וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלביט תמכור לרומניה מל"טים ב-410 מיליון דולר, אבל לא מישראל

עודכן לאחרונה: 21.12.2022 / 18:31

המלחמה באוקראינה מספקת לתעשיות הביטחוניות מישראל עוד עסקת ענק. אבל הפעם רוב העבודה תבוצע בחו"ל: העסקה תתבצע דרך שותפות בריטית, וחלק מהערכות ייבנו ברומניה

מל"ט ווצ'קיפר, הגרסה הבריטית של הרמס 450 וזיק מתוצרת אלביט. אלביט,
אבליט תמכור לרומנים את הווצ'קיפר הבריטי, גרסה של ההרמס 450/זיק הישראלי/אלביט

2022 מסתיימת עם עוד עסקת ענק לתעשיות הביטחוניות על רקע המלחמה באוקראינה: אלביט זכתה במכרז לאספקת מטוסים ללא טייס למשרד ההגנה הרומני. הצדדים לא חתמו עדיין על חוזה, אבל שווי הסכם המסגרת הוא 410 מיליון דולר.
באופן יוצא דופן תבוצע העסקה דרך החברה הבריטית Watchkeeper, המשותפת לאלביט ולת'אלס הבריטית. מדובר בחברה שהוקמה כדי לייצר בבריטניה את מל"ט ההרמס 450, גרסת הייצוא של מל"ט הזיק המשרת בחיל האוויר. כך שהרומנים יקבלו גרסת ייצוא של המל"טי שנמכר לבריטים, המכונה ווצ'קיפר X.
בנוסף יבוצעו חלק מעבודות ברומניה עצמה, באמצעות חברת U-TacS המקומית, לאחר שאלביט התחייבה בפני ממשלת רומניה לסייע בהקמת תעשיית מל"טים מקומית. רומניה תרכוש שבע מערכות מל"טים, וצפויה להפעיל אותם בתפקידי סיור, איסוף מודיעין והנחיית חימוש, כמו בצבא הבריטי. הכלי הבריטי גם תואם לסטנדרטים של נאט"ו, מה שיקל על הרומנים, שחברים גם הם בברית הצפון אטלנטית, להפעיל אותו ביחד עם בעלות בריתה. רומניה הגדילה בשנה האחרונה את תקציב הביטחון שלה, במטרה לחזק את צבא בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, כמו שעשו כמו מדינות מזרח אירופאיות אחרות, כמו פולין והונגריה.

המל"ט הרמס 450, "זיק". ביטאון חיל האוויר, אתר רשמי
מל"ט הזיק מתוצרת אלביט. החברה רשמה השנה גידול בהכנסות לצד קיטון ברווח/אתר רשמי, ביטאון חיל האוויר

למרות שבשנה שעברה הותר לפרסום כי חיל האוויר מפעיל מל"טים חמושים, וכי הזיק מתוצרת אלביט, שנכנס לשירות ב-1998 היה הראשון שבהם, התעשיות הביטחוניות מישראל עדיין לא קיבלו ממשרד הביטחון אישור לייצא מל"טים כאלה, המיועדים לבצע משימות תקיפה ואז לשוב לבסיסם לקראת משימות נוספות. זאת בניגוד למל"טים מתאבדים, המכונים גם טילים משוטטים, כלים חד פעמיים שלפי מקורות זרים מכרו התעשיות מישראל ביותר ממיליארד דולר לשורת מדינות בעולם, ביניהן הודו ואזרבייג'אן. עבור משימות תקיפה לא מאויישות תרכוש רומניה מל"טי בירקטיר מטורקיה.

בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, מסר כי "ההסכם מדגים את הביקוש הקיים למערכות המל"ט של אלביט מערכות. אנו מצפים להמשיך ולחזק את מערכת היחסים של אלביט מערכות עם ממשלת רומניה. כחלק מביצוע ההסכם, בכוונת אלביט מערכות להקים תשתית ושיתוף פעולה תעשייתי עם U-TacS, Aerostar והחברות הבנות של אלביט מערכות ברומניה, לייצור מערכת המל"ט ברומניה".
אלביט רשמה בשלושת הרבעונים הראשונים השנה הכנסות בסך 4.005 מיליארד דולר, גידול של 5.9%, ורווח נקי של 190 מיליון דולר, ירידה של 28.6%. צבר ההזמנות שלה עומד על 14.7 מיליארד דולר, שיא של כל הזמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully