וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה האמת מאחורי סגירת המפעל שייפטר 900 עובדים?

עודכן לאחרונה: 11.12.2022 / 16:40

האם פראט אנד ויטני, החברה האמריקאית שרכשה את מפעל טכנולוגיית להבים מידי סטף ורטהיימר, פעלה מהרגע הראשון כדי להסתלק מישראל מיד עם תום תקופת ההתחייבות שלה? חיים זגורי, מנהל קו הייצור של המפעל, מספר: "קנו אותנו בכסף". פראט אנד ויטני: "המידע בכתבה שגוי"

סטף ורטהיימר, מפעל טכנולוגיית להבים תפן BTL. גיל אליהו, הארץ
סטף ורטהיימר והמפעל שעומד להיסגר. בעת המכירה הבטיח שהמשפעל יוסיף לייצר בישראל עוד 10 שנים. הקונים התכוננו ליום שאחרי/הארץ, גיל אליהו

"פראט אנד ויטני", חברת האם האמריקאית של מפעל "טכנולוגיית להבים", הקימה בשנים האחרונות מתקן גדול לייצור להבים בצפון קרוליינה, בהשקעה של 650 מיליון דולר, שאמור להיפתח בקרוב ולהחליף את המפעל בגליל ששעריו אמורים להיסגר בשנת 2025.

עובדי "טכנולוגיית להבים" קיבלו הוראה להסמיך את עובדי המפעל בארה"ב, זאת למרות טענת החברה שהמפעל בישראל נסגר בגלל הטכנולוגיה המיושנת שלו. המפעל החדש אמור להעסיק כ- 800 עובדים אמריקאיים (בישראל יפוטרו 900 עובדים) והחברה תתוגמל על ידי הממשל המקומי בהתאם.

על פניו נראה, לכאורה, ש"פארט אנד ויטני", שהתחייבה בהסכם עם משפחת ורטהיימר, להשאיר את המפעל בארץ במשך עשור, תכננה מיום קנייתו להעביר אותו לארה"ב בתום ההתחייבות, ובנתה את המתקן החדש לצורך זה. חיים זגורי, מנהל קו הייצור של "טכנולוגיית להבים", אומר שגם אם יהיה רוכש לחברה, "פראט אנד ויטני", הם יסרבו למכור אותה, על מנת לוודא שהטכנולוגיה תישאר שלהם באופן בלעדי.

מטוסי התקיפה של חיל האוויר חמקן אף 15 אף 16. ראובן קסטרו
מטוסי הקרב של חיל האוויר. הלקוח הגדול של החברה האמריקאית. קולה של מערכת הביטחון טרם נשמע/ראובן קסטרו

"תקעו לנו סכין בגב"

בראיון ל"וואלה" אומר זגורי, שהחברה יישמה את תוכניתה להעברת המפעל לארה"ב בשיטת הסלמי: "בארבע השנים הראשונות הם היו מחויבים בחוזים למתחרים, מתקופתו של ורטהיימר, ולא הייתה להם ברירה, אלא לייצר להבים לאחרים. אבל מהרגע שבו הם הסתיימו, לא חודשו החוזים עם המתחרים והעבודה ירדה בשני שלישים, אבל כוח האדם לא הצטמצם בהתאם.

"מאז ש'פראט אנד ויטני' קנו אותנו, לא נכנס פרויקט חדש אחד, כדי להישאר על הגלגל, כשקודם נכנסו שלושה - ארבע בחודש ולא נקנתה אף מכונה חדשה. קנו אותנו בכסף. כל שנה קיבלנו מענקי יעדים, בונוסים. אני כבר 25 שנים מנהל בחברה ושיטת ניהול כזאת אף פעם לא ראיתי. הכל היה על מי מנוחות, למרות שידענו שהמצב לא טוב, תמיד הרגיעו שהכל בסדר.

"קיבלנו מהחברה 'יעדי פסילה', זאת אומרת, לאיזו כמות של פסילות להבים אנחנו חייבים להגיע, במקום כמה לפסול פחות, מה שנוגד את כל כללי אבטחת האיכות. היום אני מבין שהם רצו להראות הפסדים. הם גם השקיעו במכונות מדידה שבודקות על חלק בלהבים, כדי שנוכל לפסול אותם.

לאחרונה קיבלנו הוראה להעביר להבים לארה"ב כדי שהם יוכלו להתאמן עליהם שם. הם מתאמנים על הטכנולוגיה שלנו, בזמן שאמרו שסוגרים את המפעל כאן, כי הטכנולוגיה מיושנת... אנחנו צריכים להסמיך את עובדי המפעל בג'ורג'יה כדי שתהיה להם יכולת ייצור.

"רק מי שרוצה לסגור, קונה שקט בכסף. אנחנו חוטפים מכה אנושה, אבל המפסידה הגדולה היא מדינת ישראל. המפעל קם, בזמנו, בגלל האמברגו של צרפת על ייצור חלקי מנועים למטוסים. אנחנו לא רוצים להגיע, חס וחלילה, למצב דומה עם ארה"ב. אסור לתת לידע האסטרטגי הזה לצאת מהמדינה. תקעו לנו סכין בגב".

נזכיר כי משרד הביטחון הישראלי הוא אחד הלקוחות הגדולים ביותר של המפעל שמייצר את מנועי מטוסי הקרב של צה"ל, והחברה האמריקאית מזיקה בצבר הזמנות מחיל האוויר הישראלי בסך כולל של כ-800 מיליון דולר. אך עד כה לא נשמע בפרשה קולה של מערכת הביטחון

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

תגובת פראט אנד ויטני

"המידע בכתבה שגוי ואין לו ביסוס עובדתי. מפעל להבי הטורבינה של פראט אנד וויטני בצפון קרוליינה שונה בתכלית ממפעל TJL בישראל. המפעל שהתחלנו בהקמתו לפני מספר שנים מייצר להבי טורבינה שונים לחלוטין מלהבי הטורבינה שמיוצרים במפעל TJL בישראל. הביקוש הצפוי ללהבי TJL ימשיך להיות יציב ולכן פעילות זו תימשך בישראל כרגיל. בין כה וכה אין קשר לסיום פעילות ייצור להבי הקומפרסור ב-BTL עליה הודענו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully