וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנוכה: סופגניות, לביבות והפערים במחיר השמן

עודכן לאחרונה: 21.12.2022 / 23:58

לחשמונאים אירע נס פך השמן, וכד קטן הספיק לשמונה ימים. אבל בימינו, אפילו מחירו של שמן פשוט לטיגון התייקר מאוד. בכמה השתנה המחיר ובאיזו רשת שילמנו את המחיר הזול ביותר?

שמן. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
שמן לטיגון: המדפים ברשתות השיווק מתמלאים לקראת חג החנוכה/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

חג החנוכה הוא גם חג השמן. שמן לטיגון הוא אמנם מוצר מזון בסיסי בכל מטבח גם בימים כתיקונם, אבל לקראת חנוכה מתמלאים המדפים ברשתות השיווק במגוון רחב יותר של מוצרים ובכמויות גבוהות מהרגיל, בשל הביקושי הגבוה. נציגים של הרשתות מדווחים על מכירה מוגברת של בקבוקי שמן ומציינים כי כל סל קניות שאינו כולל בקבוק או שניים.

הסיבה ברורה: מאכלי החג המסורתיים, בהם הלביבות והסופגניות בעיקר, חוגגים את נס פח השמן בטיגון עמוק לאורך כל שמונת ימי החנוכה. לעלויות מבחינה קלורית נתייחס במדור אחר, אבל בינתיים - כמה נשלם על בקבוק שמן ממוצע והיכן נמצא את הזול ביותר?

סופגניות. ShutterStock
כמה שמן נצרוך בשמונת ימי החג וכמה זה יעלה לנו? יצאנו להשוות מחירים/ShutterStock

הפופולרי, הבריא והיקר: כמה יעלה לנו ליטר שמן?

לפני שנבחן את מחירי השמן, מה קרה להם בשנים האחרונות ועד כמה גבוהים הפערים בין הרשתות השונות, נביא עובדות מעניינות על הקטגוריה.

שמן הקנולה נחשב לשמן בעל תכולה טובה של חומצות שומן, הוא מכיל אחוז גבוה של חומצות חד בלתי רוויות (הנחשבות בריאות ומומלצות), חומצות שומן רב בלתי רוויות - ביניהן גם מעט אומגה 3 ומעט מאד חומצות שומן רוויות. שמן הקנולה נחשב לבריא, בטוח לשימוש, והוא מתאים לתיבול ולטיגון.

אולי אלו הסיבות שמביאות מעל 85% מכלל הצרכנים הישראלים לצרוך בעיקר שמן קנולה לשימוש ביתי. סוגי שמנים המופקים מחמניות ותירס, פופולאריים יותר בקרב המגזרים הרוסי והערבי, בהתאמה. סוג נוסף של שמן, סויה, כמעט ונעלם ממדפי המרכולים, עקב דעות שנויות במחלוקת בנושאי בריאות.

בנוגע למחירים, שמן חמניות זול יותר מקנולה בכ-8% ושמן תירס בכ-5%.

המגזר הערבי נוהג לרכוש שמן בבקבוקים גדולים של כ-3 ליטר בעוד הצרכן הישראלי מעדיף בקבוקים בנפח של ליטר.

ישראל אינה שחקנית חשובה מדי בין יצרני שמני הבסיס ורוב השמן מגיע לישראל ממזרח אירופה והמזרח הרחוק.

המותגים השונים בסגמנט לא זוכים לנאמנות גבוהה בקרב הצרכנים ורוב השוק עבר למותג פרטי ביבוא אישי, כאשר הפרמטר המשפיע הוא - המחיר.

"עץ הזית" הוא המותג הישראלי היחידי, הוא נחשב למוצר פרימיום והוא השחקן היחידי בסגמנט הבריאות, שמני "בריאות" של המותג משווקים במחיר יקר יותר עד פי 2, ממחירו של שמן בסיס.

רשת שופרסל מייבאת מותג פרטי, לרמי לוי מותג פרטי ורשתות אחרות כמו "יוחננוף" ו"ויקטורי" ממלאים את המדפים עם מוצרים הנבחרים על בסיס היצע ומחיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
עליית מחיחרים ב-4 השנים האחרונות. CHP,
לפחות זה: עליית מחירים אינה ניכרת ב-4 השנים האחרונות (לליטר השמן שנבדק)/CHP

אותו מוצר, יותר יקר: פער של כ-90% בין המחיר הזול ליקר

על פי אתר השוואת המחירים פרייסז, המחירים לצרכן עבור ליטר שמן קנולה נעים היום בין 6.25 שקל ועד ל- 14.90 שקל. כאשר ליטר של שמן קנולה מזוכך (בסיסי) ממותג הפרימיום "עץ הזית" יעלה בין 9.90 שקל ל-18.90 שקל (פערים עצומים של כ-90% בין המחיר היקר למחיר הגבוה של אותו המוצר בדיוק. נתון זה שלח אותנו לבדוק היכן נמצא את אותו המוצר, רק פחות יקר.

ביקרנו ברשתות השיווק וצפינו במדפי השמן, אם המגוון והכמויות מייצגים את הביקושים, ניראה כי המוצר לגביו מצאנו את פערי המחירים הגבוהים ביותר, הוא גם מבין המוצרים הנמכרים ביותר בקטגוריה - הוא שמן קנולה מזוכך, 1 ליטר של המותג "עץ הזית" ואותו בחרנו לבדוק.

עוד לפני השוואת המחירים, גילינו במערכת CHP להשוואת מחירים נתון מפתיע, מחירו של בקבוק השמן הנבדק, כמעט ולא השתנה ב-4 השנים האחרונות והוכחה לכך מצאנו ברשתות שופרסל אקספרס ואושר עד שמשווקת אותו, למעט בימי המבצעים, במחיר כמעט אחיד, 16.90 שקל בשופרסל אקספרס ו-14.90 באושר עד.

את ההשוואה שנערכה כאמור, באמצעות מערכת CHP להשוואת מחירים ועם סיכום נתוני ההשוואה, ניכר פער מחיר של למעלה מ-90% בין הרשת שמוכרת אותו במחיר הזול ביותר (9.90 שקל) לבין הרשת שמוכרת אותו במחיר הגבוה ביותר (18.90 שקל).

אז איפה כדאי לקנות וכמה זה יעלה לנו?

מחירים סבירים. CHP,
מחירים סבירים למוצר הנבדק שמצאנו ברשתות השיווק השונות (ממוצע רשתי)/CHP

המחיר הזול ביותר: נמצא ברשת אושר עד, 9.90 שקל, בשני סניפים בודדים, באשדוד ובירושלים. יש לציין כי ביתר סניפי הרשת המחיר גבוה יותר ומגיע עד 14.90 שקל.

מחירים הוגנים שמצאנו ברשתות: טיב טעם אונליין (11.90 שקל), יש חסד (12.90 שקל וכיום במחיר 10.00 שקל ליחידה במסגרת מבצע 2 בקבוקים ב-20 שיימשך עד 31.12)

מחיר אמצע: מצאנו ברשתות רמי לוי, רמי לוי בשכונה, שופרסל אונליין ושופרסל דיל, יש בשכונה, חצי חינם אונליין וכלבו חצי חינם, יוחננוף וטיב טעם (14.90 שקל), מחסני השוק וסטופמרקט ויינות ביתן (15.90 שקל), ויקטורי (מחיר רגיל עד 16.90 שקל אבל מציעים מבצע עד 31.12 ב- 14.90 שקל), טיב טעם סיטי, שופרסל אקספרס, שופרסל שלי, אלונית (16.90 שקל).

מחירים יקרים. CHP,
מחירים יקרים יותר שמצאנו ברשתות השיווק למוצר הנבחן (ממוצע רשתי)/CHP

למה כל כך יקר?

מחירים גבוהים יותר מצאנו ברשתות: רוב סניפי SUPER (קרפור העתידית) ומגה מרקט (17.90 שקל עד 18.40 שקל), YELLOW (18 שקל).

את המחיר הגבוה ביותר: מצאנו ברשת אלונית ומיני סופר אלונית (18.90 שקל), כאמור - יקר למעלה מ- 90% מהמחיר הזול ביותר שמצאנו.

קשה מאוד להבין פערים שכאלה, בוודאי בעידן שבו יוקר המחיה הפך לשיחת היום. בכל מקרה - אם כבר החלטתם לחסוך לקראת חג החנוכה ולטגן את הסופגניות שלכם בעצמכם ובבית, לפחות תדעו מי מנסה לעשות על גבנו קופה, אפילו במוצר הצריכה הבסיסי ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully