה מארגונים ציבוריים - חלקם גדולים ומכובדים - שכמותם, וחתם על "תקנות השקיפות לאגודות עותומניות", שיחייבו אותן להיות בפיקוח של רשמת העמותות, להציג דו"חות כספיים, להעביר לו מסמכים כשידרשו, כמו כל גוף אחר.

המהלך עורר זעם בקרב חלק גדול מהגופים שחסו בצל מעמדם המיוחד, וחלקם עשו ככל שביכולתם לשנות את רוע הגזירה. במסגרת זו, קיבלו ארגוני העובדים הקלות: נקבע כי הם לא ידווחו על קרנות השביתה שלהם ולא יאלצו להגיש לרשם העמותות מאזן ודו"חות כספיים, אבל יחויבו לאפשר לחברים לעיין בהם.

בשלב הראשון היו אמורות האגודות לדווח על פרטיהן באופן חד פעמי, כדי שתהיה למדינה רשימה מסודרת של הגופים העלומים האלה. מועד כניסת הדיווחים המלאים נקבע ליוני 2023, עם אפשרות לבקשת דחיה לאוקטובר 2023.

ההערכה היא שיש היום כ- 3,300 אגודות עותומאניות, שלא ממש ברור כמה מהן עדיין פעילות. מתוכן טרחו לדווח על קיומן, במסגרת ניסיונות ההסדרה, רק 86 מתוכן. השאר, ככל הנראה, לא ממש מתרגשות מהחובה החדשה שהוטלה עליהן והן לא ממהרות למשרדי הרשמת, עניין שמטריד את הרשויות, כיוון שיוני מתקרב ובא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גדעון סער שר המשפטים וסגן רהמ. מרק ישראל סלם,
שר המשפטים גדעון סער. יצא למערכה שמי שיחליף אותו יצטרך להחליט אם להמשיך בה/מרק ישראל סלם

פגיעה דרך הכיס ו"נשק יום הדין"

כדי לאלץ אותן לציית חוק, החלה המדינה להפעיל את הרשויות הכפופות לה, כדי להקשות על מי שלא ממש נראות כנערכות לעמידה בהליכי ההסדרה. בשלב הראשון רשות המיסים הפסיקה לספק לאגודות עותומניות ללא אישור ניהול תקין, את המסמך המכונה "טופס 46", המעניק הטבה של זיכוי במס הכנסה על תרומה. המהלך נחל הצלחה זניחה בלבד, ובשלב הבא הופעל משרד החשב הכללי באוצר והחשכ"ל התחיל להתנות את התמיכות הממשלתיות בהן באישור ניהול התקין.

עכשיו המאבק עולה שלב: במכתב שיצא ממשרד המשפטים למשרד הפנים, מונחות הרשויות המקומיות שלא להעביר קרקעות, תמיכות או אף לתת פטור מארנונה, למי שלא קיבלה אישור מנהל תקין מרשמת העמותות.

בכמה כסף מדובר? קשה מאוד להעריך, שכן גם בשלטון המקומי לא ממש יודעים או מוכנים להעביר פרטים על תמיכה והקלות להן זוכות אגודות עותומאניות. באומן זהיר, סביר להניח שהפגיעה הכוללת יכולה להגיע לכמה עשרות מיליונים שיכאיבו להן. יחד עם הסנקציות האחרות, הקיום הכלכלי שלהן יחטוף מכה משמעותית, כיוון שרבות מהן נסמכות על כספי המדינה.

במשרד המשפטים מבהירים שאם אפילו צעדים אלה לא יעוררו את האגודות העותומאניות להפוך שקופות ומבוקרות יותר, ייאלץ המשרד להשתמש בנשק יום הדין: מחיקת אגודות סוררות. עד אז, ככל הנראה, ימשיך חלק מהן להתנהל במחשכים, חוסה בצל מעמדו המוזר שאפשר לו לחמוק מהחוק, בחסות החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully