וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיפה מגיע נפט לישראל ואיך זה קשור לפוטין וארדואן?

שלמה מעוז

עודכן לאחרונה: 16.12.2022 / 6:50

שוק הנפט העולמי מושפע מהסנקציות שהטיל המערב על רוסיה - ולא פחות מכך, מהדרכים לעקוף אותן. בין שתי אלה נהנית ישראל מחירות יחסית לסחור עם הרוסים, בין היתר בעזרת חבר חדש-ישן בשם ארדואן. על רקע אירופה הקפואה, מהיכן מגיע הנפט לישראל ומה יקרה למחיר הבנזין?

בנימין נתניהו ביבי צוללת צוללות חיל הים אחי רהב אח"י רהב. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
בנימין נתניהו ואחת הצוללות שנרכשו מגרמניה. על פי פרסומים זרים, הרכישות שסיבכו את נתניהו נועדו כדי להגן על קווי אספקת הנפט של ישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

רובנו עדיין נוסע בכלי רכב פרטיים מונעי בנזין או דיזל ונהנים בעקיפין מהפעילות המשקית האדירה של ציי המשאיות, האוטובוסים, הרכבות, האניות והמטוסים. האם שאלתם עצמכם מהיכן מגיע לישראל הנפט שמעובד לתוצרים שונים בבתי הזיקוק בחיפה ואשדוד? והרי ישראל עלולה להיכנס למלחמה בכל רגע, מול העוכר הקם עלינו לכלותנו, הפעם אירן.

ומה לגבי רזרבות הנפט של ישראל החייבות להיות גדולות בכדי לענות לאתגרי שעת חירום או מצור? עפ"י פרסומים זרים ישראל הגדילה כבר בשנת 2011 בשעור אדיר מלאי הנפט שלה, אולי פי ששה ואף המשיכה להגדיל את המלאי בהמשך השנים.

בכדי למנוע מצור ופגיעה בקו החיים של הנפט, ישראל הצטיידה בצי אדיר של צוללות, כמובן שלא רק למטרה זו. על הצוללות הגרמניות נסוב ויכוח וחקירות שהיו למשפט, אם כי לא נגד ראש הממשלה החוזר לתפקיד בקרוב, בנימין נתניהו.

הנפט המיובא לישראל, בחלקו הגדול מיובא היום ממדינות בקווקז ואסיה באמצעות צינור הנפט היוצא מבאקו-אזרבייג'ן, ממשיך לטביליסי-גאורגיה ומשם לנמל ג'ייהאן-טורקיה, Ceyhan, מסוף נפט בדרום מזרח טורקיה. שמו המקוצר של הצינור הוא BTC.

הצינור שאורכו כ-1,776 קילומטר, נחנך בשנת 2006 ובכוונה תחילה ללא תלות ברוסיה. הוא קריטי עבור ישראל, בהיותו צינור חמצן עבור המשק. מכאן החשיבות האדירה שישראל רואה בהמשך הידוק היחסים הדיפלומטיים והצבאיים עם האזרים, שעל פי פרסומים זרים נהנו ונהנים מסיוע צבאי ישראלי אדיר, יש הטוענים אף המכריע בשדה הקרב של האזרים המוסלמים השיעים החילוניים, במלחמותיהם מול הארמנים הנוצרים בקרבות שבמחוז המריבה נגורנו קרבאך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו בביקור מדיני באזרביג'אן וקזחסטן. דצמבר 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
בני הזוג נתניהו באזרביג'אן, לפני 6 שנים בדיוק. בקרוב יפתחו האזרים שגרירות בתל אביב/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

עיצומים ומשמעותם

האזרים שמאוד מרוצים מהיחסים עם ישראל החליטו זה עתה בסוף חודש נובמבר לפתוח בגלוי שגרירות בתל אביב, מה שמכעיס את אירן השיעית שבשטחה אוכלוסייה אזרית גדולה המהווה כ-18% מכלל אוכלוסיית אירן (כפול מאוכלוסייתה באזרבייג'ן עצמה, המונה 10.3 מיליון נפש).

גם חידוש היחסים הדיפלומטיים החמים (בחודשים האחרונים) עם טורקיה, והחזרה לשיתוף פעולה בתקווה לחזור לימים הטובים מהעבר, מהווים אף הם נדבך נוסף בהבטחת האספקה של נפט מצינור BTC, שמעל 30% בבעלות בריטיש פטרוליום ועוד 20% נמצאים בבעלות האזרים.

המימון לצינור הוא של הבנק לשיקום ופיתוח, EBRD, היושב בלונדון וגם ממשלת ישראל בין בעלי המניות שלו, בקטנה. עפ"י פרסומים זרים הספקית הגדולה ביותר של נפט לישראל היא אזרבייג'ן, מבארות הנפט שלה בים הכספי וייתכן שבין הספקיות נמצאות גם קזחסטאן ואף רוסיה.

מחירי הנפט בעולם התנדנדו בימים האחרונים תוך מגמת ירידה, הכל בשל הכניסה לתוקף של הרחבת הסנקציות של המערב נגד רוסיה, הענשה בגין הפלישה לאוקראינה. החל מהחמישה בחודש זה אסור למדינות האיחוד האירופאי, מדינות ה-7G וכן אוסטרליה, לקנות נפט מרוסיה במחיר העולה על 60 דולר לחבית, הכל בכדי להפחית הכנסות ומקורות המט"ח ואפשרויות מימון המלחמה של רוסיה מול אוקראינה.

נשיא רוסיה ולדמיר פוטין קרא להחלטה של מועצת אירופה "טיפשית". עוד איים הנשיא הרוסי שהוא שוקל להפחית תפוקת הנפט של רוסיה בכדי לנקום במדינות המערב. לא זו בלבד, אומר פוטין, הוא שוקל למנוע מכירת נפט רוסי לכל מדינות ה-7G.

מעצמות המערב, האיחוד האירופאי כולו ואוסטרליה, מנועים מעתה לאפשר ביטוח בינלאומי למכליות נפט, טנקרים נושאי נפט רוסי, אם זה נרכש במחיר העולה על 60 דולר לחבית. גם ברוקרים בתחום הביטוח מנועים מלתווך בביטוח מטעני נפט רוסי שאינו עומד בכללים החדשים של המערב. ללא ביטוח, הרבה חברות ספנות בעולם, מטבע הדברים, יימנעו להשיט נפט רוסי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אילוסטרציה. ShutterStock
שדות נפט. אלה של אזרביג'אן, כך על פי דיווחים בעתונות הזרה, מפיקים נפט עבור ישראל/ShutterStock

גרוטאות משייטות

כתוצאה מגבלת המחיר של המעצמות המערביות על נפט רוסי, עליהן הודיעו האירופאים לפני חודשים ארוכים, הכינו חברות ספנות העוסקות בשינוע נפט - וגם רוסיה וידידותיה - את עצמן לעיצומים שמועצת אירופה החליטה שאין להם הגבלת זמן. נוצר שוק אפור ושחור של מכליות נפט בהם עוסקים הרוסים, האירנים והוונצואלים. מכליות צללים, בעיקר ישנות שהיו צריכות כבר לצאת משרות ולעבור גריטה, בנות מעל 15 שנים, מחליפות ידיים במחירים עולים בעשרות אחוזים עבור הגרוטאות המשייטות.

סוחרים זריזים מרווחים עשרות מיליוני דולר עבור המכליות שמחליפות ידידים. ה"צי באפלה" הופיע לראשונה לאחר הטלת סנקציות על אירן על ידי נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שביקש לכפות עליה את הסכם הגרעין. מינואר השנה החליפו ידיים 135 מכליות נפט, כך עפ"י אתר Riviera Maritime Media העוסק בסוגיית המכליות.

מקור השם נעוץ בכך שמכליות של הצי הלא מדווח, סוגרות לעתים את מערכת האיתות האוטומטית של המכליות הדרושה לשיט הבינלאומי, בכדי שלא יוכלו לזהותן והופכות בכך ל"צי באפלה". במקור המערכת דרושה למקם ולדעת מהו של היעד המכלית בכדי למנוע תאונות. מכליות ישנות אלה כבר מופיעות בנמלי הנפט של רוסיה כדי להטעין נפט האסור על פי המערב.


הארגון האמריקאי United Against Nuclear Iran, האיחוד נגד אירן גרעינית, מעריך כי "הצי באפלה" גדל בתוך שנתיים מ-70 מכליות ל-257 מכליות. לא זו בלבד, יש מתחכמים שקובעים כי הם משלמים רק 60 דולר לחבית, אבל דמי ההובלה גבוהים מאוד מעל הנהוג במסחר הבינלאומי להובלת נפט.. בכך הם מתמרנים את המספרים בכדי לעשות רווחים מיידיים, למרות עיצומי האיחוד האירופאי ושבע המדינות העשירות. מטבע הדברים מכליות ישנות אלה אינן רשומות במדינות הנוקטות עיצומים מול רוסיה.

לא אלמנה רוסיה, חרף העיצומים החדשים נגדה. יש לה חברות ללמוד מהן איך מתמודדים עם עיצומים, כמו אירן וונצואלה. ההודים והסינים כלל לא מתכוונים לציית לתכתיבי המערב. הם צמאים לנפט הרוסי והודיעו בריש גלי כי ימשיכו לרכוש ממנו. אם בתחילת השנה הודו עדיין לא קנתה נפט רוסי, עכשיו היא מייבאת 0.9 מיליון חביות ליום. סין מייבאת כ-1 מיליון חביות ביום, מעט מעל 0.9 מיליון חביות שייבאה מרוסיה בתחילת השנה.

יש גם פיתוי כספי: הנפט מהרי אורל ברוסיה, נמכר לסין בהנחה משמעותית לעומת הנפט בים הצפוני, בספטמבר ההנחה הייתה 33 דולר לחבית. אז ברור כי הסינים קונים עוד ועוד נפט מרוסיה, המלחמה באוקראינה ממש לא מעניינת אותם.

הסינים שהפכו ליריבים העיקריים של המעצמה הגדולה בעולם, ארה"ב, תוקעים אצבעות לאמריקאים גם באמצעות ערב הסעודית.

אחרי שנסיך הכתר מוחמד בן סלמן ביזה את הנשיא ג'ו בידן שביקר באוגוסט בסעודיה וביקש ממנו להגדיל את תפוקת הנפט של סעודיה בכדי להפחית את המחירים ולמנוע גלגול אינפלציוני עולמי, עשה הנסיך בדיוק את ההיפך: יחד עם מדינות אופ"ק ורוסיה, הוחלט להפחית את תפוקת הנפט של הארגון ב-2 מיליון חביות ביום. בכדי להכעיס את ארה"ב, שמעמדה מתערער בערב ובמפרץ הפרסי, כפי שמעמדה של בריטניה התערער בזמנו (עוד שהייתה מעצמה בשנות השבעים של המאה הקודמת), בן סלמן גם קיבל בהדר ובכבוד את נשיא סין שי ג'ינפינג.

בנימין נתניהו וארדואן. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
שלום לחבר: בנימין נתניהו ונשיא טורקיה, ארדואן/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

מרס טורקי?

הסעודים אומרים כי אינם בוחרים צד במאבק בין וושינגטון לבייג'ינג ולכן אפשרו לנשיא האורח להיפגש עם מפיקות נפט מקומיות. סין אולי תגביר את קניות הנפט בסעודיה, לא דווח על כך בבירור, כאשר במקביל נמכרות לסעודים מערכות נשק שהאמריקאים מסרבים למכור, כגון כטב"מים.

רוסיה הפכה כבר באוקטובר השנה לספקית הנפט הגדולה ביותר של הודו, 22% , מקדימה את עיראק עם 20.5% מכלל ייבוא הנפט ההודי ואת הסעודים שמספקים כ-16%. הרוסים גם מפתים את ההודים באמצעות הנחות: המחיר שההודים והרוסים משלמים היום נמוכים ב-40% ממה שמחייבים בים הצפוני. מלחמות האנרגיה יימשכו כל עוד המלחמה באוקראינה תימשך. הרוסים ידועים בסבלנות שיש להם ובנשימתם הארוכה. העיצומים אמנם לא נעימים, אך העם הרוסי מעולם לא חיי בתפנוקים ורמת חיים גבוהה, שאם נופלים ממנה, נופלים גם הפוליטיקאים מהשלטון.

העיצומים של המערב נגד רוסיה אינם חלים על ישראל. כלומר, בהחלט ישנה אפשרות לישראל לקנות נפט רוסי, זול וקרוב. אין מידע אם ישראל קונה וכמה נפט רוסי כפי שהיה בעבר. בכל מקרה הניטרליות של ישראל במלחמת הדמים בין אוקראינה ורוסיה רגישה.

נמתין לראות מה תהיה מדיניות ממשלת נתניהו החדשה. במחירי הנפט הנוכחיים הממשיכים להידרדר, גם בגלל המיתון שאופף את אירופה וההאטה בפעילות המשקית בשתי המעצמות העיקריות, סין וארה"ב, אפשר לצפות כי מחירי הבנזין בישראל דווקא ירדו בחודשים הקרובים, אפילו אם יחזיר האוצר את מלוא הבלו לקדמותו.

בינואר תעריפי החשמל יעלו ב-10.8% מה שיכביד על בעלי רכב חשמלי, כאשר מחירי הבנזין עשויים לרדת. כך שהכדאיות היחסית של רכב חשמלי דווקא תיפגע. בזמן כתיבה שורות אלה מחירי הנפט במערב ירדו בחודש האחרון ב-17%-18%.

ברגע שהממשלה החדשה תשבע, כבר תהיה עבודה לשרי האוצר והאנרגיה ביחס למדיניות הבלו ומניעת האצה באינפלציה וגם בסוגיות כמו המדיניות הנכונה והנחוצה מול רוסיה, שדורשת מישראל להיות ניטרלית. אך כל זה כבר יהיה נתון בידיו של ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו שייתכן כי יחזור למדיניות "הרבה יותר ניטרלית" ויחפש נתיבים לרוסיה בשקט ותוך תיאום עם החבר הישן-חדש שלו, עמו שיקם לאחרונה את היחסים, נשיא טורקיה טאיפ ארדואן - שהקשר עמו חודש כמעט במלוא היקפו לאחר 19 שנים.

מאמרו של שלמה מעוז מתפרסם גם בגיליון מעריב-עסקים, ו', 16.12

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully