וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוקץ הדבש? פתיחת השוק ליבוא לא פגעה במכירות היצרנים בישראל

עודכן לאחרונה: 13.12.2022 / 13:09

במשרד החקלאות רצו להוזיל את הדבש לקראת החגים. היצרנים הישראלים והלובי החקלאי נעמדו על הרגליים האחוריות והדבש הוצא מהרפורמה, אך אושרה מכסה לייבוא פטור ממכס, שהחלה להימכר לפני כשבועיים. התוצאה: הקטגוריה זינקה ב-35% ומכירות היצרן הישראלי לא נפגעו

דבש. ShutterStock
דבש: המחיר ירד, המכירות עלו, הצרכן הישראלי לא נפגע/ShutterStock

כדי לאפשר ליותר ישראלים לקנות דבש לכבוד חגי תשרי, בשל מחירו הגבוה, החליטו במשרדי החקלאות והאוצר לאשר ייבוא של צנצנות דבש מחו"ל. ארגוני החקלאים והמגדלים הרימו קול צעקה וגייסו חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, בראשם ח"כ מיכאל ביטון, ויחד אתו רם שפע, אלון שוסטר, רם בן ברק וניר אורבך, כדי לחסום את היוזמה.

המהלך לווה בשלל טענות: אמרו שמתן פטור ממס וייבוא פרוע יפגעו באיכות הסביבה, האבקת הדבורים, נדידת ציפורים, חסימת מזיקים, בביטחון התזונתי של ישראל, במגדלים ובהיקף מכירות הדבש המקומי.

עדיין אין אינדיקציות מדעיות לשאלות כמו האם נדידת הציפורים וההאבקה על ידי הדבורים נפגעו, אבל לפי הנתונים שהגיעו לידי וואלה, לא רק שמכירות חברת "יד מרדכי" שנמצאת בבעלות "שטראוס", לא נפגעה בגלל היבוא, אלא שבעקבות ההוזלה המשמעותית, היקף מכירות הדבש עלה באופן חד.

וואלה פתרנו: האגדה על מחיר הדבש/ללא

אחרי עיכובים ודיונים ארוכים, יצאה בסוף ספטמבר, מכסת ייבוא של 200 טונות דבש פטורות ממכס למכרז תחרותי, למי שייתן את המחיר הנמוך ביותר. הזוכות, שופרסל, יינות ביתן ורשת ויקטורי, הציעו למכור את הצנצנות המתוקות במחיר של בין 18 ל-22 שקלים לצנצנת, לעומת צנצנות דבש במשקל זהה של "יד מרדכי", שנמכרות לצרכן במחירים של בין 40 ל- 60 שקלים לצנצנת.

חודשיים ארוכים חלפו מאז ואיתם עברו גם החגים, ורק בתחילת דצמבר הגיע לישראל משלוח הדבש הראשון שייבאה חברת "ויליפוד" ונמכרה ברשת ויקטורי, במחיר של 19.90 שקלים לצנצנת. הדבש המיובא עומד על המדפים ליד דבש "יד מרדכי" שעל התווית שלו כתוב, במפורש, שהוא מורכב מדבש שנרדה בארץ ועורבב בדבש מיובא. כלומר - המותג אינו כולו על טהרת הכחול-לבן.

מהנתונים שנאספו מרשת "ויקטורי" עולה, שהיקף מכירות הדבש ברשת, מהרגע שבו הגיעו הצנצנות המיובאות, עלה ב- 35% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

הנה כמה מספרים: בין התאריכים 2.12.2021 - 12.12.2021 נמכרו ב"ויקטורי" 4,700 צנצנות דבש בסה"כ, אפס מחו"ל ו - 4,535 צנצנות דבש של יד מרדכי. בתאריכים המקבילים השנה, 1.12.2022 - 12.12.2022, נמכרו סה"כ 7,369 צנצנות, מתוכן 4,573 של יד מרדכי ו - 2,796 מייבוא.

העלייה במכירות לא לוותה במסע פרסום שעודד את מכירת הדבש המיובא, אלא המחיר הוא זה שעשה את ההבדל. הקטגוריה כולה גדלה - והמכירות של היצרן-יבואן הישראלי לא נפגעו, אם כי נתח השוק שלו, מטבע הדברים, ירד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
עודד פורר 7. ראובן קסטרו
שר החקלאות היוצא, עודד פורר/ראובן קסטרו

"המהלך של יבוא דבש מחו"ל במכסות פטורות ממכס בצנצנות, חשף את עוקץ הדבש", אומר שר החקלאות, עודד פורר, שיזם את הפטור ממכס ונכשל בניסיונותיו להכניס את הדבש לרפורמת היבוא ולייתר את אישורי המכסות (מהלך שנבלם על ידי משרד הבריאות וארגוני החקלאים).

"עקצו את הציבור הישראלי במשך שנים ארוכות. הפער כל כך גדול ומשמעותי והעליה במחיר הדבש מוכיחה עד כמה המהלך הזה היה נכון והוכיח את עצמו. זה על ראשם של חברי הכנסת שהתנגדו ועכבו את הייבוא. ביום אחד הם מדברים על יוקר המחיה ובשני עוקצים את הציבור ולא מאפשרים לו לקנות מוצרים במחיר שפוי. במקומם, הייתי משפיל מבט ומבקש סליחה מהציבור הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully