וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרדת בגדול: עשר המניות המתרסקות של 2022 בתל אביב

עודכן לאחרונה: 21.12.2022 / 13:03

הן הפכו לציבוריות בקול רעש גדול ובמשך תקופה מסוימת הצדיקו את הציפיות הגבוהות, נסקו לשווי אדיר והניבו רווחים לבעלי המניות. רק שאז באה עצירה, אחר כך מפלה ובדיוק כשקיוו לעלות שוב על הגל, החל השוק לדשדש. מי הן 10 המפסידות הגדולות של 2022 בבורסה בתל אביב?

עמוד שדרה. בי קיור לייזר,
"אריקה בי קיור לייזר". המפסידה הגדולה של 2022/בי קיור לייזר

הבורסה בתל אביב הפכה בשנה האחרונה לזירת התגוששות על תשומת לב המשקיעים, אך חלק מ-549 החברות הנסחרות בה לא הצליחו לשרוד מעבר ל-"15 דקות התהילה" שניתנו להן עת הצטרפו לגלי העליות, לפני שהשוק החל לדשדש

דיאטת משקיעים היא אולי כלי יעיל לתיקון שוויים מנופחים, אך לא כל "היורדות בגדול" שמחות על תצורתן החדשה לאחר הצרת ההיקפים.

עשר החברות שהשילו את השיעור הגבוה ביותר ממחיר מנייתן מתחילת השנה, העומד על ממוצע של 92.41% למניה, מחקו כ-2.5 מיליארד שקל משווי השיא המצרפי אליו הגיעו במהלך תחילת 2022.

השווי בו 9 מהיורדות בגדול נסחרות בו כיום נע בטווח של 3-34 מיליון שקל בלבד, כאשר השווי הממוצע בו כלל עשיריית היורדות נסחרות בו כיום עומד על כ-26 מיליון שקל.

10 המניות שירדו הכי הרבה בתל אביב, 2022. ללא, מערכת וואלה!
עשר היורדות בגדול בבורסה בתל אביב, 2022/מערכת וואלה!, ללא

דיאטת לייזר

הטוענת לכתר המשילה הגדולה היא חברת אריקה בי קיור לייזר, הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-21 מיליון שקל נכון ליום המסחר בו נבחנה (ראו טבלה), המהווה ירידה של כ-96% לעומת שוויה בתחילת השנה.

אז גם זינקה מנייתה, והובילה את החברה לשווי שיא של כ-560 מיליון שקל, שכאמור כ-539 מיליון שקל ממנו נמחקו - כחמישית מכלל השווי שנמחק מעשר "היורדות בגדול" שנבחנו על ידי וואלה! כסף .

מתחתיה ממוקמת חברת הקנאביס הרפואי יוניבו, שבתחילת השבוע הודיעה על מינוי נאמן זמני לחברה בשל חובותיה לגורמים שונים, ומנייתה ספגה ירידה של 95.4% מאז תחילת השנה ועד ליום הבדיקה שלנו. יש לציין כי תחום הקנאביס הרפואי כולו - עד לא מזמן "התקווה הירוקה הגדולה" של המשקיעים, כמעט ונעלם מהבורסה המקומית.

עם זאת, סכום מחיקת השווי הגבוה ביותר מבין העשירייה בטבלה משויך לחברת אגירת האנרגיה אוגווינד, שמנייתה ירדה כ-89.3% מתחילת השנה ועד ליום בו נבחנה.

שווי השיא בו עמדה החברה במהלך תחילת השנה עמד על מעל 1 מיליארד שקל ומאז מחקה כ-915.9 מיליון שקל - למעלה משליש משווי המחיקה המצרפי של נבחרת "היורדות בגדול" לאותה תקופה.

אוגווינד גם הייתה חלק מחברות הצמיחה שנהנו מגל ההשקעות בתקופת הקורונה, ושווייה אף נסק לכ-2.5 מיליארד שקל נכון לתחילת אוגוסט 2020. אך מאז מנייתה נמצאת במגמת ירידה המסתכמת בכ-95% שהובילו למחיקה של כ-2.4 מיליארד שקל משווי השיא דאז.

רכבת ההרים הציבורית גרמה לחברות והמשקיעים לנשום אוויר פסגות, אך גם ריסקה אותם על קרקע המציאות - וכל זאת תוך כשנתיים בלבד. השאלה הנשאלת כיום בשוק ההון היא האם עוד תינתן לחברות אלו הזדמנות בשנה הקרובה לשוב למסלול העליות, או שמא על המשקיעים לחשב מסלול מחדש?

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
לירן לובלין IBI. אילן בשור,
לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות IBI/אילן בשור

סייקל רע פגש האטה

לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות IBI, מסביר: "בשוק ההון יש סייקלים, ובכל סייקל יש חברות שהתנפחו לשוויים משמעותיים ולאחריו התכווצו, וחלקן גם זוכות לתקן השווי חזרה מעלה, גם אם לא לאותם גבהים שכבר הכירו בעבר.

להוציא חברת האשראי החוץ בנקאית 'גיבוי', שנמצאה בה מעילה שמשפיעה מאוד על החברה, המשותף לתמהיל שאר החברות הנמצאות בטבלת סופגות שיעור התשואה השלילית הגבוה ביותר הוא היעדר מזומנים מספקים בקופה לצד חלומות גדולים לפיתוח מוצר.

בנוסף, רובן רכבו על גל כזה או אחר או עם כניסתן לבורסה או לאחריה, שנעשתה מלכתחילה לטובת צבירת מזומנים להמשך קידום פעילותן קדימה, אך המחשבה שליוותה את חברות הצמיחה מסוגן הייתה שתמיד אפשר יהיה לגייס עוד כסף בשוק.

הדבר היה אפשרי כאשר השוק היווה כר פורה לגיוסים, אך סביבת המאקרו השתנתה והובילה עימה את המשקיעים לאפיקי השקעה אחרים. מרגע שהריבית החלה לעלות, מצאו המשקיעים אלטרנטיבות אחרות כדוגמת פיקדונות ואיגרות חוב, שמניבות תשואה נאה יחסית, וללא הסיכון הכרוך בהשקעה במניות צמיחה.

יש לזכור גם כי חלק מהחברות נכנסו לבורסה עם בעלי עניין שהמתינו לממש את אחזקותיהם, שהיו חסומות לשנה עד שנה וחצי. וכאשר החסימה משתחררת במכה אחת לכלל בעלי העניין בחברות שנכנסו לאחוזת בית בשנתיים האחרונות, זה מייצר גל של מכירות, הלוחץ מטה את מנייתן.

לכל אלה יש להוסיף את ציפיות המשקיעים אל מול פעילות החברות והצלחתן או אי הצלחתן לפתח מוצר בעל ערך. ובהקשר זה יש לציין כי חברות שנשארו עם מזומנים המאפשרים להן המשך פעילות עוד יכולות להפתיע.

חברת אייסקיור, לדוגמא, סיימה את יום המסחר של ה-20 לדצמבר האחרון בעלייה של כ-280% לאחר שדיווחה על תוצאות טובות במחקר לטיפול בסרטן, ומייד פרסמה תשקיף לקראת גיוס כספים. והנה דוגמא לכך שתמיד יש אפשרות לחברות לתקן שווין מעלה".

נזכיר כי שווי אייסקיור נסק בשלהי המחצית הראשונה של 2021, לאחר הצטרפותה למסחר כדואלית גם בבורסת נאסד"ק האמריקאית, לכ-1.3 מיליארד שקל, וכי גם לאחר העלייה האחרונה מדובר בירידה של כ-168% משווי השיא דאז ועד ליום בחינתה.

אילוסטרציה. ShutterStock
כל מי שמשוקע בשוק ההון יודע שאחרי ירידות יבואו לרוב עליות, אבל הפעם הציפייה לתיקון עלולה לפגוש מיתון/ShutterStock

תיקון או מיתון?

לובלין ממשיך: "אנו אמנם נכנסים לתקופה בה הנתונים המאקרו כלכליים נראים קצת יותר טוב מהצפי, אך אנו גם כחוט הסערה מגלישה למיתון שעתידה לפגוע עוד יותר בפעילות החברות. הרי כבר עתה המשק חווה פיטורין, וחברות צמיחה מבוססות על הון אנושי, שהוא לא זול.

בנוסף, לא צפויה חזרה לסביבת ריבית אפסית בתקופה הקרובה, וצריך גם להבין שסביבת הריבית בה היינו בעשור האחרון היא אנמוליה, גם אם כיום אנו בסביבת ריבית קיצונית לצד השני.

כך שחברות הנמצאות בפרופיל סיכון גבוה יותר, בין אם כתוצאה מאתגרים פיננסיים כדוגמת מחסור במזומנים, ובין אם כתוצאה משווי נמוך שלא יאפשר לה גיוסים או כל דבר אחר, לא ימצאו פתרונות בסביבת המאקרו או בציפייה כי זו תשתפר בעתיד הקרוב הנראה לעין.

עם זאת, אין זה אומר כי הגיע רגע קבורתן, שכן יש תרחישי התאוששות כדוגמת גיים צ'יינג'ר כלשהו, כפי שהוצג באייסקיור. פיתוח ייחודי או לקוח משמעותי גדול או כל דבר שמסמל כשינוי משמעותי בתחום כלשהו או עבור חברה כלשהי יכול להוות שינוי.

בנוסף, אם חברה בעלת ממון מוצאת עניין בהשקעה או ברכישת חלק מחברת צמיחה כלשהי או בטכנולוגיה שלה, בשל יכולתה להוות לה יתרון בפעילותה או להתכתב עימה בסינרגיה, יכולה להוות למפנה בחברה.

ולכל הנאמר יש להכניס משתנה נוסף והוא דור המשקיעים החדש שנכנס בשנתיים האחרונות לבורסה, שלא יודע מהי סביבת ריבית גבוהה או איך לתמחר חברות בסביבה כזו. לחלקם התרסקות של 90% במניה של חברת צמיחה היא לא עניין מהותי, אלא דבר חולף שתיקונו הוא רק עניין של זמן, שכן חברות צמיחה נמצאות כל הזמן בכיוון העלייה.

אך זה לא בהכרח נכון וגם לא הסיטואציה כיום. שוק ההון, כפי שאמרנו, עובד בסייקלים, ןהסייקל האחרון אמנם היה ארוך יותר, אך ניתן לצאת ממנו מנוסים וחכמים יותר.

תפיסת ניהול ההשקעות שלי, לדוגמא, היא שצריך להסתכל על המתרחש בשוק ההון בצניעות, ולהבין שהוא מגיב באופן חותך לסביבת מאקרו שלילית, ובנדיבות לסביבת מאקרו החיובית לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully