וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגזר העסקי נגד אפליה: בעקבות המחאה של דיסקונט

עודכן לאחרונה: 27.12.2022 / 12:33

הצעד החריג של בנק דיסקונט היה יריית הפתיחה לקמפיין אזרחי כנגד אפליה בחסות החוק. על מי שהצטרפו למחאה וגם על אלה שלא, לפחות בינתיים

מיקרוסופט, דיסקונט. shutterstock, עיבוד תמונה
דיסקונט ומיקרוסופט. שניים מהגופים הגדולים ביותר שהתגייסו למחאה/עיבוד תמונה, shutterstock

הפעם זה היה מהיר: בנק דיסקונט החליט להיות הגוף העסקי הגדול הראשון שיתייצב מול מה שנראה כהחלטה פוליטית שתפלה חלק מאזרחי ישראל - וכמעט כל המגזר העסקי, זה שלרוב חושש מהבעת דעה בנושאים שנויים במחלוקת, החל להתחרות - מי יגנה עוד יותר את דברי חברי הכנסת מסיעות הימין ויכריז שלא רק שלא יפלה בעצמו לקוחות פוטנציאליים על בסיס דת, גזע או מגדר, אלא אף ימנע את שירותיו מגופים עסקיים שיהיו שותפים לאפליה שכזאת.

על החלטת דיסקונט ומשמעותה, ליאת רון בטור אישי: https://finance.walla.co.il/item/3548134

מבין הראשונים להתייצב לצד דיסקונט, לאחר שדירוקטוריון הבנק החליט לאמץ את הצעת היו"ר שאול קוברינסקי שלא לתת אשראי לגופים שינקטו אפליה, היה בית ההשקעותאלטשולר שחם שפרסם: "לא ניתן יד לאפליה מכל סוג שהוא".

עוד פרסם בית ההשקעות: "בהמשך לשיחה הציבורית על התיקון לחוק האפליה, בית ההשקעות אלטשולר שחם, מדגיש כי ימשיך להיות בית פתוח לכל מיליוני לקוחותיו, ללא הבדל דת גזע ומין. אנו מתחייבים לא להתקשר ו/או להשקיע אל מול גוף שבחר להפלות לקוחות, עובדים, או לנקוט בכל אפליה שהיא כלפי כל מגזר שהוא"
.
רן שחם, המנכ"ל: "כגוף עסקי בעל השפעה על המשק הישראלי אנו רואים מחויבות בלקיחת אחריות על האקלים החברתי בתוך ומחוץ לבית ההשקעות. אלטשולר שחם, מקדמת ערכים של שוויון, גיוון לכל קצות האוכלוסייה הישראלית, וככזו לא ניתן יד לאפליה מכל סוג שהוא. אנו נמשיך לקדם שיח פתוח, שוויוני, מכיל ומגוון למען מאות אלפי עובדנו ולמען מיליוני לקוחותינו ונצביע ברגליים למען חברה האוחזת בערכים אלו. זוהי שעתנו כגוף מוסדי לא רק לנהל השקעות אלא לתת ביטוי לערכים שמנחים אותנו ואת עובדנו, יום - יום, שעה שעה".

עוד במגזר הפיננסי, מיהרה גם חברת הביטוח AIG להודיע: "נפסיק לבטח עסקים ולעבוד עם ספקים שיבצעו הפליה מכל סוג".

בהודעה מטעם החברה נאמר: "חברת AIG ישראל החליטה בעקבות סערת חוק ההפליה והקריאות להפליה על רקע נטיות מיניות, דת ולאום במערכת הפוליטית, להפסיק לבטח כל עסק שיבצע הפליה מכל סוג AIG . חרטה על דגלה לקדם ערכי שוויון, סובלנות וכבוד האדם וחירותו, ולא תקבל פעולות המכרסמות בערכים אלו מצד מבוטחיה וספקיה".

יפעת רייטר, מנכ"לית AIG, סיפרה: "מאז ומתמיד חברת הביטוח AIG שמה בראש סדר העדיפויות שלה את ערכי הסובלנות, השוויון וקבלת האחר. לא הסכמנו בעבר ולא נסכים גם כעת לקבל אמירות ומעשים שפוגעים באוכלוסיות ומגזרים שונים בחברה הישראלית. בפתחה של שנת 2023, שיח גזעני ומפלה אינו מתקבל על הדעת. אני קוראת לראשי המשק לפעול בצורה נחושה ולהוקיע מהשורש את התופעה הפסולה הזו".

שאול קוברינסקי. יחצ,
יו"ר דיסקונט, שאול קוברינסקי. הראשון לזהות/יחצ

אם בחלקים השמרניים יותר של המגזר העסקי, כמו בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות חלה תמורה שכזאת, הרי שלחברות ההייטק, שחלקן נושאות את דגל הגיוון וההכלה גם בימים כתיקונם, מיהרו להצטרף למחאה.

כך למשל הודיעה קרן ההון סיכון פיטנגו שהיא "מתחייבת להמשך אי-אפליה ופעולה למען הכלה ושוויון זכויות בישראל"

בהודעת החברה נכתב: "פיטנגו מחזקת את התחייבותה לשוויון, ומתחייבת לעבוד רק עם עסקים וגופים שאינם מפלים מכל סיבה שהיא, לרבות, מטעמי גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין, נטיה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, גיל, מעמד אישי, הורות.

כישראלים, אנחנו מאמינים בשוויון זכויות ברוח מגילת העצמאות לכל אדם באשר הוא, היא או הם. כקרן הון סיכון, שהגיוון, האימפקט וה-ESG חרוטים על דגלה, אנחנו מרגישים חובה מוסרית לצאת בקריאה זו ולקרוא לחברינו לקהילת הטק להצטרף אליה בהתנגדות מוחלטת לכל גילוי של שנאה, גזענות או אפליה המאיימות על הדמוקרטיה והחוק בישראל".

חמי פרס, שותף מייסד בפיטנגו: "לא נאפשר אפליה ואי מתן שירותים על בסיס מפלה. יהודים, ערבים, להטב"קים וכל בני האדם באשר הם זכאים לשוויון זכויות מלא בפני החוק ובפני כל אדם. ההייטק היה ועודנו מנוע הצמיחה של מדינת ישראל, תרומתה של קהילת ההייטק למשק הישראלי היא גדולה ומשמעותית.

פיטנגו פועלת מזה שנים לקידום גיוון, הכלה, ושוויון לכל, באוכלוסיות החרדיות, המיעוטים הערבים, הקהילה הגאה ואוכלוסיות נוספות. הקריאה הזו היא חלק בלתי נפרד מהמחויבות שלנו למען כל אלו, ונמשיך לפעול למענן, ביתר שאת. על כולנו להיות מחויבים לשמור על חברה שוויונית, מכילה ומאפשרת לטובת עתידה של מדינת ישראל".

גופים גדולים כמו מיקרוסופט וויקס ואחרים, הודיעו גם הם על התגייסות מלאה למאבק במה שעלול לעגן בחוק את זכותם של גורמים מסחריים שלא להעניק שירות ללקוחות בשל דתם, מינם או העדפותיהם המגדריות. רשימה חלקית:

חברת הלו ארט פרסמה: "הלו הארט גאה לשרת ולהעסיק ברמה גלובלית, מאות אלפי לקוחות ועובדים מכל הדתות והג'נדרים, ללא התעסקות במינם, מוצאם או אמונתם הדתית. בהתאמה החברה דורשת ומודיעה לכל ספקיה וקבלני המשנה שלה, כי התחייבות לאי-ביצוע אפליה, הינה תנאי מקדים לעבודה עבור החברה".

גם חברת הסייבר Semperis הודיעה בתגובה כי היא מתנגדת לכל חוק שמעודד גזענות ואפליה. החברה הבהירה כי "תמשיך לכבד את לקוחותיה ועובדיה ללא קשר לדעותיהם האישיות, אמונתם, הרקע שממנו מגיעים או נטייתם המגדרית. החברה מעודדת מגוון וסובלנות כלפיי דעות שונות ועושה כל שביכולתה כדי ליצור סביבה בטוחה עבור כל אדם באשר הוא אדם. כדי להבטיח שמגוון לקוחותיה יקבלו את השירות הטוב ביותר, Semperis הקפידה בעבר ותמשיך בעתיד להתקשר עם ספקים המספקים שירות הוגן ולא מפלה, ולהשקיע ביצירת שיתופי פעולה עם נותני שירות מקבוצות מוחלשות, כחלק מתפיסת האחריות התאגידית שלה".

חלק מהחברות, ממש כמו מיקרוסופט, ראו בהתגייסותם למאבק בישראל המשך ישיר למדיניות שהם מחויבים לה בכל העולם. כך למשל אקסנצ'ר- חברת הייעוץ הטכנולוגי הגדולה בעולם, שמעסיקה למעלה מ-740,000 עובדים ברחבי העולם:

"כשברקע נשמעים קולות הקוראים להחרמה של קבוצות שונות בחברה שלנו אני רוצה להדגיש היום את המחויבות ארוכת השנים של אקסנצ'ר לשוויון וצדק לכול, להכלה, לסובלנות, לגיוון ולשיוויון - כמו גם אפס סובלנות לגזענות ושנאה מכל סוג.

כמי שחרטה על דגלה את ערכי שיוויון ההזדמנויות בתוך מקום העבודה ובדרך ובה אנו עושים עסקים, הרי שאקסנצ'ר מאמינה בכוחו ובכוחה של כל אחד ואחת מאיתנו ליצור שינוי חיובי בכל קהילה באשר היא.

האמונה הזו מחוזקת גם בעובדה הפשוטה כי הגיוון החברתי הוא אחד ממנועי הצמיחה וההצלחה הגדולים של אקסנצ'ר בארץ ובעולם. בסופו של יום כוחנו כקהילה וכחברה נמדד ביחס לאחר, וביכולת שלנו לקבלו. בואו נשתדל להיות טובים יותר ולהקדיש את מאמצינו לאיחוי ולקרוב לבבות ולא לשנאה ולשיח מלא מדון".

חיזוק משמעותי למחאה הגורפת מצד סקטור ההייטק הישראלי, התקבל היום מחברת אמדוקס שהוציאה הודעה מטעמה:

"אמדוקס רואה בגיוון ערך אנושי וחברתי המקדם חדשנות, ופועלת מאז ומתמיד לקידום שוויון והכלה - גם מול מעל 30,000 עובדיה בישראל וברחבי העולם, וגם מול ספקים ולקוחות.

אמדוקס היא המעסיקה הגדולה בישראל של מהנדסים ומהנדסות מהחברה הערבית ושיעור הנשים בתפקידים טכנולוגיים בחברה עומד על כמעט 40%. אנו גאים בקהילות העובדים לאוכלוסיות מגוונות שמובילות קמפיינים להעלאת מודעות בארגון לשוויון והכלה - החל מחודש הגאווה ועד היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלויות.

אנחנו מתנגדים לכל שיח או פעולה המפלים כל אדם ונמשיך לפעול ולהוביל פעילות עסקית וקהילתית המקדמת שוויון".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
רן שחם, אלטשולר שחם. סם יצחקוב,
רן שחם, מנכ"ל אלטשולר שחם: "לא רק לנהל השקעות אלא לתת ביטוי לערכים שמנחים אותנו"/סם יצחקוב
יפעת רייטר, מנכ"לית חברת הביטוח AIG. אוהד רומנו,
יפעת רייטר, מנכ"לית AIG: "אני קוראת לראשי המשק לפעול בצורה נחושה"/אוהד רומנו

בולטים בהעדרם

קשה לדעת האם מדובר באירוע חד פעמי שבמסגרתו הצליחו אמירות קיצוניות של חברי כנסת מהקואליציה הנכנסת לעורר התנגדות רחבה שכזאת, או שמדובר בתחילתו של עידן חדש בו מבקשים חלק מבעלי המאה להיות גם בעלי הדעה - ומעניין יהיה לראות את תגובותיהם בהמשך לאירועים חברתיים ופוליטיים.

יחד עם זאת חובה להזכיר שבין הממהרים להתייצב לצד המאבק לשוויון זכויות, יש גופים המפלים (למשל) נשים בשכרן. זאת ועוד: הרשימה מעוררת ההתפעלות של גופים מסחריים גדולים שמיהרו לנקוט עמדה - בניגוד מוחלט למקובל בתרבות העסקית והציבורית בישראל, מדגישה גם כמה שמות, או ליתר דיוק - ענפים, שנעדרו ממנה.

עם כל הכבוד לשירותים פיננסים מתקדמים, יש מעט מאוד גורמים קיצוניים שנזקקים להשקעה מצד קרנות הון סיכון, לעומת זאת - בין המחרימים הפוטנציאליים כמעט כולם קונים בסופרמרקט. כך למשל לא נשמע קולן של הרשתות הקמעונאיות, יצרניות המזון, חברות האשראי או אף בנקים גדולים, עמיתים של קבוצת דיסקונט.

לגופים אלה אינטראקציה עסקית יום-יומית עם מי שעלולים להסתייג מאימוץ של קודים מוסריים המגבים את זכויות הפרט - וחשוב היה להבין האם המנעותם מתגובה נובעת מחוסר תשומת לב לנושא או מחוסר רצון למצוא את עצמם בעימות מול מגזרים שבשמם, לכאורה, פועלים חברי הכנסת שהשמיעו את ההתבטאויות המקוממות.

בינתיים, מתחום המסחר הרחב יותר, מי שלא היססה, היא רשת אופטיקנה:

אלרועי תורג'מן מנכ"ל קבוצת אופטיקנה, מסר: "אני מתחייב לתקף את המובן מאליו, כל אפליית לקוחות בקבוצתנו תענה באפס סובלנות והמפלה ימצא את מקומו לא איתנו.

"קבוצת אופטיקנה מאופיינת בעירוב תרבויות אמונות גוונים ודתות, כחלק מהפסיפס האנושי חסר הפשרות הזה, אנחנו מצליחים להוביל את ענף האופטיקה בישראל למעלה מ 34 שנים".

זוג צעיר עושה קניות בסופרמרקט. ShutterStock
רשתות קמעונאיות ויצרניות מזון כדוגמא למי שהעדיפו להישאר מחוץ למאבק/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully