וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיסות, קיימות וקידמה טכנולוגית: כך תיראה השנה הבאה

גרי לסקי, מנכ"ל VISA ישראל

עודכן לאחרונה: 26.12.2022 / 12:48

מה יאפיין את 2023? מנכ"ל ויזה (ישראל) מסמן חמש נקודות שיאפיינו את התחום בשנה הבאה, עם התמקדות בעולם התשלומים והפיננסים, אבל גם במאפיינים אחרים של הפעילות הגלובלית הכלכלית

2022 הייתה, במובנים רבים, שנת מעבר. מרבית מדינות העולם חזרו לשגרה חדשה, עברנו מעבודה מרחוק לחלוטין לדגמים היברידיים חדשים, מהתאוששות כלכלית בפריחה להרבה אי ודאות כלכלית בטווח הקרוב, והמעבר העולמי ממזומן לתשלומים דיגיטליים נמשך. כאשר אנו מסתכלים קדימה לשנת 2023, הנה חמש מגמות בנוף התשלומים שאנו צופים ועוקבים אחריהם מקרוב:

נוסעת עם טרולי בשדה תעופה. ShutterStock
התיירים מנצלים את המצב ל"דילים" טובים/ShutterStock

לטוס, לעשות עסקים ולטייל בעולם

במהלך שנת 2022, הנסיעות העולמיות התאוששו, גבולות נפתחו וביקושים עלו, מה שצפוי להימשך גם אל תוך 2023 (אסיה פסיפיק מרפה כעת גם את השליטה שלה). מחקר שנערך לאחרונה על ידי Visa מצא עלייה משמעותית בסך ההוצאות הממוצע למטייל בחו"ל בין יוני לאוגוסט השנה, הן בקטגוריות הקמעונאות והן בקטגוריות תשלומי הנסיעות המסורתיים כמו בתי מלון, מסעדות ובידור.

בתחילה הניעו את ההוצאה נוסעים אמידים יותר עם חופשות ממושכות יותר, אך כעת הצמיחה היא חוצת גבולות הן בהוצאות הקמעונאיות והן בהוצאות האחרות על נסיעות והיא מתייחסת לכל תמהיל הנוסעים המתרחב עם משכי טיול גם קצרים יותר וגם תכופים יותר.

בעוד שנסיעות לצרכי עסקים התחדשו חלקית, התיירים מנצלים את המצב ל"דילים" טובים ביעדי העסקים ומשלמים פחות לשהייה במלון, זאת ב-7 מכל 10 ערים יעד עסקים בעולם, בהשוואה ל- 2019. כעת, ההתאוששות בנסיעות היעדים העסקיים ניכרת ותופסת בחזרה את מקומה, אך הצפי הוא שה"דילים" לתיירי הפנאי במחירים מוזלים ימשכו, בעוד שתיירי העסקים ישלמו תמחור גבוה יותר . כך יוכלו המלונות להשלים את הפער ולמלא חדרים בימים פנויים וזמינים.

סביר להניח שעדיין צפויה צמיחה בנסיעות ובהוצאות קמעונאיות אם וכאשר יפתח גם הגבול הסיני. הנתונים של Visa מצאו כי קניות של תיירים זרים התאוששו במלואם ב-63% מתוך -500 היעדים הפופולריים בעולם שנבדקו לפני המגיפה - מספר שצפוי לגדול ב-2023.
Global Travel Insight November 2022 (visa.com)

זיהום אוויר מטוס. Shutterstock, ShutterStock
מה שיותר ירוק יותר רחוק/ShutterStock, Shutterstock

הצרכנים מודעים ועושים בחירות בנות קיימא ומסחר מעגלי

בעוד שהשנה נראה יותר תנועה של אנשים יוצאים מהבית לעבודה, לבילויים וכל מה שביניהם, הצרכנים מתמקדים בדאגות לגבי קיימות ושינויי אקלים בהתנהגותם ובדפוסי הצריכה שלהם.

לפי מחקר שנערך לאחרונה מסקיפט ומקינזי, 40% מהמטיילים ברחבי העולם מוכנים לשלם לפחות 2% יותר על כרטיסים לטיסות נטולות פחמן. אך עד כה, ניראה כי רק 14% מהמטיילים אכן עשו זאת. לכן, בשנת 2023, אנו מצפים שככל שתהיה זמינות לסוג טיסה זה כך יגדל הביקוש מצד הצרכן.

הצעות כגון Visa Eco Benefits ושותפות עם Ecolytiq מעניקות לצרכנים גישה להטבות ולמידע בנוגע למודעות לאקלים ולחישובי טביעת רגל פחמנית, ועוזרות להם לעשות בחירות מושכלות ובנות קיימא יותר. המסחר המעגלי (השכרה, מילוי מחדש, תיקון, מכירה חוזרת, החזרה והפצה מחדש של מוצרים), המאפשר לצרכן בחירות בנות קיימא יותר, צובר גם הוא פופולריות: 69% מהצרכנים שהשתתפו בסקר של Visa אמרו שהם יבחרו בקמעונאות המבוססת על מסחר מעגלי. בשנה הקרובה, Visa צופה הטבות נוספות בכרטיס לצרכנים שעושים בחירות בנות-קיימא וכלים שעוזרים לצרכנים לדמיין את השפעתם של אלה.

גם נוחות תמלא תפקיד מפתח בבחירות בנות קיימא בחיי היומיום של הצרכן. לדוגמה, היכולת לשלם עבור תחבורה ציבורית באמצעות כרטיס אשראי ללא מגע, כרטיס חיוב או תשלום מראש, או מכשיר התומך בתשלום פירושה שאנשים לא צריכים עוד להשתמש בכרטיסי תחבורה ציבורית ייעודיים, או כרטיס נייר או לחפש מזומן בכדי לשלם .

סקר של Visa ושמו- Future of Urban Mobility מצא כי 91% מהנשאלים מצפים שתשלומים ללא מגע יהיו חלק מחוויית הנסיעה שלהם. אנחנו צופים שתשלום ללא מגע יהפוך לסטנדרט בתחבורה ציבורית - תוך חווית משתמש מכילה, יעילה ובת קיימא יותר עבור נוסעים וחברות ההסעה גם יחד.
בין ינואר לאוקטובר 2022 בלבד סך התשלומים ללא מגע של Visa בתחבורה ציבורית בעולם עבר את מיליארד העסקאות , השנה הקלנדרית תינעל עם יותר מ-1.2 מיליארד עסקאות והחברה אינה צופה סימנים להאטה.

ארנק דיגיטלי. ShutterStock
הנייר יוצא ממעגל התשלומים/ShutterStock

גרסה 3 - BTB

חדשנות בתעשיית תשלומי B2B תתדלק גל נוסף של טרנספורמציה דיגיטלית. משנת 2023 ואילך, נראה את גרסה 3.0 של תשלומי B2B , זו שבה מסחר B2B עולמי הוא כולו דיגיטלי, מאובטח, מהיר, גמיש וחלק. נראה עלייה בתשלומי B2B בנייד, שכן ההעדפה לעסקים להיות מסוגלים לשלם ולקבל תשלום בטלפון עולה, ודיגיטציית תשלומי B2B תניע עלייה ברכישות של מסחר אלקטרוני B2B
יותר עסקי B2B מאי פעם מספקים כעת תשלומים מקוונים, ו-80% מעסקאות ה- B2B צפויות להיות דיגיטליות עד 2025.

הדיגיטציה של התהליך העסקי תמשיך להאיץ עסקאות B2B והצעות משולבות לתשלום ללא שימוש בהמחאות נייר וחשבוניות. לקוחות כבר רואים את היתרונות של שליחת חשבוניות אלקטרוניות וקבלת תשלומים דיגיטליים. יותר ויותר ממשלות מתקדמות בדיגיטציה של תשלומים, וגם בנקים, סולקים ורשתות תשלום ממשיכים להתקדם בעולמות הכרטיסים הוירטואליים. גלגל התנופה של החדשנות ימשיך ככל שהמערכת האקולוגית תספק יותר תכונות ופונקציונליות בכדי לייעל את התשלומים והפעולות של העסקים.

ארנק ביטקוין. ShutterStock
תקווה שפלטפורמות הקריפטו גם יגנו עלינו/ShutterStock

חורף הקריפטו

שוקי הקריפטו נחלו תנודתיות במהלך השנה האחרונה. בעוד שלא ניתן לצפות פני עתיד, במהלך חורף-הקריפטו הנוכחי, אנו צופים שחלק מהקונספטים החלשים יותר ימחקו ואילו אלה המתמקדים בגישה מדודה ומותאמת לטכנולוגיות חדשות ימשיכו לבנות פתרונות web3 משמעותיים עבור עסקים וצרכנים. בעקבות הכשלים האחרונים, אנו מקווים שפלטפורמות קריפטו ברחבי העולם יעשו מאמצים כדי להבטיח שהגנות נכונות יושמו במקומן.

בטווח הקצר, אנו רואים התמקדות מתמשכת של ממשלות, בנקים מרכזיים, מוסדות פיננסיים מסורתיים וחברות פינטק בתיכנות מטבעות "פיאט" וטוקניזציה. תשלומים אלה, באמצעות ב-web3 הנראים באופק כוללים הזרמת משכורות, הזרמת מיקרו-תשלומים ותשלומים חוצי גבולות.

אנו רואים מותגים הממנפים את טכנולוגיית ה-NFT כדי לבנות חוויות דיגיטליות חדשות, תוך פתיחת פוטנציאל למסחר, תשלומים ותוכניות נאמנות / מועדוני לקוח.

חוויות אלו מתרכזות לרוב ביצירת אוואטרים ייחודיים, פריטים דיגיטליים הנלווים לפיזיים ועוד. בשנה הקרובה, אנו מצפים שהמגמה הזו תואץ ככל שהמותגים מחפשים להעמיק את מערכות היחסים וההתקשרויות שלהם עם הלקוחות. קיים כאן פוטנציאל לעוד חוויות מסחר, תשלומים, הטבות ותוכניות נאמנות חדשות בין צרכנים למותגים.

סייבר. ShutterStock
הונאות סייבר. סביר להניח שנמשיך לראות עלייה בהונאה חוצת גבולות/ShutterStock

הרמאים מסתגלים לעולם ההיברידי

ככל שהעולם מאמץ יותר ויותר אורח חיים היברידי של בית-עבודה, גם הרמאים עומדים בקצב ומתאימים את הטקטיקות שלהם למקום שבו אנחנו שוהים תוך שהם מוצאים דרכים חדשות להונות אותם. עם החזרה המהירה לטוס ולטייל, סביר להניח שנמשיך לראות עלייה בהונאה חוצת גבולות. סקר שנערך לאחרונה ב-Visa מצא שיותר ממחצית (58%) מהמטיילים שנסקרו דיווחו שהם מודאגים מהאפשרות של הונאה בכרטיסי האשראי או החיוב שלהם בזמן נסיעה.

אולי האיום החדש ביותר שצץ הוא תעודות זהות סינתטיות - רמאים מרכיבים דמות חדשה נטו מרסיסים של רכיבי זהות שונים. אנו מצפים שעסקים קטנים ימשיכו להיות יעדים, להונאה מכיוון שלעתים קרובות אין להם את המשאבים או הידע לתעדף כלי אבטחה ואמצעי הגנה אחרים.

כל זה ביחד אומר שהביטחון והאמון יישארו קריטיים. פריצות דרך בטכנולוגיות אימות הדור הבא של ההגנה על משתמשים כמו EMV 3D Secure (EMV 3DS) עוזרות להפוך את המסחר האלקטרוני העולמי למאובטח בזמן אמת. שיטות תשלום דיגיטליות או כרטיסים וירטואליים ימשיכו לעשות את זה קל יותר ובטוח יותר -מרכישת כרטיסי טיסה ועד פיצול תשלום החשבון במסעדה. עסקים גם יהפכו מודעים יותר לחשיבות ההשקעה בכלי אבטחה למניעת הונאה, וכפוליסת ביטוח שתסייע בהקטנת הנזק במקרה של פריצת אבטחה.

גרי לסקי, מנכ"ל ויזה ישראל. סטודיו פראג' 1,
גרי לסקי, מנכ"ל VISA ישראל, כותב המאמר/סטודיו פראג' 1

עולם במעבר

בעוד המעבר לדיגיטל כבר בעיצומו - תוך שהואץ במהלך שנות המגיפה - רבים עדיין נותרים מחוצה לו כמו למשל 29% מהמבוגרים במדינות המתפתחות שאינם קשורים מערכת הפיננסית הפורמלית, ו-43% מהמבוגרים בכלכלות המתעוררות המסתמכים אך ורק על מזומן. כאשר 70% מהערך החדש שנוצר בכלכלה העולמית יתבסס על רווחי פרודוקטיביות מאימוץ טכנולוגיה דיגיטלית, יש עדיין הרבה עבודה לעשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully