וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסף בשמיים: מכירים את מסוק הסער הבא של חיל האוויר?

עודכן לאחרונה: 8.12.2022 / 19:37

המטוס-מסוק בל V280 ניצח את המתחרה של בואינג וסיקורסקי ויחליף בארה"ב את מסוק הבלק הוק, ובעתיד גם בישראל. התעשייה האווירית צפויה לייצר עבורו כסאות לטייסים ורכיבים נוספים במאות מיליוני דולרים

בל v280 מטוס מסוק. בל,
ה-V280. יוכל לטוס במהירות של 550 קמ"ש, פי 2 מבלק הוק/בל

מהירות של עד 560 קמ"ש, טווח של כ-4,000 ק"מ: המטוס-מסוק החדש של צבא ארה"ב, הבל V280 ואלור עומד להפוך את מסוקי הסער הקיימים למיושנים ברגע שייכנס לשירות בסביבות שנת 2030, כמחליף של מסוק הסיקורסקי בלק הוק.

השבוע הודיע משרד ההגנה האמריקאי כי בחר בכלי של בל כזוכה באחד ממכרזי הרכש הגדולים בהיסטוריה שלו, בשווי מוערך של כ-70 מיליארד דולר, אחרי שניצח את המתחרה של סיקורסקי ובואינג, ה-SD-1 דיפיאנט.

הסכום הזה לא כולל את פוטנציאל הייצוא של המטוס-מסוק החדש, משום שה-V280 יחליף את אחד המסוקים הפופולריים בעולם. זרועות צבא ארה"ב מפעילות כיום יותר מ-2,000 מסוקי בלק הוק, ועוד כ-2,000 נמכרו לצבאות אחרים, ביניהם לצה"ל. סין רכשה בעבר 24 בלק הוקים, וכיום מייצרת העתק שלו.

שני הכלים נועד להטיס כל אחד 14 לוחמים במהירות גבוהה בהרבה ממסוק הבלק הוק שאותו נועדו להחליף, עם מהירות שיוט שיוט של כ-550 קמ"ש וטווח טיסה של כ-4,000 ק"מ. הבלק הוק הוותיק, שהמריא לטיסת בכורה עוד ב-1974, מסוגל לשייט במהירות של כ-280 קמ"ש ולהגיע לטווח של כ-1,200 ק"מ ללא תדלוק באוויר.

בל V280 מטוס מסוק. בל,
ה-V280. יוכל לשהות הרבה פחות בשטח אויב ולהקטין הסיכוי לגילוי ולפגיעה/בל

השיפור הענק בביצועים נועד להגדיל דרמטית את כושר השרידות של הכלי, שיוכל לשהות הרבה פחות זמן בשטח אויב, ולאפשר הנחתת ופינוי כוחות מהירים בהרבה מאלה שמסוקים בגודל הזה מסוגלים להם כיום. את הקפיצה הגדולה בביצועים השיגו שני המתמודדים באמצעות שימוש בטכנולוגיות שונות לגמרי.

ה-V280 הוא אחיו הקטן של ה-V22 הוותיק: הוא ממריא כמו מסוק, אבל אחרי ההמראה המנועים ביחד עם המדחפים-רוטורים שלו, משנים את הזווית האנכית שלהם לאופקית, ואז הוא טס כמו מטוס. כאשר הטייסים מבקשים לנחות הם משנים בחזרה את זוויות המנועים והלהבים.

הכלי של סיקורסקי ובואינג לעומת זאת מגיע לביצועים דומים בצורה אחרת: הוא בנוי במבנה של מסוק רגיל, אך מצויד ברוטור מרכזי כפול, ובמדחף בחלקו האחורי. כאשר הטייסים מבקשים להאיץ את המהירות אחרי המראה אנכית, מאטים הרוטורים ומשמשים להגברת העילוי, והמדחף מייצר את מהירות הטיסה המוגברת.

בשנים הבאות תקבל חברת בל עד כ-7 מיליארד דולר כדי לפתח את הדגם הסופי ולהתחיל בייצור סדרתי בקצב איטי. הכלים הראשונים יימסרו ליחידות צבא ארה"ב סביב שנת 2030. כל V280 אמור לעלות לאמריקאים כ-45 מיליון דולר.

מבחינת סיקורסקי מדובר במכה משמעותית, אבל היא תישאר עם פרויקט ה-S53K קינג סטאליון למארינס, מחליף היסעור שנרכש כבר בידי משרד הביטחון ויגיע לחיל האוויר בשנים הקרובות. סביר גם שהטכנולוגיה שפיתחה תגיע בעתיד למסוקים חדשים אחרים.

מסוק סיקורסקי בואינג דיפאיינט. סיקורסקי,
המפסיד. סיקורסקי-בואינג דיפיאנט. מדחף אחורי מייצר לו מהירות גבוהה/סיקורסקי

כסאות טייסים סופגי אנרגיה מתוצרת ישראל

מי שתרוויח בגדול מהבחירה היא התעשייה האווירית, שהתחברה מראש לבל, כמי שתייצר ל-V280 חלקים לכנף ולמערכת הרוטור, וכיסאות טייסים מיוחדים שסופגים אנרגיה בעת התרסקות ויכולים להציל את חיי הטייסים.

ההכנסות של החברה הישראלית מייצור כלי צפויות להגיע בעתיד למאות מיליוני דולרים, וסביר שאף ליותר ממיליארד דולר במצטבר במהלך הייצור הסדרתי שיימשך עשרות שנים. מסוקי בלק הוק חדשים עדיין נפלטים מפסי הייצור של סיקורסקי בקונטיקט, כ-45 שנה לאחר תחילת ייצור הדגם.

מסוק בלקהוק של חיל האוויר. חיל האוויר, אתר רשמי
לוחמים עולים לבלק הוק. מתי הם יזכו לטוס בכלי מהיר ובטוח יותר?/אתר רשמי, חיל האוויר

מסוקי הבלק הוק של חיל האוויר כבר בני יותר מ-20 שנה

במוקדם או במאוחר יגיע הכלי החדש גם אל טייסות המסוקים של חיל האוויר בארץ. לחיל האוויר יש כיום 50 מסוקי בלק הוק, שחלקם כבר בני יותר מ-20 שנה, והוא עוד אמור לקבל 5 מסוקים נוספים שנרכשו מארה"ב כמשומשים וישרתו כמסוק הימי החדש שלו.
חיל האוויר עשה בעבר שימוש נרחב במסוקי בל, שסיפקה לו את מסוקי הסער בל 212 ו-205 אנפה, את מסוק הקרב הראשון שלו בל 209 קוברה ואת מסוק הסיור בל 206.
את הבלק הוק לקח לצה"ל 20 שנה לקבל מאז המריא לראשונה, כאשר ב-1994 הגיעו 10 מסוקים ראשונים במתנה מארה"ב כחלק מחבילת הפיצוי לישראל על התנהלותה במלחמת המפרץ ב-1991, ובהמשך רכש משרד הביטחון מסוקים נוספים. נקווה שה-V280 יגיע אל טייסות המסוקים בחיל הרבה יותר מהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully