וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המעסיק הכי גדול בהייטק הישראלי נאלץ להצטמצם?

עודכן לאחרונה: 20.12.2022 / 13:44

בצל התחרות המתלהטת וירידת מחירי השבבים, החליטה אינטל העולמית לקצץ כ-10 מיליארד דולר מהוצאותיה מסביב לעולם. כחלק מהאסטרטגיה נדרשה גם השלוחה הישראלית, שזכתה למענקים והטבות מס מהמדינה, לקיצוצים. בינתיים, הם מנסים לקצץ במקומות אחרים ומשיקים תכנית פרישה-מרצון

אינטל. אינטל,
מחירי השבבים בעולם נסקו במהירות - ואז התרסקו. אינטל נאלצת להתמודד עם הצורך להתייעל./אינטל

לפני שבוע הודיעה אינטל, ענקית הטכנולוגיה והמעסיקה הגדולה ביותר בענף ההייטק הישראלי, על פיטורי עשרות עובדים בישראל, כחלק מתכנית התייעלות של החברה, שבסופה יפוטרו אלפי עובדים בעולם.

למרות הצורך להתייעל, השאיפה היא לפטר כמה שפחות עובדים ולנקוט במהלך מדורג, הכפוף ליעדים שהציבה ההנהלה, אבל גם למה שיתרחש בשלוש השנים הקרובות בשוק השבבים התנודתי.

תכנית ההתייעלות, עליה הכריז פט גלסינגר, המנכ"ל החדש-יחסית של ענקית הטכנולוגיה העולמית, אמורה לחסוך בין 8 ל-10 מיליארד דולר ותפרש על פני שלוש שנים.

כל חטיבה גלובאלית, שיחידותיה העסקיות מפוזרות ברחבי העולם, קיבלה יעד לצמצום כספי שבו היא צריכה לעמוד, ועל כל אחד ממנהלי החטיבה מוטלת המשימה למצוא את הדרך הטובה היותר לעשות זאת, כשהעדיפות היא לצמצום פרויקטים, וויתור על משרדים בעקבות המעבר לעבודה היברידית, וירידה לרמת היחידה העסקית, שכל אחת מהן תבדוק כיצד ניתן להפחית עלויות. פיטורי עובדים יעשו, בכל מקרה, רק לאחר קיצוץ במשאבים אחרים.

לאלה מהעובדים שעשויים למצוא את עצמם בפני שימוע, הוצע לצאת לחל"ת מקוצר, עד אשר העניינים יתבהרו ולאלה שמעדיפים לעזוב, מוצעת חבילת פרישה נדיבה, שמשתנה בין עובד אחד לאחר, יחידות עסקיות שונות ובין מדינה למדינה. חבילת הפרישה שתוצע בדנמרק, תותאם למידותיה ותהיה שונה מחבילת הפרישה של העובדים בישראל ותהיה תלויה בתפקיד ובוותק.

מרכז הפיתוח של אינטל. יחצ,
מרכז המו"פ של אינטל בישראל. ניסיון לצמצם בהוצאות/יחצ

ההטבות והמענקים ימנעו פיטורים?

אינטל ישראל מעסיקה כ - 14,000 עובדים. פיטורי עשרות מהם הם מכה, אבל יחסית לגודל החברה, מדובר במספר קטן יחסית. מה גם, שהתכנית תיושם עקב בצד אגודל ותתחשב במה שקורה בשוק השבבים, שידע מחסור בקורונה, מה שהביא בתחילה לעליית מחירים מטורפת, אך בעקבותיה להצפת השוק, שריסק את המחירים, זאת נוכח האטה בכלכלה העולמית, הסובלת מאינפלציה.

מדובר בהתנהלות שונה לחלוטין מחברות שקובעות יחד התייעלות באמצעות פיטורים של אחוז מסוים מהעובדים, שאין עליו עוררין.

ההתייעלות של אינטל באה כחלק משינוי האסטרטגיה והמיקוד שמוביל המנכ"ל פט גלסינגר, שנכנס לתפקיד בפברואר 2021 ומשנה את מודל ייצור השבבים המסורתי של החברה.

במקום לשלוט על כל שרשרת הפיתוח והייצור של השבבים, תעבור החברה למודל של "אינטל תחילה", שישמור אמנם על בניית רוב המוצרים של החברה במפעלים שבבעלותה, אבל יעביר חלק מהייצור למפעלים חיצוניים, במיקור חוץ, גם בחלק מהמוצרים החשובים שלה.

במקביל אינטל רוצה להפוך ליצרנית משמעותית של שבבים עבור חברות אחרות, שיפתחו ויתכננו אותם אצלן וייצרו אותם במפעלי אינטל. כל זה אמור לחזק את רווחיות החברה שסובלת מירידה במכירות ובהכנסות ומתמודדת עם שוק תנודתי.

על רקע המענקים בסך מיליארדי שקלים והטבות המס המפליגות שקיבלה אינטל ממדינת ישראל במהלך עשרות השנים שהיא פועלת כאן, אפשר היה לדרוש מהחברה שלא לפטר כלל עובדים בארץ. צריך לחכות ולראות, האם החברה אכן תעמוד במילתה ותסתפק בפיטורי מספר עובדים זעום בלבד ובתנאים מפליגים.

מאינטל ישראל נמסר בתגובה:

"כפי שציינה לפני מספר חודשים וכמענה לתנאי השוק ולשינויים המאקרו כלכליים, אינטל העולמית פועלת לחיסכון עלויות של מיליארדי דולרים במהלך שלוש השנים הבאות.

אנו עושים זאת במגוון ערוצים שונים ובהם הערכה ומיקסום ניצול שטחי הנדל"ן שלנו בהלימה למודל העבודה ההיברידי, ייעול גודל הצוותים והגבלת גיוס עובדים, מה שיביא לצמצום מסוים בכוח האדם ברחבי העולם, לרבות בישראל. הטיפול בעניין כוח האדם נעשה גם הוא באמצעות פעולות שונות בהן הצעה ליציאה לחל"ת, חלקיות משרה וחבילות פרישה מרצון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully