וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם לדעת על הייטק, והפעם: מה זה SPAC?

עודכן לאחרונה: 24.12.2022 / 8:10

לכבוד שמונת הנרות של חנוכה, החלטנו להגיש לכם שמונה מושגי יסוד שקשורים להייטק, גם כדי שתישמעו מבינים יותר בכל פעם שמדברים על הענף שמשגע את הישראלים וגם כי זה פחות משמין מסופגניות, והפעם: מה זה SPAC?

וול סטריט. Michael M. Santiago, GettyImages
להפוך מחברה פרטית לציבורית באמצעות מיזוג/GettyImages, Michael M. Santiago

מה זה SPAC?

תות שני, שותפה מנהלת בקבוצת "שרונה פרטנרס" מסבירה על מושג ה-SPAC שנשמע מכל עבר בשנתיים האחרונות, אבל לרבים מאיתנו אין מושג על מה מדובר.

המושג SPAC שפירושו המלא הוא Special-purpose acquisition company מתכוון ל"חברת רכישה למטרות מיוחדות" או בכינויו הנפוץ בעברית "חברת צ'ק פתוח". הכוונה היא לחברה המונפקת בבורסה מראש כשלד בורסאי ללא פעילות עסקית, מתוך התבססות על אמון המשקיעים שישקיעו עוד טרם ימצאו היזמים חברה שתתמזג אליהם.

זהו בעצם הליך המאפשר לחברות להפוך לציבוריות מבלי להידרש להליך ההנפקה הראשוני (IPO) הסבוך. במילים פשוטות, SPAC הוא תהליך הנוצר כדי לגייס כספים במטרה לממן הזדמנות למיזוג או לרכישה במסגרת פרק זמן מוגדר. בעזרת מיזוג של חברה פרטית לתוך חברת שלד שכבר מונפקת יוצאים מורווחים שני הצדדים שמעלים את שווי החברה שבידם. מכיוון שחברות SPAC רשומות כחברה הנסחרת בבורסה, הציבור יכול לקנות את מניותיה לפני שיתבצע המיזוג או הרכישה במחיר זול יחסית, וכך למעשה גם הציבור יוצא נשכר.

איך זה עובד?
היזמים הראשוניים (SPONSERS), המגיעים עם ניסיון עסקי ניהולי משמעותי, מחליטים על הקמת חברת SPAC ולשם כך יוצרים יחד חברת החזקות, משלימים את ההליך הפרוצדורלי שנדרש לשם הנפקה, שהוא זריז וקל משמעותית מזה שנדרשת לו חברה רגילה, משום שמדובר בחברה שהיא למעשה ריקה ונטולת פעילות עסקית.

לאחר מכן מתחיל גיוס הכסף של היזמים, בו מגייסים על סמך ניסיונם וביטחון המשקיעים ביכולתם להתמזג או לרכוש חברה טובה ורווחית, תוך הבטחה למשקיעים למצוא את החברה מתאימה להתמזג עמה בתוך 18-24 חודשים. בינתיים, החברה הופכת לחברה ציבורית והיא נסחרת בבורסה בדומה לכל חברה ציבורית אחרת. זהו המקום שבו משקיעי הריטייל (משקיעים מהציבור) נכנסים לתמונה - הם יכולים לרכוש מניות בשוק החופשי, כאשר מטרת הרכישה עדיין אינה ידועה.

הציבור מבסס את החלטת הרכישה שלו על פי רוב על איכותם של היזמים או יעד הרכישה שהכריזו מראש. במקביל, היזמים נהנים מהחזקה של 20% ממניות הSPAC "בחינם", ובינתיים פועלים למציאת חברה פרטית המבקשת לגייס הון או להפוך לחברה ציבורית. אם לא מגיעים להסכמה בזמן שהוקצב ליזמי ה-SPAC , הכסף מוחזר למשקיעים והחברה נסגרת.

לפי הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) גייסו חברות הספאק כ-83 מיליארד דולר בשנת 2020, וזו הייתה השנה המצליחה ביותר עבור מודל זה. גם שנת 2021 הסתיימה עם השקעת בשווי כ-36 מיליארד דולר.


חסרונות ה-SPAC
הספאק כמובן רחוק מלהיות נקי מסיכונים וחסרונות. פעמים רבות מבנה התמריצים בנוי כך ששווה ליזמים הראשוניים (SPONSERS) שווה להתמזג עם חברות לא רווחיות במיוחד, כדי לגזור את האחוזים שלהם ולהשאיר את מניות הציבור לצנוח.

חיסרון נוסף הוא הקלות היחסית של הכניסה לבורסה עבור הסטארט-אפ שמתמזג, מה שמספק אפשרות לחברות שלעיתים לא בשלות להגיע לשלב זה בטרם עת.

תות שני, שותפה מנהלת בקבוצת "שרונה פרטנרס", קבוצה הפועלת במגוון דרכים על מנת לתמוך ולקדם סטרטאפים ישראלים בצמיחה, מלווה חברות רבות בתהליכי הצמיחה שלהן ויודעת לומר כי למודל ה-SPAC חסרונות משמעותיים. קבוצת שרונה פרטנרס מפעילה קרן הון סיכון המשקיעה בחברות שנמצאות בשלבים ראשונים של יציאה לשוק, מנהלת תוכניות האצה לסטרטאפים ומחזיקה משרדים משותפים בחיפה, תל אביב, כפר סבא, ניו יורק ואופקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully