וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבושה לעסקים: מה ללבוש כדי לעשות את הרושם הנכון?

ד"ר מאיה גז

עודכן לאחרונה: 17.12.2022 / 5:56

הסטייליסטית שירלי גליק, דוגמנית בעברה, מעבירה הרצאות על הקשר בין לבוש למסרים עסקיים, חושבת שאחרי שנים רבות, סוף סוף יש שיק אופנתי גם בישראל ומזכירה לנו שחיטוב מוזג באמצעות תזונה וספורט, ולא בעזרת בגד שחור

שירלי גליק בהרצאה. מאיה גז, מערכת וואלה
שירלי גליק בהרצאה. כל צבע מעביר מסר אחר/מערכת וואלה, מאיה גז

לכל אחד יש את הסיפור האופנתי שמלווה אותו מהילדות. יש את זאת ששונאת בגדי יד שניה כי תמיד קיבלה בגדים של בנות הדודות. יש את ההוא שמקפיד להתלבש בהידור כי היה קיבוצניק שהסתובב יחף ובלבוש זרוק ועתה הוא רוצה להתרחק מהדימוי בחייו האורבניים ובתפקידו הבכיר. בל נשכח את ההיא שאמא שלה, שהייתה אופנתית וקפדנית, נהגה להלביש אותה כילדה בשמלות וסרטים בשיער וכיום היא מסתובבת בגלביה וכפכפי אצבע.

"כשמדברים על לבוש בעולם העסקים רוצים לקדם את העשייה והארגון שאנחנו חלק ממנו, ולדבר על המותג והמיתוג העסקי שלנו, כדאי להניח את הסיפורים האישיים בצד ולחשוב מה מקדם אותי", מסבירה שירלי גליק, מרצה, סטייליסטית אישית ודוגמנית בעברה, בת 49, מתל אביב, נשואה לשעבר ואמא לתומר, חיה ונושמת אופנה. "יש כאלה שיראו בכך תחפושת אבל באופן בו אנשים מתלבשים משרת את הפן והמקצועי והמיתוג העסקי שלנו במקביל לקריאת מסמכים והכנת מצגת לפני פגישה חשובה".

איך עושים את זה הלכה למעשה?

"מעבר לכך שזה סופר חשוב שהכל יהיה מוקפד, מגוהץ, התיק לא יהיה מסמורטט, אני נותנת לא מעט חשיבות לצבעים שאנחנו בוחרים ללבוש כי הם מעבירים הרבה מאוד מסרים למי שאנחנו פוגשים, ולא מעט מחקרים מוכיחים שזה משפיע עלינו פיזיולוגית והעניין נכון לגברים ולנשים".

למה הכוונה?
"אם אני בדרך לפגישה בה חשוב לי להיתפס כאמינה ואחראית בסיטואציה עסקית שהיא עדינה ושברירית, נניח לזכות באמון של משקיעים חדשים בעסק שלי, הצבע הנכון ביותר ללבוש גם לנשים וגם לגברים הוא תכלת בהיר או כחול כהה. הצבע הזה מחמיא לכל גווני העור, שזה ייתרון גדול ובעיקר מעביר מסרים של אמינות ואחריות. האפקט הוא של רוגע.

עוד ייתרון של הכחולים, הוא שהרבה פעמים במצב של מתח, חם לנו. בעיצוב פנים עשו מחקרים וגילו שחלל שצבוע בכחולים או ירוקים נחווה על ידי אנשים כצונן יותר בשתי מעלות. האפקט עלינו במצב של לחץ והתרגשות מרגיע יותר מאשר אם נלבש צבעים חמים כמו אדום, סגול או כתום"
.

שירלי גליק. מאיה גז, מערכת וואלה
גברים, אל תפחדו מללבוש ורוד, אם אתם רוצים להשאיר רושם יצירתי/מערכת וואלה, מאיה גז

כתום הוא השחור

גליק מוסיפה: "הכחולים והירוקים כמו גם הגוונים הקרים, מרגיעים ומפחיתים לחץ. כחול יכול גם להפחית מצבי גירוי בעור. אנשים לא מספיק משתמשים בכוח שיש לצבעים. מעבר לזה שצבע משפיע עלי מבחינה פיזית ורגשית הוא משפיע על איך תופסים אותי וזה כלי נשק סודי אופנתי שאני יכולה לגרום לאנשים לחשוב עלי דברים מסוימים מבלי שהם יודעים את זה".

למה כמעט כולם מחבבים את הצבע השחור?
"כי יש תפיסה ששחור מרזה. רואים פחות מתאר של גוף עם שחור אבל אפשר לייצר סילואט רזה יותר עם כל צבע. מה שמרזה הם אוכל בריא ותזונה, לא בגדים שחורים. אני לא נגד שחור אבל יש משהו בצבעים שיש בו הרבה מאוד כוח וזה מוכח מחקרית ומדעית.

יש צבעים שיכולים לשפר את הראיה, למשל ירוק. ברגע עייפות כשצריך לחזור לשולחן עבודה ולכתוב מול מחשב, כדאי שיהיה עציץ מולך. אם את רוצה בוסט של אנרגיה כדאי ללבוש משהו בצבע כתום. אם את לא אוהבת כתום אפשר אביזר בצבע כתום, כי זה מקפיץ אנרגיה".

אז למה אנשים מעדיפים ללבוש בכל זאת שחור?
"שחור משדר עוצמה ויש בו מידה של סקסיות ומסתוריות. נכון שבפגישות עסקיות מסוימות יש בזה ייתרון אבל מצאו שבכנסים ואירועים רבי משתתפים, במבט על רוב הנוכחות והנוכחים לובשים שחור. במצב כזה אנשים פחות ניגשים ויוזמים שיחה עם אלה שלובשים שחור. כשאת מגיעה לכנס מקצועי אחת מהמשימות היא להכיר עוד אנשים. אם כולם לובשים שחור, כולם נראים אותו הדבר וכולם לא מייצרים את הקשרים לפחות בכמות שהייו רוצים. יותר קל לנו ליזום שיחה עם מישהו שלבוש בצבע כי הוא נתפס כנגיש יותר. כדאי לנסות את זה בכנס הבא".

גם לחתונות לובשים שחור.
"נכון. מגיעה חברה של הכלה, רווקה שמתה להגיע ליום חתונתה, ובוחרת ללבוש שחור. טעות. צבע הופך אותנו באירועים של הרבה משתתפים לנגישים יותר. עם מכוניות למשל גילו שאחוז גבוה מבין אלה שרכשו רכבים שחורים היו בעלי רכבי יוקרה. בעוד שהרכבים הלבנים נתפשים צעירים יותר ומעודכנים ומודרניים יותר".

אז ללבוש לבן?
"לבן הוא צבע של טוהר וניקיון ומנגד זה צבע שלא נתפס כידידותי וזה הגיוני כי את לובשת אותו ומפחדת להתלכלך. לבן הוא לא צבע שמושך קירבה".

מה לגבי גברים והצבע הוורוד? מדוע הם מפחדים ממנו?
"בהרצאות, כשאני מגיעה לדבר על הצבע הוורוד, תמיד יהיה את הגבר שיאמר שכולם יודעים מה חושבים על מי שלובש ורוד. אני רוצה לומר- להיפך.

התפיסה לגבי ורוד נעוצה במגדר ובתינוקות, בהפרדה שבנות תינוקות לובשות ורוד כדי שיזהו שזאת בת ובנים בכחול, כדי שאפשר יהיה להבחין שמדובר בבן. יושב מולי גבר בן ארבעים, גיל שבוודאות אני יכולה להבין שהוא זכר ולא נקבה, ולגבי נטיות מיניות זה כבר לא משנה. הייתרון המאוד משמעותי של גבר שלובש ורוד, ולא ורוד פוקסיה נועז שגבר איטלקי ילבש בשמחה, אלא ורוד בהיר, הוא שהגבר הזה משדר יצירתיות ומפחית אגרסיביות.

אזכור גבר שיגיע לפגישה איתי לבוש ורוד בהיר, יותר מגבר שהגיע בחולצה לבנה. אנחנו בעידן בו אנחנו מוצפים בעשרות אלפי ויזואליות ביום. איזה ייתרון משמעותי זה להיות זכיר בזכות העובדה שלבשת בבוקר חולצה בצבע ורוד בהיר".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
שירלי גליק. ליאת גל גוטיארז,
פגישה עסקית מלחיצה? מוטב ללבוש בגד משמח/ליאת גל גוטיארז

לדייק את הארון

בעולם יש מאות שנים של תרבות לבוש ואופנה. בארץ, מאחר שאנחנו מדינה צעירה שנלחמה ועדיין נלחמת על הקיום שלה עם אויבים מסביב, להתעסק בבגדים, הרבה מאוד שנים, היה דבר שנחשב נמוך, שטחי ורדוד. "לשמחתי זה דבר שמשתנה בעשורים האחרונים", אומרת גליק. "לא רק שיש אופנה נהדרת בארץ, אלא גם יש אנשים שנהנים להתלבש. אני חושבת שהעידן הנוכחי הוא עידן בו חלק ממה שחשוב לי בעשייה בתחום הסטיילינג והמיתוג האישי, הוא לדייק גזרות וצבעים ולפעמים גם טרנדים".

בעידן בו ברק אובמה ומארק צוקרברג מחזיקים בארון את אותן חליפות ואת אותה חולצת טריקו וג'ינס, ולא מגוונים בלבוש שמזוהה איתם, גליק מדגישה עד כמה חשוב שלאישה ולגבר יהיה ארון בגדים מדויק לפי האישיות, העשייה ומבנה הגוף, וכל אחד יבין מה הוא רוצה לומר באמצעות הבגדים שהוא לובש.

"משפט שאני חוזרת עליו הוא תתלבשו כדי שתכנסו לחדר ותאמרו מי אתם מבלי לומר מילה. הבגד הוא חלק משפה כמו שמוזיקה היא שפה אוניברסלית. כך גם אופנה. באמצעות לבוש אני יכולה לאפיין אדם לטובה והרבה פעמים גם לרעה. אנשים מתלבשים ומייצרים דיסוננס בין מי שהם באמת לבין הבגד שהם בחרו ללבוש באותו יום.

אני מנסה לייצר סינרגיה בין העולם הפנימי והחיצוני של אישה ושל גבר בלי להתעלם מהעובדה שבגד חייב לשמח אותנו. הוא צריך לגרום לנו להרגיש טוב. חלק מזה זה נוחות אבל לא במחיר של להסתובב עם טרנינג וכפכפים. בעיקר כדי לצאת לעולם בכל יום ולהיות הגרסה הכי טובה של עצמנו. בגד יכול להיות מנוע של צמיחה למישהי שנמצאת בצומת של שינוי או בתקופה שהיא עצובה וקשה יותר".

מה עושים ביום מאתגר של פגישות עסקיות?
"ביומיום אני אומרת לאנשים שאם עומד להיות להם יום מאתגר שכולל פגישה עסקית שתעלה את הדופק, כדאי לדאוג מראש ולהקפיד לבחור ללבוש בגד שמאוד משמח. הנטייה שלנו לקראת יום לחוץ היא לזרוק עלינו מהר משהו. דווקא בימים הללו יותר חשוב להקדיש זמן כדי להתלבש בצורה שתרגיש לנו נוחה ומשמחת ושנרגיש במיטבנו"
.
כלומר, לא ללבוש אדום.
"אדום הוא צבע שמגביר את זרימת הדם. הרבה פעמים מראים ומשתמשים בו בהקשרים של ספורט. זה צבע שלא טוב להיחשף אליו לפני מבחן, או לפני פגישה מלחיצה, אז גם ככה זרימת הדם מוגברת. מחקרים גילו שזה מפחית את ההצלחה בעשרים אחוזים. ורוד שמשדר ידידותיות ומפחית אגרסיביות יעזור פה בוודאי".

בימים אלה גליק מעבירה בחרבי הארץ את הרצאתה: "לשם שינוי, קצת צבע". בהרצאה מעבירה גליק את הידע לארגונים, כדי לאפשר לעובדים בחברות להשתמש בצבע, להגיע לפגישות ולהציג עצמם מבלי לומר מילה. היא מסייעת לקהילייה העסקית לדייק את הארון שלה.

"הייתרון של להכיר את הארון לפני שמחוללים שינוי ורק אז לצאת לקניות, הוא שהכל מתאים להכל ומדבר באותה שפה. הנעלים, החולצות, השמלות, החליפות, ההלבשה התחתונה המאוד חשובה ומשמעותית בעיני. זה מתעסק בבגדים אבל תוך דקה וחצי זה מתעסק בזכרונות ילדות, בערך עצמי, בדימוי גוף, במילים לא טובות שנשים אומרות על הגוף שלהן.

יש חוק במפגשים שאנחנו לא אומרות ולא אומרים אף מילה לא טובה על הגוף שלנו. ובעיקר זה מתעסק בלגרום לנו להרגיש בנוח בתוך העור שלנו. כי בגדים הפכו להיות היום אלה שמגדירים אותנו ממבט ראשון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully