וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש שנים ל"שפעת עם יחסי ציבור". האם פרופ' לס צדק?

9.12.2022 / 15:41

פרופ' יורם לס הפך למתנגד התקיף ביותר למדיניות הסגרים והמענקים של הממשלה. גם היום הוא בטוח שהכל היה פוליטי. גם היום הוא מסרב להתבשם ממי שמודים שצדק, נמצא עם הפנים למיזם עסקי חדש ומקונן על עשרות המיליארדים שנשפכו. האם הוא שוב מטעה או שוב צודק? שפטו בעצמכם

יורם לס קסם אישי. רפי דלויה,
פרופ' יורם לס. ממשיך לנסות ולקרוע את המסיכות מעל פני מנהלי המדיניות בתקופת הקורונה/רפי דלויה

בסופו של דבר, פרופ' לס צדק. איך שלא נסתכל על זה, כנראה שהקורונה היא בסך הכל שפעת עם יחסי ציבור. תראו מה קורה עכשיו סביבכם. אנשים חוטפים את הנגיף, מרגישים יומיים זוועה, שוכבים במיטה עם תה חם, אקמול וטישיו, וקמים על הרגליים אחרי עוד יומיים כמו חדשים. ממש ברגע זה ערים רבות ברחבי הארץ אדומות, אך חלק מהתושבים שלהן בכלל לא מודע לנתון הזה, אין לו מושג שיש עדיין רמזור שמסמן את רמת התחלואה וכל הדיבורים על "פוסט קורונה" כבר מזמן לא עוסקים בתסמינים פסיכוסומטיים אלא בהשלכות על החברה ושוק העבודה.

"המגיפה הסינית" כפי שהקפיד לקרוא לה נשיא ארה"ב עת פרצה, עלתה מיליארדים למשק הישראלי. לפי בנק ישראל, התוצר הגולמי של ישראל ירד בשנות המגיפה ב-2.2%, האוצר העביר 30 מיליארד שקלים להוצאות בריאות וסך המענקים שניתנו לאזרחים נאמד בקרוב ל- 40 מיליארד שקלים. סכום ההוצאות הכולל עומד, על פי ההערכות, על כמאה מיליארד שקלים, שאולי היו יכולים להיחסך אילו מדיניות הממשלה הייתה נוטה לאמץ את דעתו של פרופ' לס, שחשב שאין צורך להטיל סגרים וחייבים להשאיר את המשק פתוח.

מצד שני, צריך לזכור את התמונות הנוראיות מאיטליה וארה"ב, את בתי החולים הקורסים, המחסור במכונות הנשמה, החולים שמתו במסדרונות, נואשים לחמצן וההלוויות שנערכו בזו אחר זו. כלומר, קל לדבר על "מה היה קורה אילו" כשכולנו חכמים שלאחר מעשה. בזמן אמת, חוסר הוודאות הכריע.

גרסת הפרויקטור

בשבוע שעבר ראיינתי את פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא ברדיו צפון 104.5. דיברנו על התחלואה המתפשטת וזרקא הביע חשש, שהתפרצות קורונה ושפעת ביחד עלולות להביא לעומס בבתי החולים, משפטים שצברו אבק בשנה החולפת, ולא מבהילים כבר אף אחד.

כשאמרתי לו, שנראה שפרופ' לס צדק, הפרויקטור הסכים בחצי פה, "יכול להיות שהוא הקדים את זמנו", ומייד הוסיף - "קורונה יכולה להידמות לשפעת, אבל היא בטח לא שפעת היא הרבה יותר מסוכנת". כשסיפרתי לפרופ' לס מה זרקא אמר, היה נדמה שהוא מתרגש לרגע, רצה לשמוע את הציטוט המדויק, ביקש שאשלח לו את ההקלטה, מה שלא הפריע לו לשוב ולנזוף בי בקולו הרם, שהחזיר אותי לשנת הסגרים והאימה, וטען בתוקף שאצלו אין רגשות, יש רק עובדות.

הפרובוקטור הצבעוני, שצעק באולפנים על רופאים ומנחים מוכי חרדה, "צאו מהפניקה", נחשב כמכחיש קורונה מסוכן, וחתום על המשפט הבלתי יאמן, "בשביל מעט מאוד אנשים, שתוחלת החיים שלהם היא לא גדולה, לא הורסים מדינה". וכשנשאל, "אז מה, מקריבים אותם?", ענה בלי להסס: "כן", נמצא עכשיו על גדות הריין עם אשתו ברכה ונהנה מכל רגע. כמו שנהנה אז מתשומת הלב הציבורית שהפכה אותו ל"סלב מגיפה" וזיכתה אותו בכתבות שער ותוכנית ברדיו.

התגובה של פרויקטור הקורונה, הצליחה לתלוש אותו מהנוף הגרמני הפסטורלי ולגרום לו לחזור לתקופה שבה היה "מוקצה מחמת טרלול". "זה לא חדש לגמרי", הוא אומר בשיחה טלפונית, "הייתה הודעה כוללנית של משרד הבריאות, לא של זרקא, שזאת שפעת. עכשיו אומר את זה גם הממונה".
זאת בטח תחושת ניצחון אחרי כל מה שעברת.

"אין לי רגשות. אני יודע שזה קשה לתפוס, אבל זאת התשובה לאנשים ששואלים אותי, 'מה אתה מרגיש?'. תרדי מזה. מה שחשוב, זה מה שאני חושב. זה מה שבוודאי מכוון אותי. ולדעתי, בעניין הקורונה, מעט מאוד אנשים הבינו את מה שאני הבנתי בזמנו, שאין מקום להיכנס להיסטריה. אני, איכשהו הפכתי לאייקון, אבל היו עוד אנשים שלא נכנסו להיסטריה וחשבו שלא צריך לנצל פוליטית את המגיפה.

"את זוכרת איך ביבי הקים ממשלה? איך הוא פירק את כחול לבן ואיך צירף אליו את גנץ, כשהכריז על 'ממשלת חירום קורונה'? בנאום בלתי נשכח ביד ושם, הוא דיבר על השואה. הוא אמר משהו כמו 'לשואה לא התכוננו - לקורונה כן'. האיש הזה, אשם בהיסטריה המונית שעבדה בשבילו למטרות פוליטיות, ככה הוא הצליח להקים ממשלה ולשבת יותר משנה על הכיסא.

"אז אני לא מרגיש. הבעיות האישיות שלי לא מעניינת אותי. מה שמעניין זה הנושא עצמו, הנתונים, ההתייחסות הרציונלית הנכונה וזה מה שעבדך הנאמן עשה, מתוך אמונה שלמה בדרך. לא הייתי יחיד, אלא היינו מיעוט".

אתה מאשים את נתניהו בשימוש שעשה בהיסטריה, אבל כל העולם היה אז היסטרי. אף אחד לא הכיר את הקורונה, לא ידע מה ההשלכות שלה והייתה תמותה המונית.
"בעולם לא הייתה פוליטיקה ישראלית. מה שקרה בישראל קרה גם בעולם, ונתניהו שפך על זה הרבה נפט. אני זעקתי ואמרתי, תראו איך מטפלים בקורונה בשבדיה. מול העולם הגדול וההיסטרי עמדה שבדיה, והם, כמו שאני וכמה כמוני, עמדו מול הגל המטורף. מי שניהל שם את העניינים היה אחראי הקורונה, אנדרס טגנל, ולאורך כל הטירוף של הנגיף, לא היה סגר, לא סגרו את מערכת החינוך, לא הייתה כפיה, רמיסת זכויות אזרח, ואנשים לא הפסידו עבודה.

"בישראל הקטנה נשרפו מאות מיליארדי שקלים, כאילו לקחו גפרור ושרפו שטרות לפעמים אתה שורף כסף ומקבל רכבת או כביש, פה שרפו לריק. ראיתי שגם בעולם יש יורם לס, יש מדינה בעולם שמתנהלת ככה. אצלנו אמרו ששבדיה הולכת ונשמדת. אני זוכר פאנל בערוץ 12, עם האפדימיולוג הדגול, בועז ביסמוט, שהודיע ששבדיה גמורה.

"אבל לא היינו לבד. בין העיתונאים אני מציין לשבח את ערד ניר, שאמר שבשבדיה מתנהגים בצורה רציונלית. עכשיו, שלוש שנים אחרי, הנתונים מאוד ברורים ולא ניתנים לוויכוח. יש פרספקטיבה של זמן ואני מודיע לך, שמכל הארצות באירופה כולן, שבדיה צלחה את משבר הקורונה טוב מכולם, והכלכלה שלה נפגעה הכי פחות".

כמובן שמול גרסת לס, יש מי שסבורים אחרת: לפי נתונים שפרסם פיטר גודמן ב"ניו יורק טיימס", התיאוריה השבדית דווקא נכשלה בכל הפרמטרים. לא רק שמספר המתים מהקורונה בשבדיה היה גבוה בכמה אלפים מהמדינות השכנות שהטילו סגרים, גם הכלכלה שלה נפגעה. ג'ייקוב קירקגארט, חוקר בכיר במכון פטרסון לכלכלה בינלאומית בוושינגטון, קבע שלא רק שהשבדים פגעו בעצמם, הם לא הרוויחו דבר מהמדיניות המקלה.

פרופ' יורם לס. אריאל אלינסון, Creative Commons
מלחמת גרסאות. פרופ' לס/Creative Commons, אריאל אלינסון

עם הפנים לעסקים

פרופ' יורם זכריה לס, 77, בנם של מומחה לאלרגיה ורופאת שיניים, לא עשה אמנם תואר בכלכלה, אלא התמחה בפרמקולוגיה ופיזיולוגיה, אבל מאחוריו כמה מיזמים עסקיים, ביניהם חברה בשם "ניו פילטריישן", שעושה שימוש חוזר במסננים של מכשירי דיאליזה, לסינון מיים שנמכרה לחברת "נאף". עכשיו הוא עובד על פרויקט חדש וסודי בינתיים.

את הניסיון בניהול תקציבים ובניית תכניות ארוכות טווח צבר, כשהתמנה למנכ"ל משרד הבריאות בסוף שנות ה- 80', כשהתפרצה בארץ מגיפת הפוליו. כבר אז סירב להתרגש מנגיפים סוררים והתעקש שזו לא מגיפה אלא התפרצות של המחלה, התנגד למתן חיסונים, אבל אחר כך הוביל בעצמו מסע התחסנות מקיף ומהיר.

"אני מאה אחוז בעד חיסונים", אמר הפרופסור, כשהתחילו לדבר בעולם על ייצור מהיר של חיסונים נגד קורונה. "קשה לייצר חיסונים נגד סוג כזה של וירוס. אז הולכים על שיטות שלא נוסו מעולם, והחשש שאנשים מוטרפים כמו טראמפ, יבואו ויגידו לקראת הבחירות בארה"ב, 'יש חיסון'. חיסון זה עניין שלוקח שנים הרי לאיידס, נגיף בן 35 שנים, אין חיסון".

רק שחברות התרופות הצליחו לייצר חיסונים לקורונה, מדינת ישראל הייתה בין הראשונות שקיבלו את החיסון ולס, מלווה ברעייתו, צולם באיכילוב מקבל חיסון בעצמו, לא לפני שהצהיר: "רוצה לחזור לתזמורת שאני אוהב לשמוע. רק חיסון ירגיע את הגל הזה, רק החיסון יציל", ואז הוא לא התאפר והוסיף, "אפילו אם זה חיסון פלצבו".

עוד לפני שהגיע למשרד הבריאות, זיהו בערוץ 1 את הפוטנציאל התקשורתי שלו וליהקו אותו, לצד יעל דן, להנחות את התוכנית "תצפית" שעסקה במדע ועזרה לו להשתפשף מול מצלמות. ארבע שנים כח"כ במפלגת העבודה, העניקו לו קמ"ש פוליטי ושפשפו עוד יותר את מיומנויות ההופעה שלו מול קהל. כשסיים קדנציה חזר לאקדמיה ומאז הוא פרופסור אמריטוס ומרצה בחוג לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

ואז פרצה הקורונה. באולפנים חיפשו מנכ"לי עבר של משרד הבריאות והגיעו אליו. בראיון למעריב העיד על עצמו, "אני מבין בתקשורת, יותר טוב מהרבה אנשים בענף. יודע לטפל בכל מראיין באופן שמתאים לו". ניב רסקין ואמנון לוי נתנו לו ראשונים את הבמה ובין רגע הפך למרואיין הכי מבוקש בארץ, סיפק אקשן ושערוריות, ולפעמים נדמה היה שאיבד את הברקסים בלשון.

יורם לס. קשת 12, צילום מסך
באולפן חדשות 12. המגפה הפכה אותו לכוכב תקשורת/צילום מסך, קשת 12

בין בנט לנתניהו

הוא החליט שהוא עומד לבד מול העולם והתקשורת העוינת, כי לטענתו ידע את האמת, שהווירוס האמיתי נמצא ברשתות החברתיות ואין מגיפה. כשבנט כיהן כשר הבטחון הוא ביקש לפגוש אותו. "הוא פוליטיקאי פתוח, לא בהמה ולכן נתנו לו בעיטה. הוא הזמין אותי למשרד הביטחון ואני לא רוצה למסור פרטים על מה שהיה שם. יש לו ראש מתמטי ודיברנו בלשון של אינטגרלים.

"קורונה היא בעיה חמורה, אמרו אז, אבל גם שפעת היא בעיה חמורה. אחרי מלחמת העולם הייתה התפרצות של שפעת בקנה המידה של הקורונה, רק שאז לא היו רשתות חברתיות ולא היו בדיקות המוניות, שהיו אחת הסיבות העיקריות לגל ההיסטריה שתקף את העולם. וכל עניין קטיעת שרשראות ההדבקה, קשקוש אחד מוחלט. כמה אנשים הפכו למיליונרים כבדים והתועלת הייתה אפס. כל אוכלוסיית ישראל נדבקה בנגיף ואני עומד מאחורי המשפט הזה".

אתה חושב שהקדמת את זמנך?
"אני מדבר מניסיון חיים. אז כן, אני מצטער בשביל המדינה והעולם כולו, שקרה אירוע חסר תקדים מאז מלחמת העולם השנייה, אירוע של הרס עצמי. אם הייתי ראש הממשלה, זה לא היה קורה".

"אמרתי לכם", זה מה שאתה אומר עכשיו.
"אין למי להגיד, כי אף אחד לא ביקש סליחה. כולם היו שטופי מוח על ידי מומחים שלא הבינו על מה הם מדברים והרופאים הסתחררו מתשומת הלב. אני הייתי עושה בישראל את מה שטנגל עשה בשבדיה, ואז היינו יוצאים מהמשבר טוב מכולם".

יצאנו ממנו טוב ממרבית מדינות העולם, למרות שהלכו נגד הדרך שלך.
"יכולנו לצאת טוב יותר".

נפגעת כשהסתכלו עליך כמו על משוגע?
"אני מצפצף על כל העולם, בתנאי שאני יודע שאני צודק. וצודק עם הוכחות. את חושבת שכשאומרים לי שצדקתי זה עושה אותי שמח? את טועה. יש לי צער על שנתיים של הרס עצמי בלי הצדקה. המילים של זרקא זו אולי הפעם הראשונה שאני שומע מאדם בעמדה רשמית, מעין התנצלות רפה. אבל מי שאחראי באמת על החורבן של הקורונה ולא התנצל, זה נתניהו והשופרות שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully