וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא בתעסוקת חרדיות: מה הן שואלות בראיונות עבודה?

חוי חסדיאל, רו"ח ומנהלת עושים סדר, חברת הנה"ח וחשבות מבית Guideline

עודכן לאחרונה: 16.12.2022 / 6:57

שיעור תעסוקת הנשים החרדיות, על פי דיווח הלמ"ס, הגיע לשיא כל הזמנים. הנשים החרדיות רוצות לעבוד, אך מבקשות הבנה והכלה לאורח חייהן החרדי . כך למשל הן מגיעות מוכנות עם שאלות לראיון העבודה. מה מעסיק אותן?

תעסוקת נשים חרדיות. אביר סולטאן, פלאש 90
חרדיות בעבודה. מהוות את המפרנסות העיקריות, לעיתים היחידות, בלא מעט משפחות חרדיות/פלאש 90, אביר סולטאן

משנת 2012 ועד ל-2018 על שיעור הנשים החרדיות העובדות בענף ההייטק ב-44%. נכון לשנת 2019, מבין כלל העובדים החרדים בתחום ההייטק, שיעור הנשים גבוה משמעותית ועומד על 71%. כך על פי דו"ח ההייטק החרדי 2020 של IATI וקמא-טק.

לפי חוי חסדיאל רו"ח ומנהלת "עושים סדר", חברת הנה"ח וחשבות מבית Guideline, נשים חרדיות מבקשות הבנה והכלה לאורח חייהן החרדי והרגישויות הנובעות ממנו. כלומר, ריחוק פיזי ורגשי מגברים, או למשל לא להשמיע מוזיקה, לקיים ערבי גיבוש או מסיבות במהלך "שלושת השבועות" או "תשעת הימים" וכמובן - שמירה על כשרות במקום העבודה ובאירועי החברה.

כדי להכיר טוב יותר את צרכי העובדות החרדיות, אספנו כמה מהשאלות הפופולריות ביותר שהן שואלות בראיונות עבודה.

חוי חסדיאל, כותבת המאמר. אלמוג גבאי,
חוי חסדיאל, כותבת המאמר ומנהלת עושים סדר, חברת הנה"ח וחשבות מבית Guideline/אלמוג גבאי

מהן שעות עבודה?
כמו חלק גדול מהאמהות, גם הנשים החרדיות מתכננות את יום העבודה לפי שעות פיזור ואיסוף מן הגנים, לכן הן מוודאות ששעות העבודה צריכות להיות מותאמות לשעות הגנים על מנת שיוכלו להכניס ולהוציא את הילדים בזמן.

מה מידת ההפרדה בין גברים ונשים?
הריחוק הפיזי והרגשי מגברים חשוב מאוד בשמירת אורח החיים החרדי. לכן בכל ראיון כזה הן מבררות עד כמה הן צריכות להתנהל פיזית מול גברים בשוטף. מקום מופרד משרה תחושת נוחות גדולה יותר, למרות שאין כל בעיה הלכתית.

האם קיים סינון לאינטרנט?
רשת האינטרנט מוצפת בתכנים שאינם הולמים את אורח החיים החרדי שהן עלולות להחשף אליהם גם בזמן גלישה לאתרים מקצועיים במסגרת העבודה. לכן לפני כל כניסה לתפקיד הן מוודאות כי בחברה מותקנות תוכנות, שדואגות לחסימה של תכנים לא רלוונטיים לעבודה. הן לא יעבדו ללא תוכנה מאושרות פעילה.

מה נוהל העבודה בערבי חגים וחול המועד?
אם חופשה בערבי חג הן עניין כמעט מובן מאליו ברוב המשק, הרי שחופשה בחול המועד משתנה בין מקום עבודה אחד למשנהו. מקום עבודה המבקש להעסיק נשים חרדיות יצטרך לוותר על ערבי החג וחול המועד, בהן נשים חרדיות מבקשות לא לעבוד.

איך נראית סביבת העבודה החברתית?
כמו כל אדם שנוח לו יותר עם אנשים הדומים לו, כך גם האשה החרדית, שצורך זה אף מודגש אצלה יותר. יש הבדלי שפה וסגנון כשמדובר באוכלוסיית עובדים חילונית, לעומת מסורתית או אפילו דתית לעומת אוכלוסיית עובדים חרדית. גם צרכי ההקפדה שונים ובהתאם משנים את סביבת העבודה.

מה באשר לסיטואציות לא צפויות?
בכל צפוי יש תמיד את הבלתי צפוי ובכל תקופת עבודה שגרתית ויומיומית יהיו אירועים לא שגרתיים. אירועים אלה יכולים לבוא בסתירה עם אורח החיים החרדי. לכן נשים חרדיות מבררות, למשל, האם יכול להיות מצב בו ישארו בעבודה לבד עם גבר. או האם יקראו לה לעבוד בערבי חג אם יהיה לחץ בלתי צפוי. כל זאת על מנת ליצור תיאום ציפיות מדויק עם מקום העבודה ולמנוע פערים בין ראיון העבודה לעבודה בפועל.

חשוב לציין כי הניסיון המצטבר מוכיח כי מעסיקים וחברות שישכילו להתאים עצמן לצרכי הנשים החרדיות יזכו בעובדות מסורות וחרוצות אשר משתלבות היטב בשוק העבודה המשתנה ומביאות איתן גוון אחר ומיוחד.

,

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully