וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו גז: המחדל של חברת החשמל מייקר את החשבון שלנו ב-8.2%

עודכן לאחרונה: 21.12.2022 / 18:36

התנהלותה של חברת החשמל, שגוררת רגליים במעבר מפחם לגז, היא אחת הסיבות לעלייה החדה בתעריפי החשמל, כמעט 20% בחצי השנה האחרונה. רשות החשמל, שאישרה היום את התעריף היקר ב-8.2%, שולפת הפעם גם כרטיס צהוב לחברת החשמל. ספק אם זה ינחם את מי שלא יוכלו לחמם את הבית

חברת החשמל. ShutterStock
חשבון החשמל שלנו: 9.6% ביולי, 8.2% בינואר. למי שגם כך מתקשה לגמור את החודש, אין סיכוי לחמם את הדירה בחורף הקרוב/ShutterStock

רשות החשמל החלטה - תעריף החשמל שלנו יעלה ב-8.2%. לצד ההחלטה על ייקור התעריף, דנה היום (רביעי) מליאת הרשות בשתי החלטות דרמטיות הנוגעות לחברת החשמל, כאשר גרירת הרגליים וההתנהלות הכושלת שלה בכל הנוגע לפתיחת תחנת ייצור החשמל בגז, הן שתרמו לעלייה של לפחות 4% במחיר חשבונות החשמל שישלמו מעתה אזרחי ישראל.

חברת החשמל סופגת ביקורת ציבורית גדולה, אבל מה שמעצבן את הציבור, לכאורה, כגון המשכורות הגבוהות והעלות של החשמל בחינם לעובד החברה, בגובה 10,000 שקל לשנה, הם לכל היותר אצבע בעין, אבל ממש לא הכסף הגדול שצריך להדאיג אותנו.

האופן שבו מתנהלת חברת החשמל לאורך השנים, כפי שעלה גם מדוח מבקר המדינה שפורסם לפני מספר שבועות, פוגע בכיס של כולנו משני כיוונים: גם בגובה חשבון החשמל שאנחנו משלמים בכל חודש ובעיקר בתרומה שלה ליוקר מהחיה. כי כאשר החשמל מתייקר - הכל מתייקר: הייצור עולה יותר, מחיר התשומות עולה ואנחנו משלמים על המוצרים יותר.

את הפסקה האחרונה יש להסביר: מבקר המדינה קבע שחברת החשמל מתעכבת יתר על המידה במעבר מייצור חשמל באמצעות גז - וכתוצאה מכך כ-20% מייצור בחשמל בישראל מתבצע כאשר חומר הגלם בתהליך הוא פחם. מעבר לזיהום האוויר כתוצאה מכך, הרי שהפעם זה יכאב לכולנו גם בכיס: עליית תעריפי החשמל נובעת ברובה ממחירי הפחם המאמירים. לו היו מוסבות יותר יחידות ייצור לגז טבעי למשל, לא היה צורך לפגוע כך בכיס של כולנו.

חברת החשמל. ShutterStock
איתנו בכל רגע - וגם על חשבוננו. הפעם החליטה רשות החשמל להעניש את חברת החשמל/ShutterStock

גם חברת החשמל תשלם ביוקר

זו הפעם השלישית השנה שרשות החשמל מעדכנת את תעריף החשמל, הקודמת הייתה בסוף יולי, כשמחיר החשמל זינק ב - 9.6%, אירוע חריג שהתרחש בגלל העלייה התלולה במחיר הפחם, כשבימים רגילים מתבצע עדכון התעריף פעם אחת בשנה, בחודש דצמבר.

ההעלאה הקודמת הייתה אמורה להיות חדה בהרבה ולהגיע לשיעור של 20%, אבל ביטול מס הבלו על הפחם על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן ולחץ ציבורי, מיתנו אותה לכדי מחצית, תוך הצהרת הרשות שהיא מתכוונת לבחון את הנעשה במהלך החודשים הבאים כדי לעדכן אותה. סך העלייה השנתית בתעריף החשמל עומדת על כ- 20%.

הפעם החליטה רשות החשמל, כאמור, לטפל גם בחברת החשמל ולקצוץ של 150 מיליון שקלים בהוצאות המטה, מה שעשוי להביא לפיטורים במטה החברה וכן החליטה הרשות להפחית את הרווח של חברת החשמל, או מה שמכונה התשואה של החברה, מ- 10.4% על ההון העצמי, ל- 6.8%. המשמעות היא שהחברת החשמל תרוויח פחות כסף, וכ-250 מיליון שקלים יוחזרו לציבור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
בנימין נתניהו, הכנסת, 13 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
בנימין נתניהו, ראש הממשלה הנכנס. הבטיח להוזיל את תעריפי החשמל, אבל לגרירת הרגליים בהרכבת הממשלה ואי מינוי שר אוצר חדש, יש גם מחיר, שלפחות כרגע, כולנו נשלם/ראובן קסטרו

מה אכפת לממשלה הנכנסת?

אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של הממשלה הנכנסת, הייתה להפחית את מחירי החשמל, המים והארנונה, שכולם אמורים להתייקר בחדות כבר בחודש הבא. תעריף החשמל יכול היה לעלות במידה מתונה יותר, אך צו ביטול הבלו, עליו חתם שר האוצר היוצא, יפקע בפברואר.

מכיוון שהממשלה עדיין לא הושבעה ואין וודאות שהצו יוארך, רשות החשמל לא לוקחת בחשבון את הפחתת 2% מהתעריף שהצרכנים יכולים להרוויח כתוצאה מהארכת הביטול. כאן המקום להדגיש, שלא נעשה פה "מחטף" של רשות החשמל לעליית מחיר לפני השבעת הממשלה, אלא מדובר בהליך שמתבצע בכל שנה בסוף דצמבר.

משבר האנרגיה העולמי השפיע על מחירי הדלקים לייצור חשמל ועלות הפחם הגבוהה, הביאה להעלאה הראשונה בתעריף ביולי. מאז הפחם הוזל באופן משמעותי, אבל החוב של הציבור לחברת החשמל תפח ל-4 מיליארד שקלים, אותם צריך היה להחזיר.

החוב אמנם צומצם מאז, אבל עדיין ישנו פער שיש להשלים. לזה מתווספים עליה בשער החליפין של הדולר מול השקל, עלייה במדד המחירים לצרכן ועליות הריבית בארץ ובעולם. וכאן מגיע החלק של חברת החשמל.

מאגר תמר 2015. תומר אפלבאום, מערכת וואלה! NEWS
מאגר תמר: מחיר הגז שקונה חברת החשמל נמוך משמעותית ממחיר הפחם. אז למה לא עברו לגז? גם מבקר המדינה שואל/מערכת וואלה! NEWS, תומר אפלבאום

לא נתנו גז

לפי החלטת הממשלה, אמורה הייתה חברת החשמל להפעיל את תחנת ייצור החשמל בגז ביוני השנה, שאמורה הייתה להחליף ארבע תחנות ייצור בפחם שאמורות היו להסגר. מחיר הגז שקונה חברת החשמל ממאגר תמר, נמוך באופן משמעותי ממחיר הפחם, מה שהיה אמור להוזיל את עלויות ייצור החשמל ולהפחית את עליית התעריף במחצית לפחות.

זה מצטרף לביקורת הנוקבת שמתח מבקר המדינה בדוח על הרפורמה במשק החשמל, שבה השקיעה מדינת ישראל 7 מיליארד שקלים ולא רק שנכשלה, אלא שהרגולטור לא טרח לבדוק אם היא בכלל מיושמת. לפי הדו"ח, מחצית מעובדי חברת החשמל משתכרים למעלה מ- 30,000 שקלים בחודש.

לא בכדי יצא איגוד לשכות המסחר בקול קורא: "השאירו את החנוכיות דולקות, כי החשמל מתייקר".
"אין שום סיבה שהעסקים והציבור בישראל ישלמו מכיסם על הכאוס במשק החשמל, מחדלי הממשלות השונות ועל התנהלות חברת החשמל", אומר עו"ד אוריאל לין, יו"ר איגוד לשכות המסחר. "משילות זה גם לדאוג שהחלטות הנוגעות למשק החשמל יבוצעו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully