וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיר מקלט: האם הדולר הגיע לשיא או שהשער ימשיך לעלות?

עינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים, בנק דיסקונט

עודכן לאחרונה: 20.12.2022 / 11:26

המגמה הבולטת בשוקי המט"ח בעולם בשנת 2022, בדומה ל-2021, היתה התחזקות הדולר. הכוחות המרכזיים שתמכו בדולר הם התרחבות פערי הריבית והירידות בשווקים, שהשפעתם מתמתנת. עם זאת, אי הודאות הגבוהה תוביל להתחזקות המטבע האמריקאי מעת לעת, ובפרט, במחצית הראשונה של 2023

אילוסטרציה. ShutterStock
שטר של מאה דולר. הדולר התחזק מול רוב המטבעות בעולם ב-2022. אי הוודאות בשווקים עשויה לשמור על שערו גם בתחילת 2023/ShutterStock

הדולר פתח את השנה בתיסוף חד, אולם לאחרונה חווה תיקון, ומתחילת השנה התחזק הסל הדולרי בעולם ב-%9. הגורמים המשמעותיים שהשפיעו על הדולר בשנה האחרונה הם צמצום מוניטרי מהיר יותר בארה"ב, חששות מהתפרצות אינפלציונית ומיתון גלובליים, ותנודות בשווקים.

עליית הריבית הדולרית היתה מהירה יותר מאשר עליית הריבית במדינות מפותחות אחרות והובילה להתרחבות פער הריביות בין ארה"ב ומדינות אחרות, והפכה את הדולר למטבע הבטוח הנושא את התשואה הגבוהה ביותר.

גורם שתמך באטרקטיביות של הדולר כמטבע carry ומוביל להתחזקות בתשעת החודשים הראשונים של השנה. עם זאת, התרחבות פער הריביות מוצתה, לאור התקרבות מועד סיום העלאת הריבית בארה"ב, ולכן אינה תומכת בהמשך התחזקות הדולר. מנגד, אנו מעריכים כי הריבית הדולרית תרד מהר יותר מאשר הריבית במדינות מפותחות אחרות, תהליך שמגולם ברובו בשווקים ותמך בהחלשות הדולר בחודשיים האחרונים.

מטבעות בעולם מול הדולר 2022. בנק דיסקונט,
מטבעות בעולם: בכמה הם ירדו מול הדולר?/בנק דיסקונט

תנודתיות גבוהה, אך פתיחה חזקה ב-2023

במקביל, הירידות בשוקי ההון בעולם תמכו בתיסוף הדולר, לאור תפקידו כנכס בטוח, בעוד נכסים פיננסיים אחרים המוכרים כמקלט בטחון, כמו הזהב, היין היפני והפר"ש, התקשו לתפקד כנכס בטוח. כתוצאה, הקורלציה השלילית של הדולר עם שוק המניות התחזקה, והוא מתפקד כמכשיר גידור מפני ירידות בשוקי המניות, לפיכך, המשך אי הודאות לאור חששות ממיתון גלובלי ותנודות בשוקי המניות בעולם במחצית הראשונה של 2023 ישפיעו על שער הדולר, כשירידות בשוקי ההון יתמכו בהתחזקות הדולר בעולם, ולהפך.

הפגיעה בפעילות הכלכלית תמכה אף היא בהתחזקות הדולר, מכיוון שארה"ב נפגעה פחות מאירועים גלובליים כמו המלחמה באוקראינה, הקורונה בסין ועוד. כלכלת ארה"ב צפויה להמשיך להיות חזקה יותר מאשר כלכלות מפותחות אחרות גם ב-2023, אולם, ההשפעה על שערי החליפין אינה משמעותית.

הדולר הגיע לשיא בחודש ספטמבר, בעקבות המשבר בבריטניה, שהוביל לתנודות חדות בשווקים ורשם תיסוף של 19% מתחילת השנה. אולם, בחודשים האחרונים התחזקות הדולר נבלמה, על רקע התמתנות האינפלציה וירידה בציפיות הריבית בארה"ב, מיצוי השפעת התרחבות פערי הריביות בין ארה"ב למדינות מפותחות אחרות, הקלות בסגרים בסין ועליות בשוקי המניות.

לכן הסיכוי למהלך משמעותי נוסף בדולר הינו נמוך, עם זאת, מוקדם להספיד את הדולר, לאור אי הודאות הגבוהה הצפויה להימשך בחודשים הקרובים ותפקידו של הדולר כמקלט בטחון.

אירועים כמו חששות מהחרפת הפגיעה הכלכלית בעולם, סימנים לעליה מחודשת באינפלציה ועוד, יובילו להתחזקות הדולר ולהפך. כל עוד לא יסתמן שינוי מגמה והתאוששות יציבה בכלכלה העולמית, הדולר ימשיך להנות ממעמדו כמקלט בטחון, אך, והתנודתיות בשער הדולר בעולם ב-2023 צפויה להיות גבוהה יותר.


הכותבת היא עינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים, בנק דיסקונט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully